Miksi tasa-arvo kotitöissä on yhä niin kaukainen ajatus?
https://www.iltalehti.fi/tosielamaa/a/201701170110118
Pari vuotta vanha juttu mutta niin paikkaansa pitävä. Onko kukaan mies oikeasti tossun alla?
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
eli minunkin pitäisi pistää aina kahvimaito tarjoiluastiaan ja pistää servetit pöytään kun juon kaverien kanssa kahvia? Tuommoisesta koristelusta tulee suurin osa naisten kotitöistä
Mistä edes revit tämän aiheen keskusteluun?
Juo kaverikahvisi miten haluat, tarjoile vaikka suoraan paketista. En minä naiseudestani huolimatta tuollaisia servetti ja maitokannu -tarjoiluja laita, mutta keksit tai muut laitan kyllä lautaselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehen paikka kuuluu olla villasukkana tossun alla? Meillä on ollut että kotityöt sumplitaan sen mukaan miten ennätämme niitä muun elämän ohessa tekemään. Joinain päivinä teen itse enemmän ja toisina taas mies joitaa suurimman osan. Emme edes pidä kirjaa siitä kumpi on tehnyt mitäkin, whatsappissa toki viestitellään ja esim mies laittaa että on nyt imuroinut ja ottanut puhtaat koneesta niin tiedän ettei minun tarvitse niitä tehdä ja sitten toisin päin ilmoittelen että nurmi on ajettu tai kaupassa on käyty niin ei miehenkään tarvitse niitä turhaan tehdä. Parisuhteessa kannattaa harjoittaa joustavuutta ja opetella sumplitaan, muuten siitä ei tule mitään jos kaikki on jäykkää kuin betoni.
Leikaako miehesi vastaleikatun nurmikon jos et ole ilmoittanut juuri leikanneesi sen?
Mua sitte ärsyttää tuo että arkisista asioista pitää tehdä whatsapp viestejä/muistilappuja.
Uskon että suuri osa miehistä jättää kotityöt tekemättä koska vaikka imuroit niin olet imuroinut väärin, mä oon jopa pessyt pyykkiä väärässä järjestyksessä.
Naiset tapaa ottaa sen pään että asiat on tehtävä kuten he haluavat.
Miksi miehen tapa ei kelpaa?
Jos mä ilmoitan hoitoajat päiväkotiin niin vaimo kuitenkin tarkistaa ne ja kirjaa ne myös kalenteriin ja ruutupaperille. Eli sama työ tehdään tuplana? Järkeä?Omasta kokemuksesta kun miesten tapa ei kelpaa, se lisää vain työtä. Esim meillä mies mytt pyykit narulle, minkä seurauksena minä joudun silittämään niitä, kun muuten en silittäisi. Miehet yrittää mennä aina siitä missä aita on matalin. Ja sitten sen lusmuilun löytö joku edestään, tavarat kestää huonommin jne.
Tuossa teet itse väärin. Jos pestyt vaatteet on huonosti ripustettu ja ne jäävät taitteille/ryppyisiksi, on miehen homma korjata asia. Mies joko pesee/huuhtelee pyykit uudestaan ja ripustaa oikein tai silittää itse. Älä sinä mene paikkaamaan toisen hutilointia.
Jep, eli miestä pitää opettaa kuin varhaiskavatusikäistä pikkulasta? Tiedätkö, ei kukaan itseään kunnioittava järkevä nainen jaksa tuota pidemmän päälle. Mä olen mielummin vaikka yksin.
Mikä yleisesti hyväksyttävä normi on se, että miehen kanssa lapset syövät kylmiä nakkeja suoraan paketista päivälliseksi ja päiväkotiin viedään paukkupakkasilla kesäkumpparit jalassa? Isi nyt vaan hoitaa asiat vähän sinnepäin. Sitten äidillä on vielä enemmän vastuullaan lasten terveellinen ruokavalio, todennäköisesti lapsen terveys jne.
Ja miksi miehille on ok imuroida yhtä kohtaa vaan olohuoneessa jolloin naisella menee imurointiin taas paljon kauemmin aikaa seuraavalla kerralla. Ainiin kun olisi pitänyt pyytää tekemään heti paremmin, kenties opettaa? Niin kuin pikkulasta. Ei kiitos.
