Kaikki plussanneet
"Vauva vuodelle 2020-21" -ketjun innoittamana ketju kaikille raskautuneille. Ideana oli siis se, että lasketusta ajasta riippumatta voidaan kaikki jatkaa juttua täällä, ja tottakai kaikki muutkin odottajat on tervetulleita jakamaan ajatuksiaan :)
Itse olen plussannut reilu viikko sitten. Nyt menossa 6+5 vikoista menkoista laskien.
Jännittää ja pelottaa kun ei tiiä miten tässä käy, mutta positiivisella mielellä, että pieni pysyy matkassa :) Kovasti ootan, että pääsis ekaan ultraan, mutta kyllähän sitä saa vielä tovin oottaa... Ennen sitä en uskalla kenellekään kertoa (tai sille ainakin nyt tuntuu).
Kommentit (1188)
Mannapuuro ja Silver: olen HUSin alueella. Käytössä ihan paperinen neuvolakortti. Riskiluvut ilmestyi omakantaan, kun olin seuraavan kerran käynyt neuvolassa. Ultra oli huhtikuun puolivälissä ja seuraava neuvola vasta toukokuussa, joten aika kauan sai odottaa tuloksia. Jostain luin, että ne ei ilmesty omakantaan ennen kuin joku ammattilainen käy ne kuittaamassa läpikäydyksi. Eli mun th neuvolassa avasi ne vasta silloin kun kävin siellä. Jossain muualla th saattaa käydä kuittaamassa jo aiemmin. Käytännöt vaihtelee. Mutta seuraavan neuvolan jälkeen ne näkee omakannasta. Tai näin ainakin mulla ja netissä tekemäni tutkimuksen perusteella.
Omakannasta niitä olen etsinyt, mutta tosiaan riskilukuja ei ole missään. Verikokeiden tulokset kyllä ja paperisessa neuvolakortissa niskaturvotus. Sähköistä neuvolakorttia meillä ei ole. Kirjeen saimme husilta, jossa yhdellä lauseella ilmoitettiin ettei riskiä ole.
Kävin nyt kertaalleen vielä omakannassa, ja (riskiluku) löytyi! Mutta se tieto oli sinne vissii kai tullut vasta 1.6. kun sinne on muutakin (vanhaa tietoa) päivitetty. Eli vähän myöhässä tuli tieto kun laskettu aikakin meni jo. :D Sinne päivittyy muutenkin ihan ihmeen hitaasti tuloksia, unohtaako mun neuvolatäti sitten päivittää ne tulokset mulle sinne. En oikeasti tiedä miten tuo toimii käytännössä.
Meillä taas tulee tiedot omakantaan yleensä jo samana päivänä kuten myös sähköiselle neuvolakortille. Sehän tietysti riippuu just siitä, milloin lääkäri/hoitaja ne käy sinne kuittaamassa.
37/41v. Esikoisen LA 3.11. Esikoispoika syntyi 1.11.2020 <3
Kiitos vastauksista! Itselläni on paperinen neuvolakortti ja siihen merkittiin vain niskaturvotus. Omakannassa ei ole aiemmin ainakaan ollut mitään, edes verikokeesta. Mutta pitääpä käydä taas kerran katsomassa. Toinen neuvolakerta on ensi viikolla niin jospa silloin tai sen jälkeen saisi jotain tietoja.
Ensimmäistä siis odotamme, olemme molemmat 31-vuotiaita. Puoli vuotta yritimme ovulaatiotestien avulla ja sitä ennenkin oltiin pari kuukautta ilman mitään ehkäisyä. Nyt on 13+6 ja viikon parin aikana on alkanut huono olo helpottaa, yleensä on enää vain iltaisin vähän. En ole onneksi oksentanut kertaakaan ja ruoka on maistunut, mutta paha olo tulee yhtäkkiä milloin sattuu ja sitten pitää yökkäillä tyhjää/ilmaa. Nyt enää onneksi vain pari kertaa päivässä eikä ole melkein koko ajan ällöttävä olo niin kuin toukokuussa oli.
Mieskin pääsi jo viime kerralla neuvolaan mutta ultraan ei. Käytiin kyllä yksityisellä joskus viikolla 8 ja sinne sai onneksi tulla. Haluaa kuulemma mukaan kaikkiin ja on ollut yllättävänkin kiinnostunut näistä raskausjutuista.
Tässä onkin taas vierähtänyt pidempi aika kun olen kirjoitellut tänne!
