Kaikki plussanneet
"Vauva vuodelle 2020-21" -ketjun innoittamana ketju kaikille raskautuneille. Ideana oli siis se, että lasketusta ajasta riippumatta voidaan kaikki jatkaa juttua täällä, ja tottakai kaikki muutkin odottajat on tervetulleita jakamaan ajatuksiaan :)
Itse olen plussannut reilu viikko sitten. Nyt menossa 6+5 vikoista menkoista laskien.
Jännittää ja pelottaa kun ei tiiä miten tässä käy, mutta positiivisella mielellä, että pieni pysyy matkassa :) Kovasti ootan, että pääsis ekaan ultraan, mutta kyllähän sitä saa vielä tovin oottaa... Ennen sitä en uskalla kenellekään kertoa (tai sille ainakin nyt tuntuu).
Kommentit (1188)
3610g 51cm. Synnytystapa arviossa juuri oikein arvioitu. Sf mitta mulla kasvoi vikan muutaman viikon aikana useammalla sentillä, oli kait isoimmillaan 40cm! Mut vatsa olikin hurjan iso ja edessä. Painoa mulle tuli n. 20kg, ja mun bmi ennen raskautta normaali, inan normaalia alempikin jopa, mutta normaali. Keskiraskauden alussa painon nousu hidastui mutta kun vauva rupesi kunnolla ottamaan painoa niin mullakin paino nousi. Tänne synnärillehän jää monta kiloa. :D
Mannapuuro, onnea! ❤
Esikoinen 1/21, toinen lapsi haaveena
Onnittelut Mannapuurolle!
Kiva että täällä on taas keskustelua juhannuksen jäljiltä. Itsellänikin on uutisia, kävimme eilen nt-tutkimuksessa ja saimme ainakin alustavasti oikein hyviä uutisia, turvotus oli normaali. Loput tiedot saamme tietää ensi viikolla kun tutkivat verikokeiden ja ultran perusteella mahdolliset poikkeavuudet, joten peukkuja pidetään pystyssä. Vihdoin saimme varmuuden kuitenkin siitä että pieni on elossa ja voi oikein hyvin, kätilö hieman "härnäsi" pientä jotta näimme hänen liikkuvan, heitti jopa pienen kuperkeikan kohdussa 😄. Oli ihanaa kun ultrassa erottui selvästi pikkuisen sormetkin. Viimein saimme myös varmuuden, että nyt on sopiva aika kertoa läheisille, kuten perheelle ja hyville ystäville. Enää tämä ei ole meidän pikku salaisuus 🤗 Monet sanoivat kyllä aavistaneensa että perheenlisäystä saattaisi olla tulossa 😄
Onnea Mannapuuro! ❤
Ihanaa Mmeli, että teillä ollut ultrassa kaikki hyvin ❤
Joku kyseli, onko helteet vaikuttaneet oloon. ON! 🙈 Luulin vielä eiliseen asti, ettei mulla juuri ole nesteturvotusta esim jaloissa... kunnes otin sandaalit pois ja totesin jaloissa noin puolen sentin painaumat sandaalien remmeistä. Hyi. Nilkat tuntuu syttyvän palamaan jos kävelee vähänkään pidempään (eli about puol kilsaa 🤪) ja sormetkin on kyllä aika pökkelöt.
Muuten sujuu kyllä ihan kohtalaisesti, nyt 35+0. Liitoskipuja ollut vaihtelevasti nyt pari viikkoa. Vauva viihtyy yhä poikittain, neuvolalääkäri on viikon päästä ja ohjaa sitten kääntöön, mikäli ei ole vielä asettunut pää alaspäin... lähestyvä synnytys alkaa pikkuhiljaa olla enemmän ja enemmän mielessä.
Pikkuminnis kyseli painosta. Mulla on tullut kokonaisuutena ehkä noin 9kg. Aika tasaisesti on käyrä noussut ja yllättävän paljon tasoittunut nyt loppua kohti. Neuvolassa aina kyseleekin, että maistuuko ruoka, omasta mielestä syön suht paljon kuitenkin 🤔
Noille sun viikoille mennessä mulle oli tullut 6kg, eli älä huoli, ei tuo sun painonnousu mitään 20 kiloa ennusta 👍😊
Onnea Maanapuuro, ihanaa!