Tutkijat: voisitteko tutkia enemmän aihetta? Miksi erotaan niin paljon ja suurin osa eroalotteista on naisen aloitteesta? Minäpä tiedän vastauksen. Tasa-arvo on toteutunut vasta siinä että nainen maksaa puolet perheen menoista. Omanikäiseni miehet ja vanhemmat (olen 35v) ovat päässeet oikeasti todella helppolla perhe-elämän paineissa.
Ja vielä huomautuksena, on myös miehiä jotka todella ottavat vastuuta kodista ja lapsista siinä missä naisetkin, mutta ikäluokassani oman kokemukseni mukaan ovat vähemmistössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eli minunkin pitäisi pistää aina kahvimaito tarjoiluastiaan ja pistää servetit pöytään kun juon kaverien kanssa kahvia? Tuommoisesta koristelusta tulee suurin osa naisten kotitöistä
Minä taas en ole koskaan oikein ymmärtänyt miehistä tapaa napata vaan joku kerran käytetty kahvikuppi tiskipöydälta joka sitten huljautetaan nopeasti hanan alla ja annetaan kaverin eteen. Pöydältä pyyhitään pahimmat muruset lattialle ja viikon vanha pulla läntätään suoraan pöydälle.
Ei tietenkään tarvitse mitään hienoa kattausta olla aina mutta ihan perustaso asioissa on kypsyyden ja aikuisuuden merkki.
Ja ai niin, olen siis itsekin mies.
Olisit jättänyt tuon viimeiseen virkkeen pois. Kommenttisi olisi ollut uskottavampi.
Arvasin että joku tarttuu tähän. En ole koskaan myöskään ymmärtänyt monien miesten tapaa kuvitella että kaikki muut miehet ovat samanlaisia kuin he. Mutta ehkä se on joku avuton yritys perustella omaa rötväilyä sillä että kaikki miehet nyt vain ovat tällaisia eivätkä muuhun pysty tai muuta osaa.
Valitettavasti näin ei ole ja kyse on vain teidän omasta avuttomuudestanne ja halun puutteesta.
Juu, moni mies tykkää kyllä yleistää omia mieltymyksiään ja tapojaan kaikkiin muihin miehiin, oli kyse sitten naismausta tai kotitöistä.
Toisaalta jos nainen sitten samaan tapaan yleistää miehet laiskoiksi tai vaikka sioiksi parin kokemuksen perusteella, yhtäkkiä sitä ollaankin niin yksilöitä että. Kumpi tapa nyt milloinkin itseä hyödyttää.
Minulla ja miehellä on hyvin eri vaatimus siivoustasosta kotona. En voi velvoittaa miestä pitämään yllä minun tasonani johon kuuluu imurointi joka päivä, tasojen pyyhkiminen päivittäin ja tavaroiden järjestäminen päivittäin. Olemme löytäneet kultaisen keskitien missä mies osallistuu tasavertaisesti ja jos minusta tuntuu että enemmän pitäisi tehdä niin teen sen itse. Mies myös kokkaa meillä illalliset päivittäin ja hoitaa kauppa asioinnit. Minä puolestani siivoan aina ruuan jälkeen ja hoidan pyykkäyksen sekä vessan pesun.
Jos miestä ei ole kiinnostanut siivoaminen sinkkuna, niin miksi olisi myös parisuhteessa ja vielä sen naisen standardin mukaan. Minä en edes yrittänyt saada miestä siivoamaan vaan ehdotin heti alkajaisiksi, että mitä jos palkattaisiin siivooja ja käytettäisiin se aika johonkin mukavaan yhdessä viettoon. Mies innostuis asiasta heti. Ymmärrettävää tietenkin, jos ei ole varaa palkata siivoojaa, mutta muuten kyllä suosittelen, jos siivoamisesta tulee kinaa ja pahaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en ole koskaan oikein ymmärtänyt miehistä tapaa napata vaan joku kerran käytetty kahvikuppi tiskipöydälta joka sitten huljautetaan nopeasti hanan alla ja annetaan kaverin eteen. Pöydältä pyyhitään pahimmat muruset lattialle ja viikon vanha pulla läntätään suoraan pöydälle.
