Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä työtä Suomessa voi tehdä äo:lla 70? Olen huolissani

Vierailija
25.02.2020 |

En tosin itsestäni. Koko ajan työmarkkinoiden vaatimustaso nousee.

Kommentit (265)

Vierailija
101/265 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ku lukee näitä hauskoja juttuja täälä nii vähä vaikuttaa jokaisen olevan vajaa päästään

Vierailija
102/265 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita somettajasta youtubejoogqan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/265 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusasiantuntija. Alana matala älykkyys.

Vierailija
104/265 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sellainen ihminen voi perustaa uskonnon ja niitä hänen keksimiään juttuja pidetään sitten 2000 vuotta myöhemmin Jumalan sanana ja sen ajan päivi räsänen puolustaa niitä. ÄO kun on ollut nousujohteinen aina vuoteen 1980 asti ja lähi-idässä ei tällä hetkelläkään ole ÄO keskiarvo korkeimmillaan kuin 85, pelkkä deprivaatio ruuasta ja kunnollisista elinolosuhteista laskee ÄO:tä 14 pistettä, joten on äärimmäisen todennäköisestä että Raamatun ja Koraanin on koonneet nykyisin älyykkyyden perusteella kehitysvammaiseksi luokitellut ihmiset. Lisäksi heillä oli selkeästi mielenterveysogelmia monien muiden puutteiden lisäksi.

Vierailija
105/265 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Finnairin chat-asiakaspalvelija! Riittää että sanot hei ja copypastetat jonkun muutamasta valmiista lauseesta, jossa linkki nettisivuille valmiina. Ei ole niin väliä, vastaatko kysymykseen, kyllä asiakas jossain vaiheessa kyllästyy ja lopettaa. Ja seuraavan vuoro

Vierailija
106/265 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä omaa ÄO:ni, mutta sen tiedän ettei se ole korkea. Olen aina ollut koulussa ja muutenkin huono oppimaan, siksi olenkin käynyt pelkän peruskoulun. Varsinkin matematiikka on minulle vaikeaa, siis ihan perus plus/miinus laskutkin. Ja työelämään siirtyminen oli ihan helvettiä silloin yli 20 vuotta sitten. En oppinut samaa tahtia kuin muut ja minua haukuttiin sen takia ja sähläsin paljon koska olin äärimmilleen stressaantunut, sain paniikkikohtauksiakin.

Onneksi silloin sentään ei ollut työelämä niin hurjaa kuin nykyään. Nykyään tosiaan pitää osata monta asiaa ja tietokoneita joutuu käyttämään yksinkertaisissakin töissä. Olen nykyään tehdastöissä, itse työni on onneksi hyvin yksinkertaista, mutta koko ajan enemmän meillä pitää itse osata hoitaa tietokoneella asioita ja ohjelmoida laitteita jne ja se kyllä luo paineita. Ennen joku muu teki ohjelmat ja rivityöläisen piti osata vain tehdä työt. Nykyään on osattava muutakin kuin vain tehdä käsillä ja se nyt vaan ei onnistu kaikilta. Itse pärjään ihan kiikun kaakun, mutta joku kehitysvamman rajoilla heiluva ei varmasti enää pärjäisi.

Kirjoitat paremmin kuin moni ns. älykkäämpi tällä palstalla. Et anna vaikutelmaa kovin matalasta ÄO:sta.

Kiinnitin samaan myös huomiota. Voihan taustalla olla autismin kirjoa, adhd:ta tai lukihäiriötä, jota ei ole osattu aavistaa. Tai sitten masennus, varhainen traumatisoituminen ja ahdistuneisuus. Erityisesti tuosta traumaperäisestä stressihäiriöstä puhutaan hyvin vähän. Luullaan, että se on vain sotilaiden syndrooma, mutta sitä esiintyy myös koulukiusatuilla. Traumaperäinen stressihäiriö nuorempana on siinä mielessä ongelmallinen, että se voidaan tulkita väärin heikkolahjaisuudeksi.

Vierailija
107/265 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ÄO 70 lienee älyllisen kehitysvamman puolella.

Joka tapauksessa sellainen on noin parilla prosentilla ihmisiä. Eivätköhän ole työelämän ulkopuolella käytännössä kaikki.

Käy heistä osa töissäkin.

Yksi on avustajana päiväkodissa, tykkää oikein paljon lapsista, auttaa pukemisessa, siivoamisessa ja järjestelyissä. Tekee mitä pyydetään, mutta ei ole omatoiminen. 

Yksi käy tekemässä kaupungilla ulkotöitä, pystyy tekemään työporukassa istutusalueitten siivoamista, kitkemistä ja nurmikon leikkaamistakin. 

Yksi käy kouluilla ja päiväkodeissa auttamassa tiskeissä, on hyvä täyttämään ja tyhjentämään tiskikonetta. Osaa sen ja nautti kun saa käydä töissä ja tuntea itsensä hyödylliseksi. 

