Miksi tasa-arvo kotitöissä on yhä niin kaukainen ajatus?
https://www.iltalehti.fi/tosielamaa/a/201701170110118
Pari vuotta vanha juttu mutta niin paikkaansa pitävä. Onko kukaan mies oikeasti tossun alla?
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Jos miestä ei ole kiinnostanut siivoaminen sinkkuna, niin miksi olisi myös parisuhteessa ja vielä sen naisen standardin mukaan. Minä en edes yrittänyt saada miestä siivoamaan vaan ehdotin heti alkajaisiksi, että mitä jos palkattaisiin siivooja ja käytettäisiin se aika johonkin mukavaan yhdessä viettoon. Mies innostuis asiasta heti. Ymmärrettävää tietenkin, jos ei ole varaa palkata siivoojaa, mutta muuten kyllä suosittelen, jos siivoamisesta tulee kinaa ja pahaa mieltä.
No, silloin kun muutimme yhteen mies valitti minun sotkuisuudestani. Vaan kuinkas kävikään kun saatiin lapsia jne... Herra ei imuriin tartu IKINÄ oma-alotteisesti, vaikka olen about miljoona kertaa sanonut että toivoisin sitä, ja monesti pyydettäessäkin koittaa luistaa siitä. Sama koskee, lattioiden moppaamista, vessan pesua, pyykkien pesua, ikkunoiden pesua jne jne... Kertokaa joku viisas tosiaan kuinkas tässä näin kävikään?
Miesten avuttomaksi heittäytyminen on tosiaan salajuoni! Tiedän niin tasan tarkkaan kuinka yhdessä juttelevat näistä asioista ”Joo Pirkko taas sai vähän kilarit kun olin unohtanut ruokkia lapset, kun hän tuli illalla kotiin töistä.” ”Kauheeta napinaa siitäkin kuinka en muka KOSKAAN imuroi, vaikka imuroin just muutama kuukausi sitten...”
Mulla ei ole koskaan ollut tuota ongelmaa.
Mieheni tekee kaikkea mahdollista, nyt kun olen kauempana töissä niin vieläkin enemmän kuin normaalisti. Tämä koskee myös mun kotonaolojaksoja, en ole ollut piika silloinkaan.
Toisaalta minäkin olen aina tehnyt ns "miehisempiä" hommia tarvittaessa, rakentanut mm mieheni kanssa 2 taloa ja remontoinut yhden. Vain raskaimmat työkoneet on jääneet minulta käyttämättä ihan fysiologisista syistä.
Ihan tämä on parinvalintakysymys. Avoliitossa ennen lapsia voi kokeilla miten sujuu. Jos ei miellytä niin ei ole pakko jäädä loppuelämäkseen.
Miesten keho ei kestä jatkuvaa puuhailua toisin kuin naisten. Jopa eläimissä miehet tarvitsevat enemmän lepoa..
Tämä on aina jännä väittelyn aihe. Muutenkin usein sitä näkee vain sen mitä itse tekee. Esim omassa suhteessa tilanne parani kun laitettiin kuukauden ajan aikoja paperille. Meillä ei ole tiskikonetta ja tiskaan noin 6/7 astioista ja kerroista. Toisaalta imuroin vain noin 1/10 kertaa. Asia josta avovaimo valitti ennenkuin huomasi, että saattoi mennä yli viikko helposti ilman, että hän koski tiskiharjaan.
Mua huvittaa kun miehiä jaksetaan moittia jatkuvasti, ne ei tee sitä eikä tätä tai sitten ne tekee väärin. Silti naiset ottaa miehen ittelleen, miksi?
Ja aina yleistetään, kaikki miehet niin ja näin. Ja onhan noita laiskimuksia tietenkin, en mä sitä tarkoita, kunhan ihmettelen tätä ainaista valitusta. Väitän että osassa tapauksista on syytä kyllä naisissakin, tiedän tapauksia missä ihan oikeasti emäntä valittaa kaikesta mitä ukko tekee, aina väärin ja huonosti tehty eikä sillätavalla kuin nainen haluaa. Onhan se turhauttavaa.
Ihmiset ovat erilaisia. Tapailukumpanin luona huomasin suihkussa lattiakaivon hiussuodattimen olevan täynnä, joten poistin sen. Kun kaapista ei löytynyt uutta, niin hain kaupasta paketin ja asensin uuden paikoilleen. Toisella kertaa huomasin suihkuseinän olevan pisaroista läikikäs, niin etsin pesuaineen ja putsasin suihkuseinän. Toisen tultua kotiin kerroin mitä olin päivän aikana tehnyt ja kysyin josko hiussuodattimille oli joku oikea paikka.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on aina jänjännänä väittelyn aihe. Muutenkin usein sitä näkee vain sen mitä itse tekee. Esim omassa suhteessa tilanne parani kun laitettiin kuukauden ajan aikoja paperille. Meillä ei ole tiskikonetta ja tiskaan noin 6/7 astioista ja kerroista. Toisaalta imuroin vain noin 1/10 kertaa. Asia josta avovaimo valitti ennenkuin huomasi, että saattoi mennä yli viikko helposti ilman, että hän koski tiskiharjaan.
No on joo jännä. Ei tarvitse laittaa paperille. Ei tee mitään ikinä. Omia harrastuksia puuhaa
En mä uuvu kotitöistä :D En vaan viitsi enää siivota toisen porsasteluja. Miehenihän se tässä niitä hommia välttelee ja lintsaa niistä. Tosiaan nytkin maannut ja pelannut jo jonkin aikaa kotitöitä ei saa tehdyksi. En ymmärrä mikä niin hirveää käyttää 15min päivässä kotitöihin? Parisuhdekin menisi paremmi(joka nyt loppuu tämän takia). Mä Osaan ihan relata kanssa vaikka hoidan aina hommani. Niin kuka olikaan se uupunut?