Kaikki plussanneet
"Vauva vuodelle 2020-21" -ketjun innoittamana ketju kaikille raskautuneille. Ideana oli siis se, että lasketusta ajasta riippumatta voidaan kaikki jatkaa juttua täällä, ja tottakai kaikki muutkin odottajat on tervetulleita jakamaan ajatuksiaan :)
Itse olen plussannut reilu viikko sitten. Nyt menossa 6+5 vikoista menkoista laskien.
Jännittää ja pelottaa kun ei tiiä miten tässä käy, mutta positiivisella mielellä, että pieni pysyy matkassa :) Kovasti ootan, että pääsis ekaan ultraan, mutta kyllähän sitä saa vielä tovin oottaa... Ennen sitä en uskalla kenellekään kertoa (tai sille ainakin nyt tuntuu).
Kommentit (1188)
Meilläkin menee tällä hetkellä hyvin. Tänään pyörähti rv 15+0 ja nyt olenkin pohtinut yhtä asiaa. Milloin olette tunteneet ensimmäisiä liikkeitä ja miltä ne ovat tuntuneet? Onko ollut aivan potkua vai ennemminkin pientä kutittelua vai kenties tuntuuko että ilmaa olisi vatsassa? Esikoista odotan niin tottakai kaikki vielä mietityttää, joten kaikenlaiset kokemukset vauvan liikkeistä on tervetulleita😊
En ole tietääkseni tuntenut vielä liikkeitä ja luulen että siihen voi mennä vielä muutama viikko, kun istukka sijaitsee edessäpäin ja tämähän ilmeisesti vaikuttaa jonkin verran.
Niin ja rakenneultra meillä on elokuun loppupuolella❤️
Mmeli, alkuun liikkeet tuntuivat lähinnä ilmakuplille mahassa, sittemmin jo mahan päälle on tullu selviä potkujen aiheuttamia kohoumia. En edelleenkään tunne liikkeitä koko ajan, vaan vain muutamia kertoa viikossa oma olo on niin rento, että ne tuntuu.
Ekat liikkeet tunsin jo rv13, mutta tuolloin vain sellaisina ilmakuplina, minulla on kohtu eteenpäin kallistunut voimakkaasti, istukka tosin etuseinämässä. Nyt viikkoja 19+3, liikkeet hieman tihentyneet, mutta edelleen harvakseltaan. Nykyään potku tuntuu jo potkulle 🥰 ja esikoinen meillekin tulossa.
Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.
Mulla ekat liikkeet tuntui viikolla 19. Parhaiten tuntui kun makasin mahallani iltaisin sängyssä. Ei varsinaisia potkuja vaan muljahduksia. Pari-kolme viikkoa sitten mies tunsi ensimmäiset potkut vatsan läpi. Mulla istukka myös etuseinässä. Tänään alkoi viikko 26 (25+0). Joka päivä tuntuu jotain, mutta ei läheskään päivittäin vatsan läpi. Usein myös lopettaa potkut, jos laskee käden vatsalle.
Olen huomannut, että sikiöllä on melko säännöllinen liikkumisrytmi. Liikkeet tuntuu usein suht samoihin aikoihin päivästä. Toki osa jää tuntumattakin, koska sikiöllä on vielä paljon tilaa.
Mulla tuntui ensimmäisen kerran rv13 sellaisena kuplintana joka tuntui enemmän mahan pinnassa kuin ”suolistossa”. Nyt menossa rv20 ja tunnen liikkeet parhaiten iltaisin makuuasennossa. :)
Onko teillä ollut neuvolan laajaa terveystarkastusta? Thl:n sivuilla sanotaan että kyseisessä tarkastuksessa kuuluisi olla paikalla sekä terveydenhoitaja että lääkäri, ja että tapaamisen aiheita olis mm. vanhempien vointi, opastus raskauden seurantaan jne. Meillä käynti pk-seudulla kesti 10min jossa oli paikalla vain lääkäri joka paineli vatsaa ja kuunteli sikiön sydänäänet. Mitään juttelua tai opastusta ei saatu ja mies tunsi olonsa aivan turhaksi ja ihmetteli miksi hänet oli kutsuttu. Olimme etukäteen täyttäneet meille annetun voimavaralomakkeen ja innoissaan menossa juttelemaan niin kyllä vähän harmitti. Me ollaan käyty neuvolassa kaksi kertaa aiemmin ja molemmilla kerroilla eri henkilö, joka ei kuulemma ole ollut kummallakaan kerralla se henkilö kuka on meidän ”virallinen” neuvolatäti. Ihmetyttää tällainen pompottelu eikä todellakaan lisää mun luottamusta neuvolasta saatavaan turvaan ja opastukseen. Pelkään muutenkin synnytystä kuollakseni juuri siksi että koen etten voi luottaa henkilökuntaan, niin tämäkin vielä.. Kellään vastaavia kokemuksia? Millainen teillä oli tämä laaja terveystarkastus?
