Vantaan lastensuojelun kriisi, wtf?
Hesari kertoo just miten Vantaan lastensuojelun resurssit kriisiytyi. Sieltä lähti kerralla niin paljon avaintyöntekijöitä että 250 laitokseen sijoitettujen lasten valvonta jäi kahdelle sosiaalityöntekijälle. Avilta moitteita. eikä noiden lasten oikeudet taida toteutua. Vantaa ei saa täytettyä avoimia virkoja ja on jopa nostanut sossujen palkkoja jotta virat täyttyisi.
Just täällä oli keskustelu kuinka Vantaan johtava sosiaalityöntekijä toivoi hesarissa mistä vaan kenen päähän nousevasta huolesta lasuilmoituksia koska kyllä sieltä jotain varmasti löytyy mihin tarttua. Siis mitä v..? Kunnan lastensuojelu on kriisissä ja hesarissa asti pyydellään ilmoittamaan kaikki mahdolliset huolet sinne. Siis myös aiheettomat ja toimenpiteitä aiheuttamattomat joiden tutkimiseen menee resursseja vaikkei edes sijoitettujen lasten asioita kyetä tarpeeksi hyvillä resursseilla hoitamaan.
Mitä helv??
Kommentit (1529)
"On yleistä, että lastensuojelun työntekijät sijaistraumatisoituvat kohtaamistaan ongelmista. Monen työntekijän omakin mielenterveys horjuu."
Toteaa niin ikään yksi Ylen artikkeli.
Mutta siinäkin vissiin toimittaja vedellyt mutkia suoriksi. Ei työntekijöissä ole mitään vikaa.
Lastensuojelun sosiaalityöntekijänä ei tähän keskusteluun voi edes ajatella osallistuvansa faktoilla. Muutama on yrittänyt ja jäänyt haudatuksi vihavyöryn alle, itse en aio tuhlata vapaa-aikaani. Mutta sen vaan totean, että muutaman tässä ketjussa riehuvan henkilön lastensuojeluasiakkuuteen taitaa olla hyvä syy.
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelun sosiaalityöntekijänä ei tähän keskusteluun voi edes ajatella osallistuvansa faktoilla. Muutama on yrittänyt ja jäänyt haudatuksi vihavyöryn alle, itse en aio tuhlata vapaa-aikaani. Mutta sen vaan totean, että muutaman tässä ketjussa riehuvan henkilön lastensuojeluasiakkuuteen taitaa olla hyvä syy.
Ei täällä kukaan riehu.
Ainoat aggressiiviset kirjoitukset on näitä häpeävaientavia puheenvuoroja, kuten sinun puheenvuorosi.
Vähätteleviä, pilkkaavia ja asiattomia.
Ota kritiikki vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä kukaan riehu.
Ainoat aggressiiviset kirjoitukset on näitä häpeävaientavia puheenvuoroja, kuten sinun puheenvuorosi.
Ota kritiikki vastaan.
Minä kuuntelen töissä viikottain itseeni kohdistuvia päihde- ja mielenterveysongelmaisten vanhempien syytämiä uhkailuja, haistetteluja ja solvaamista. Viimeksi kuluneen kuukauden aikana minua on uhkailtu tappamisella, fyysisellä väkivallalla, huoriteltu jne jne jne.
Voit olla varma, että sinulta en ota yhtään mitään vastaan. Jos täällä joku yrittää vaientaa, se olet sinä itse. Ole hyvä ja ota kritiikki vastaan?
Mutta heipparallaa, mulle ei näin sunnuntai-iltana makseta palkkaa tästä jankkaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä kukaan riehu.
Ota kritiikki vastaan.
Minä kuuntelen töissä viikottain itseeni kohdistuvia päihde- ja mielenterveysongelmaisten vanhempien syytämiä uhkailuja, haistetteluja ja solvaamista. Viimeksi kuluneen kuukauden aikana minua on uhkailtu tappamisella, fyysisellä väkivallalla, huoriteltu jne jne jne.
Voit olla varma, että sinulta en ota yhtään mitään vastaan. Jos täällä joku yrittää vaientaa, se olet sinä itse. Ole hyvä ja ota kritiikki vastaan?
Mutta heipparallaa, mulle ei näin sunnuntai-iltana makseta palkkaa tästä jankkaamisesta.
Katsos. Marttyyrivaihde löytyi sitten seuraavaksi.
Kyynel.
Vierailija kirjoitti:
No osallistupa.
Yksikään aiempi ei ole pystynyt aiheen mukaisessa keskustelussa vaan pyrkinyt sumuverhottamaan, oikeuttamaan ihmisoikeusrikkomuksia ja mielivaltaa sillä että kaikki lastensuojelun toimet eivät ole ihmisoikeusrikkomuksia ja mielivaltaa.
