Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tasa-arvo kotitöissä on yhä niin kaukainen ajatus?

Vierailija
27.02.2020 |

https://www.iltalehti.fi/tosielamaa/a/201701170110118

Pari vuotta vanha juttu mutta niin paikkaansa pitävä. Onko kukaan mies oikeasti tossun alla?

Kommentit (110)

Vierailija
81/110 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eli minunkin pitäisi pistää aina kahvimaito tarjoiluastiaan ja pistää servetit pöytään kun juon kaverien kanssa kahvia? Tuommoisesta koristelusta tulee suurin osa naisten kotitöistä

Minä taas en ole koskaan oikein ymmärtänyt miehistä tapaa napata vaan joku kerran käytetty kahvikuppi tiskipöydälta joka sitten huljautetaan nopeasti hanan alla ja annetaan kaverin eteen. Pöydältä pyyhitään pahimmat muruset lattialle ja viikon vanha pulla läntätään suoraan pöydälle.

Ei tietenkään tarvitse mitään hienoa kattausta olla aina mutta ihan perustaso asioissa on kypsyyden ja aikuisuuden merkki.

Ja ai niin, olen siis itsekin mies. 

Olisit jättänyt tuon viimeiseen virkkeen pois. Kommenttisi olisi ollut uskottavampi.

Arvasin että joku tarttuu tähän. En ole koskaan myöskään ymmärtänyt monien miesten tapaa kuvitella että kaikki muut miehet ovat samanlaisia kuin he. Mutta ehkä se on joku avuton yritys perustella omaa rötväilyä sillä että kaikki miehet nyt vain ovat tällaisia eivätkä muuhun pysty tai muuta osaa.

Valitettavasti näin ei ole ja kyse on vain teidän omasta avuttomuudestanne ja halun puutteesta.

Eli sinun tapasi on parempi? entä jos ei arvosta sitä, että kahvin pitää olla hienosti esillä?

Vierailija
82/110 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummasti näillä kotitöistä uupuvilla naisilla on aina aikaa maata palstalla näissä ketjuissa.

Jopa keskellä viikkoa, keskellä päivää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/110 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummasti näillä kotitöistä uupuvilla naisilla on aina aikaa maata palstalla näissä ketjuissa.

Selasin tämän ketjun läpi vain löytääkseni sinun tutut fraasisi, öliöliöö-mies! Enkä pettynyt nytkään :D

P.S. Mitä sinä teet palstalla keskellä viikkoa, keskellä päivää?

Vierailija
84/110 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillekkin on toisille taas ei. Niin monta on erilaista mallia ja toimintatapaa kuin on parisuhteitakin.

Näinpä se on, lapsuudessani (olen syntynyt 1955) isäni teki reissuhommia, mutta kotonaollessaan siivosi, laittoi ruokaa, neuloi sukkia, hoiti meitä lapsia. Samoin teki mieheni eläessään, paitsi sukkia ei neulonut, kun mummot neulovat urakalla. Ja poikani tekee nyt perheessään, ei tosin neulo hänkään.

Vierailija
85/110 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinäpä se pata kattilaa soimaa, hame päällä molemmilla.

Vierailija
86/110 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hehheh. Uli- Jorma heräsi päiväuniltaan. Ja odottaa vesikielellä mamman kahvin valmistumista.

Vierailija
87/110 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selasin tämän ketjun läpi vain löytääkseni sinun tutut fraasisi, öliöliöö-mies! Enkä pettynyt nytkään :D

Olin jo huolissani, nukkuuko ulisia Jorma tänään pommiin, mutta ilokseni huomasin, hänen heränneen jo yhden jälkeen. Nyt loppupäivä meneekin kivasti haukkuessa naisia.

Vierailija
88/110 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli makaat päivittäin palstalla ja tunnet kaikki kirjoittajatkin. Mitäs kotitöitä olet tänään tehnyt? 