Mmeli, kiva kuulla että ultrassa kaikki näytti hyvältä. Kertominen läheisille oli helpotus, ainakin itselle.
Mulla ei ole paino juurikaan noussut. Ehkä kilon. Olen nyt viikolla 23. Mutta mä olen ollut tosi pläski ennenkin jo BMI 33, ettei tarvitsekaan nousta. Onneksi olen myös pitkä, joten läski on ollut sopivasti sijoittunut pitikin vartta.
Sain eilen kuulla, että on olemassa raskaussalmiakkia! Mitä, miksi tätä ei mainosteta joka paikassa. Olen huonolla omalla tunnolla silloin tällöin syönyt muutaman salmiakin. Käynyt kuolaamassa karkkihyllyllä ja miettinyt montako pussia otan mukaan synnärille. Salmiakin himo on valtava. Ja nyt sitten silti epäilyttää, että voiko noita oikeesti syödä huoletta 😂 ei oo helppoa.
Raskaussalmiakkia? Kyllä kelpaisi, olen tähän saakka kärvistellyt ilman. Varsinkin aiemmin kun pahoinvointi oli pahempaa teki niin kovasti mieli. Salmiakkipurkkaa on ikävä...
Nyt viikolla 15 ja vieläkin on päiviä kun on etova olo ja pitää yökkäillä. Onneksi vieläkään ei ole oksennus tullut vaikka välillä tunnen että on aika lähellä. Milloin tämä oikein loppuu kokonaan? Onneksi on myös päiviä kun ei ällötä ollenkaan.
Pari kolme viikkoa ei ole housut enää mahtuneet jos ei ole kuminauhalliset tai verkkarit. Tuntuu vähän aikaiselta mutta eipä minulla mitään vatsaa ollut aiemmin niin on varaakin kasvaa. Iltaisin varsinkin vatsa on turvonnut ja pinkeä, muulloin vain pieni pömppä. Kaksi kiloa on tullut painoa lisää raskauden aikana. En ole kyllä paljon jaksanut liikkua, käynyt vain pienillä kävelyillä ja vähän alkanut taas joogata.
Pitäis mennä housuostoksille että olisi vaatteita kun säät viilenee.
Mulla ei ole helteet haitanneet paitsi vähän nukkumista. Huono olo on ollut mutta en ole huomannut että sää tai mikään mitä teen vaikuttaisi siihen. Se vain tulee ja menee milloin huvittaa.
Tässä linkki raskaussalmiakkiin https://namitupa.fi/verkkokauppa/kauppa/namitupa/salmiakki/rakkaussalmi…
Tuo linkki ainakin vie raKkaus- ei raskaussalmiakkiin.. älkää ihmeessä sitä syökö! Varmaan salmiakinhimossa menee kirjaimet helposti sekaisin. 😅
N 39 M 39
lapset 11/2020 ja 07/2023
Tuo näyttäisi olevan glykyrritsiini-vapaata salmiakkia, eli luvallista syödä 😍 Toki jos taipumusta korkeisiin verenpaineisiin niin sitä tämäkin varmaan nostaa kun suolaista, minulla kuitenkin ennemmin liian matalat joten tilaukseen lähtee 👌
Helvi kirjoitti:
Tuo linkki ainakin vie raKkaus- ei raskaussalmiakkiin.. älkää ihmeessä sitä syökö! Varmaan salmiakinhimossa menee kirjaimet helposti sekaisin. 😅
Pahoittelut Helvi etten selittänyt tarkemmin. Tuolla sivuilla on siis glykyrritsiini-vapaata salmiakki myynnissä. Toisaalla sitä kutsuttiin leikkimielisesti raskaussalmiakiksi, joten heitin nimen tännekin. Olisi pitänyt toki selittää tarkemmin. Osa tuon verkkokaupan tuotteissa on glykkyritsiini-vapaita, mm. tuo linkkaamani pussi. On siellä muitakin tuotteita.
