Nuorten naisten työkyvyttömyyseläkkeet yleistyneet, syytä ei tiedetä.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/1eed2052-dd42-40c4-a664-18aec8a42…
Kun tarpeeksi kauan kiusataan, painataan alas, pompotellaan määräaikaisissa huonolla palkalla niin se tekee tehtävänsä.
Itse olen 30v ja ollut tässä noidankehässä jo 11 vuotta. Keho sanoi ittensä irti. En pysty enää elää tossa paineessa. Kesäloma en ole koskaan nähnykkään kiitos määräaikaiset sopparit ja ilkeät työyhteisöt.
Kommentit (117)
Tuttu mies, n. 50v uupui asiantuntijatyössä niin, että tuloksena eläkepäätös.
Tässä tulos, kun ollaan annettu kokoomusmielisten uusliberalistien mellastaa jo pitkään rauhassa. Työelämä on mennyt ihan sairaaksi ja asia koskee ihan yhtä paljon myös miehiä. Kerrannais vaikutuksena miehille ehkä vielä raskaampana, koska harvaa naista liian pienituloinen ja köyhä mies kiinnostaa suhde mielessä, toisinpäin sillä ei ole samaa vaikutusta, kuten tiedetään.
Vierailija kirjoitti:
On näitä vastaavia ongelmia miehilläkin. Nuorilla naisilla ongelmat ovat kyllä eniten kasvaneet.
Se johtuu siitä, että miehiltä odotetaan, että kestävät melkeinpä mitä vain ja jos mies näyttää heikkoutta, niin se tiedetään miten sitten siinä pääsääntöisesti käy esim. suhteiden ja suhteilun osalta ja miten yhteiskunta ja kanssaihmiset heihin suhtautuvat sen jälkeen. Eipä ihme, että sitten miehetkin oireilee monin eri tavoin.
Allergisia niskalimassa töitä painavien miesten hienhajullle varmaan.
Minut työpaikkakiusattiin työkyvyttömäksi.
Pitäisikö meidän naisten yhdistyä ja perustaa omat yritykset, joihin palkkaamme toisiamme töihin? En keksi miten muutenkaan saisimme näitä oloja parannettua.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö meidän naisten yhdistyä ja perustaa omat yritykset, joihin palkkaamme toisiamme töihin? En keksi miten muutenkaan saisimme näitä oloja parannettua.
Siinä taas ihan tyyppillinen itsekeskeinen ja "tasa-arvoinen" nainen. Tälläinenkin asia joka koskettaa molempia sukupuolia vähintäänkin yhtä paljon, niin ratkaisuksi esitetään, että yritetään korjata vain naisten tilannetta ja viis miehistä, mitä niistä välittämään, ihan oikein niille. Ei kyllä enää edes kauheasti herätä ihmetystä, tähän kun on jo niin tottunut.
- Nuorten naisten roikottaminen määräaikaisissa työsuhteissa lisää stressiä ja epävarmuutta
- Taustalla on myös fyysisiä syitä, koska naisten sairauksia ei osata hoitaa kunnolla. Esim. endometrioosi voi aiheuttaa työkyvyttömyyttä
- Suolistosairaudet ovat lisääntyneet nuorilla, ja naisilla on niitä enemmän. Jos suolistossa on ongelmia, heijastuu se koko terveyteen, ja suolistosairauksien ja masennuksen välillä on yhteys. Tähänkin vaikuttaa se, että tiedämme naisten terveydestä miesten terveyttä paljon vähemmän
- Stressi ylipäänsä. Esim. ulkonäköön liittyvä stressi voi oikeasti olla ihan järjetöntä. Olen 26-vuotias nainen ja tuntemistani naisista vähintään puolella on ollut syömishäiriöoireita, usein aika vakaviakin. Toki kaiken naisten kokeman voi lakaista maton alle ja sanoa että kyse on vain naisten neuroottisuudesta, mutta en ole samaa mieltä. Ainakin itselläni syömishäiriöoireiden taustalla on ollut kokemus siitä, että kehoni ei kerta kaikkiaan saa olla olemassa sellaisena kuin se luonnostaan on, ja tämä on ollut seuraamusta ympäristön viestinnästä (= muiden ihmisten kommentit, näkemykset ja arvot, media. Esim. isoisäni kommentoi vartaloani negatiivisesti, vaikka olen aina ollut täysin normaalipainoinen). Tytöillä on kyselytutkimusten mukaan myös poikia huonommat välit perheeseensä, mikä on iso stressitekijä. Tulkitsen tämän kokemusteni perusteella niin, että tytöiltä odotetaan usein enemmän kuin pojilta, ja tytöt myös saavat keskimäärin jonkin verran huonompaa kohtelua (toki perhekohtaiset erot ovat massiivisia). Myös esim. seksuaalinen ahdistelu, ja työelämässä ja muutenkin sosiaalisesti altavastaajan asemassa oleminen aiheuttavat stressiä ja masennusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä taas ihan tyyppillinen itsekeskeinen ja "tasa-arvoinen" nainen. Tälläinenkin asia joka koskettaa molempia sukupuolia vähintäänkin yhtä paljon, niin ratkaisuksi esitetään, että yritetään korjata vain naisten tilannetta ja viis miehistä, mitä niistä välittämään, ihan oikein niille. Ei kyllä enää edes kauheasti herätä ihmetystä, tähän kun on jo niin tottunut.
