Olen 42v nainen. Sanokaa etten ole raskaana. Eihän tämä ole sitä?
12 vuotta on oltu naimisissa ja sitä kauemmin yhdessä, mies täyttää kesällä 44v. Ikinä en ole käyttänyt ehkäisyä ja lapsen yrittäminen lopetettiin kun täytin 35. Ei tärpännyt omin eikä apukeinoin, yhtä tyhjän kanssa. Viime vuonna päädyttiin miehen kanssa vuoteeseen ja nyt olen turvonnut, menkkoja ei ole näkynyt ja voin pahoin. Lääkärissä en ole käynyt ja testiä en ole tehnyt, pelottaa koska oma elämä on kriisissä, vaikka parisuhde on kunnossa ja mies on edelleen aina ihana. Olemmeko liian vanhoja vanhemmiksi? Varmuutta raskaudesta ei ole, mutta miksi nyt? Miksi en raskautunut kymmenen vuotta sitten, kun oli lapsenhuonekin valmiiksi laitettuna. Täyttääkö tuntemukseni raskauden oireet? Miehelle en ole vielä puhunut.
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon onnea! Kaikki menee todennäköisesti hyvin.
T. Ketjua seurannut ja kommentoinutkin.
Kiitos kaikille onnitteluista. :)
Mitä miehesi sanoi ? Olisi kiva tietää miehen reaktio?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon onnea! Kaikki menee todennäköisesti hyvin.
T. Ketjua seurannut ja kommentoinutkin.
Kiitos kaikille onnitteluista. :)
Mitä miehesi sanoi ? Olisi kiva tietää miehen reaktio?
En ehtinyt eilen vastaamaan, kun ollaan sulateltu uutista. Mies ei voinut millään uskoa, joten olin ostanut neljä testiä, joista tein yksin ollessa kolme. Neljännen testin tein yhdessä miehen kanssa ja kun sekin näytti positiivista mies purskahti itkuun ja tuli halaamaan. Kävimme varmistamassa raskauden lääkärissä ja saimme selville laskutunajan. :)
Meille syntyi kolmas lapsi kun olin 41v. Suoraan sanottuna olen jaksanut hänen kanssaan paljon paremmin kuin ensimmäisen kahden kanssa, jotka sain reilu kolmekymppisenä. Osaan ottaa rennosti ja nauttia hänestä vielä enemmän kuin edellisistä. Ja oireina kaikista kolmesta raskaudesta on tosiaan ollut tuo kuvaamasi pahoinvointi, turvotus ja kuukautisten pois jääminen. Eli testi kannattaisi varmaan tehdä :)
40-vuotiaana odottajana riskejä vähättelevä kirjoituksesi on mielestäni todella vastuuton. Tuossa iässä kromosomihäiriöiden riski on monikymmen- ellei satakertainen nuorempiin odottajiin verrattuna. Kaikkia seulan testejä ei saa luotettavasti tehtyä, jos hakeutuu neuvolaan liian myöhäisessä vaiheessa. Myös raskauden keskeytys vaikeutuu mitä pidemmälle mennään. Monet raskaus- ja synnytyskomplikaatiot ovat tuossa iässä tavallisempia ja raskaudesta toipuminen hitaampaa. Puhut vähättelevästi pelkästä diabeteksesta ja sektiosta, mutta monet vakavammat ongelmat kuten kohonneen veritulppariskin ja istukkaongelmat jätit tyystin mainitsematta.
Ei siinä mitään, moni meistä hankkii lapsia kypsemmällä iällä kaikki riskit hyvin tiedostaen. Mutta niiden vähätteleminen ei kyllä auta ketään.[/quote]
----
No se panikointi ja mustamaalaaminen ei auta mitään. Käy neuvolassa ja gynekologilla ja seuraa tilannetta. Jos jotain komplikaatioita ilmenee, niin sitten äitiyspolille tai sairaalaan. Suomessa on taitavat lääkärit ja kätilöt.
T. 2 x riskiraskaus ja - synnytys, nyt terveet aikuiset lapset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee testi ja kerro meillekin mitä näytti, tämä on jännittävää!
Piti odottaa, että mies lähtee käymään vanhemmillaan. Olen nyt tehnyt kolme testiä ja kaikki näyttivät positiivista. Mies ei vielä tiedä, kerron kunhan mies kotiutuu.
Minä sain yllärivauvan 42-vuotiaana. Ei mitään ongelmia ollut ja en voi sanoin kuvata sitä iloa ja onnea joka hänestä meille vanhemmille ja sisaruksille on!
Tuskin olet raskaana. Raskautuminen on hyvin epätodennäköistä 35-ikävuoden jälkeen ja yli kolmekymppisillä riski sikiön kehityshäiriöihin on jo hälyttävän suuri. Lapset naisen olisi hyvä tehdä 18-20-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee testi ja kerro meillekin mitä näytti, tämä on jännittävää!
Piti odottaa, että mies lähtee käymään vanhemmillaan. Olen nyt tehnyt kolme testiä ja kaikki näyttivät positiivista. Mies ei vielä tiedä, kerron kunhan mies kotiutuu.
Minä sain yllärivauvan 42-vuotiaana. Ei mitään ongelmia ollut ja en voi sanoin kuvata sitä iloa ja onnea joka hänestä meille vanhemmille ja sisaruksille on!
Minäkin sain yllärivauvan 42-vuotiaana. Helppoa hänen kanssaan ei aina ole ollut, mutta antoisaa kyllä. Lapsi on jo 17-vuotias.
Onnea. Itse olisin halunnut toisen lapsen, mutta elämä ei mahdollisuutta tarjonnut. Nyt olen jo lähes täysi-ikäisen lapsen äiti. Lapset ovat ihania.
Kirjoitus oli täyttä faktatietoa, lähteenä muun muassa verneri.net. Ihan kaikkia maailman riskejä en luetellut, ajattelin jättää sinullekin jotain ;)
Ap:lle toivotan hyvää ja stressitöntä odotusta.