Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tasa-arvo kotitöissä on yhä niin kaukainen ajatus?

Vierailija
27.02.2020 |

https://www.iltalehti.fi/tosielamaa/a/201701170110118

Pari vuotta vanha juttu mutta niin paikkaansa pitävä. Onko kukaan mies oikeasti tossun alla?

Kommentit (110)

Vierailija
41/110 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt totta puhutaan niin kyllä Suomessa miehet kotitöitä tekee enemmän kuin ennen ja paljon enemmän kuin muualla. Naiset vaan jaksaa aina kitistä ja valittaa.

Toki ei kaikki, ei aina jne. En yleistä että joka ikinen, mutta kyllä täällä moni nainen kitisee jo vähän turhasta. Lähipiirissä oli yksi tapaus jossa mies teki ruuat ja hoiti kauppareissut, rempat, hoiti lapset ja vei heitä ulkonakin joka paikkaan, opetti luistelut ja hiihdot, käytiin uimahallit ja kaikki, äiti ei näitä tehnyt paljoakaan. Valitti silti jos joutui enemmän imuroimaan kuin mies tai hoiti vessan siivouksen. Molemmat kävivät kyllä töissä ettei senkään piikkiin mene.

Mihinkään ei olla tyytyväisiä ja aina vaaditaan vaan enemmän ja enemmän. Itsekin nainen, en miehenä kirjoita. Koen että nykyisin asiat tuntuu vain olevan näin. Sitten kun on toinen kaikkensa antanut, se ei riitä vaan sitten haetaan onnea muualta ikään kuin se ruoho olisi aina vihreämpää toisella puolella. Sitten tulee erot ja uudet perheet, rumba alkaa alusta ja samoin valitus.

"Itsekin nainen, en miehenä kirjoita." 😂🤣

Vierailija
42/110 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eli minunkin pitäisi pistää aina kahvimaito tarjoiluastiaan ja pistää servetit pöytään kun juon kaverien kanssa kahvia? Tuommoisesta koristelusta tulee suurin osa naisten kotitöistä

Minä taas en ole koskaan oikein ymmärtänyt miehistä tapaa napata vaan joku kerran käytetty kahvikuppi tiskipöydälta joka sitten huljautetaan nopeasti hanan alla ja annetaan kaverin eteen. Pöydältä pyyhitään pahimmat muruset lattialle ja viikon vanha pulla läntätään suoraan pöydälle.

Ei tietenkään tarvitse mitään hienoa kattausta olla aina mutta ihan perustaso asioissa on kypsyyden ja aikuisuuden merkki.

Ja ai niin, olen siis itsekin mies. 

Olisit jättänyt tuon viimeiseen virkkeen pois. Kommenttisi olisi ollut uskottavampi.

Noo, hän vasta opettelee olemaan mies, kun ei meinaa sitä itsekään vielä muistaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/110 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut miehet karttelevat kotitöitä lähtemällä lasten kanssa pihalle tai muualle ulos.

"Äitin on sitten helpompi luututa siellä."

Vierailija
44/110 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eli minunkin pitäisi pistää aina kahvimaito tarjoiluastiaan ja pistää servetit pöytään kun juon kaverien kanssa kahvia? Tuommoisesta koristelusta tulee suurin osa naisten kotitöistä

Minä taas en ole koskaan oikein ymmärtänyt miehistä tapaa napata vaan joku kerran käytetty kahvikuppi tiskipöydälta joka sitten huljautetaan nopeasti hanan alla ja annetaan kaverin eteen. Pöydältä pyyhitään pahimmat muruset lattialle ja viikon vanha pulla läntätään suoraan pöydälle.

Ei tietenkään tarvitse mitään hienoa kattausta olla aina mutta ihan perustaso asioissa on kypsyyden ja aikuisuuden merkki.

Olisit jättänyt tuon viimeiseen virkkeen pois. Kommenttisi olisi ollut uskottavampi.

Noo, hän vasta opettelee olemaan mies, kun ei meinaa sitä itsekään vielä muistaa.