N 39 M 39
lapset 11/2020 ja 07/2023
Helvi, itselleni vain terkka teki terveystarkastuksen, meillä piti sitä varten täyttää ipana.fi-äitiyskortin kyselyt molempien. Puoliso ei saanut tulla mukaan tuolloin. Lääkäri teki viikolla 8 varhaisultran ja tuolloin kyseli jotakin raskauteen liittyviä asioita. Sen isommin ei lääkäri tuolloin tutkinut, np-ultrassa katsottiin vain vauva. Nyt menossa ensiviikolla rakenneultraan, tuolloin katsotaan ilmeisesti lääkärin toimesta normineuvolajutut kuten paino, pissanäyte, verenpaine, Hb, jne. Ja terkkarikäynti jää siksi pois. Minua nyt on muutoin lääkärit tutkineet raskauden aikana x3 neuvolan lisäksi, että sikäli en osaa olla huolissani.
Meillä pienellä paikkakunnalla ei ole kuin 1 äitiysneuvolan täti, eli aina pääsee omalle terkalle. Lastenneuvolassa on 2 terkkaa ja heidän alueet on jaettu kunnan pohjois- ja eteläosan mukaan.
Helvi, miten sinulla on muuten mennyt, onko pahoinvointi hellittänyt kokonaa ? Me mennään samoissa päivissä 🥰 onko sinulla paino noussut, näkyykö maha jo selvästi?
Niin tosiaan hauskaa että edetään samaa tahtia Villahuivi!
Mulla pahoinvointi on onneksi hellittänyt kokonaan, se loppui kuin seinään aikalailla ekan kolmanneksen jälkeen. :) Paino on noussut nelisen kiloa. Mahan saa vielä vaatteilla helposti peitettyä, vaikka ilman vaatteita se jo näkyy ainakin omasta mielestä ihan kunnolla. Meillä kans rakenneultra ens viikolla, jännää!
N 39 M 39
Meillä tänään 22+4. Mulla ekat liiketuntemukset tuli joskus viikolla 16-17, ja se oli lähinnä semmosta nipistelyä navan vieressä. Tätä tuntui erityisesti iltaisin. Sitten oon itse tuntenut muljahteluja ja potkuja ja eilen sitten illalla ekaa kertaa maha ihan liikkui 🥰 mieskin tunsi eilen kunnolla ekan potkun. Tänään myös potkuissa tuntuu olevan enemmän voimaa kuin aiemmin.
Kirjoittelin tänne mun peloista aiemmin. Mulla vaihtui nyt neuvolatäti toiseen, vasta valmistuneeseen terveydenhoitajaan ja Ai että, hän kysyi heti ekalla kerralla oonko saanu neuvolasta keskusteluapua ja nyt sitten mennään elokuun puolessa välissä yhdessä miehen kanssa perheterapeutin luo purkamaan tammikuun keskenmenon kokemuksia ja näitä pelkoja. Valoa siis risukasaan ♥️
Mulla tullut nyt vasta 5 kiloa, oon ihan tyytyväinen että näin maltillisesti, vaikka mun tekeekin mieli suklaata joka päivä. Oon käyny kuitenkin 3 kertaa viikossa treenaamassa ja nyt aloitin vesijuoksunkin. En stressaa painoa, van saan tuosta liikunnasta hyvänolon tunnetta 😊
Helvi, ei ollut mitään varsinaista terveystarkastusta tai ainakaan siitä mitään mainittu. Ekalla neuvolakäynnillä sain mukaan voimavarakyselyn joka piti molempien kotona täyttää. Toisella neuvolakerralla käytiin terkan kanssa sitä läpi. Koronan vuoksi mies ei päässyt mukaan joten vastasin hänenkin puolestaan sen mukaan mitä oltiin kotona keskusteltu. Erikseen oli neuvolalääkäri, jossa olin taas yksin, ja hän kysyi vointia, onko ollut kipuja jne. Lopuksi ultrasi ja kuunteli sydänäänet. Nopea käynti oli. Viimeksi kolmannella neuvolakäynnillä mies oli mukana ja terkka kyseli sitten vähän enemmän miehen tuntemuksia ja mm. keskustelivat miehen tupakoinnista jne. Sain neuvolasta aikataulun, johon on kirjattu, että millä viikolla on th ja millä lääkäri. Toinen lääkärikäynti on vielä edessä joskus viikolla 30 ja jotain viikkoja päälle.
