Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystäväperhe syö koko ajan. Onko tämä ihan normaalia teidän mielestä?

Vierailija
19.02.2020 |

Outo aloitus, mutta minua ihmetyttää.
Jos heillä vapaapäivä, ruokailu menee näin: aamupala klo 9, lounas klo 11, välipalat klo 13, päivällinen klo 16, iltaruoka klo 20. Syöttekö te kaikki näin paljon?
Kyseessä siis aikuiset ja teini-ikäiset lapset. Meillä sama kombo perheessä, ja vapaapäivinä aamupala klo 10, päivällinen klo 19. Eikä kukaan muuta tarvitse. Vai olemmeko me epänormaaleja?

Kommentit (126)

Vierailija
101/126 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa. Minä syön aina jotain, kun käyn keittiössä.

Vierailija
102/126 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viikonloppuisin aamiainen ennen klo 8, päiväkahvi ja jotain syötävää klo 12, esim croissant tai voileipä. Aikainen päivällinen n klo 16 ja illemmalla iltakahvi ja jotain kahvipullaa tai hedelmiä jos kotona on.

Meillä on 2 diabeetikkoa ja pari sellaista jolla sokerit laskee joten syömme n 4-5 h välein. Normaalipainoisia ollaan, osa jopa laihoja

Jos tuolla ajalla laskee verensokeri huomattavasti niin kannattaa tarkistaa diabeetikkojen taustainsuliinien maara.  Itse paastoan pari kertaa viikossa siten, etta en syo 20 jalkeen illalla, ja seuraavan kerran syon noin puolenpaivan aikaan seuraavana paivana.  Vetta,  kahvia,  ja teeta voi toki juoda.  Itsella 1.tyypin diabetes ja verensokeri pysyy 4-5 valilla helposti taman ajan.    

Terveella ihmisella ei pitaisi verensokeri laskea todellakaan 4-5 tunnissa mitenkaan radikaalisti.  Nykyihmiset ovat tottuneet massyttamaan jotakin kaiken aikaa eivatka sieda ollenkaan nalantunnetta.  On luonnollista olla nalka valilla,  senhan takia sita syodaan.  Nykylapsille angetaan joka valissa jotain mussutettavaa,  usein epaterveellista ja sen takia meilla on niin paljon paino-, vatsa- ja hammasongelmia nykyaan.  Tekee teraa ruoansulatuksellekin levata valilla.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/126 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina pitää olla vähän nälkää edellä. Sopivan kokoiset annokset tietysti pitää muistaa.

Vierailija
104/126 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu kyllä hyvin paljon annoskoosta ja mitä syödään. Jos aamupala on esim. omena, lounas pari kauhallista kasvissosekeittoa niin kyllä varmaan tekee mieli jo välipalaa klo 13.

Tämä!

Eikö tyypit hoksaa sitä, että se 5 ruokailua päivässä tarkoita sitä, että joka kerta syödään lautasellinen ruokaa? :D Ja jos syö 5 kertaa päivässä, niin ne pääruuat on yleensä pienempiä vrt. harvemmin syövään.

Itse syön tarpeen mukaan 3-5 kertaa päivässä, riippuen ruuan laadusta/määrästä ja päivän tekemisistä. Pääasiassa siis aamupala (yleensä aika kevyt sellainen), lounas ja päivällinen. Jos esimerkiksi lounas on kevyt (keitto, salaatti tms) niin tällöin syön pienen välipalan ennen päivällistä (leipä, hedelmä tms). Jos päivällinen on raskaampi, en välttämättä tarvitse iltapalaa ollenkaan.

Tiivistetysti: ei se 5 kertaa päivässä syöminen tarkoita, että se itse ruokamäärä ois sen isompi kuin harvemmin syövälläkään.

Eiköhän täällä kaikki hoksaa sen, että tärkeintä on se, että mitä syö/juo vuorokauden aikana keskimäärin. Toki sen voi jakaa vaikka kymmeneen osaan. Siitä huolimatta suurin osa suomalaisia on jostain syystä ylipainoisia - olemme tutkimusten mukaan yksi Euroopan lihavimmista kansoista -  eli varsin moni syö/juo enemmän kuin kuluttaa.

Se taas liittyy usein siihen, että syödään päivällä vain kevyt lounas ja skipataan aamupala. Illalla istutaan sitten jääkaapilla koko ilta ”syömässä iltaruoka”.