Esimerkiksi nämä ja joitakin muitakin tiedän. Muut on lähinnä sellaista suorittavaa kokoonpanotyötä.

Vierailija
108/265 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huor.... Hu... Huovutustyötä.

Vierailija
109/265 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Volttikuskiksi osoitteet voi kysellä(taksit)

Vierailija
110/265 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Demarien puoluesihteeri.

Vierailija
111/265 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ole paha. Kyllä on monenlaisia töitä, joihin kykenee. Olen tavannut ihmisen, jonka äö oli 40. En olisi normaalissa puheessa arvannut.

Vierailija
112/265 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo ole paha. Kyllä on monenlaisia töitä, joihin kykenee. Olen tavannut ihmisen, jonka äö oli 40. En olisi normaalissa puheessa arvannut.

Kyllä jo noin alhainen äo vaikuttaa puheen tuottoon. 40 ÄO tarkoittaa keskivaikeaa kehitysvammaa, jolloin ihmisen puheen tuotto on rajoittunut. Keskivaikeasti kehitysvammaiset kykenevät yksinkertaiseen keskusteluun, toisilla heistä on kykyä ilmaista omia perustarpeita. Jotkut taas puhuvat vain joitain sanoja, mutta ymmärtää kuitenkin yksinkertaisia ohjeita ja osata käyttää käsimerkkejä.

Vierailija
113/265 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varastonhoitaja. Kiinteistönhoitaja. Puhelinmyyjä. Autonkuljettaja. Postinjakaja.

Vierailija
114/265 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos on analyyttinen ajattelutapa niin 70 äo ei varmaan ole maailmanloppu, ja jos ei ole niin jotain fyysistä tai autolla ajoa? Itsellä korkea äo, mutta olen niin hajamielinen etten pääse kuin aspa töihin.

Noin alhaisesta äo:sta seuraa automaattisesti kyvyttömyys analyyttiseen ajatteluun. Äo tarkoittaa nimenomaan ajattelutaitoa ja ongelmanratkaisukykyä.

Työn pitää olla aina samanlaisena toistuvaa, rutiininomaista. Näitä töitä on nykyään vähän. Kassatyö tai liukuhihnatyö tulevat mieleen.

Esimerkiksi työ ihmisten kanssa esimerkiksi lastentarhasta tms. ei käy, koska siinä pitää olla tilanteen tasalla koko ajan ja ennakoida tulevaa, tulla toimeen hankalien vanhempien kanssa jne. Ei riitä, että leikkii. Lähihoitajan tutkinto ei yleensä onnistu, koska heikkolahjainen ei opi lääkelaskuja, vaikka miten yrittäisi. Kuljetusalallakin on omat haasteensa. Tuskinpa läpäisee adr- kurssia eli ei saa toisen asteen ammattitutkintoa.

Enkä usko hetkeäkään, että itse olet älykäs, kun et edes tiedä, mitä älykkyys tarkoittaa. Tai osaa yhdyssanoja.

Tässä ylempänä esimerkki alhaisesta äo:sta, mutta analyyttisestä ajattelutavasta. t. eka

Kyky analyyttiseen ajatteluun on edelleenkin yksi älykkyyden osa-alueista. Tämä ei ole mielipide vaan fakta. Lue nyt aluksi vaikka ihan Wikipedia-artikkeli älykkyyden määritelmistä.

Mutta kiitos:)

Wikipediasta ei lueta saati sitten taikka laiteta sitä johonkin ns. faktauaaliseen tekstiin koska sinne voi kirjoittaa kuka tahansa mitä tahansa. Näitä ei myöskään hyväksytä edes opinnäytetöihin koska niillä ei ole mitään fakta pohjaa. Joten se siitä.

Vierailija
115/265 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varastonhoitaja. Kiinteistönhoitaja. Puhelinmyyjä. Autonkuljettaja. Postinjakaja.

Kyllä sillä varastonhoitajalla on oltava sitä tietoteknistä osaamista. Paljon nykyään tarvitaan sitä tietoteknistä osaamista.

Vierailija
116/265 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äo 70 on kehitysvamma. Ei ole töissä. Äo alle 90 on useimmiten työtön.

Vierailija
117/265 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jo noin alhainen äo vaikuttaa puheen tuottoon. 40 ÄO tarkoittaa keskivaikeaa kehitysvammaa, jolloin ihmisen puheen tuotto on rajoittunut. Keskivaikeasti kehitysvammaiset kykenevät yksinkertaiseen keskusteluun, toisilla heistä on kykyä ilmaista omia perustarpeita. Jotkut taas puhuvat vain joitain sanoja, mutta ymmärtää kuitenkin yksinkertaisia ohjeita ja osata käyttää käsimerkkejä.

Itse käytin häntä psykologisessa tutkimuksessa (siis silloisen työni puolesta).  Hän siis oikeasti puhui hyvääpäivää keskustelussa melko ymmärrettävästi (tietysti voi vaikuttaa omaan arviooni myös aikuisen ihmisen habitus), mutta  selvisi myöhemmin, että häntä hyväksikäytettiin tietyssä porukassa esim. houkuttelemalla rikoksiin, eli tavallaan oli sosiaalisessa toiminnassa täysin lapsen tasolla ja helposti manipuloitavissa ja lisäksi alkoholi maistui.