Vierailija
89/110 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eli minunkin pitäisi pistää aina kahvimaito tarjoiluastiaan ja pistää servetit pöytään kun juon kaverien kanssa kahvia? Tuommoisesta koristelusta tulee suurin osa naisten kotitöistä

Minä taas en ole koskaan oikein ymmärtänyt miehistä tapaa napata vaan joku kerran käytetty kahvikuppi tiskipöydälta joka sitten huljautetaan nopeasti hanan alla ja annetaan kaverin eteen. Pöydältä pyyhitään pahimmat muruset lattialle ja viikon vanha pulla läntätään suoraan pöydälle.

Ei tietenkään tarvitse mitään hienoa kattausta olla aina mutta ihan perustaso asioissa on kypsyyden ja aikuisuuden merkki.

Olisit jättänyt tuon viimeiseen virkkeen pois. Kommenttisi olisi ollut uskottavampi.

Arvasin että joku tarttuu tähän. En ole koskaan myöskään ymmärtänyt monien miesten tapaa kuvitella että kaikki muut miehet ovat samanlaisia kuin he. Mutta ehkä se on joku avuton yritys perustella omaa rötväilyä sillä että kaikki miehet nyt vain ovat tällaisia eivätkä muuhun pysty tai muuta osaa.

Valitettavasti näin ei ole ja kyse on vain teidän omasta avuttomuudestanne ja halun puutteesta.

Eli sinun tapasi on parempi? entä jos ei arvosta sitä, että kahvin pitää olla hienosti esillä?

Siitä ei ollut kyse vaan ajatusmaailmasta jossa yhtään paremmin kattaminen on turhaa ja naismaista. Eli siis miehenä oloon liitetään automaattisesti se että ei saa välittää mistään ja asiat tehdään kotona hutaisten.

Saa toki tehdä jos haluaa mutta ei sitä tarvitse sukupuoliin liittää jonain yleisenä ominaisuutena.

Vierailija
90/110 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma mies keittää kavereilleen kahvit, laittaa pöytään mukit ja lusikat sekä pullat lautasella. Mies ei laita koskaan leipälautasia. Kahvittelun jälkeen pöydällä on pullanmuruja ja sokeria sekä kahviroiskeita. Minua ne ei haittaisi, jos mies pyyhkisi pöydän kahvin jälkeen. Kun ei pyyhi, niin olen esittänyt toiveen, jos kattaisi lisäksi lautasetkin. Eipä ole näkynyt. Viimeksi vein murut miehen sänkyyn, siinä hän nukkumaan mennessä ihmetteli, mitä kummaa sängyssä on.

Vierailija
91/110 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hehheh. Uli- Jorma heräsi päiväuniltaan. Ja odottaa vesikielellä mamman kahvin valmistumista.

Mitäs kotitöitä sinä olet tänään tehnyt? Koti kiiltää ja pulla tuoksuu? 

Vierailija
92/110 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli makaat päivittäin palstalla ja tunnet kaikki kirjoittajatkin. Mitäs kotitöitä olet tänään tehnyt? 

Mitäs sinä? Sinä ja kaltaisesi ryntäätte jokaiseen ketjuun, joka edes liippaa parisuhdetta tai kotitöitä. Mistä teillä aikaa riittää?

eri

Vierailija
93/110 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi miehen paikka kuuluu olla villasukkana tossun alla? Meillä on ollut että kotityöt sumplitaan sen mukaan miten ennätämme niitä muun elämän ohessa tekemään. Joinain päivinä teen itse enemmän ja toisina taas mies joitaa suurimman osan. Emme edes pidä kirjaa siitä kumpi on tehnyt mitäkin, whatsappissa toki viestitellään ja esim mies laittaa että on nyt imuroinut ja ottanut puhtaat koneesta niin tiedän ettei minun tarvitse niitä tehdä ja sitten toisin päin ilmoittelen että nurmi on ajettu tai kaupassa on käyty niin ei miehenkään tarvitse niitä turhaan tehdä. Parisuhteessa kannattaa harjoittaa joustavuutta ja opetella sumplitaan, muuten siitä ei tule mitään jos kaikki on jäykkää kuin betoni.

Leikaako miehesi vastaleikatun nurmikon jos et ole ilmoittanut juuri leikanneesi sen?