Vierailija
105/126 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosti kehystetty aloitus. Ravinto pitäisi rinnastaa siihen, mitä ylipäänsä tekee kaiken päivät. Jos teet fyysistä työtä tai ajattelutyötä, elät merkityksellistä elämää etkä pidä asioita itsestään selvinä kaikesta naristen, tuo on ihan normaali ruokailurytmi. Jos taas tuhlaat olemassaolollasi niin omaa kuin muiden aikaa... miksi ylipäänsä syöt mitään?

Vierailija
106/126 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me syödään aamulla klo 8,lounas klo 12, välipala klo 14, päivällinen klo 17 ja iltapala klo 20. Oli arkipäivän tai pyhä. Ja ollaan hoikkia kaikki. Syödään suht terveellistä ruokaa pienehköjä annoksia kerrallaan. Mun on pakko syödä useita kertoja päivässä, muutoin tulee huono olo.

Vierailija
107/126 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me syödään aamulla klo 8,lounas klo 12, välipala klo 14, päivällinen klo 17 ja iltapala klo 20. Oli arkipäivän tai pyhä. Ja ollaan hoikkia kaikki. Syödään suht terveellistä ruokaa pienehköjä annoksia kerrallaan. Mun on pakko syödä useita kertoja päivässä, muutoin tulee huono olo.

Sama täällä ja hoikkia ollaan kaikki.

Vierailija
108/126 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltaruoka? Iltapalaako tarkoitat, koska iltaruoka kuulostaa ihan joltain toiselta päivälliseltä tai illaliselta eli kunnon lämpimämltä ruoalta... 

Vierailija
109/126 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset syövät kuin pelkäisivät nälänhädän alkavan huomenna. Se näkyy katukuvassa. 

Vierailija
110/126 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies on iso ja laiha ja liikkuu paljon, itse en ole mitään noista. Syön aamulla pienen leipäpalan tai  1,5 desiä kaurapuuroa ja marjoja, mies syö lisäksi jotain juustovoileipää tms.

Lounas on meidän pääateria, silloin tehdään paljon kasviksia sisältävää kotiruokaa, mies syö suunnilleen puolet enemmän kuin minä ja lisäksi leipää, jos ruoka on kevyttä, kuten keittoa.

Iltapäiväkahvilla mies syö jonkun pullan tai piirakan, minä hedelmän.

Illalla vielä syödään jotain välipalaa voileipää tai puuroa tai milloin mitäkin pieni annos.

Joskus jos valvon aamuyölle, syön vielä banaanin tai jotain pientä myöhään.

Ja minä olen se, jolla on 5 kiloa ylipainoa, tosin se ei onneksi ole mahassa. En viitsi alkaa ruveta laihduttamaan, kun se  kokemuksesta vain lisää ruokahalua ja nimenomaan halua syödä jotain ei kovin terveellistä.

Nukkuminen on tärkeää.

Aamuyölle valvotut yöt heikentää vointia, vaikka ihan selvinpäin valvoisi.

Unirytmin jatkuva vaihtuminen tunnilla tai jopa useammilla tunneilla heikentää koko hyvinvointia.

Ei ihme jos ei kroppa toimi eikä ajatus kulje ja vähän nuutunut olo ja epämääräinen väsymys.

Olet oikeassa ja välillä onnistun sitä unirytmiä vähän korjaamaankin, mutta sitten se taas menee sekaisin ja yritän vain olla stressaamatta siitä unesta. MInulla on mahdollisuus nukkua kuitenkin tarpeeksi vaikka illalla, joten unen määrä on jotakuinkin hyvä, mutta rytmi huono.

Vierailija
111/126 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä! En ymmärrä, miten muut syö niin paljon! Meillä perheessä minä, mies ja kaksi alakoululaista lasta. Vapaa päivämme menee suurimpiirtein näin:

Klo 10 aamupala

klo 15 kahvit ja lapset ottaa jotain voileipää ja/tai hedelmää

klo 19 lämmin ruoka (tähän aina panostetaan!)

Vierailija
112/126 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on tuollainen, että syö parin tunnin välein. Meillä on uusperhe ja kun hänen lapsensa ovat meillä, mies laittaa aamupalan, aamupäiväpälan, lounaan, päivävälipalan, päivällisen, välipalan, illallisen ja tunnin päästö vielä lopuksi iltapalan. Hermo menee mulla, kun mitään muuta ei tehdä kun jatkuvasti on ruokailua. Aivan jatkuvasti.

Itselleni ja omalle lapselleni teen aamupalan, lounaan, välipalan ja iltaruuan.