Vierailija
118/265 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä omaa ÄO:ni, mutta sen tiedän ettei se ole korkea. Olen aina ollut koulussa ja muutenkin huono oppimaan, siksi olenkin käynyt pelkän peruskoulun. Varsinkin matematiikka on minulle vaikeaa, siis ihan perus plus/miinus laskutkin. Ja työelämään siirtyminen oli ihan helvettiä silloin yli 20 vuotta sitten. En oppinut samaa tahtia kuin muut ja minua haukuttiin sen takia ja sähläsin paljon koska olin äärimmilleen stressaantunut, sain paniikkikohtauksiakin.

Onneksi silloin sentään ei ollut työelämä niin hurjaa kuin nykyään. Nykyään tosiaan pitää osata monta asiaa ja tietokoneita joutuu käyttämään yksinkertaisissakin töissä. Olen nykyään tehdastöissä, itse työni on onneksi hyvin yksinkertaista, mutta koko ajan enemmän meillä pitää itse osata hoitaa tietokoneella asioita ja ohjelmoida laitteita jne ja se kyllä luo paineita. Ennen joku muu teki ohjelmat ja rivityöläisen piti osata vain tehdä työt. Nykyään on osattava muutakin kuin vain tehdä käsillä ja se nyt vaan ei onnistu kaikilta. Itse pärjään ihan kiikun kaakun, mutta joku kehitysvamman rajoilla heiluva ei varmasti enää pärjäisi.

Kirjoitat paremmin kuin moni ns. älykkäämpi tällä palstalla. Et anna vaikutelmaa kovin matalasta ÄO:sta.

Täysin samaa mieltä näin. Ei nykyään edes lukiossakaan voi odottaa nuorilta hyvää, selkeää suomen kieltä ja jopa analysoivaa tekstiä.

Vierailija
119/265 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että puhelinmyyjäksi, mulle jos soittaa niin myyn sille vanhoja vaatteita, Ladan vaihdelaatikon ja Erkki Junkkarinen lp-levyn.

Vierailija
120/265 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos on analyyttinen ajattelutapa niin 70 äo ei varmaan ole maailmanloppu, ja jos ei ole niin jotain fyysistä tai autolla ajoa? Itsellä korkea äo, mutta olen niin hajamielinen etten pääse kuin aspa töihin.

Noin alhaisesta äo:sta seuraa automaattisesti kyvyttömyys analyyttiseen ajatteluun. Äo tarkoittaa nimenomaan ajattelutaitoa ja ongelmanratkaisukykyä.

Työn pitää olla aina samanlaisena toistuvaa, rutiininomaista. Näitä töitä on nykyään vähän. Kassatyö tai liukuhihnatyö tulevat mieleen.

Esimerkiksi työ ihmisten kanssa esimerkiksi lastentarhasta tms. ei käy, koska siinä pitää olla tilanteen tasalla koko ajan ja ennakoida tulevaa, tulla toimeen hankalien vanhempien kanssa jne. Ei riitä, että leikkii. Lähihoitajan tutkinto ei yleensä onnistu, koska heikkolahjainen ei opi lääkelaskuja, vaikka miten yrittäisi. Kuljetusalallakin on omat haasteensa. Tuskinpa läpäisee adr- kurssia eli ei saa toisen asteen ammattitutkintoa.

Enkä usko hetkeäkään, että itse olet älykäs, kun et edes tiedä, mitä älykkyys tarkoittaa. Tai osaa yhdyssanoja.

Tässä ylempänä esimerkki alhaisesta äo:sta, mutta analyyttisestä ajattelutavasta. t. eka

Kyky analyyttiseen ajatteluun on edelleenkin yksi älykkyyden osa-alueista. Tämä ei ole mielipide vaan fakta. Lue nyt aluksi vaikka ihan Wikipedia-artikkeli älykkyyden määritelmistä.

Mutta kiitos:)

Wikipediasta ei lueta saati sitten taikka laiteta sitä johonkin ns. faktauaaliseen tekstiin koska sinne voi kirjoittaa kuka tahansa mitä tahansa. Näitä ei myöskään hyväksytä edes opinnäytetöihin koska niillä ei ole mitään fakta pohjaa. Joten se siitä.

Kovin korkeaa äo:ta ei viestitä tämä kommentti, ei myöskään kovin hyvää kirjoitustaitoa.

Wikipedian sijaan voit toki tutustua vaikkapa lukion psykologian oppikirjoihin (muistaakseni kurssi 4 käsittelee älykkyyttä), tai jos mielenkiinto ja ymmärrys aiheesta riittää, tieteellisiä vertaisarvioituja artikkeleja älykkyysteemaan liittyen (esim. Psychological Medicine ja Nature Human Behaviour).