Otsikossa on lastensuojelun kriisi. Henkilökuntavajaus on massiivinen. Teillä on niin kiire että ette ehdi tehdä työtänne kunnolla. Ehkä työnjohdollisiakin ongelmia? Mahdollisesti osa lähtenyt menemään kun omatunto ei salli nykyistä työkulttuuria jossa lasten etu ei toteudu vaikka niin ulospäin jankataan.
Miten on?
Vierailija kirjoitti:
Siellä sitten mutuillaan taas että tuntemattomien henkilöiden lasuasikkuuteen olisi hyvä syy. Ikäänkuin keskustelupalstalla kirjoittelu siis riittäisi indikaatioksi siitä että tarvii lasun asiakkuuden.
Nyt provosoiduit myös niin paljon että unohdit ylläpitää sossupropagandaa jossa lasuasiakkuus on "tukea" "kivaa" eikä "leimaa ketään". Esitit sen nyt ammattilaisena ikään kuin rangaistuksena sinua vastaan kirjoittelijoille ja huonojen ihmisten merkkinä.
Miksi yksikään sosiaalityöntekijä ei ole vastannut ketjuun asiallisesti myöntäen ongelmat ja haasteet esimerkiksi aitojen tapausten tunnistamisessa tai vaikka kertoen, kuinka on vaikeaa hahmottaa tilannetta alkoholisti- ja väkivaltaesitiedoilla, koska itseltä puuttuu kokemusasiantuntijuus täysin ja vaikkapa ettei näitä opinnoissa opetettu. Miksei kukaan kerro työnohjauksen puutteista tai siitä, kuinka moniammatilliset ryhmät näkyvät vain paperilla, mutteivät koskaan käytännössä.
Miksei kukaan pahoittele, että vasta luettuaan "Psykopaatit ympärilläni" ja "Miksi se ei vaan lähde" sekä tutustuttuaan eron jälkeiseen vainoon (https://varjosta.fi/) on tajunnut, kuinka on itsekin ollut myötävaikuttamassa monen perheen tuskaan valittuaan väärän puolen.
Miksi kaikki puolustelevat kommentit ovat meidän uhrien syyttelyä aivan kuten olemme sosiaalityöntekijöiden toimintaan tottuneetkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä kukaan riehu.
Ota kritiikki vastaan.
Tulee mieleen että kenties ulosannissasi ja toiminnassasi on vikaa. Ei kukaan saa viikottain uhkailuja jos tekee työnsä asiallisesti. Oletko marttyyri vai juuri sellainen sossulan mätä hedelmä josta tässä ollaan keskusteltu?
Ulosantisi ongelmat näkyvät jo noista kirjoituksistasi. Yrität määräillä, provosoidut etkä osaa keskustella asiallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Se touhu on ihan uskomatonta. Ammatitaidotonta ja piittaamatonta sähellystä, jossa oikeasti ongelmaiset eivät saa tarpeeksi ja ajoissa apua, mutta sitten kaikkea turhaa syynätään ja seurataan. Kyllä ei uskoisi, että kyseessä on korkeasti koulutetut ihmiset. Lapsia käy sääliksi.
Se työ on ammattimaista. Sosiaalityöntekijän kriteerit on nostettu liian korkealle. Pitäisi olla kaikin puolin mallikelpoinen. Itse jos olisin asiakas, haluaisin jonkun ihan tavallisen sossun hoitamaan asioitani.
Aluehallintovirastot ja eduskunnan oikeusasiamies ovat Ylen mukaan ojentaneet viime vuosina ainakin 50:tä lastensuojelulaitosta ja ammatillista perhekotia niissä havaituista epäkohdista.
Puutteet ovat liittyneet lastensuojelulain rikkomiseen, lapsen ihmis- ja perusoikeuksien loukkaamiseen sekä dokumentointiin.
Vierailija kirjoitti:
Jännä, musta tässä ketjussa on lähinnä tulee ilmi niitä turhia asiakkuuksia ja laittomasti pitkitettyjä arviointijaksoja.
Ollaankohan eri mieltä siitä että onko lastensuojelulain tunteminen ja sen noudattamattomuudesta huomauttaminen hyvä syy asiakkuuteen. Sinusta se taitaa olla hyvä syy, jos asiakas kehtaa muistuttaa että sinulla tulisi olla lailliset perustelut toimillesi? Eripari sukat eivät ole sellainen. Siellä kuulusteluissa pitäisi vain nyökkäillä?
Valitettavasti osa saa asiallista tietoa lastensuojelun toimivallan rajoista vasta liian myöhään, teiltä sitä ei näytä saavan. Ihmiset suostuu monenlaiseen yllätettynä, toivottavasti tietous lisääntyisi.
Eron jälkeinen vaino lapsen hyvinvointia ja turvallisuutta uhkaavana tekijänä:
Aineistossa tulee keskeisenä esille äitien kokema pelko ja turvattomuuden tunne viranomaisten toimintaa kohtaan, jossa on mukana myös lapsen tilanteeseen liittyvä huoli. Pelko ja turvattomuus näkyvät aineistossa kahdella tavalla. Ne liittyvät yhtäältä viranomaisten tulkintoihin äidin, lapsen ja ex-puolison elämäntilanteesta ja toisaalta vainon tunnistamattomuuteen. Tehdyt tulkinnat ja päätelmät perheen tilanteesta ohjaavat viranomaisten toimintaa esimerkiksi lastensuojelun tukimuotoja myönnettäessä tai lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta päätettäessä.