Ei tietenkään tarvitse mitään hienoa kattausta olla aina mutta ihan perustaso asioissa on kypsyyden ja aikuisuuden merkki.
Ja ai niin, olen siis itsekin mies.
Olisit jättänyt tuon viimeiseen virkkeen pois. Kommenttisi olisi ollut uskottavampi.
Arvasin että joku tarttuu tähän. En ole koskaan myöskään ymmärtänyt monien miesten tapaa kuvitella että kaikki muut miehet ovat samanlaisia kuin he. Mutta ehkä se on joku avuton yritys perustella omaa rötväilyä sillä että kaikki miehet nyt vain ovat tällaisia eivätkä muuhun pysty tai muuta osaa.
Valitettavasti näin ei ole ja kyse on vain teidän omasta avuttomuudestanne ja halun puutteesta.
Eikös tuo osaamattomuus ja avuttomuus ole miesten kannalta aivan loistava salajuoni?! Törpöillä on "koko" oman sukupuolen tuki takanaan, miksi eivät koskaan pyyhi pintoja ja puhdista leikkuualustaa. Vaatteiden asiallisesta ripustamisesta puhumattakaan.
Se on toiminut yllättävän hyvin ja yllättävän kauan. Mutta nyt on alkanut kulissi romahtamaan kun esiin tulee uuden sukupolven miehiä joille kotitöiden tekeminen ei ole avaruusmatkaan verrattava saavutus vaan osa ihan tavallista elämää.
Tämä! Se on myös samalla sellaista naisen piiloalistamista. Valitettavaa mutta totta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ja miehellä on hyvin eri vaatimus siivoustasosta kotona. En voi velvoittaa miestä pitämään yllä minun tasonani johon kuuluu imurointi joka päivä, tasojen pyyhkiminen päivittäin ja tavaroiden järjestäminen päivittäin. Olemme löytäneet kultaisen keskitien missä mies osallistuu tasavertaisesti ja jos minusta tuntuu että enemmän pitäisi tehdä niin teen sen itse. Mies myös kokkaa meillä illalliset päivittäin ja hoitaa kauppa asioinnit. Minä puolestani siivoan aina ruuan jälkeen ja hoidan pyykkäyksen sekä vessan pesun.
Miksi mieluummin siivoat kuin vietät aikaa vaikka miehesi kainalossa mukavia jutellen? Miten teillä voi olla noin sotkuista, että ihan pitää päivittäin siivota tuo kaikki? Oletko laskenut kuinka paljon käytät aikaasi siivoamiseen?
Ei kotitoissa ole miesten ja naisten toita, on vaan kotitoita.
Esimerkiksi mun mies ei osannut laittaa ruokaa kun muutettiin yhteen. Totesin siihen, etta netti on taynna resepteja, eli niita kun seuraat niin onnistuu, ei ole rakettitiedetta. Ja akkiahan tuo oppi, ja laittaa nyt vajaan vuoden paasta parempaa ruokaa kuin mina. Jopa parantelee resepteja. :)
Samoin kun joku sanoi ettei mies "osaa" ripustaa pyykkeja; meilla riitti kun sanoin kerran etta pyykit kannattaa ripustaa heti kun ohjelma on pyorinyt, ravistella hyvin ja ripustaa saumasuoraan. Ja etta valkoiset ja varilliset kannattaa pesta erikseen. Toimii.
Ennen mun luokse muuttamista mies ei kaupunkilaishiirena ollut koskaan ajanut nurmikkoa, naytin vaan miten ruohonleikkuri toimii ja miten siihen lisataan bensaa, ja sekin oli kerralla selva. On jo vaihtanut siihen sen "kaynnistysnarunkin" ja terottanut terat - mita ei osaa niin nohevana miehena katsoo netista tai YouTubesta opetusvideot.
Mikaan kodinhoitamiseen liittyva asia ei ole niin vaikea, etteiko sita oppisi jos vain haluaa. Eika se ole siita kiinni onko reisien valissa killuttimet vai ei.