Sitten tietysti on ollut np- ja ru- ultrat, mutta nehän ei varsinaisesti ole neuvolan palveluita kun tehdään ihan muualla. Toki jollain paikkakunnilla neuvola voi olla samassa rakennuksessa. Meillä pitää mennä äitiyspolille, joka on eri kunnassa. Käsitykseni mukaan noihin ultriin ei ole pakko edes osallistua jos ei halua.
Täällä hyppää keskusteluun uusi odottaja. Tikutin plussan viime sunnuntaina. Nyt laskurin mukaan viikot 4+4.
Raskaus on eka ja iästä huolimatta tärppäs nopeasti.
Nyt kovasti epäilyttää onko oikeasti raskaana, kun ei mitään oireita. Tissit vähän kipeät ei muuta. Tikutin pari kertaa uudestaan viikolla ja viivat oli vahvistunut. Testejä on jäljellä, että varmasti tikutan vielä😅
Luin aktiivisesti haaveilijat ryhmää ja ihana nähdä, että moni sieltä on täällä. Erityisesti Villahuivi, ihanaa että vauva edelleen mukana ja kaikki hyvin😍
Itse en sinne rohkaistunut kirjoittemaan. Sitten kun ajattelin, että nyt kirjoitan, tikutinkin jo viivat.
Yk3 tärppäs. Iän ja muiden hankaluuksien vuoksi olin varautunut huomattavasti pidenpään aikaan.
Ihanan aurinkoista päivää kaikille odottajille🧡
Tervetuloa Vainu ja onnea plussasta! Itse täytän 35 lokakuussa, vähän ennen laskettua aikaa ja esikoista odotan. Mullakin tärppäsi yk 3:sta. Eli on meitä muitakin jo vähän kypsempään ikään ehtineitä täällä :)
Mulla on ollut todella oireeton raskaus ja olen siitä tosi iloinen. Joten Vainu, nauti kun oireita ei ole, ainakaan vielä. Niitä ehtii vielä tulla. Toivon kyllä sulle yhtä helppoa raskautta, kuin itselläni. Pahoinvointia oli vähän viikolla 6-8, mutta oksensin vain kerran. Rintoja särki vaihtelevasti viikolle 13 asti. Mulla ei ole mitään liitoskipuja, selkäsärkyä, pahaa oloa, turvotusta, päänsärkyä jne. Oon niin iloinen. Olen nyt viikolla 27 ja ainoat oireet on kasvanut vatsa, sikiön liikkeet, kivuttomat supistukset ja iltapäiväväsymys.
Paljon onnea ja tervetuloa mukaan Vainu! :) Olen 36v ja meillä tärppäsi seitsemännellä yrityskuulla. rv4-12 oli yhtä helvettiä oksentelun kanssa mutta sen jälkeen ei ole ollut oireita. Vastaavaa pahoinvointia en kyllä toivo kenellekään, joten nauti oireettomuudestasi.
N 39 M 39
Mulla oli kyl ihan hyvän pituinen tuo laaja terveystarkastus Helvi. Mies ei ollut vielä rajoitusten takia mukana. Tosin mulla oli hiukan työuupumusta yms, jonka takia sitten parahdinkin itkemään oikein kunnolla (en yleensä itke muiden ihmisten nähden, mutta tilanne oli aika paha silloin), jota sitten lääkärin kanssa käytiin läpi ja sieltä tulikin sitten saikkulappu, että nyt olisi parempi lepäillä. Tosi hyvään väliin osui tuo tarkastus, sillä muuten olisin kyllä vain yrittänyt vielä jaksaa töissä.
Meillä mies ei ole ollut vielä missään mukana, mutta toivottavasti seuraavaan ultraan pääsee mukaan elokuussa, eikä taas napsahda koronarajoituksia päälle. Mutta en sitten tiedä että tuleeko olemaan mukaan neuvolassa, ehkä jossain vaiheessa?
Mun oma neuvolahoitaja (en tiedä mikä se oikea nimike on) on hiukan erilainen ihminen kuin minä niin ei osu kemiat kyllä yhtään yksiin. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Ei nyt sinänsä mitään vakavaa, mutta tuntuu että helpompi on katsoa tarvittavat asiat netistä kuin saada hänestä niitä irti. Lisäksi hiukan häiritsi kun lääkärikäynnillä kerrottiin että seuraava neuvolakäynti on sitten heinäkuussa, mutta mä en ollut saanut mitään tietoa siitä ja kun nostin tämän asian esille siellä heinäkuun neuvolassa niin sanoi vain että varmaan jotain ongelmia järjestelmissä, eli ei edes mitenkään pahoitellut tilannetta, eli jos en olisi itse kysynyt lääkärin luona tarkempia tietoja niin en olisi saanut tietää seuraavaa neuvola-aikaa.