Aineiston perusteella lastensuojelua on mahdollista käyttää myös vainoamisen tarkoituksessa (ks. Miller & Smolter 2011). Vainoava ex-puoliso voi tuoda esimerkiksi lastensuojelun prosesseihin tahallisesti väärää tietoa jatkaakseen manipulointia ja kiusantekoa.
Miksei tällainenkaan tutkimustieto kiinnosta ketään?
Vierailija kirjoitti:
Viranomainen syyllistyisi täällä kommentilla virkavirheeseen, joten tuskin (toivottavasti) kuitenkaan olet sossu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viranomainen syyllistyisi täällä kommentilla virkavirheeseen, joten tuskin (toivottavasti) kuitenkaan olet sossu.
Tällä kommentilla, ei ’täällä’.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä kukaan riehu.
Ota kritiikki vastaan.
Sulle en milloinkaan muulloinkaan haluismaksaa palkkaa jankkaamisesta.
Terv. Veronmaksaja
Vinkkiä vaan iltalehteen, perheillä on oikeus ihmisarvoiseen kohteluun!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä, musta tässä ketjussa on lähinnä tulee ilmi niitä turhia asiakkuuksia ja laittomasti pitkitettyjä arviointijaksoja.
Ollaankohan eri mieltä siitä että onko lastensuojelulain tunteminen ja sen noudattamattomuudesta huomauttaminen hyvä syy asiakkuuteen. Sinusta se taitaa olla hyvä syy, jos asiakas kehtaa muistuttaa että sinulla tulisi olla lailliset perustelut toimillesi? Eripari sukat eivät ole sellainen. Siellä kuulusteluissa pitäisi vain nyökkäillä?
Valitettavasti osa saa asiallista tietoa lastensuojelun toimivallan rajoista vasta liian myöhään, teiltä sitä ei näytä saavan. Ihmiset suostuu monenlaiseen yllätettynä, toivottavasti tietous lisääntyisi.
Viranomaisilla on neuvontavelvollisuus.
Jos nyt joku sosiaalityöntekijä myöntäisi, että näin on ja kertoisi miten sen laiminlyöminen on sanktioitu. Kun kerran faktoja kaivattiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä kukaan riehu.
Ota kritiikki vastaan.
Tulee mieleen että kenties ulosannissasi ja toiminnassasi on vikaa. Ei kukaan saa viikottain uhkailuja jos tekee työnsä asiallisesti. Oletko marttyyri vai juuri sellainen sossulan mätä hedelmä josta tässä ollaan keskusteltu?
Ulosantisi ongelmat näkyvät jo noista kirjoituksistasi. Yrität määräillä, provosoidut etkä osaa keskustella asiallisesti.
Pidätkö oikeasti tätä ketjua asiallisena? Et tiedä yhtään mitään minusta työntekijänä. Ja vaikuttaa siltä, että sinulla ei myöskään ole minkäänlaista käsitystä lastensuojelutyön sisällöstä ja asiakasperheiden ongelmien mittakaavasta. Siinä suhteessa iso osa ihmisistä on kyllä onnellisia, koska ns. normaalia elämää elävät eivät tajua, minkälaisissa marginaalisissa järkyttävissä olosuhteissa lapsia elää.
Työpaikallani ja ammattiroolissani minun on pysyttävä asiallisena ja yritettävä ymmärtää asiakkaiden aggressiivista, asiatonta ja uhkaavaa käyttäytymistä. Mutta täällä netissä ei onneksi edes tarvitse yrittää ottaa asiatonta solvaamista vastaan. Sillä ei ole mitään tekemistä provosoitumisen kanssa, koska tiedän itse tekeväni työni hyvin ja juurikin kuuntelevani asiakkaita. Ikävä kyllä vaan tietty hyvin pieni osa asiakkaista ei pysty erottamaan kuuntelemista ja samaa mieltä olemista/myötäilemistä toisistaan.
Ei sillä, että normaalisti tuhlaisin aikaani tämän tyyppisiin keskusteluihin. Kunhan totesin, että minkäänlaista järjen ääntä on turha edes yrittää tuoda esiin. Tämä keskustelu on "kuka huutaa äänekkäimmin" -linjalla jo sivukaupalla.
Ei kukaan ole mitään roskiinheittämistä edes fantasioinut kuten tuo väittää. Tiedän, koska itse kirjoitin tuon kommentin kuvatakseni millä tavalla oikeusvaltioissa suhtaudutaan - asiattomiin - ilmoituksiin.
Miksei kommentoija siteerannut viestiäni? Koska on valehtelija.