Defenssiä pukkaa siellä herroilla kovasti. Ihmetellään miksi joku erikseen ilmoittaa olevansa mies ja sitten kuitenkin ihmetellään että eihän kenelläkään miehellä voi olla tuollaiset mielipiteet. Jotain logiikkaa nyt siihen ajatteluun kun kuulemma niin looginen sukupuoli olette!

Vierailija
45/110 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä edes revit tämän aiheen keskusteluun? 

Juo kaverikahvisi miten haluat, tarjoile vaikka suoraan paketista. En minä naiseudestani huolimatta tuollaisia servetti ja maitokannu -tarjoiluja laita, mutta keksit tai muut laitan kyllä lautaselle.

Muut on navetassa.

Vierailija
46/110 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut miehet karttelevat kotitöitä lähtemällä lasten kanssa pihalle tai muualle ulos.

"Äitin on sitten helpompi luututa siellä."

Minusta oli ihanaa kun mies otti lapset ulos pulkkamäkeen tai meni niiden kanssa uimahalliin ja sain itse rauhassa luututa kotona ilman että kukaan oli tiellä. Parin tunnin päästä tulee sitten kotiin punaposkisia ja sopivasti väsyneitä lapsia joiden kanssa on kiva köllötellä sohvalla sillä aikaa kun mies laittaa kaikille jotain hyvää ruokaa.

Vierailija
47/110 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos miestä ei ole kiinnostanut siivoaminen sinkkuna, niin miksi olisi myös parisuhteessa ja vielä sen naisen standardin mukaan. Minä en edes yrittänyt saada miestä siivoamaan vaan ehdotin heti alkajaisiksi, että mitä jos palkattaisiin siivooja ja käytettäisiin se aika johonkin mukavaan yhdessä viettoon. Mies innostuis asiasta heti. Ymmärrettävää tietenkin, jos ei ole varaa palkata siivoojaa, mutta muuten kyllä suosittelen, jos siivoamisesta tulee kinaa ja pahaa mieltä. 

Juuri tämä on se ongelma!!!!!!!! Hän siivosi asuessaan yksin ja suhteemme alussa myös luonani. Muutettuamme yhteen virallisesti ja mentyämme naimisiin alkoi vähitellen taantua jotenkin ja nyt mietin jo asian takia eroa. Ihan hyväksikäytetty olo. Niin ja hän on työtön ja minä käyn  osa-aikaisessa työssä. Aikaa siis olisi siivota kaksiota. Olen välillä muutamia öitä eri kaupungissa sukuloimassa. Täällä välillä miltei sen näköistä mitä on iltalehden kauhuvuokralaisen jäljiltä.

Vierailija
48/110 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Defenssiä pukkaa siellä herroilla kovasti. Ihmetellään miksi joku erikseen ilmoittaa olevansa mies ja sitten kuitenkin ihmetellään että eihän kenelläkään miehellä voi olla tuollaiset mielipiteet. Jotain logiikkaa nyt siihen ajatteluun kun kuulemma niin looginen sukupuoli olette!

Kuka ihmettelee?

Vierailija
49/110 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki poikkeuksiakin on mutta 95% tapauksissa nainen päättää näistä asioista koska ne eivät vain yksinkertaisesti miestä joko kauheasti kiinnosta tai mies ei oikein osaa kertoa mitä hän oikeastaan näissä asioissa haluaa. Ja kun jotain pitää tehdä niin tehdään sen naisen näkemyksen mukaan.

Jos halutaan tasa-arvoa, niin silloinhan ihmisen kiinnotukset pitää sivuuttaa. Näinhän tämä tuntuu toimivan esim. siivouksen suhteen. Jos toinen haluaa ylläpitää tiukempaa linjaa siisteyden suhteen, niin tasa-arvon takia kummankin osapuolen tulee osallistua tasavertaisella panoksella, kiinnosti tai ei.

Vierailija
50/110 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos miestä ei ole kiinnostanut siivoaminen sinkkuna, niin miksi olisi myös parisuhteessa ja vielä sen naisen standardin mukaan. Minä en edes yrittänyt saada miestä siivoamaan vaan ehdotin heti alkajaisiksi, että mitä jos palkattaisiin siivooja ja käytettäisiin se aika johonkin mukavaan yhdessä viettoon. Mies innostuis asiasta heti. Ymmärrettävää tietenkin, jos ei ole varaa palkata siivoojaa, mutta muuten kyllä suosittelen, jos siivoamisesta tulee kinaa ja pahaa mieltä. 