Räpätäti paljon onnea teidän koko perheelle 🧡
Täällä käyty muutama viikko sitten nt ultrassa ja kaikki hyvin. Pahoinvointi jatkuu edelleen :( päivittäistä oksentelua ollut nyt n. 10vk, tuossa oli muutaman viikon aavistuksen parempi mutta nyt mennyt taas huonompaa suuntaan. Ei auta kun jaksaa! Päänsärkyä ja SI ongelmaa selässä myös ja voimattomuutta joka nyt voi johtua myös kuumuudesta. Töissä olen ollut kesäkuussa yksittäisiä päiviä ja muuten joutunut ottamaan sairaslomaa.
Silti onnellinen raskaudesta ja odotan kovasti heinäkuun loppua jolloin rakenneultra ❤️ Olen myös huomannut, että "pesänrakennusviettiä" alkaa olemaan 😁 Onko muilla?
Tsemppiä kaikille ja ihanaa kesää jos sitä en ole vielä toivottanut ☀️
29v/32v
Ensimmäinen toiveissa.
Endometrioosi taustalla.
Plussa 8.4.2020 (yk5)
LA 12/20
Täällä ei kovin vilkasta keskustelua olekaan 😅No minä kerron omia kuulumisia, niin jospa keskustelu tästä taas vilkastuisi.
Tänään kävin nt-ultrassa, ja kaikki oli niin kuin pitääkin. Raskaus on päivän pidemmällä mitä aluksi luultiin, eli 13+4. Tyyppi oli kyllä kasvanut hurjasti varhaisultrasta, missä ei erottanut edes päätä muusta vartalosta. Nyt on ihanan helpottunut fiilis, ja uskaltaa kertoa raskaudesta kaikille (no ehkä ei ihan jokaiselle kaupan kassalle ja vastaantulijalle 😂).
Rakenneultra varattiin sitten elokuun puoleen väliin, jospa silloin jo mieskin pääsisi mukaan 🙄
Mitäs muille kuuluu? Kävitkö Haaveilija myös ultrassa?
Esikoinen 1/21, toinen lapsi haaveena
Pieni_mutta_pippurinen kiva kuulla! Hyvin menneen ultraan jälkeen on niin jännää kertoa raskaudesta lähimmille.
Mä olen synnärillä justiin.
Mannapuuro, paljon onnes synnytykseen!
Pikkuminnis, kiitos kun kyselit kuulumisia. Olen lueskellut keskusteluja, vain vetäytynyt kirjoittamisesta. Väsyttää, uuvuttaa, itkettää jne.
Täällä menossa 16+3, rakenneuä seuraavaksi koin kuukauden päästä. Näiden sontasten kesälomien takia joudun tyytymään 2d ultraan, kun muulloin täällä saa 3d uä. Lisäksi vihdoin sain äitiyskortin, koska sen netti-ipanan kanssa on ollut ongelmia synnytyslaitosten puolelta. Vauva kasvaa hyvin, ja jos sykkeisiin on ennusmerkkinä uskomista, meille tulee tyttö. Jos taas vyöhyketerapiaan, vauva on poika. Ja jos omiin uskomuksiin, niin vauva on vauva 😀 en siis aio selvittää ultrassa asiaa, mutta hauska on uskomuksia seurailla. Vatsa alkaa pyöristyä, mutta koska olen ollut aina hieman pyöreävatsainen, se ei vielä ulkopuoliselle näy. Seksi on muuttunut myös. Se on paljon hellempää ja romanttisempaa, vaikka koskaan en ole seksiä meidän suhteessa kokenut huonoksi tai muutoin vähemmän romanttiseksi. Lisäksi puoliso alkaa vähitellen käsittää, että vauva on tulossa ❤ nimi on valmiina tytölle ja pojalle (vaikka saattaa toki muuttua vielä), ja joitakin tavaroita vauvalle. Tämä kesäaika ei vain sovi minulle, nyt kun pahoinvointi muutama viikko sitten asettu, olennollut tuskainen helteiden takia. Arkista ja tavallista minulle siis kuuluu.
Mitä sinulle?
Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.
Mannapuuro, oi kun jännää! Kohta tapaatte pikkuisen ❤Toivottavasti kaikki menee hyvin.
Ei ole tullukaan hetkeen käytyä täällä. Oon vaan nauttinut kesästä ja lomakin vihdoin alkoi! :)
Onko helteet+raskaus vaikuttaneet muiden oloon? Mä en oo huomannut, että ois ollu vaikutusta. Kuuma on mut ei mitenkään normaalia tuskasempaa.
Juuri istun sokerirasituksessa. Kohtuu tylsää tää odottelu.
Mannapuurolle onnea! Siellä ollaan jo lähellä h-hetkeä (tai jo sen ylikin) 🥰
Mannapuuro paljon voimia synnytykseen!
Täällä ei oikeastaan mitään uutta, paitsi että väsymys tuntuu palanneen. Voi kyllä johtua myös helteestä. Muuten helteestä ei ole ollut niin haittaa, kun halutessaan pääsee sisälle viileään.