Talla hetkella mies tekee 95% kaikista kotitoista, koska han on kotona tyottomana ja mina olen kokopaivatoissa. Itse saatan viikonloppuisin tehda ruokaa, koska tykkaan ruuanlaitosta ja haluan etta mieskin paasee joskus ns. valmiiseen poytaan. Tai sitten vien miehen ulos syomaan.
Mutta muuten mies tekee kaiken, silla omien sanojensa mukaan "ei voi ajatellakaan, etta sina joutuisit toitten jalkeen viela kotonakin toihin". <3
Aloin lukemaan tätä ja meinasin kommentoida moneenkin. Sit muistin, hittovie minä erosin yhdestä joka ei tehnyt mitään oma-aloitteisesti tai kaikki tekeminen oli jossain 3-vuotiaan tasolla (esim. vaatteet meni piloille pyykatessa).
Nyt ei enää tarvitse tapella eikä katsella semmosta. On elämä kyllä ihanaa!
Meillä kyllä mies hoitaa siivoukset todella huolellisesti - jopa huolellisemmin, kuin minä. Siivoaa aina viimeisen päälle eikä ole imurin kanssa sohittu miten sattuu ja aina kaikki tasot kiiltää puhtauttaan. Itse olen parempi laittamaan ruokaa, joten teen sitä useammin, kuin mies.
Meillä asia on hyvin yksinkertainen. Mulla on sytostaattilääkitys. Jos mies ei ole riittävän hygieeninen, mies on riski ja lähtee. (Sama mies 15 v, ei moitteita.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehen paikka kuuluu olla villasukkana tossun alla? Meillä on ollut että kotityöt sumplitaan sen mukaan miten ennätämme niitä muun elämän ohessa tekemään. Joinain päivinä teen itse enemmän ja toisina taas mies joitaa suurimman osan. Emme edes pidä kirjaa siitä kumpi on tehnyt mitäkin, whatsappissa toki viestitellään ja esim mies laittaa että on nyt imuroinut ja ottanut puhtaat koneesta niin tiedän ettei minun tarvitse niitä tehdä ja sitten toisin päin ilmoittelen että nurmi on ajettu tai kaupassa on käyty niin ei miehenkään tarvitse niitä turhaan tehdä. Parisuhteessa kannattaa harjoittaa joustavuutta ja opetella sumplitaan, muuten siitä ei tule mitään jos kaikki on jäykkää kuin betoni.
Leikaako miehesi vastaleikatun nurmikon jos et ole ilmoittanut juuri leikanneesi sen?
Mua sitte ärsyttää tuo että arkisista asioista pitää tehdä whatsapp viestejä/muistilappuja.
Uskon että suuri osa miehistä jättää kotityöt tekemättä koska vaikka imuroit niin olet imuroinut väärin, mä oon jopa pessyt pyykkiä väärässä järjestyksessä.
Jos mä ilmoitan hoitoajat päiväkotiin niin vaimo kuitenkin tarkistaa ne ja kirjaa ne myös kalenteriin ja ruutupaperille. Eli sama työ tehdään tuplana? Järkeä?Omasta kokemuksesta kun miesten tapa ei kelpaa, se lisää vain työtä. Esim meillä mies mytt pyykit narulle, minkä seurauksena minä joudun silittämään niitä, kun muuten en silittäisi. Miehet yrittää mennä aina siitä missä aita on matalin. Ja sitten sen lusmuilun löytö joku edestään, tavarat kestää huonommin jne.
Tuossa teet itse väärin. Jos pestyt vaatteet on huonosti ripustettu ja ne jäävät taitteille/ryppyisiksi, on miehen homma korjata asia. Mies joko pesee/huuhtelee pyykit uudestaan ja ripustaa oikein tai silittää itse. Älä sinä mene paikkaamaan toisen hutilointia.
Jep, eli miestä pitää opettaa kuin varhaiskavatusikäistä pikkulasta? Tiedätkö, ei kukaan itseään kunnioittava järkevä nainen jaksa tuota pidemmän päälle. Mä olen mielummin vaikka yksin.