Jep, tätä se feminismi ja siitä kumpuava "tasa-arvo" yleensä tarkoittaa.
Maailma on muuttunut kun työpaikat katoaa koneiden alta yms. Itsekin olen 30v ja huomaan että omanikäiset elävät jotain lapsuutensa nousukautta eivätkä kestä yhtään vastoinkäymisiä. Joskus vaan täytyy tehdä paskahommoa pienellä palkalla ja oma elintaso voi jäädä omaa laskuttaa alemmas. Sellaista se elämä on. Itse olen paskapalkkaisessa sosiaalialan työssä missä ei ole etenemismahdollisuuksia. Pidän työstäni, mutta se on kuormittavaa.
Itse toivon että lapseni saavat ehkä joskus elää taas nousukautta kun itse elän selkeästi omaa lapsuuttani köyhemmin. Pyrin myös olemaan puhumatta negatiivisista asioista kokoajan, myös töissä. Tuntuu että suurin osa velloo niissä negatiivisista asioissa eivätkä keskity elämänsä positiivisiin puoliin.
Vierailija kirjoitti:
- Nuorten naisten roikottaminen määräaikaisissa työsuhteissa lisää stressiä ja epävarmuutta
- Taustalla on myös fyysisiä syitä, koska naisten sairauksia ei osata hoitaa kunnolla. Esim. endometrioosi voi aiheuttaa työkyvyttömyyttä
- Suolistosairaudet ovat lisääntyneet nuorilla, ja naisilla on niitä enemmän. Jos suolistossa on ongelmia, heijastuu se koko terveyteen, ja suolistosairauksien ja masennuksen välillä on yhteys. Tähänkin vaikuttaa se, että tiedämme naisten terveydestä miesten terveyttä paljon vähemmän
- Stressi ylipäänsä. Esim. ulkonäköön liittyvä stressi voi oikeasti olla ihan järjetöntä. Olen 26-vuotias nainen ja tuntemistani naisista vähintään puolella on ollut syömishäiriöoireita, usein aika vakaviakin. Toki kaiken naisten kokeman voi lakaista maton alle ja sanoa että kyse on vain naisten neuroottisuudesta, mutta en ole samaa mieltä. Ainakin itselläni syömishäiriöoireiden taustalla on ollut kokemus siitä, että kehoni ei kerta kaikkiaan saa olla olemassa sellaisena kuin se luonnostaan on, ja tämä on ollut seuraamusta ympäristön viestinnästä (= muiden ihmisten kommentit, näkemykset ja arvot, media. Esim. isoisäni kommentoi vartaloani negatiivisesti, vaikka olen aina ollut täysin normaalipainoinen). Tytöillä on kyselytutkimusten mukaan myös poikia huonommat välit perheeseensä, mikä on iso stressitekijä. Tulkitsen tämän kokemusteni perusteella niin, että tytöiltä odotetaan usein enemmän kuin pojilta, ja tytöt myös saavat keskimäärin jonkin verran huonompaa kohtelua (toki perhekohtaiset erot ovat massiivisia). Myös esim. seksuaalinen ahdistelu, ja työelämässä ja muutenkin sosiaalisesti altavastaajan asemassa oleminen aiheuttavat stressiä ja masennusta.