Vihdoin sain sen uuden poliajan, tosin se on vasta 10.7 jolloin viikkoja jo 18+. Neuvolalääkäri toivoi käynnin olevan rv 15-16, mutta kai parempi myöhään kun ei milloinkaan.
Liikkeitä ei ole vielä tuntunut. Esikoisesta muistelin tuntevani ekan kerran joskus 18-20 viikoilla, saa nähdä tuntuuko nyt yhtään aiemmin. Joko muilla tuntuu?
27v / esikoinen 4/19 / kuopus 11/20
Mulla on istukka edessä, minkä takia liikkeet saattaa tuntua myöhemmin. Ei ne nyt tietysti tässä vaiheessa tuntuisikaan, mutta kovasti odotan, että alkaa potkut tuntumaan. Ei sitä voi edes kuvitella, miltä se tuntuu! 🤭
Pieni_mutta_pippurinen, mulla myös molemmissa raskauksissa istukka etupuolella. Esikoista odottaessa en varmaan heti edes tunnistanut liikkeitä vauvan potkuiksi, mutta nyt osaa jo selkeästi odottaa sitä "kuplintaa", joten voi olla että aiemmin tuntuu😃
27v / esikoinen 4/19 / kuopus 11/20
Mullakaan ei helle ole vaikuttanut sen enempää kuin muinakaan kesinä. Pahimmat tunnit menee kuitenkin kotona töitä tehden ja illalla on jaksanut vielä hyvin käydä lenkillä.
Minä tunsin ensimmäiset kunnon liikkeet rv 18 ja ekat kuplat 16. Niitä oli kyllä aluksi hankala tunnistaa ja uskoa liikkeiksi kun on ensimmäinen bebe kyseessä :)
Nyt viikolla 34 liikkeet ovat jo aika erilaisia. Kunnon möyrintää ja vähemmän pikku muksauksia. Nautin kyllä kaikista liikkeistä ihan suunnattomasti :)
Mietinkin kuinkahan niitä tulee ikävä sitten kun tyyppi putkahtaa maailmaan elokuussa.
Villahuivi kirjoitti:
Mannapuuro, paljon onnes synnytykseen!
Pikkuminnis, kiitos kun kyselit kuulumisia. Olen lueskellut keskusteluja, vain vetäytynyt kirjoittamisesta. Väsyttää, uuvuttaa, itkettää jne.
Täällä menossa 16+3, rakenneuä seuraavaksi koin kuukauden päästä. Näiden sontasten kesälomien takia joudun tyytymään 2d ultraan, kun muulloin täällä saa 3d uä. Lisäksi vihdoin sain äitiyskortin, koska sen netti-ipanan kanssa on ollut ongelmia synnytyslaitosten puolelta. Vauva kasvaa hyvin, ja jos sykkeisiin on ennusmerkkinä uskomista, meille tulee tyttö. Jos taas vyöhyketerapiaan, vauva on poika. Ja jos omiin uskomuksiin, niin vauva on vauva 😀 en siis aio selvittää ultrassa asiaa, mutta hauska on uskomuksia seurailla. Vatsa alkaa pyöristyä, mutta koska olen ollut aina hieman pyöreävatsainen, se ei vielä ulkopuoliselle näy. Seksi on muuttunut myös. Se on paljon hellempää ja romanttisempaa, vaikka koskaan en ole seksiä meidän suhteessa kokenut huonoksi tai muutoin vähemmän romanttiseksi. Lisäksi puoliso alkaa vähitellen käsittää, että vauva on tulossa ❤ nimi on valmiina tytölle ja pojalle (vaikka saattaa toki muuttua vielä), ja joitakin tavaroita vauvalle. Tämä kesäaika ei vain sovi minulle, nyt kun pahoinvointi muutama viikko sitten asettu, olennollut tuskainen helteiden takia. Arkista ja tavallista minulle siis kuuluu.
Mitä sinulle?
Hyvä että suht hyvää sinne kuuluu :) ihanaa että jaksat odottaa sukupuolen selviämistä synnytykseen saakka.
nämä helteet on kyllä joo hieman haastavaa, tsempit teille keillä vikat viikot menossa näissä helteissä.
Onnea synnärille mannapuuro!
Täällä vko 25 (24+1) vauva potkii ihan hulluna jo välillä, masu ihan kunnolla liikkuu jo. Ja tuntuu että vatsa on jo valtava! Välillä huolestun jopa, kun joka päivä paino vaan lisääntyy vauhdilla. Lähtöpaino oli 60 kg ja pitkään olikin niin, että 3- 4 kg vain tuli. Nyt tänä aamuna 67.7 kg eli yli 7 kg nyt kun viikkoja 25. Onko muilla mitä luokkaa? 3kiloa tullut ihan hetkessä. Neuvolassa ei sanottu mitään painosta pari viikkoa sitten. Itseni takia ei huolestuta (saan kyllä pudotettua raskauden jälkeen ja so, jos vähän jää) mutta kauhistuttaa silti, että vielä yli 3 kk jäljellä että paljonko tätä tulee. :D Ja kaikki paino normi ruoalla. En syö juurikaan herkkuja (paitsi jätkskiä muutaman kerran viikossa :D) miten sitä jaksaa edes kävellä ja mitkä kivut tulee jostain 20 kg painonnoususta kääk.