Juuri tämä on se ongelma!!!!!!!! Hän siivosi asuessaan yksin ja suhteemme alussa myös luonani. Muutettuamme yhteen virallisesti ja mentyämme naimisiin alkoi vähitellen taantua jotenkin ja nyt mietin jo asian takia eroa. Ihan hyväksikäytetty olo. Niin ja hän on työtön ja minä käyn  osa-aikaisessa työssä. Aikaa siis olisi siivota kaksiota. Olen välillä muutamia öitä eri kaupungissa sukuloimassa. Täällä välillä miltei sen näköistä mitä on iltalehden kauhuvuokralaisen jäljiltä.

Oletko muistanut kertoa, miten miehen tekemät asiat eivät mene oikealla tavalla, vaan ne pitäisi tehdä toisin? Se on aika yleinen naisen käytös, joka saa miehen kiinnostuksen tehdä asioita. Kannattaa kokeilla samaa taktiikkaa seksissä, jos mies valittaa puutetta.

Vierailija
51/110 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt totta puhutaan niin kyllä Suomessa miehet kotitöitä tekee enemmän kuin ennen ja paljon enemmän kuin muualla. Naiset vaan jaksaa aina kitistä ja valittaa.

Mitä sitten vaikka tekiskin? "Enemmän kuin ennen" ei kerro mitään, ensinnäkään. Toisekseen, jos naiset nykyään työskentelee yhtä lailla kuin miehet, miksi edelleen olisi vain normaalia, että nainen tekee suurimman osan kotitöistä ja miehelle on ok vain "tehdä enemmän kuin ennen vanhaan"?

Vierailija
52/110 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi nainen ei halua oikeasti tasa-arvoa kaikissa asioissa? Esim. häitä järjestäessä lähestulkoon aina toteutetaan vain naisen lapsuuden unelmia eikä miehen mielipidettä paljon kuunnella. Sitten ostetaan asunto, jonka nainen yleensä valitsee. Sitten sisustetaan naisen tyylillä, koska miehellähän ei mitään tyyliä ole ja asunto tarvitsee ”naisen kosketusta”.

Kaikki me tunnutaan haluavan tasa-arvoa vaan jos se edistää meidän omaa asiaa, mutta mistään eduista emme kuitenkaan suostu luopumaan.

Toki poikkeuksiakin on mutta 95% tapauksissa nainen päättää näistä asioista koska ne eivät vain yksinkertaisesti miestä joko kauheasti kiinnosta tai mies ei oikein osaa kertoa mitä hän oikeastaan näissä asioissa haluaa. Ja kun jotain pitää tehdä niin tehdään sen naisen näkemyksen mukaan.

Oma mieheni on kuitenkin aina sanonut oman mielipiteensä asioista ja aina on löydetty se kompromissi joka käy molemmille. Itselle olisi ollut outoa järjestää häät tai sisustaa asunto niin että se ei olisi ollut yhteinen päätös vaan vain minun haluni. Se ei oikein tunnu parisuhteelta jos toinen määrää ja toinen tulee tahdottomana perässä. Onneksi miehelläni on aina ollut hyviä ja perusteltuja omia näkemyksiä asioista.

Niin, koska miehen mielipiteestä ei kukaan ole edes kiinnostunut. Kyllä olen kymmenissä häissä ollut ja aina sitä samaa vaaleanpunaista, pinkkiä, violettia muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Jos mies ehdottaisi, että käytettäisiinkö tehostevärinä sinistä niin kuinkahan moni morsian oikeasti suostuisi?

Ihan vaan lukemalla noita hääaiheisia keskustelupalstoja niin saa kyllä huomata, että miehellä ei ole siellä häissä juuri muuta virkaa kun nyökytellä hyväksyvästi vieressä.