Helvi, meillä oli "laaja" terveystarkastus niin että oli neuvolakäynti terveydenhoitajalla ja parin viikon päästä neuvolalääkäri. Mies on ollut kaikilla käynneillä mukana (paitsi ultrassa) ja aina olemme saaneet molemmat kysellä. Terveydenhoitajalla kuunneltiin vauvan sydänäänet ja olin kotona mitannut painon ja verenpaineen. Hemoglobiinia ei kuulemma tarvinnut katsoa kun se oli viimeksi hyvä. Juteltiin mm. lääkkeistä ja mun oireista. (Paineen tuntua ja nivuskipuja oli joskus viikoilla 13-15, ja rytmihäiriöitä on ollut pari kertaa ja ekalla kerralla kestivät pari viikkoa. Kävin yksityisellä niiden takia ja olivat vaarattomia. Voi liittyä ilmeisesti raskauteen, vaikka on niitä ollut minulla aiemminkin harvemmin) Niin ja sain viimein kuulla tarkemmin sikiöseulonnan tuloksista, se Down riskiarvo oli todella pieni ja kaikki oli muutenkin ok. Tein myös sen pissatestin kun en ollut aiemmin kokeillut vielä tehdä. Voimavaralomaketta hoitaja vilkaisi vain nopeasti.
Neuvolalääkärillä juteltiin taas lääkkeistä ja näistä oireista, vähän kyseli muutakin. Kuunteli myös vauvan sydänäänet ja tein pissatestin. Olin taas mitannut kotona painon ja verenpaineen.
Nyt ollaan viikolla 18 ja vielä viikolla 17 on ollut etovaa oloa ja tyhjän yökkäilyä. Nyt onneksi on ollut kolme päivää hyvä olo. Todella hitaasti tuntuu menevän parempaan suuntaan. Tuntuu että monilla pahoinvointi loppuu kuin seinään mutta ei minulla vaan :D
En ole mielestäni vielä tuntenut vauvan liikkeitä. Kyllä vatsa kuplii välillä, varsinkin silloin kun on syönyt ja on huono olo, joten en oikein liitä sitä vauvan liikkumiseen vaan ruuan.
Rakenneultra olisi kahden viikon päästä, odotan jo kovasti.
Mureke, miten teillä menee?
Kiva kuulla Villahuivi että tulehdus on ilmeisesti helpottanut ja vointi parantunut!
Rv37+, vauva on täysiaikainen ja saa tulla milloin vain. Hurjaa! Vauva on laskeutunut ja ilmeisesti kiinnittynytkin mutta tuohan ei vielä kerro mitään. Vointi on edelleen ok siitäkin huolimatta että, unet ovat menneet ja alaselkä vihoittelee. Paine alavatsalla on pahentunut, ilmeisesti pää painaa jo kovasti. Edelleen on sairaalakassi pakkaamatta ja vaatteet vauvalle katsomatta.
Mulla on ollut todella maltillista painonnousu varsinkin loppuraskaudesta. Viimeiseen kahteen kuukauteen paino ei ole noussut kuin 2kg ja yhteensä 9kg kokonaisuudessaan. Olen normaali painoinen lähtökohtaisesti. Vauva kuitenkin kasvaa keskikäyrällä ultran mukaan. Ihanaa kun ei ole tullut mitään 20kg painolastia.
Kanelipulla, täällä LA oli ja meni, vauvaa ei kuulu. 😅 Hän voisi kyllä pikkuhiljaa alkaa ulkoistaa itseään.. Oikea käsi on 24/7 puutunut, mikä haittaa välillä normaaleita askareita. Ilmeisesti vauva painaa juuri sopivasti johonkin hermoon. Liitoskivut pahenee aina öisin ja levon aikana, aamuisin (ja öisin vessaan) on hankala päästä sängystä ylös kun vihloo nivusia.