Tämän viikon on ollut selkä kipuja ja vatsaa kyllä kiristää. Muuten jaksan hyvin. :) kunhan helteet vähän loppuu niin pääsee taas enemmän lenkkeilemäänkin.
Tsemppiä ja onnea Mannapuurolle synnärille! Jokohan siellä ollaan synnytty.. 😊
Helle on itselläni vaikuttanut niin, että erityisesti jalat turpoavat. Kengät ovat alkaneet vähän puristaa. Pakko vaan yrittää muistaa juoda paljon nesteitä vaikka se tietääkin sitten jatkuvaa vessassa ravaamista. Ruoistakin tekee lähinnä mieli vain kaikkea raikasta, kuten vesimelonia, mansikoita ja kirsikoita, salaattia jne. Aamuisin käsiä ei oikein saa nyrkkiin kun sattuu ja puutuilee, se on kai aika yleistäkin loppuraskaudessa. Nuo rannekanavajutut siis. Jopa syödessä kädet saattaa puutua niin että pitää vähän ravistella. 😂
Täällä 37+0 ja eilen oli neuvolalääkäri. Painoarvio tällä hetkellä 2600g, joten syntyessään varmaan ihan maksimissaan 3,5kg. Vauva on pysynyt oikein päin ja lantiokin pitäisi olla alatiesynnytystä varten sopiva, joten kaikki vaikuttaa hyvältä. 😊 Sairaalakassin pakkasin tänään, osan tavaroista voin pakata vasta lähtöhetkellä kun tarvitsen niitä muutenkin arjessa.
Mulla painoa tullut tähän mennessä n. 7-8kg ja oikeastaan vasta ihan lähiviikkojen aikana noussut nopeammin kun vauva kasvanut. Ei kannata liikaa stressata tuota painonnousua jos elää ja syö muuten mahdollisimman monipuolisesti. 😊
Esikoinen, LA 7/2020
Mureke (ja muutkin jo vikalla neuvolalääkärillä käyneet) : minua kiinnostaisi tietää tarkemmin mitä neuvolalääkäri teki tapaamisessa. Hän siis tutkii lantion ja antaa jopa painoarvion vauvalle?
Pikkuminnis: Mielestäni tuo painonnousu kuulostaa ihan maltilliselta. Kyllä neuvolassa yleensä herkästi kommentoidaan painoa, oli se sitten liian alhainen tai korkea. Itselläni painoa on tullut noin 5,5kg ja siinä oli yksi kuukausi kun paino ei noussut ollenkaan. Sf-mitta kyllä kasvoi tuolla välillä hyvin, joten vauva kasvaa mukavasti. Neuvolaterkka ei kuitenkaan ollut tyytyväinen painon pysähdykseen vaikka sanoin että äidilläni ei myöskään ole paino noussut paljoa raskauksissa. Viime kerralla oli nyt tullut kilo kuukaudessa (ja +5cm sf-mittaan, jaiks :D) ja tähän terkka oli tyytyväinen.
Seuraava neuvola on ensi viikolla ja jännittää mitä vaaka sanoo. Jotenkin on semmoinen pieni pelko kuitenkin että mitä jos paino nyt viimeisen 1,5kk aikana ennen synnytystä yhtäkkiä pompsahtaakin paljon :D
Kiitos kaikille! Pikkuinen on nyt täällä ja juu yliajalle mentiin. Kaikki on tuntunut todella hyvältä ja luonnolliselta. Mitään hulluja tunne puuskia ei ainakaan vielä ole tapahtunut vaikka elänkin elämäni onnellisinta aikaa. Olen niin yllättynyt miten luonnolliselta tämä tuntuukaan! Olla äiti.
Vastahan mä plussasin ja sekin tuntui mahdottomalta ja nyt on nyytti kainalossa.. ❤️
Silver ja Mannapuuro, eikö teillä siis ole käytössä sähköistä neuvolakorttia? Mulla ainakin näkyi riskiluvut siellä sekä ne oli kirjattu myös omakantaan. En toki asu HUSin alueella, mutta luulisi, että näissä olisi sama käytäntö kaikkialla 🤔
37/41v. Esikoisen LA 3.11. Esikoispoika syntyi 1.11.2020 <3