Mikä yleisesti hyväksyttävä normi on se, että miehen kanssa lapset syövät kylmiä nakkeja suoraan paketista päivälliseksi ja päiväkotiin viedään paukkupakkasilla kesäkumpparit jalassa? Isi nyt vaan hoitaa asiat vähän sinnepäin. Sitten äidillä on vielä enemmän vastuullaan lasten terveellinen ruokavalio, todennäköisesti lapsen terveys jne.
Ja miksi miehille on ok imuroida yhtä kohtaa vaan olohuoneessa jolloin naisella menee imurointiin taas paljon kauemmin aikaa seuraavalla kerralla. Ainiin kun olisi pitänyt pyytää tekemään heti paremmin, kenties opettaa? Niin kuin pikkulasta. Ei kiitos.
Tutkijat: voisitteko tutkia enemmän aihetta? Miksi erotaan niin paljon ja suurin osa eroalotteista on naisen aloitteesta? Minäpä tiedän vastauksen. Tasa-arvo on toteutunut vasta siinä että nainen maksaa puolet perheen menoista. Omanikäiseni miehet ja vanhemmat (olen 35v) ovat päässeet oikeasti todella helppolla perhe-elämän paineissa.
Ja vielä huomautuksena, on myös miehiä jotka todella ottavat vastuuta kodista ja lapsista siinä missä naisetkin, mutta ikäluokassani oman kokemukseni mukaan ovat vähemmistössä.
Minä olen havainnut lisäksi myös maantieteellisen ja koulutusrajan tässä asiassa. Itse asun pääkaupunkiseudulla ja oma kaveripiiri on aika korkeasti koulutettua. Ja näissä "piireissä" kotona kotitöitä luontevasti tekevät miehet ovat ihan yleisiä jo 40-50 vuotiaissakin miehissä. Jotkut ovat jopa jääneet joksikin aikaa kotiin vauvaa hoitamaan ja nainen on mennyt töihin.
Mutta kun mennään vähän enemmän "maalle" ja duunariperheisiin niin työnjako on paljon useammin se perinteinen. Mutta näinhän se varmaan menee aina. Ne uudet tuulet puhaltavat ensin isoihin kaupunkeihin ja koulutetumpaan väestöön ja siitä se sitten vähitellen alkaa yleistyä vuosikymmenten kuluessa muuallakin.
Jos nyt totta puhutaan niin kyllä Suomessa miehet kotitöitä tekee enemmän kuin ennen ja paljon enemmän kuin muualla. Naiset vaan jaksaa aina kitistä ja valittaa.
Toki ei kaikki, ei aina jne. En yleistä että joka ikinen, mutta kyllä täällä moni nainen kitisee jo vähän turhasta. Lähipiirissä oli yksi tapaus jossa mies teki ruuat ja hoiti kauppareissut, rempat, hoiti lapset ja vei heitä ulkonakin joka paikkaan, opetti luistelut ja hiihdot, käytiin uimahallit ja kaikki, äiti ei näitä tehnyt paljoakaan. Valitti silti jos joutui enemmän imuroimaan kuin mies tai hoiti vessan siivouksen. Molemmat kävivät kyllä töissä ettei senkään piikkiin mene.
Mihinkään ei olla tyytyväisiä ja aina vaaditaan vaan enemmän ja enemmän. Itsekin nainen, en miehenä kirjoita. Koen että nykyisin asiat tuntuu vain olevan näin. Sitten kun on toinen kaikkensa antanut, se ei riitä vaan sitten haetaan onnea muualta ikään kuin se ruoho olisi aina vihreämpää toisella puolella. Sitten tulee erot ja uudet perheet, rumba alkaa alusta ja samoin valitus.
Jos parisuhteessa ei jokin asia miellytä, niin siitä kannattaa keskustella parisuhteen toisen osapuolen kanssa. Ellei asia parane, niin joko ihminen sopeutuu tai lopettaa parisuhteen. Itse en ainekaan halua parisuhteessa kirjata kaikkia tekemisiä exceliin ja sitten tasata väliajoin tiliä. Jotkut jaksavat raha-asioissa tätä tehdä ja ehkä joku jaksaisi kotitöissäkin. Mikäli kumpikin on tilanteeseen tyytyväinen, niin mitä merkitystä meneekö hommat tasan?