Siinä taas yksi tälläinen naistutkimuksen kukkanen. Väreinä, itsekeskeisyys, vääristely, "naisille juu, miehille ei mittää", "miehillä asia paremmin, kuin naisilla" (vaikka ei olisikaan varsinkaan laajemmin katsoen ja kokonaisuudessan), miesten demonisointi ja naisten paremmaksi asettaminen etc.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Stressi ylipäänsä. Esim. ulkonäköön liittyvä stressi voi oikeasti olla ihan järjetöntä. Olen 26-vuotias nainen ja tuntemistani naisista vähintään puolella on ollut syömishäiriöoireita, usein aika vakaviakin. Toki kaiken naisten kokeman voi lakaista maton alle ja sanoa että kyse on vain naisten neuroottisuudesta, mutta en ole samaa mieltä. Ainakin itselläni syömishäiriöoireiden taustalla on ollut kokemus siitä, että kehoni ei kerta kaikkiaan saa olla olemassa sellaisena kuin se luonnostaan on, ja tämä on ollut seuraamusta ympäristön viestinnästä (= muiden ihmisten kommentit, näkemykset ja arvot, media. Esim. isoisäni kommentoi vartaloani negatiivisesti, vaikka olen aina ollut täysin normaalipainoinen). Tytöillä on kyselytutkimusten mukaan myös poikia huonommat välit perheeseensä, mikä on iso stressitekijä. Tulkitsen tämän kokemusteni perusteella niin, että tytöiltä odotetaan usein enemmän kuin pojilta, ja tytöt myös saavat keskimäärin jonkin verran huonompaa kohtelua (toki perhekohtaiset erot ovat massiivisia). Myös esim. seksuaalinen ahdistelu, ja työelämässä ja muutenkin sosiaalisesti altavastaajan asemassa oleminen aiheuttavat stressiä ja masennusta.Siinä taas yksi tälläinen naistutkimuksen kukkanen. Väreinä, itsekeskeisyys, vääristely, "naisille juu, miehille ei mittää", "miehillä asia paremmin, kuin naisilla" (vaikka ei olisikaan varsinkaan laajemmin katsoen ja kokonaisuudessan), miesten demonisointi ja naisten paremmaksi asettaminen etc.
Yksi tärkeä unohtui, miesten ongelmien mitätöinti ja vähättely, sekä lakaisu maton alle, ja naisten ongelmien korostaminen, jalustalle nosto etc. (ja tämä jopa silloin vaikka kyseinen ongelma koskettaisi miehiä ihan yhtä paljon tai jopa enemmän)
Se on jännnä miten vähän näkee naisten keskenään luomia yrityskuvioita. Sellaisia tarinoita on ilo lukea kun näkee että suomessa joku poppoo on pistänyt yrityksen pystyyyn ja tahkotaan menestystä, tehdäään asioita yhdessä ja sydämellä. Niitä näkee liika harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä on kyllä niitä, jotka ei ole koskaan käyneet töissä. Ahdistus on alkanut jo yläasteella.
Isotätini (syntynyt 1946) kertoi, miten 60- ja 70-luvulla pätkätyöt oli ihan tavallisia. Kauppaan pääsi kesäksi töihin, lopusta ei tietoa, vähän sen mukaan katsottiin, koska kesälomalaiset lähti tms. Sitten kotiapulaiseksi Helsinkiin, siitä keväällä taimitarhalle, sen jälkeen sairaalaan siivoamaan jne. Kuukauden ja kahden työsuhteita, joten ei määräaikaisuus ja pätkätyöt mikään uusi ilmiö ole.Pätkätyöt kuormittavat ennen kaikkea akateemisia nuoria naisia: vakivirat annetaan mieluummin epäpäteville miehille. Kovasti pelätään että nainen hankkii lapsen ja jää äitiyslomalle. Sitten pidetään pätkässä eikä synny kyllä sitten lapsiakaan.
Anyways, näillä mennään ja yhteiskunta maksakoot viulut.
Ihan täyttä huuhaata taas. Naisilla on yhäkin yliedustus myös niissä vakinaisissa viroissa.
Ja sopii katsoa tilastoja työttömyydestä, itsemurhista, syrjäytymisestä, jne jos miehen asema aiheuttaa kateutta.
Bonuksena työtön ja syrjäytynyt mies jää myös vaille parisuhdetta ja perhettä, kun taas naisvastineella on näihin vallan hyvät mahdollisuudet.
Syy miksi naisia jää enemmän työkyvyttömyyseläkkeelle on että ihmisiä ylipäätään jää enemmän työkyvyttömyyseläkkeelle. Sama ilmiö koskee molempia sukupuolia, mutta kuten yleensäkin, naisten ongelmiin kiinnitetään enemmän huomiota. Vanha ritarihenki elää.
Vierailija kirjoitti:
Munan puute.
Voi veikkosten, miehen muna on sellainen asia jonka saanti ei tästä maailmasta lopu ja ilmaistakin se on, usein jopa maksavat sen käytöstä.
Se siinä vaan on kun se on niin tylsä ja osaamaton. Mottoni on: omin käsin onneen, kun lapset on tehty!
Ihanaa! Ei ole kukaan röhnöttämässä ja ulisemassa.