Vierailija
113/126 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän ne syö koko ajan, nehän on iltapalan ja aamupalan välissä 13 tuntia syömättä ja se on pitkä aika. Normaali terveellinen ruokarytmi ois syödä noin 3-4 tunnin välein 5 kertaa päivässä, yöllä tietty pitempi väli. Kaksi kertaa päivässä syöminen ei ole normaalia eikä varsinkaan terveellistä... Kun muutettiin miehen kanssa yhteen, oli kamalaa kun se ei ollut tottunut syömään mitään lounasta ja minä suunnilleen pyörryin nälästä ennen kuin mies edes ajatteli että voisi syödä jotain. Mies taas valitti että koko ajan pitäis olla jotain syömässä. Nykyään kun on lapset niin usein minä syön lounaan lasten kanssa ja mies ei 🤔

Vierailija
114/126 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei voi olla tosissaan. Tulee muka yllätyksenä 4-5krt päivässä ruokailu, vaikka vastaava rytmi on kaikkialla kouluissa, oppilaitoksissa, lasten/nuorten leireillä, vanhainkodeissa jne. vaikka missä. Muuten vain ne laitoksissa laittavat useita ruokia päivässä ja nimeävät ne aamupalaksi, päivälliseksi, kahviksi/välipalaksi, illalliseksi, iltapalaksi jne...?

Ihmiset syövät n. 3-4h välein. Liian harva syöminen ei sekään ole välttämättä terveellistä sekä verensokerin että suolistoterveyden kannalta. Eihän se, että syö usein tarkoita että syö liikaa tai paljon kaloreita päivän aikana.

Ps. Itse olin ylipainoinen syödessäni todella harvoin ja uskoin ettei voi enempää syödä. Nykyisin normaalipainoinen ja syön useita kertoja päivässä.

Vierailija
115/126 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni todella terve rytmi ystäväperheellä. Noinhan se pitääkin mennä. Meilläkin samalla tavalla eikä olla mitään ylipainoisia. Jää välinapostelutkin pois kun syö terveellisesti ja useammin.

Vierailija
116/126 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä ja hoikkia ollaan kaikki.

Sama. Mies välillä tekee sitä ettei syö aamulla eikä päivällä mitään, mutta sen huomaakin kun istutaan iltapalalle. Menee paketti näkkileipää ja puoli kiloa juusto yms. Hoikkistui heti kun alkoi syömään säännöllisesti ja jätti leivän pois.

Vierailija
117/126 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1.Ystäväperheesi ei syö kuvauksesi perusteella koko aikaa.

2.Anna heidän syödä niin usein kuin he haluavat.

3. Perhe syö aivan normaali-kertoja. Ruoan laatu ja määrät ovat ratkaisevia.Mutta tämäkään ei kuulu meille muille.

4.Keskity omaan ja perheesi elämään.Elä ja anna toistenkin elää!

5.Kannattaisi myös miettiä, että maailmassa on syömisen suhteen lukemattomia erilaisia tapoja.

Vierailija
118/126 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän off topic, mutta minä olen oppinut elämäniaikana yhden seikan: jos haluan lihota, niin minun kannattaa syödä viisi kertaa päivässä. Kokeiltu on, ihan laiutasmallilla, eli ei ylensyöden.

Jos syön kolmesti päivässä, ihan sama mitä tai miten paljon, niin paino ei pääse nousemaan.

N51

Mulla päinvastainen kokemus.

-20kg. Aiemmin koko elämäni ylipainoinen. Paino nousi vaikken syönyt "mitään". Liikuntakaan ei tuolloin auttanut kun rääkkiliikunta pari krt viikossa. Nykyisin syön useita kertoja päivässä ja liikun päivittäin kevyesti.

T. 114

Vierailija
119/126 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kuusihenkisessä perheessä tehdään ruokaa viikonloppuisin noin klo 13 ja klo 19-20. Jos joku meistä herää viikonloppuisin aikaisin ja on nälkäinen, hakee hän itselleen syötävää.

Vierailija
120/126 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meidän ystäväperhe juo vettä ihan koko ajan. En tajua, miten kukaan pystyy juomaan niin paljon vettä. Äiti muistuttaa lapsia siitä jatkuvasti. Sitten ravaavat yöllä vessassa ja nukkuminen kehnoa. Pienempänä yksi lapsista heräsi jatkuvasti painajaisiin, jotka kuulemma äidin selityksen mukaan ajoittuivat aina siihen hetkeen, kun oli vessahätä.

Äiti on ylipainoinen ja lapset menossa samaan suuntaan, joten on myös käynyt mielessä, olisiko äidillä esidiabetes, joka janottaa, ja kuvittelee kaikkien tarvitsevan yhtä paljon vettä. Vai onko kyseessä vain pakkomielle.