Marsu1987 kirjoitti:
Pikkuminnis kyseli painosta. Mulla on tullut kokonaisuutena ehkä noin 9kg. Aika tasaisesti on käyrä noussut ja yllättävän paljon tasoittunut nyt loppua kohti. Neuvolassa aina kyseleekin, että maistuuko ruoka, omasta mielestä syön suht paljon kuitenkin 🤔
Noille sun viikoille mennessä mulle oli tullut 6kg, eli älä huoli, ei tuo sun painonnousu mitään 20 kiloa ennusta 👍😊
Hyvä juttu :) ja nyt itseaaiassa kun helteet vähän helpottui ja olin pienessä flunssassa niin ruoka ei maistunut, vaaka näyttää nyt vain +5.8 kg. Hieman säikähdin että mihin lähti parissa päivässä 2 kg! Ne pari kiloa tosin tuli myös ihan hetkessä, oli varmaan turvotusta. Missään nimessä en yritä painoa pudottaa. Nyt alkaa jo ruoka maistumaan onneksi. Ei muuten ollut kiva olla kipeenä näissä helteissä huh. Ja heti huoli vauvan voinnista kun on itse kipeä vaikka vain pientä flunssaa.
Jouduin itse rakkaussalmiakin nimen hämäämäksi siis :D Mahtavaa että tuollaista on olemassa, oletteko maistaneet onko oikean salmiakin veroista?
N 39 M 39
lapset 11/2020 ja 07/2023
Rv 17+2. Vuodelepo, ab-kuuri ja sairasloma. Diagnoosina kohtutulehdus. Kivut sitä luokkaa että eipä tee mieli edes syömään nousta, kun alkaa supistella. Jos olo heikkenee, kuume nousee tms, matka 4h päähän isolle kirkolle yliopistosairaalaan alkaa. Miten tästä mielialan kanssa selviää 😔🤧😭 pelottaa vauvan puolesta niin paljon!
Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.
Villahuivi: Todella kurja kuulla!! Paljon jaksamista ja pikaista paranemista!!
Voi ei Villahuivi, tuo kuulostaa ihan kamalalta. Toivottavasti paranet pian ja vauvalla on kaikki hyvin!
27v / esikoinen 4/19 / kuopus 11/20
Huh, voi että Villahuivi, onpa kurjia uutisia sinulla! Nyt toivon vaan, että tulehdus saadaan nopeasti kuriin ja kaikki menee hyvin. Tuliko sinulle kipuja/vuotoja vai miten ymmärsit että nyt on syytä mennä lääkäriin?
Mua on alkanut mietityttämään, kun monilla tuntuu olevan jo puolen välin jälkeen supistuksia (harmittomia siis) ja siitä tietävät, että pitää hidastaa tahtia jne. Mä en ollenkaan tajua, millainen supistus on. Välillä joo vatsa tuntuu kovemmalta, mutta ei se mitenkään supistu. On kovempi esim. jos sikiö vaihtaa asentoa/myllää muuten ja jää kovin alas painamaan. Jossain vaiheessa päivää huomaan, että vatsa on taas pehmeämpi ja paineen tunne on poissa. Olen ihan normaalisti esim. kastellut kukkamaat ja kasvimaat. Kahta 10 litran kastelukannua kannan kerralla ja silti menee melkein tunti. Kauppakassit kannan ja muutenkin nostan mitä jaksan nostaa. Ystävä vaan tossa sanoi, etten saa nostella. Ei mulle oo sanottu neuvolassa ettei saisi nostaa/kantaa. Olen ajatellut, että niin kauan kun jaksan ja missään ei tunnu, niin on ihan ok tehdä normaaleja arkiaskareita.
marikka kirjoitti:
Huh, voi että Villahuivi, onpa kurjia uutisia sinulla! Nyt toivon vaan, että tulehdus saadaan nopeasti kuriin ja kaikki menee hyvin. Tuliko sinulle kipuja/vuotoja vai miten ymmärsit että nyt on syytä mennä lääkäriin?