Vierailija kirjoitti:
Maailma on muuttunut kun työpaikat katoaa koneiden alta yms. Itsekin olen 30v ja huomaan että omanikäiset elävät jotain lapsuutensa nousukautta eivätkä kestä yhtään vastoinkäymisiä. Joskus vaan täytyy tehdä paskahommoa pienellä palkalla ja oma elintaso voi jäädä omaa laskuttaa alemmas. Sellaista se elämä on. Itse olen paskapalkkaisessa sosiaalialan työssä missä ei ole etenemismahdollisuuksia. Pidän työstäni, mutta se on kuormittavaa.
Itse toivon että lapseni saavat ehkä joskus elää taas nousukautta kun itse elän selkeästi omaa lapsuuttani köyhemmin. Pyrin myös olemaan puhumatta negatiivisista asioista kokoajan, myös töissä. Tuntuu että suurin osa velloo niissä negatiivisista asioissa eivätkä keskity elämänsä positiivisiin puoliin.
Jos ongelmana on työpaikkojen katoaminen koneiden takia (mistä olen samaa mieltä), niin kuinkahan uskot että nousukausi ratkaisee ongelman?
No ei mitenkään. Nousukausi tarkoittaa että pienellä joukolla joka omistaa ja suunnittelee ne koneet, menee todella hyvin. Muita se ei auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Stressi ylipäänsä. Esim. ulkonäköön liittyvä stressi voi oikeasti olla ihan järjetöntä. Olen 26-vuotias nainen ja tuntemistani naisista vähintään puolella on ollut syömishäiriöoireita, usein aika vakaviakin. Toki kaiken naisten kokeman voi lakaista maton alle ja sanoa että kyse on vain naisten neuroottisuudesta, mutta en ole samaa mieltä. Ainakin itselläni syömishäiriöoireiden taustalla on ollut kokemus siitä, että kehoni ei kerta kaikkiaan saa olla olemassa sellaisena kuin se luonnostaan on, ja tämä on ollut seuraamusta ympäristön viestinnästä (= muiden ihmisten kommentit, näkemykset ja arvot, media. Esim. isoisäni kommentoi vartaloani negatiivisesti, vaikka olen aina ollut täysin normaalipainoinen). Tytöillä on kyselytutkimusten mukaan myös poikia huonommat välit perheeseensä, mikä on iso stressitekijä. Tulkitsen tämän kokemusteni perusteella niin, että tytöiltä odotetaan usein enemmän kuin pojilta, ja tytöt myös saavat keskimäärin jonkin verran huonompaa kohtelua (toki perhekohtaiset erot ovat massiivisia). Myös esim. seksuaalinen ahdistelu, ja työelämässä ja muutenkin sosiaalisesti altavastaajan asemassa oleminen aiheuttavat stressiä ja masennusta.Siinä taas yksi tälläinen naistutkimuksen kukkanen. Väreinä, itsekeskeisyys, vääristely, "naisille juu, miehille ei mittää", "miehillä asia paremmin, kuin naisilla" (vaikka ei olisikaan varsinkaan laajemmin katsoen ja kokonaisuudessan), miesten demonisointi ja naisten paremmaksi asettaminen etc.
En kyllä oikein tiedä miten saat tuosta mun tekstistä kaivettua miesten demonisointia.
Eikä mun pointti ole se, että osa miehistäkin ei kärsisi, ja uskon että osalla miehistä on myös merkittävää stressiä liittyen moniin näistä aiheista. Mutta keskimäärin se näyttäisi kuitenkin miehillä olevan selvästi vähäisempää. Nimenomaan laajemmin katsoen ja kokonaisuudessaan monet asiat iskevät isoon osaan naisista tavalla jolla ne eivät osu isoon osaan miehistä, kuten esim. tiedon puute liittyen naisten terveyteen.
"Syytä ei tiedetä"
Höpöhöpö, tottakai tiedetään ja syy on siihen nykypäivän tasa-arvon perään huutelu, naiset eivät pärjää työelämässä samalla tavalla kuin miehet vaan olisivat onnellisempia kotona lapsia hoitamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi tärkeä unohtui, miesten ongelmien mitätöinti ja vähättely, sekä lakaisu maton alle, ja naisten ongelmien korostaminen, jalustalle nosto etc. (ja tämä jopa silloin vaikka kyseinen ongelma koskettaisi miehiä ihan yhtä paljon tai jopa enemmän)
Jos nyt katsoit tarkemmin mihin aiheeseen kommentoit, niin otsikossahan käsitellään nyt naisten, ei miesten ongelmia. Jos tämä tuottaa vaikeuksia käsittää, olet väärässä topicissa.
On näitä vastaavia ongelmia miehilläkin. Nuorilla naisilla ongelmat ovat kyllä eniten kasvaneet.