Mua sitte ärsyttää tuo että arkisista asioista pitää tehdä whatsapp viestejä/muistilappuja.

Uskon että suuri osa miehistä jättää kotityöt tekemättä koska vaikka imuroit niin olet imuroinut väärin, mä oon jopa pessyt pyykkiä väärässä järjestyksessä.

Naiset tapaa ottaa sen pään että asiat on tehtävä kuten he haluavat.

Miksi miehen tapa ei kelpaa?

Jos mä ilmoitan hoitoajat päiväkotiin niin vaimo kuitenkin tarkistaa ne ja kirjaa ne myös kalenteriin ja ruutupaperille. Eli sama työ tehdään tuplana? Järkeä?

Omasta kokemuksesta kun miesten tapa ei kelpaa, se lisää vain työtä. Esim meillä mies mytt pyykit narulle, minkä seurauksena minä joudun silittämään niitä, kun muuten en silittäisi. Miehet yrittää mennä aina siitä missä aita on matalin. Ja sitten sen lusmuilun löytö joku edestään, tavarat kestää huonommin jne.

Yritimme jakaa kotityöt puoliksi. Lopputulos oli se, että meillä oli suorastaan saastaista miehen jättäessä hommat tekemättä. No hänellä nyt 1 vastuualue. Sitäkään ei hoida kunnolla. Astiat tahmeita ja ruokajämiä niissä. Myös homehtuvat välillä käyttökelvottomiksi. Kyllä esitti aika kauan siistiä. Nyt on kuoriutunut porsas sieltä. Pakko tehdä siis itse, kun toinen ei vaan tee tai tekee paskasti tahallaan. Pyykit tosiaan hänen mielestä voivat hyvin olla koneessa pari päivää märkänä ja kurttuisena haisemaan narulle. Kaikki vaatteet myös muuttuivat harmaaksi. Mulla kalliitakin vaatteita ja alkoi suoraansanoen v.tuttaa, kun menivät pilalle.

Näissä tapauksissa ainoa ratkaisu on se että sinä peset omat pyykkisi ja omat astiasi ja mies saa sitten pestä omansa sillä tasolla kuin haluaa.

Ja tosiaan teen ruuat aina. Siinä tarvitsee välineitä. Ovat aina likaisia. Joudun niitä pestä, jotta saan ruokaa laitettua. Ei siksi oikein toimi tuo. Astioita jotka eivät ole "kummankaan" on liikaa.

Jos miehet ovat välillä mestareita väistämään kotitöitä niin naiset ovat kyllä mestareita keksimään syitä sille miksi siltä mieheltä ei voi vaatia mitään vaan on ihan pakko tehdä kaikki yksin.

Nyt vähän ryhtiä siihen selkärankaan naiset! Miehet eivät ole lapsia ja heiltä voi ja saa vaatia aikuismaista osaamista. Te ette ole miestenne äitejä joiden pitää katsoa että ne miehet eivät kuole nälkään tai omaan likaansa. Jos se mies pärjää työelämässä niin hän pärjää taatusti simppeleissä kotitöissä. 

Kun toinen ei vaan tee :D Vaikka apinana pomppisin trampoliinilla niin ei tee. Olen kokeillut kaikki lailliset sanalliset ja toiminnalliset muodot ja ei vaan tee. Asunto meinasi mennä pilalle!!!!! vuoden aikana jolloin taistelin asiasta kanssaan. Ei vaan tee. En pysty elämään saastan keskellä. Sitten teen. Ei ole kiinni siitä, että haluaisin tehdä. On vaan jossain vaiheessa pakko! Kyllä välillä kokeilin lapsellisia keinoja ja tein ruokaa itselle josta toinen ei pidä tms. Se meni niin että hän tilasi kebabbia vähillä rahoillaan ja oli p.a loppukuun. Ero ainoa ratkaisu tähän. Hän vain ei arvosta pätkääkään. 

No miehesi on sitten täysi idiootti, anteeksi nyt vain. Ei tuossa ole enää kyse siitä että hän on mies tai ei osaisi, arvostaisi tai haluaisi vaan silkasta idiotismista. Joku aivojen osa-alue on jäänyt kehittymättä ja jäänyt lapsen asteelle.

