Olen 42v nainen. Sanokaa etten ole raskaana. Eihän tämä ole sitä?
12 vuotta on oltu naimisissa ja sitä kauemmin yhdessä, mies täyttää kesällä 44v. Ikinä en ole käyttänyt ehkäisyä ja lapsen yrittäminen lopetettiin kun täytin 35. Ei tärpännyt omin eikä apukeinoin, yhtä tyhjän kanssa. Viime vuonna päädyttiin miehen kanssa vuoteeseen ja nyt olen turvonnut, menkkoja ei ole näkynyt ja voin pahoin. Lääkärissä en ole käynyt ja testiä en ole tehnyt, pelottaa koska oma elämä on kriisissä, vaikka parisuhde on kunnossa ja mies on edelleen aina ihana. Olemmeko liian vanhoja vanhemmiksi? Varmuutta raskaudesta ei ole, mutta miksi nyt? Miksi en raskautunut kymmenen vuotta sitten, kun oli lapsenhuonekin valmiiksi laitettuna. Täyttääkö tuntemukseni raskauden oireet? Miehelle en ole vielä puhunut.
Kommentit (90)
Todella kinkkinen kysymys kyllä, voi kun tähän olisi joku helppo vastaus! Tiedän muutaman tutun, joka on käynyt ostamassa sellaisen testin, johon pissataan, ja sitten se kertoo, oletko raskaana vai et.
Tämä keskustelupalsta on kuitenkin mielestäni varmin keino selvittää asia, ja sitten voit myös uhrata vuohen täydenkuun aikaan (huom kerrostalossa tämä on vaikeampaa, ainakin naapureille on hyvä ilmoittaa etukäteen vaikka alakerran ilmoitustaululla), ja jos uhrimenojen aikana tv:stä tulee sama Trivago-mainos kolme kertaa, niin olet raskaana.
No niin Tarot-ennustajat. Missä olette nyt kun teitä kaivataan?
Vierailija kirjoitti:
Tee testi ja kerro meillekin mitä näytti, tämä on jännittävää!
Piti odottaa, että mies lähtee käymään vanhemmillaan. Olen nyt tehnyt kolme testiä ja kaikki näyttivät positiivista. Mies ei vielä tiedä, kerron kunhan mies kotiutuu.
Jos raskaus on saanut alkunsa viime vuoden puolella, olet nyt vähintään viikolla 10. Sinun pitää ottaa pikaisesti yhteyttä neuvolaan, jotta normaalit raskauden ajan tutkimukset ehditään tehdä ajallaan. Tiesithän, että raskausviikot lasketaan viimeisten kuukautisten alkamispäivästä, ei hedelmöityksestä.
Voit olla raskaana. Terveisin kahden lapsen äiti. Lapset samalle miehelle jonka kanssa käytiin ttuloksettomat lapsettomuushoidot läpi ja lääkäri vertasi lottovoittoon, jos tuun raskaaksi kyseiselle miehelle luomuna. No sain "lottovoiton " kahdesti.
Vierailija kirjoitti:
Voit olla raskaana. Terveisin kahden lapsen äiti. Lapset samalle miehelle jonka kanssa käytiin ttuloksettomat lapsettomuushoidot läpi ja lääkäri vertasi lottovoittoon, jos tuun raskaaksi kyseiselle miehelle luomuna. No sain "lottovoiton " kahdesti.
Olen raskaana, tein useamman testin ja kaikista sama tulos. Olen käynyt tuloksettomat lapsettomuushoidot lävitse mutta nyt tärppäsi.
Vierailija kirjoitti:
Asutko paikkakunnalla, jossa yliopistosairaala? Vaatii tarkkaa raskaudenseurantaa.
Asumme suurkaupungissa ja riskiraskaus pelottaa minua, sen takia en uskaltanut ostaa testiä aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen raskaana, tein useamman testin ja kaikista sama tulos. Olen käynyt tuloksettomat lapsettomuushoidot lävitse mutta nyt tärppäsi.
Onnittelut! Usein nainen tulee raskaaksi kun lakkaa toivomasta lasta. Stressihormonit aiheuttavat lapsettomuutta. Kun stressi on loppunut raskaus onnistuu.
Nonnih, onneksi olkoon raskaudesta! Tämä lapsi aivan selvästi haluaa tulla maailmaan! Ette ole yhtään vanhoja, miettikääpä meidän presidenttiparia.. Jenni taisi olla päälle 40 v, kun poika syntyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee testi ja kerro meillekin mitä näytti, tämä on jännittävää!
Piti odottaa, että mies lähtee käymään vanhemmillaan. Olen nyt tehnyt kolme testiä ja kaikki näyttivät positiivista. Mies ei vielä tiedä, kerron kunhan mies kotiutuu.