Siellä kans loppu häämöttää! Tiedä vaikka synnyttäisit ennen minua 😁
Ihanaa Villahuivi että asiat on parempaan päin! ❤️😊
Esikoinen, LA 7/2020
Kanelipulla ja Mureke, oikein paljon tsemppiä ja positiivista mieltä tulevaan synnytykseen. 😍 Jos jotain tässä vauva-arjessa kaipaisin, mihin olisin voinut raskausaikana vaikuttaa, niin olisin kokannut pakastimen täyteen valmiita aterioita joita on helppo laittaa mikroon ja suoraan suuhun. Ajattelin silloin vain että vauvathan nukkuvat paljon että kyllä minä ruokaa ehdin tekemään. No jotkut päivät menneet aika köyhillä lämpimillä, paitsi jos sattuu olemaan päivä kun mies ehtii kokata tai vauva sattuu nukkumaan yli tunnin ilman syliä ja tissiä. 😂 Toinen asia jos on ajatellut imettää, niin pumpulla/käsin lypsämällä alkaa stimuloida rintoja (kun viikot on täynnä) ja ottaa jokainen pisara talteen vaikka lääkekippoon. Mies voi sitten kiikuttaa ne ravitsevat tipat pakastimesta suoraan synnärille ja ne voidaan hörpyttää lusikalla vauvalle. Mulla kesti maidon nousu hieman pidempään joten vauva sai osastolla lisämaitoa vaikka viihtyikin rinnalla lähes koko ajan. Mutta jokainen pisara sitä omaa on tietty vauvalle aina parempaa. 😊
Kolmas vinkki synnärille! Kannattaa ottaa iso vesipullo tai pillimuki mukaan. Viimeistään kun maito nousee ja imettää, se janon tunne on hurja eikä pari desiä siihen janoon auta. 😂 Paljon tulee muitakin juttuja mieleen mutta noi oli sellaisia mitkä halusin tulla jakamaan teille. 😊
Omia kuulumisia sen verran että onhan tää ihan parasta olla äiti! Kova vauvakuume (oikeasti varmaan raskauskuume) iski viikko kotoutumisen jälkeen. Me ei useaan kuukauteen yritetä vielä uutta raskautta vaan halutaan nauttia rakkaasta esikoisestamme rauhassa. ❤️ Kaipaan kyllä raskausaikaa ihan hurjasti. Jos vaan luoja suo niin meille tulee kyllä varmaan suurperhe.
Tänään käyty rakenneultrassa, ja siellä oli kaikki ok. Pieni yllätys kyllä oli, että poikaa odotellaan❤ Mulla siis aiemmin oli pelkoa, että petyn poikaan kun jotenkin koko ajan olen olettanut vauvan olevan tyttö. Mutta pettymyksestä ei kyllä ollut tietoakaan😍
Samalla tarkistettiin taas kohdunkaulan tilanne, ja siinäkään ei onneksi näkynyt muutoksia.
27v / esikoinen 4/19 / kuopus 11/20
Nano1, muistan kun kirjoitellit tuntemuksista. Ihanaa, ettei tullut mitään pettymystä.
Kävimme tänään yksityisellä 3D-ultrassa. Mies pääsi nyt ekaa kertaa näkemään vauvan "livenä" ja oli tosi tyytyväinen että mentiin. Mulla alkoi just tänään 27. viikko ja vauva kasvaa täydellistä keskikäyrää, 970 g paino. Arvio, että 3,5 kg olisi täysiaikaisena. Kasvokuvat ei onnistuneet, koska oli täysin kaksinkerroin. Notkeus ei ainakaan tuu vanhemmilta. Mutta ei menty kuvien takia, joten ei haitannut.
Vieläkö Kanelipulla ja Mureke on yhtenä kappaleena? Täällä nyt 38+5 eikä mitään merkkejä siitä, että neidillä olisi aikomustakaan syntyä lähiaikoina. Oon kyllä voinut hyvin, sen puolesta ei oo niin kiire, mutta onhan tää odottaminen aika raastavaa!
Täällä menee hyvin! Tai no nii hyvin kun tällä hetkellä voi mennä: supistelut loppu muutama päivä sitten, vauva on alkanut potkia reilummasti, maha on kasvanut ja olo alkaa olla monella tapaa mukava.
Tänään siirryttiin 20:lle raskausviikolle, viikon päästä rakenneuä. Paino noussut nyt viikossa kilon, vielä vähän matkaa siihen lähtöpainoon, kun paino alkuun tippui. Tänään kuvattiin ensimmäiset raskauskuvat, enkä iham tyytyväinen ole. Oma vartalo ei näytäkään sellaiselta kuin kuvitteli aikanaan, ja siihen tottuminen on ollut hieman haasteellista. Naurin silti kovasti mahan kasvamisesta, ja toivon että se minäkuva muuttuu omissa ajatuksissa kauniimmaksi, kuin mille sen nyt näen. Puoliso ainakin osaa pelastaa tilanteen kuin tilanteen, ja saa minutkin näkemään itseni nätimpänä.
Tsemppiä Mureke viimeisiin päiviin ennen synnytystä ja valtavasti onnea synnytykseen! ❤