Vierailija
53/110 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi nainen ei halua oikeasti tasa-arvoa kaikissa asioissa? Esim. häitä järjestäessä lähestulkoon aina toteutetaan vain naisen lapsuuden unelmia eikä miehen mielipidettä paljon kuunnella. Sitten ostetaan asunto, jonka nainen yleensä valitsee. Sitten sisustetaan naisen tyylillä, koska miehellähän ei mitään tyyliä ole ja asunto tarvitsee ”naisen kosketusta”.

Ja kuinka hiton usein onkaan näitä miehiä, joita ei KIINNOSTA millaiset hääjuhlista tulee tai miten sisustetaan. Heillä ei vain ole sanoa mielipidettä, joten hohtimillako sitä pitäisi kaivaa että ollaan varmasti "tasa-arvoisia"? Joku kodin siivous nyt ei ole mielipidekysymys vaan muun muassa terveyden kannalta välttämätöntä.

Vierailija
54/110 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ollut parisuhteessa miehen kanssa joka ei olisi oma-aloitteisesti tehnyt kotitöitä. Aina mennyt niin että se tekee kuka ehtii ja jaksaa.

Nykyisessä suhteessa jakautuu niin että minä hoidan sisällä ja mies ulkona ja se sopii molemmille. Suoraan sanottuna ei kiinnosta yhtään kannella jotain puita tai leikata nurmikoita. Mies taas tykkää puuhata ulkona eli hoitakoon ne.

Vierailija
55/110 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kuinka hiton usein onkaan näitä miehiä, joita ei KIINNOSTA millaiset hääjuhlista tulee tai miten sisustetaan. Heillä ei vain ole sanoa mielipidettä, joten hohtimillako sitä pitäisi kaivaa että ollaan varmasti "tasa-arvoisia"? Joku kodin siivous nyt ei ole mielipidekysymys vaan muun muassa terveyden kannalta välttämätöntä.

Tai sitten naisia ei kiinnosta miehen mielipide, mutta se ei ilmeisesti voi olla mahdollista?

Vierailija
56/110 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos käytös on todella muuttunut noin paljon niin epäilisin kyllä että mies saattaa kärsiä jonkinasteisesta masennuksesta. Passiivisuus ja aloitekyvyttömyys ovat ihan tyypillisiä masennuksen oireita. Työttömyys ei myöskään ole monesti miehelle helppo paikka ja sekin jo altistaa masennukselle.

Vierailija
57/110 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten naisia ei kiinnosta miehen mielipide, mutta se ei ilmeisesti voi olla mahdollista?

No kyllä naisia usein kiinnostaa miehen mielipide vaikkapa häistä mutta vain mielipide joka on jollain tavalla järkevä. Jos miehen näkemys mukavista häistä on kaljatynnyri pihalla ja paljon pitsaa kaikille niin se on ok jos järjestetään todellakin ne kaverihäät. Mutta jos tarkoitus on kuitekin kutsua myös ne vanhat tädit ja kaukaisemmat sukulaiset lapsineen niin häiden pitäisi olla ihan kaikille sopivat eikä mitkään "äijähäät".

En siis tyrmää sitä ettei häitä voisi järjestää myös miehen näköisinä mutta miehiltä puuttuu välillä taju siitä että asiat pitää tehdä kaikkia ihmisiä ajatellen, ei vain heidän omaa haluaan varten.

Vierailija
58/110 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi miehen paikka kuuluu olla villasukkana tossun alla? Meillä on ollut että kotityöt sumplitaan sen mukaan miten ennätämme niitä muun elämän ohessa tekemään. Joinain päivinä teen itse enemmän ja toisina taas mies joitaa suurimman osan. Emme edes pidä kirjaa siitä kumpi on tehnyt mitäkin, whatsappissa toki viestitellään ja esim mies laittaa että on nyt imuroinut ja ottanut puhtaat koneesta niin tiedän ettei minun tarvitse niitä tehdä ja sitten toisin päin ilmoittelen että nurmi on ajettu tai kaupassa on käyty niin ei miehenkään tarvitse niitä turhaan tehdä. Parisuhteessa kannattaa harjoittaa joustavuutta ja opetella sumplitaan, muuten siitä ei tule mitään jos kaikki on jäykkää kuin betoni.