Ihanaa, Paljon Onnea! Olisi hauska olla näkemässä miehen reaktio! Kiitos, kun kerroit miten kävi. T. Se, joka pyysi kertomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te7e testi ja kerro meillekin mitä näytti, tämä on jännittävää!
Tulehan kertomaan miehen kommentit kun kerrot suuren uutisen !
Paljon onnea! Kaikki menee todennäköisesti hyvin.
T. Ketjua seurannut ja kommentoinutkin.
Vierailija kirjoitti:
Mainitset, että päädyitte miehen kanssa vuoteeseen viime vuonna.Anteeksi, mutta oliko se noin poikkeuksellista kun se täytyy tässä mainita. Siis hyvässä avioliitossa? Vai oliko kysymyksessä joku toinen? Vähän oudolta tuntuu tämä.
Oma mies on lapsen isä. Kyllä, tuo kerta oli poikkeuksellinen, koska emme ole ahkeria "siinä" emmekä ole koskaan aiemmin juoneet ja tehneet noin, mutta silloin oli syy juhlia miehen onnistunutta työprojektia. Avioliittomme on hyvä ja onnellinen. Mitä outoa tässä muka on? En ymmärrä
Onnea paljon teille kahdelle! Ihanaa, että saatte toivomanne lapsen, hän tuo paljon iloa teidän elämään! Ehkä työ- ja vapaa-aikakin löytävät paremman tasapainon lapsen myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee testi ja jos on positiivinen niin mahdollisimman nopeasti lääkäriin. Raskaus on mahdollinen, mutta tuossa iässä keskenmenon vaara on suuri sekä lapsen kehityshäiriöt. Mitä aiemmin pääset hoidon piiriin niin sitä varmemmin sikiö selviää. Kun olette kumminkin halunneet lasta noin pitkään niin pidä se kriiseilyistä huolimatta, koska tämä voi jäädä ainoaksi mahdollisuudeksesi.'
Vaihtoehtoisesti stressaat niin paljon, että nuo oireet tulevat siitä.
Tuossa iässä alkuvaiheen keskenmenot ovat varsin yleisiä, mutta millään hoidolla niitä ei pystytä estämään, joten mitään erityistä tarvetta hakeutua ”hoidon piiriin” ei ole. Neuvolaan voi ottaa yhteyttä sitten kun se on ajankohtaista.
Mikäli raskaus ei mene kesken, kehityshäiriön tai vamman riski on noin neljä prosenttia, kun se nuorilla äideillä on noin kolme prosenttia. Tuo ylimääräinen prosentti liittyy kromosomihäiriöihin, joita voi myöhemmin seuloa esimerkiksi vauvalle turvallisella nipt-testillä.
Kaiken kaikkiaan 41-vuotiaan raskaus etenee samoin kuin nuorempienkin. Raskausdiabeteksen riski on isompi, samoin sektioon joutumisen todennäköisyys, mutta aika moni meistä on tuossa iässä saanut terveitä lapsia, minäkin. Aina on hyötyä, jos on hoikka ja hyväkuntoinen.
40-vuotiaana odottajana riskejä vähättelevä kirjoituksesi on mielestäni todella vastuuton. Tuossa iässä kromosomihäiriöiden riski on monikymmen- ellei satakertainen nuorempiin odottajiin verrattuna. Kaikkia seulan testejä ei saa luotettavasti tehtyä, jos hakeutuu neuvolaan liian myöhäisessä vaiheessa. Myös raskauden keskeytys vaikeutuu mitä pidemmälle mennään. Monet raskaus- ja synnytyskomplikaatiot ovat tuossa iässä tavallisempia ja raskaudesta toipuminen hitaampaa. Puhut vähättelevästi pelkästä diabeteksesta ja sektiosta, mutta monet vakavammat ongelmat kuten kohonneen veritulppariskin ja istukkaongelmat jätit tyystin mainitsematta.
Ei siinä mitään, moni meistä hankkii lapsia kypsemmällä iällä kaikki riskit hyvin tiedostaen. Mutta niiden vähätteleminen ei kyllä auta ketään.
Vierailija kirjoitti:
Paljon onnea! Kaikki menee todennäköisesti hyvin.
T. Ketjua seurannut ja kommentoinutkin.
Kiitos kaikille onnitteluista. :)
Ap ei siis uskalla edes ostaa kaupasta raskaustestiä? Toivottavasti ei ole raskaana, lapsi kasvaisi vähän oudossa ympäristössä. Kannattaa siis jättää testaaminen ja odotella kesää. Sitten luetaan lehdestä naisesta, joka yllättäen synnytti, vaikkei tiennyt olevansa raskaana. Nehän ovat juuri sellaisia tapauksia, että henkilö on kieltänyt mielessään koko raskauden, ei ole kohdannut sitä. Eli oireet ovat kyllä olleet olemassa, mutta nainen ei ole toiminut niiden pohjalta normaalisti.