Mua on alkanut mietityttämään, kun monilla tuntuu olevan jo puolen välin jälkeen supistuksia (harmittomia siis) ja siitä tietävät, että pitää hidastaa tahtia jne. Mä en ollenkaan tajua, millainen supistus on. Välillä joo vatsa tuntuu kovemmalta, mutta ei se mitenkään supistu. On kovempi esim. jos sikiö vaihtaa asentoa/myllää muuten ja jää kovin alas painamaan. Jossain vaiheessa päivää huomaan, että vatsa on taas pehmeämpi ja paineen tunne on poissa. Olen ihan normaalisti esim. kastellut kukkamaat ja kasvimaat. Kahta 10 litran kastelukannua kannan kerralla ja silti menee melkein tunti. Kauppakassit kannan ja muutenkin nostan mitä jaksan nostaa. Ystävä vaan tossa sanoi, etten saa nostella. Ei mulle oo sanottu neuvolassa ettei saisi nostaa/kantaa. Olen ajatellut, että niin kauan kun jaksan ja missään ei tunnu, niin on ihan ok tehdä normaaleja arkiaskareita.
Mä oon ainakin kantanut ja liikkunut sen mukaan mikä kropassa on tuntunu hyvältä. Koen että kroppa on kyllä raskausaikana viestinyt jos vaihde on mennyt liian kovalle. Kävin lääkärissä vähän ennen muuttoa nyt keväällä, siellä lääkäri neuvoi että mitään 15 kiloa painavempaa ei kannata nostella joten sitä olen pitänyt ohjenuorana. Ja jos nostaa painavempaa niin muistaa nostaa hyvin jaloilla ja välttää kääntyilyjä ettei selkä mene.
Minulla nyt viikolle 34 asti nuo "supistukset" olivat nimenomaan vatsan kovettumista ja koin että niitä oli vaikea tunnistaa :D
Nyt on viime viikolla tullut alavatsan jomottelua ja tänään myös alaselän jomotusta samalla. Mietin että onko sekin jotain supistelua vai liitosten avautumista tms..
Villahuivi, hirmuisen paljon tsemppiä ja jaksamista tilanteeseen!
Kävin tänään sokerirasituksessa (sukutaustan takia ja ensimmäisen raskauden myöhäisen radin takia jo näin alussa 13 viikolla) ja radi-diagnoosihan sieltä tuli. Paastoarvo oli yli rajan. Siinä meni sitten haaveet polikliinisesta synnytyksestä. Mies potuttaa, kun suhtautui asiaan lähinnä vitsailemalla. Että kun voi olla uuno välillä.
Huomenna nt-ultra, toivottavasti siellä on nyt kaikki hyvin.
Lapset -02 ja -06, km 02/20, la 1/2021
Suuret onnittelut koko perheelle pikkunyytistä, ihanaa! 🥰 Millaisin mitoin hän syntyi, jos saa udella?
AlvaÄng: ilmeisesti on hyvin paikkakuntakohtaista mitä neuvolalääkärissä tehdään, mikä on kyllä todella harmi tässäkin asiassa. Täällä siis oli ensin neuvolaterkan tapaaminen 20min joka kyseli kuulumisia ym. perusjuttuja kuten pissanäyte, verenpaine ja paino. Sen jälkeen lääkäri otti vastaan, joka alkuun kyseli esim. onko ollut supistuksia, verenvuotoa tai muita ongelmia. Sen jälkeen hän tunnusteli vatsan päältä vähän vauvan kokoa, otti sf-mitan ja arvioi miten päin vauva on ja sen jälkeen asia varmistettiin vielä ultralla ja sain painoarvion, kuunneltiin sydänäänet ja napavirtauksia. Lääkäri teki myös sisätutkimuksen, jossa hän tunnusteli kohdunsuun ja -kaulan tilannetta, ja ainakin silmämääräisesti katsoi lantion olevan sopusuhtainen vauvaan nähden. En tiedä tunnusteliko lantiota jotenkin sisältä. 😁 Toimenpide ei sattunut. Lääkärilläkin meni 20min, eli yhteensä 40min koko käynti.
Ja siis kaikkialla ei kuulemani/lukemani mukaan tehdä ultrausta ja/tai sisätutkimusta.. Sisätutkimus saattaa joillakin aiheuttaa pientä verenvuotoa ja ärsyttää paikkoja, joten sen vuoksi osa lääkäreistä varmaan jättää tekemättä. Mutta ehdottomasti asiasta kannattaa kysyä! Itselleni oli ainakin helpottavaa saada painoarvio ja varmuus sille, että vauva on pysynyt pää alaspäin.
Toivottavasti en unohtanut kertoa mitään oleellista.
Esikoinen, LA 7/2020