Leikaako miehesi vastaleikatun nurmikon jos et ole ilmoittanut juuri leikanneesi sen?

Mua sitte ärsyttää tuo että arkisista asioista pitää tehdä whatsapp viestejä/muistilappuja.

Uskon että suuri osa miehistä jättää kotityöt tekemättä koska vaikka imuroit niin olet imuroinut väärin, mä oon jopa pessyt pyykkiä väärässä järjestyksessä.

Naiset tapaa ottaa sen pään että asiat on tehtävä kuten he haluavat.

Miksi miehen tapa ei kelpaa?

Jos mä ilmoitan hoitoajat päiväkotiin niin vaimo kuitenkin tarkistaa ne ja kirjaa ne myös kalenteriin ja ruutupaperille. Eli sama työ tehdään tuplana? Järkeä?

Omasta kokemuksesta kun miesten tapa ei kelpaa, se lisää vain työtä. Esim meillä mies mytt pyykit narulle, minkä seurauksena minä joudun silittämään niitä, kun muuten en silittäisi. Miehet yrittää mennä aina siitä missä aita on matalin. Ja sitten sen lusmuilun löytö joku edestään, tavarat kestää huonommin jne.

Yritimme jakaa kotityöt puoliksi. Lopputulos oli se, että meillä oli suorastaan saastaista miehen jättäessä hommat tekemättä. No hänellä nyt 1 vastuualue. Sitäkään ei hoida kunnolla. Astiat tahmeita ja ruokajämiä niissä. Myös homehtuvat välillä käyttökelvottomiksi. Kyllä esitti aika kauan siistiä. Nyt on kuoriutunut porsas sieltä. Pakko tehdä siis itse, kun toinen ei vaan tee tai tekee paskasti tahallaan. Pyykit tosiaan hänen mielestä voivat hyvin olla koneessa pari päivää märkänä ja kurttuisena haisemaan narulle. Kaikki vaatteet myös muuttuivat harmaaksi. Mulla kalliitakin vaatteita ja alkoi suoraansanoen v.tuttaa, kun menivät pilalle.

Näissä tapauksissa ainoa ratkaisu on se että sinä peset omat pyykkisi ja omat astiasi ja mies saa sitten pestä omansa sillä tasolla kuin haluaa.

Vierailija
59/110 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku kodin siivous nyt ei ole mielipidekysymys vaan muun muassa terveyden kannalta välttämätöntä.

Siivous on mielipidekysymys, että kuinka usein siivotaan. Työäkaveri kertoi imuroivansa joka aamu ennen töihin lähtöä 10-15 minuuttia. Mietin, että imuroin viikon tai kahden välein noin 30 minuuttia. Hän siis haluaa käyttää imuroimiseen huomattavasti enemmän aikaa kuin minä.  Luultavasti olemme kumpikin tyytyväisiä valintoihimme, mutta jos muuttaisimme yhteen niin ongelmiahan olisi tiedossa.

Vierailija
60/110 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä naisia usein kiinnostaa miehen mielipide vaikkapa häistä mutta vain mielipide joka on jollain tavalla järkevä. Jos miehen näkemys mukavista häistä on kaljatynnyri pihalla ja paljon pitsaa kaikille niin se on ok jos järjestetään todellakin ne kaverihäät. Mutta jos tarkoitus on kuitekin kutsua myös ne vanhat tädit ja kaukaisemmat sukulaiset lapsineen niin häiden pitäisi olla ihan kaikille sopivat eikä mitkään "äijähäät".

En siis tyrmää sitä ettei häitä voisi järjestää myös miehen näköisinä mutta miehiltä puuttuu välillä taju siitä että asiat pitää tehdä kaikkia ihmisiä ajatellen, ei vain heidän omaa haluaan varten.

En kyllä pysty samaistumaan, kun oma mieheni halusi nimenomaan hienot kirkkohäät eikä edes juo kaljaa.

Naiset eivät kyllä häitä suunnitellessa tunnu juurikaan ajattelevan muita ihmisiä, tärkeintä on se oma päivä prinsessana, jota ei saa häiritä edes muiden vieraiden lapset, joten ne voidaankin jättää kutsumatta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme