Kaikki plussanneet
"Vauva vuodelle 2020-21" -ketjun innoittamana ketju kaikille raskautuneille. Ideana oli siis se, että lasketusta ajasta riippumatta voidaan kaikki jatkaa juttua täällä, ja tottakai kaikki muutkin odottajat on tervetulleita jakamaan ajatuksiaan :)
Itse olen plussannut reilu viikko sitten. Nyt menossa 6+5 vikoista menkoista laskien.
Jännittää ja pelottaa kun ei tiiä miten tässä käy, mutta positiivisella mielellä, että pieni pysyy matkassa :) Kovasti ootan, että pääsis ekaan ultraan, mutta kyllähän sitä saa vielä tovin oottaa... Ennen sitä en uskalla kenellekään kertoa (tai sille ainakin nyt tuntuu).
Kommentit (1188)
Hyvä kuulla Villahuivi, että voit paremmin. Nyt vaan rauhallisesti.
Me käytiin tänään ostoksilla, kun oli niin huono keli ja hommattiin Emmaljungan ergo outdoor Trek yhdistelmärattaat. Ei siis pitänyt mitään ostaa, mutta olivat tarjouksessa. Ensimmäinen hankinta vauvalle. Meillä alkaa kk päästä remppakin, joten vaunut saa olla pahvilaatikoissa lokakuulle asti. Ne ei todellakaan mahdu tänne kotiin pyörimään.
Mietin myös ennen synnytystä miltä supistukset tuntuu. Itsellä ne tuntui samalla alueella kuin kuukautiskivut. Harjoitussupparit lieviltä tuntemuksilta ja synnytyssupparit sitten kuukautiskiputuska kertaa 100 ja kestivät sen tietyn hetken ja väleissä oli kivuton hetki. Vatsasta myös näki milloin supistus alkaa, meni just sillain kovaksi ja pam, suppari. Vatsan kovettuminen raskausaikana on myös harjoitussupistuksia ja ne vähänkö kuuluu asiaan, kohtu harjoittelee synnytykseen :D
Mannapuuro, minä en synnytyksen käynnistyessä edes tunnistanut kipua suppareiksi. Olin kuvitellut ne juuri menkkamaisiksi koviksi kivuiksi, mutta mulla ne tuntuivat vain alaselän kovana kipuna ja poltteluna. Supistukset eivät näkyneet mahan kovettumisena eikä juuri käyrilläkään, tosin viikkoja oli niin vähän niin johtui varmaan siitä.
27v / esikoinen 4/19 / kuopus 11/20
ONNEA Mannapuuro! <3 Ihania hetkiä sinne vauvakuplaan :)
Voi Villahuivi, toivottavasti menisi helpolla ja pian ohi. Tsemppiä!
Te, ketkä olette hiljattain tilanneet äitiyspakkauksen, tuliko teille jo vuoden 2020 pakkaus? Se ei kaiketi ole automaattista, että heti lähtee ne tulemaan, kun ovat julkaisseet. Jos edellisvuoden paketteja vielä jäljellä. Onhan toki nyt jo heinäkuu, että jos huhtikuussa julkaisivat, niin luulisi, että nyt jo tulee 2020 pakkaus :) Kelaankin oli soittoaika ja sanoivat, että pitäisi olla jo tuo 2020 pakkaus. Ajattelin vielä teiltäkin varmistaa :D
Täällä 23. raskausviikko ja huomenna vaihtuu 24. Vauva on alkanut muutaman viikon sisällä ilmoittelemaan itsestään enemmän. Eli liikkeitä tuntuu ja se on ollut aivan ihanaa! <3 Konkretisoituu raskaus ja vauvan tulo aivan eri lailla, kun tuntee toisen olemassa olon päivittäin <3 Mulla istukka aika edessä, joten kesti hieman, että ne alkoivat kunnolla vasta tuntumaan. Aiemmat tuntemukset ovat siis olleet liikkeitä, mutta silloin vielä niin hentoisia ja itsellä epävarma tunne oliko vauva vai suolen liikkeet :D Nyt hölskyy maha jo sen verran, että parhaimmillaan näkyy pieniä tömähdyksiä :)
Vielä tuntuu kovin kaukaiselta synnytys, vaikka viikot etenevät hurjaa vauhtia! Mieli on toisinaan kovin malttamaton, mutta tärkeintähän on, että lapsi saa rauhassa kasvaa ja kehittyä, ettei tule ennenaikaisesti. Onneksi on kesä ja voi nauttia ihanasta ulkoilmasta ja tehdä mukavia asioita, niin keskittyminen muualla kuin vauvassa sekä omassa kehossa koko ajan :D
Ihanaa heinäkuun alkua kanssaodottajille! :)
Esikoinen 11/20
Haaveissa sisarus taaperolle
Me saatiin uusi äitiyspakkaus noin kuukausi sitten. Tieto, että jakavat uutta, ilmestyi silloin Kelan faceen 😊
Vuoden 2020 äitiyspakkausta alettiin jakaa toukokuun lopulla. Itse myös tilasin sen muistaakseni 2.6 ja uusi tuli. Siellä on kyllä kivoja juttuja :)
Villahuiville tsemppiä ♥️
Ja Mannapuurolle onnittelut ♥️
Itsellä tänään menossa 20+5. Meillä on rakenneultra viikon päästä ja olen kauhusta kankea ollut koko viikon. Taustaksi, minulla on todettu yleistynyt ahdistuneisuushäiriö viime syksynä. Hoito oli ihan tasapainossa ja koin voivani hyvin, kunnes tammikuun keskenmeno tuli ja romutti minut täysin. Nyt tässä keskiraskaudessa on ollut hurjaa. Voin käytännössä todella hyvin fyysisesti (vähän issiasta kolottaa...) ja tunnen vauvan potkut päivittäin. Mutta mulla on henkisesti ihan hirveä pelko ja ahdistus. Käytiin rv 19 jo "varhaisrakenneultrassa" missä katsottiin rakenteet suurpiirteisesti j kaikki oli tällöin kunnossa. Silti mulla on koko ajan päässä että "mitä jos......". Pelkään ihan hirveästi tuota rakenneultraa😪 ja mun pelko on tietenkin sitä, että olen varma että sieltä löytyy jotain todella poikkeavaa - kuten, että puolet päästä puuttuu. Tämäkin on käytännössä ihan turha pelko, sillä pää näkyi kyllä kokonaisuudessaan tuolloin viikolla 19. Olen yrittänyt aina sanoa neuvolassa vähän näistä peloista ja on niistä keskustelukin, mutta jotenkin toivoisin pääseväni käsittelemään tuota keskenmenoa edes kerran vaikka psykiatriselle sh:lle. Mutta tavallaan tuntuu, että neuvolan silmin "voin hyvin" enkä oikein pääse juttelemaan. En oikein tiedä mitä pitäisi sanoa, kun en taas mitään "merkintääkään" halua.
Oli pakko vähän purkaa tänne teille mieltä.
Laauur, keskenmeno on aika ikävä asia ja siitä saa ja pitääkin puhua jos siltä tuntuu. Se voi pyöriä mielessä koko ajan, joten olisi hyvä jos siitä saisi puhua jollekin. Luulisi että neuvolakin ymmärtää asian. En oikein osaa sanoa, tuleeko sellaisesta ns jotain merkintää. Ihanaa jos nyt raskautesi on mennyt hyvin ja tunnet potkutkin hyvin.
Minä kävin ultrassa viikko sitten ja siellä katsottiin rakennetta, sekä verrattiin tutkimusta verikokeisiin, mitkä otettiin viikkoa aiemmin. Viikkoja tällä hetkellä minulla 13+3. Ultrassa selvisi sekin että istukkani on etupuolella, joten ainakin minulla voi mennä vielä aikaa ennenkuin liikkeet alkavat tuntumaan, koska ilmeisesti istukka vaimentaa liikkeitä? Saimme myös TRISOMIA riskiluvut tietoomme, ja tulokset olivat hyvät, toinen luku oli n. 1:50000 ja toinen 1:100000, joten voimme ainakin niiden puolesta hieman huokaista helpotuksesta.
Olen huomannut että perheellemme kertominen oli kyllä hyvä juttu, ainakin minun vanhempani ovat olleet erittäin innoissaan siitä, että perheeseen tulee uusi pienokainen. Äitini on jo ostelemassa kaikkea kivaa, kuten sitterin. Jouduin jo hieman toppuuttelemaan, että ei tässä vielä niin kiire ole, mutta ihanaa että lapsi on toivottu ja tulevat isovanhemmat ovat todella innoissaan 🤗 Töissäkin kerroin esimiehilleni asiasta ja he ovat olleet erittäin hyvillä mielin asiasta, ovat huolehtineet siitä, että saan pidettyä taukoni, työskentelen pääasiallisesti kassalla. Hienoa huomata että heille asia ei ole ollut ongelma. Olen jotenkin tuntenut itseni helpottuneeksi kun ei tarvitse töissäkään salailla, kun raskaus alkaa jo jonkin verran näkymäänkin, kun maha on jonkin verran kasvanut. Töissä tuli sopivasti kertomisen jälkeen tieto, että tehdään työpaikalla keskitetty työvaatetilaus, tähän saattoi vaikuttaa se, että kohta minun työpaitani ei enää mahdu päälle 😄
Ihanaa odotusaikaa kaikille🌻
Kiitos tiedosta Marsu ja Alva! :) Seuraan facea sen verran vähän etten ollut tällaista huomannut. En taida edes Kelaa seurata lainkaan :D Koitin äsken selailla mutten äkkiseltään löytänyt. Täytyypi laittaa pakkaus siis tilaukseen! Jonkin aikaahan siinä menee ennen kuin se menee käsittelyyn ja ennen kuin se itse pakkaus saapuu. Muistatteko kauan teillä meni about?
Tsemppiä Laauur! Hurjasti voimia <3 keskenmeno ei koskaan ole helppo asia, tapahtui se missä kohtaa raskautta tahansa. Voisi olla hyvä päästä siitä keskustelemaan ja asiaa käsittelemään. Onko teillä hyvä suhde teidän neuvolaan? Tai etenkin teidän työntekijään siellä? Ymmärtääkseni juuri tämä henkilö on avainasemassa kyseisessä asiassa. Jos hänelle toisi asiaa vielä enemmän esille, niin voisit mahdollisesti saada lähetteen psyk.sh:lle tai neuvolapsykologille. Olisihan se sinun terveytesi kannalta hyvä sitä päästä enempi purkamaan :) Itse olen tuonut esiin meidän työntekijälle keskenmenon pelon vaikkei siitä ole kokemusta, mutta käsittelimme silti sitä pelkoa mikä liittyy lapsen menettämiseen. Se voi olla todella valtaan ottava tunne se menettämisen pelko, vaikkei aiempaa kokemusta olisikaan. En usko, että siitä mitään merkintää tulee. Tai mitä merkintää siis tarkoitat ettet halua? Voihan senkin varmaan sanoa ääneen ettei halua, että sitä kirjataan jos niin haluat :) Toivottavasti asia ratkeaa pian! Tsemppiä rakenneultraan! Itsekin pelkäsin sitä kyllä toden teolla. Ei siihen mikään auttanut, joten sallin itseni pelätä niin paljon kuin vaan siltä tuntui. Ei sitä tunteilleen mitään mahda, ei järki auta. Etenkään näin raskaana ollessa :D
Esikoinen 11/20
Haaveissa sisarus taaperolle
Wannabe mami, mä muistelisin että käsittelyyn meni alta viikko ja pakkaus oli sen jälkeen alle viikossa jo noudettavissa. Eli tosi nopeasti 😍
Pelot tietyllä tasolla on täysin luonnollinen asia raskaudessa. Rakenneultraa itsekin jännitti sen vuoksi, että jos sieltä jotain hälyyttävää ilmenee. Ja kun ei mitään löytynyt, niin nyt jännittää kuinka synnytys menee, selviääkö vauva siitä ilman komplikaatioita ja onko vauva terve. Mutta se, mitä omat kaksi keskenmenoa on minulla opettanut on, ettei itse asioihin voi vaikuttaa. Vaikka kuinka pelkää tai on pelkäämättä, mitä vain voi tapahtua. Ja vaikka tapahtuisikin, niin itse niihin hyvin vähän voi vaikuttaa jos on raskauden ajan elänyt vauvan parasta ajatellen (eri asia jos omalla toiminnallaan vahingoittaa jo raskausaikana sikiötä esim. alkoholin käytöllä). Ehdottomasti kaikki joilla normaali jännitys on enemmänkin pelkoa, jutelkaa asiasta neuvolassa tai jonkun muun kanssa. Pelko ei kuulu raskauteen eikä pidemmän päälle tee psyykeelle hyvää raskauden jälkeistä elämää ajatellen. Ne pelot vain muuttavat sitten muotoa jos niitä ei käsittele.
Täällä rv 35 vaihtuu jo rv 36. Hullua. Vauva pötköttelee jo pää alaspäin ja liikkeet on muuttuneet napakoista potkuista enemmän möyrimiseksi ja hitaiksi mahaa venyttäviksi liikkeiksi. Erotan pyllyn ja selän mutta en sitä tuleeko mahan läpi kantapää vai polvi. Harjoitussupistukset on pikkuhiljaa muuttuneet alaselkää vihloviksi ja selkeästi jotenkin tuntuu että kroppa alkaa enemmän ja enemmän valmistautumaan tulevaan. Kuitenkin tuntuu vielä siltä että menee monen monta viikkoa ennen kuin tämä täältä pihalle tulee. Sairaalakassia en ole vielä pakannut, mutta ehkä lähiviikkojen aikana teen sen.
Kuinkas villahuivilla menee?
Näitä glykyrritsiinivapaita salmiakkeja sai ainakin meillä ihan lähimmästä K-Kaupasta. :)
https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/nami-tupa-rakkaussalmiakki-150g-643…
N 39 M 39
lapset 11/2020 ja 07/2023
Helvi, ostitko maistiaiset? Oon nyt useamman kerran miettinyt tilausta, mutta kilohinta on aika kova + toimituskulut päälle. En oo raaskinut. Noi sun löytämätkin melkein 50 e/kg. Huh huh. Mutta ehkä joku päivä käyn k-kaupassa katsomassa. Viimeistään sitten kun salmiakin himo nousee liian suureksi.
Kanelipullalla jo loppu häämöttää. Kyllä se sairaalakassi kannattaa pian pakata. Kuitenkin parin viikon päästä ollaan jo ihan synnytysviikoilla.
Ostin ja on kyllä sairaan hyviä, tosi suolaisia. Ihan on kieli jo kipeänä kun näitä on tullut tässä imeskeltyä :D
N 39 M 39
lapset 11/2020 ja 07/2023
Ohhoh, piti ihan tarkastaa millon kävin viimeksi kirjoittamassa. Aika menee kauheaa vauhtia, tänään vaihtui viikot 19+. Tää toka kolmannes on ollut niin helppoa, ei olo juuri eroa normaalista olosta, ei edes mielitekoja vielä ja normaalisti syön.
Ensi viikolla rakenneultra, mutta käytiin jo kurkkimassa yksityisellä vauvaa. Kaikki oli siellä hyvin ja saatiin pieni hatara veikkaus sukupuolestakin, oli kovasti piilottelemassa itseään. Oma intuitio meni siinä oikeaan, toki voi muuttua ru:n kanssa se ja siihen oon varautunut :D
Vatsa on jo pompannut esiinkin, kerrankin voi kulkea ylpeänä maha esillä.
30 v / ensimmäinen lapsi LA 12/20
Hei miekin voisin tänne päivitellä ja ihana nähdä ja kuulla tutujen nimimerkkien alla olevien kuulumisia 😍 Villahuivi mie oon niin onnellinen, että saitte vihdoin pienen aluille, tsempit että kaikki menis hyvin loppuun asti ja Kanelipullankin muistan, hurjaa kuin pitkälle jo olet!! 🥰 Voimia loppukiriin ja synnytykseen 👍🏻❤️
Ja toki kaikille teille muille onnea ja ihanaa odotusta, voimia ja jaksamista masun kasvatteluun sekä pelkojen voittamiseen/kanssa elämiseen 🤗❤️
Täällä tänään rv21+3, pieni potkii päivittäin ja vihdoin liikkeet tuntuu 🥰 Ollaan miehen kanssa niin rakastuneita jo tähän pieneen tyttäreemme, näimme perjantaina hänet RU, kaikki rakenteet kohdillaan, istukka siististi edessä ja vahva tyttölupaus, nähtiin itsekkin haaroväli ettei siellä mitään ollut 😅
Nyt siis tasaista keskiraskautta, alkaa kroppa vähän kolotella ja maha mukavasti kasvanut 😬😍 töissä vielä jaksaa (vaikka lopputunnit on jo raskaita sekä kaikkialle kolottaa) ja ensiviikolla neuvolassa saan jo todistukset sekä pääsee äp tilaukseen 🥰
Mukavaa heinäkuuta kaikille ❤️🌸
Hei vaan, kiitos ihanista kommenteista ja tsempeistä näiden mun pelkojen kanssa. ♥️💙 Tää viimenen viikko oli jotenkin tosi raskas mielenterveyden kannalta, mutta tänään oli vihdoin aamulla se rakenneultra. Ja meillähän oli kaikki aivan hienosti. 480g potra poika siellä köllötteli ja oli kyllä aivan selkeä poika 😂 varhaisrakenneultrassa saatiin jo vihiä, että poika olisi tulossa, vaan nyt kyllä oli asia hyvinkin selkeä. Kyllä on helpottunut olo. Se on jännä kun jäät murehtimaan jotain asiaa, niin kyllä mieli vaan osaa pyörittää siitä vaikka mitä kauhukuvia mieleen.
Tänään siis 21+5 ja hyvillä mielin eteenpäin. Toivottavasti myös kevyin mielin.
Tänään kävin äitiyspolilla kohdunkaulantilanteen tarkistuksessa ja kaikki oli onneksi ok. Kaula oli täyspitkä ja kiinni ja vauva voi hyvin. Vauva tosin vastasi viikkoa isompaa, mutta laskettua ei nyt vielä ainakaan muutettu vaan katsotaan vielä rakenneultrassa. Rakenteet olivat pikaisesti katsottuna myös ok.
Kovasti lääkäri yritti sukupuoltakin selvitellä, mutta vauvalla oli jalat tiukasti ristissä ja napanuorakin siellä välissä. Mutta nyt polikäynnit jatkuvat kahden viikon välein, joten eiköhän se sukupuolikin sieltä joku kerta selviä.
27v / esikoinen 4/19 / kuopus 11/20
Mikäs Villahuivin tilanne?
Meillä kans 2019 äitiyspakkaus, en varmaan olisi saanut uutta vaikka olisin pitkittänyt viimeiseen mahdolliseen päivään. Mutta eipä se toisaalta harmitakaan kun tosi ihania vaatteita oli siinä vanhassakin, ja näyttivät livenä paljon paremmilta kuin kuvissa!
Enää muutama päivä laskettuun. Ei ole ollut oikein mitään merkkejä lähestyvästä synnytyksestä joitakin menkkamaisia jomotuksia lukuun ottamatta. On kyllä melkoisia piinapäiviä tosiaan nämä viimeiset viikot. Alkanut synnytys jo vähän jännittääkin. 😊
Esikoinen, LA 7/2020
Kiitos tsempeistä! Kipuja on edelleen. Silti yritän olla toiveikas, että toivun tästä hissukseen. Vuoto on loppunut ja olo muutoin ok, paitsi kipu ilmottaa itsestään heti kun vaikka astioita laittaa koneeseen (joo, laitan vain ruokailun yhteydessä omat astiani, pl pääaterioilla, jollon puoliso laittaa ruoan ja tiskit). Makuulla ollessa kaikki hyvin. Jospa tämä tästä. 2,5vk rakenneultraan.
Tsemppiä jokaiselle omaan tilanteeseen! Ihana kun tämne voi käydä purkamassa huokiaan, eikä kukaan tyrmää typeränä... ❤
Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.