Miksi nainen ei halua oikeasti tasa-arvoa kaikissa asioissa? Esim. häitä järjestäessä lähestulkoon aina toteutetaan vain naisen lapsuuden unelmia eikä miehen mielipidettä paljon kuunnella. Sitten ostetaan asunto, jonka nainen yleensä valitsee. Sitten sisustetaan naisen tyylillä, koska miehellähän ei mitään tyyliä ole ja asunto tarvitsee ”naisen kosketusta”.
Kaikki me tunnutaan haluavan tasa-arvoa vaan jos se edistää meidän omaa asiaa, mutta mistään eduista emme kuitenkaan suostu luopumaan.
Olen ollut häissä joissa sulhasen isä opasti poikaansa että tekee kuin hänkin: ekan kerran joutuessaan pesemään pyykkiä tahallaan pilasi villavaatteet liian kuumalla ohjelmalla- eipä tarvinnut enää pyykätä. Toivottavasti oli vitsi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska sellainen mies on lämmin, suloinen, tunteellinen, hellä, herkkä, hiljainen, ujo rakastettava pehmoinen nallekarhu. Sopiva modernin miehen tuleville pojille.
Paitsi ettei vaan koskaan saa naista.
Vierailija kirjoitti:
Miksi nainen ei halua oikeasti tasa-arvoa kaikissa asioissa? Esim. häitä järjestäessä lähestulkoon aina toteutetaan vain naisen lapsuuden unelmia eikä miehen mielipidettä paljon kuunnella. Sitten ostetaan asunto, jonka nainen yleensä valitsee. Sitten sisustetaan naisen tyylillä, koska miehellähän ei mitään tyyliä ole ja asunto tarvitsee ”naisen kosketusta”.
Kaikki me tunnutaan haluavan tasa-arvoa vaan jos se edistää meidän omaa asiaa, mutta mistään eduista emme kuitenkaan suostu luopumaan.
Toki poikkeuksiakin on mutta 95% tapauksissa nainen päättää näistä asioista koska ne eivät vain yksinkertaisesti miestä joko kauheasti kiinnosta tai mies ei oikein osaa kertoa mitä hän oikeastaan näissä asioissa haluaa. Ja kun jotain pitää tehdä niin tehdään sen naisen näkemyksen mukaan.
Oma mieheni on kuitenkin aina sanonut oman mielipiteensä asioista ja aina on löydetty se kompromissi joka käy molemmille. Itselle olisi ollut outoa järjestää häät tai sisustaa asunto niin että se ei olisi ollut yhteinen päätös vaan vain minun haluni. Se ei oikein tunnu parisuhteelta jos toinen määrää ja toinen tulee tahdottomana perässä. Onneksi miehelläni on aina ollut hyviä ja perusteltuja omia näkemyksiä asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritimme jakaa kotityöt puoliksi. Lopputulos oli se, että meillä oli suorastaan saastaista miehen jättäessä hommat tekemättä. No hänellä nyt 1 vastuualue. Sitäkään ei hoida kunnolla. Astiat tahmeita ja ruokajämiä niissä. Myös homehtuvat välillä käyttökelvottomiksi. Kyllä esitti aika kauan siistiä. Nyt on kuoriutunut porsas sieltä. Pakko tehdä siis itse, kun toinen ei vaan tee tai tekee paskasti tahallaan. Pyykit tosiaan hänen mielestä voivat hyvin olla koneessa pari päivää märkänä ja kurttuisena haisemaan narulle. Kaikki vaatteet myös muuttuivat harmaaksi. Mulla kalliitakin vaatteita ja alkoi suoraansanoen v.tuttaa, kun menivät pilalle.
Se on toiminut yllättävän hyvin ja yllättävän kauan. Mutta nyt on alkanut kulissi romahtamaan kun esiin tulee uuden sukupolven miehiä joille kotitöiden tekeminen ei ole avaruusmatkaan verrattava saavutus vaan osa ihan tavallista elämää.