Turha sitä on sitten enää syyttää kuin itseään jos jostain kumman syystä haluaa olla tuollaisen miehen kanssa.

Vierailija
94/110 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma mies keittää kavereilleen kahvit, laittaa pöytään mukit ja lusikat sekä pullat lautasella. Mies ei laita koskaan leipälautasia. Kahvittelun jälkeen pöydällä on pullanmuruja ja sokeria sekä kahviroiskeita. Minua ne ei haittaisi, jos mies pyyhkisi pöydän kahvin jälkeen. Kun ei pyyhi, niin olen esittänyt toiveen, jos kattaisi lisäksi lautasetkin. Eipä ole näkynyt. Viimeksi vein murut miehen sänkyyn, siinä hän nukkumaan mennessä ihmetteli, mitä kummaa sängyssä on.

Aika mielisairasta toimintaa sinulta. 

Vierailija
95/110 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin jo huolissani, nukkuuko ulisia Jorma tänään pommiin, mutta ilokseni huomasin, hänen heränneen jo yhden jälkeen. Nyt loppupäivä meneekin kivasti haukkuessa naisia.

Eli olet maannut koko päivän palstalla. 

Vierailija
96/110 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni miehenä, kahvittelu kaverin kanssa on sivuseikka koska yleensä se on "hörpätään kahvit ennenkuin mennään vaihtamaan autoon ne jarrut tai lähdetään matsiin". Naisilla ja ehkä sinullakin pääasia on kattaa kahvit kivasti ja käyttää aikaan kahvihetkeen. Se on ihan kiinni mikä elämässä tärkeää ja keskiössä. Itse en oikein jaksa ymmärtää miten joillakin, varsinkin naisilla, kuluu elämä siten että ei oikeasti ole mitään harrastuksia, käytännössä koko elämä pyörii kodin, sukulaisten ja ystävien kahvihetkissä, juoruiluissa sekä osalla naisista oman ulkonäytön ympärillä.

Tuossahan on kyse vain siitä mihin sen aikansa haluaa käyttää. Sinä haluat käyttää paaosan ajasta jarrujen rassaukseen ja naiset sosiaaliseen kanssakäymiseen kahvikupin äärellä. Mutta tästä ei ollut alunperin kyse vaan väitteestä että naisilla menisi aikaa turhaan hukkaan kun kattavat kauniisti yms.

Ei siis mene vaan se on vain ajankäytön suuntaamista siihen mikä itselle on tärkeää. Mies sitten suuntaa sen saman ajan jonnekin toisaalle josta itse saa iloa.

Vierailija
97/110 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika mielisairasta toimintaa sinulta. 

Ei ole, nopeutin vain toimintaa. Ne murut tippuu pöydältä lattialle ja tarttuu jalkapohjiin, josta ne joka tapauksessa päätyvät sänkyyn. Ruuanmurut lattialla on ällöjä, mutta se on helppo välttää.

Vierailija
98/110 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En yhtään mitään! Palasin viime yönä kotiin etelänmatkalta, joten nyt olen tietenkin karanteenissa mahdollisen koronan takia. Ei silloin voi tehdä mitään :D

Vierailija
99/110 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[Kun toinen ei vaan tee :D Vaikka apinana pomppisin trampoliinilla niin ei tee. Olen kokeillut kaikki lailliset sanalliset ja toiminnalliset muodot ja ei vaan tee. Asunto meinasi mennä pilalle!!!!! vuoden aikana jolloin taistelin asiasta kanssaan. Ei vaan tee.

Olettaen ettei kyseessä ole trolli, niin miksi olisit tuollaisessa suhteessa? Jos toinen pitää sinua taloudenhoitajana ilman palkkaa?

Olen muutaman viestin tähän ketjuun kirjoittanutkin jo ja niissä tosiaan käy ilmi, että olen eroamassa. Syynä se ettei asiat muutu.

Vierailija
100/110 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuikkari? No makaa tietysti. :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän