Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystäväperhe syö koko ajan. Onko tämä ihan normaalia teidän mielestä?

Vierailija
19.02.2020 |

Outo aloitus, mutta minua ihmetyttää.
Jos heillä vapaapäivä, ruokailu menee näin: aamupala klo 9, lounas klo 11, välipalat klo 13, päivällinen klo 16, iltaruoka klo 20. Syöttekö te kaikki näin paljon?
Kyseessä siis aikuiset ja teini-ikäiset lapset. Meillä sama kombo perheessä, ja vapaapäivinä aamupala klo 10, päivällinen klo 19. Eikä kukaan muuta tarvitse. Vai olemmeko me epänormaaleja?

Kommentit (126)

Vierailija
81/126 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies on iso ja laiha ja liikkuu paljon, itse en ole mitään noista. Syön aamulla pienen leipäpalan tai  1,5 desiä kaurapuuroa ja marjoja, mies syö lisäksi jotain juustovoileipää tms.

Lounas on meidän pääateria, silloin tehdään paljon kasviksia sisältävää kotiruokaa, mies syö suunnilleen puolet enemmän kuin minä ja lisäksi leipää, jos ruoka on kevyttä, kuten keittoa.

Iltapäiväkahvilla mies syö jonkun pullan tai piirakan, minä hedelmän.

Illalla vielä syödään jotain välipalaa voileipää tai puuroa tai milloin mitäkin pieni annos.

Joskus jos valvon aamuyölle, syön vielä banaanin tai jotain pientä myöhään.

Ja minä olen se, jolla on 5 kiloa ylipainoa, tosin se ei onneksi ole mahassa. En viitsi alkaa ruveta laihduttamaan, kun se  kokemuksesta vain lisää ruokahalua ja nimenomaan halua syödä jotain ei kovin terveellistä.

Nukkuminen on tärkeää.

Aamuyölle valvotut yöt heikentää vointia, vaikka ihan selvinpäin valvoisi.

Unirytmin jatkuva vaihtuminen tunnilla tai jopa useammilla tunneilla heikentää koko hyvinvointia.

Ei ihme jos ei kroppa toimi eikä ajatus kulje ja vähän nuutunut olo ja epämääräinen väsymys.

Vierailija
82/126 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viisi loparit kertaa päivässä syö meillä: vauva, eskari ja vanhemmat. Meillä on aina ollut säännöllinen ateriarytmi, ei oikeastaan koskaan napostella aterioiden välillä. Syödään normaalia kotiruokaa. Iltapalalla proteiini painotteisesti. Joskus herkutellaan, kun tuntuu siltä. Ei karkkipäivä. Mielestäni tällä suuri vaikutus siihen, että kaikki meidän perheessä ollut aina normaalipainoisia, tai enemmänkin hoikkia.

Heh, kuvasit juuri lapsuudenperheeni syömistavat. Ei siihen aikaan (60- ja 70-luvuilla) ollut tapana napostella. Normaalia kotiruokaa syötiin, ei ollut karkkipäivää. Viikonlopuksi äiti saattoi leipoa pullaa, siinä oli herkuttelut. Ja ylipainoisia oltiin sekä minä että veljeni, ja 30 täytettyään isänikin rupesi lihomaan.

Niin, varmasti ollaan kaikki yksilöllisiä tuon painon kehityksen suhteen. Mutta en jotenkin voi ajatella, että normaalia kotiruokaa syömällä lihoaisi. Mutta ruoan laadulla? Meillä välipala usein hedelmiä, kasviksia. Ja niitä paljon muillakin aterioilla. Syödään kyllä ihan perus leipää ja puuroa päivittäin, kiinnitetään toki huomiota viljan laatuun.

Ja siis meillä tuo vauva on muuten 9kk ikäinen, että ei ihan pelkällä rinta maidolla enää mennä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/126 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää sun aloitus nyt kuulostaa lähinnä kerskumiselta, miten vähällä itse pärjäät muiden ollessa ahneita läskjä syödessään eri tavalla, kuin juuri Sinä. Muistitko mainita vielä, että olet hoikka?

Vierailija
84/126 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerää jankata siitä, tarvitseeko aikuinen kahta lämmintä ateriaa vai ei. Kaikkihan riippuu kulutuksesta ja ruoan laadusta eli yksilöllisestä energiantarpeesta.

Jos keskivertonaisen energiantarve on 2000 kcal, saa sen täyteen monella eri tyylillä. Siihen mahtuu mainiosti 2 lämmintä ateriaa tai vastaavasti sen saa ongelmitta täyteen yhdelläkin lämpimällä aterialla, jos lisäksi syö esim. reilun aamupalan ja iltapalan ja vaikkapa vielä välipalan. Ja kuten todettua, tuo oli vain keskiarvo. Istumatyötä tekevälle, vähän liikkuvalle riittää pienempi kalorimäärä, mutta kyllä siihenkin saa halutessaan mahdutettua sen kansi lämmintä, jos annoskoot ovat kohtuullisia.

Itse istumatyötä tekevänä syön arkisin kaksi lämmintä ateriaa, tosin iltapalaa tai välipaloja en syö, eli syön aamupalan, töissä lounaan ja kotona päivällisen. Yksi tyyli tämäkin.

Vierailija
85/126 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä jokainen syö silloin kun haluaa. Lapsia olen opastanut että syövät kerralla kunnolla eikä niin että napataan jotain pientä ja hetken päästä napataan jotain lisää.

Minä ihmettelen niitä joilla on ruoka mielessä koko ajan eikä milloinkaan saisi ehtiä tulemaan nälkä. Pienellekin matkalle pitää miettiä kauhea määrä eväitä ja pysähdyksiä missä syödään kunnolla, kaikenlainen tekeminen on hirveän vaikeaa kun joka välissä pitäisi päästä syömään. Ymmärrän jos on jotain sairautta mikä tätä vaatii, mutta terveen ihmisen olisi minusta hyvä syödä lähinnä vain silloin kun on nälkä.

Kuulostaa aika erikoiselta, että ei lainkaan ateriarytmejä lapsiperheessä. Mistä saavat mallin järkevään ruokailuun? Ei ainakaan vanhemmiltaan. Syövätkö siis oma-alotteisesti ja itse kyllin monipuolisesti: kasviksia, protskuja yms. Ja ovat normaalipainoisia? Jos näin on, niin sittenhän homma teillä toimii.

Meillä ruokaillaan yhdessä, ja lapsillakin aterioita kertyy päivään 5 kertaa. Ei kyllä ole mielessä ruoka koko päivää, mutta suunnilleen kellon mukaan mennään. Ikinä ei ole hankaloittanut meillä harrastuksia tai kulkemista. Hedelmä tai välipalapatukka mukaan tarvittaessa, tai sitten skipataan esim välipala. Meillä koko perhe normaalipainoisia, ja järkevä suhtautumistapa ruokaan.

Vierailija
86/126 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työskennellyt paikassa jossa täytyi perehtyä ja antaa neuvontaa mm. perheiden arki rytmeihin. Tuli huomattua, että usein perheet joissa kovin epäsäännölliset rytmit ja ateriarytmit, oli myös ylipainoa. Ruokailtiin miten sattuu ja/tai harvoin.

Kiinnostaisi tietää miten asia nähdään näiden keskustelijoiden mielestä?

Vierailija
87/126 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä vapaapäivänä on aamupala noin klo 9, päiväruoka klo 12, mahdollinen välipala klo 17 ja iltapala klo 19. Lapsuudenkodissani syötiin ateriat tähän tahtiin ja päivän ainoa lämmin ruoka oli klo 12, muulloin tarjolla oli lähinnä leipää, jogurttia, teetä jne. Olin ihan ihmeissäni kun opin, että muiden kodeissa saatettiin syödä lämmin ruoka sekä lounaaksi että päivällisellä. Se kuulosti ihan sikamaiselta läskeilyltä ja turhalta ruuan ahtamiselta, mutta nykyään olen tullut tulokseen, että meidän tapa oli kai jotenkin se oudompi ja harvinaisempi.

Läskeilyltä tuntuu kuitenkin yhä nää suositukset, että 5 ateriaa päivässä ja lämmintä ruokaa sekä lounaalla että päivällisellä. Nykyaikana tehdään paljon istumatyötä, joten jatkuvalle pupeltamiselle ei oikeasti ole selkeää tarvetta, jollei harrasta aktiivisesti myös liikuntaa.

Mitäpä sillä on väliä, onko ateria lämmin vai ei? Ei lämpimässä ruoassa ole välttämättä sen enempää kaloreita kuin pinossa voileipiä ja päälli kiskaistussa sokerijogurtissa. Lämmin ruoka voi sitä paitsi olla jokin vihannesmuhennos; lapsuudenkotisi ruokavaliolla jää kasvisten saanti kovin niukaksi. Jotta sellaista läskeilyä. Itse lihoin ennen muuta voileivin.

Annoskoko se lihomisen ratkaisee, ei syötävien lämpötila.

No enkös sanonutkin, että meidän perheen tapa taisi olla se oudompi ja harvinaisempi? Jotenkin arvasin, että tulee heti kitinää, kun mainitsee leivän syömisen. Kumma kyllä ei oltu lihavia tai koko ajan kipeitä ja huonovointisia tästä leipää ja sokerijogurttia sisältäneestä vähillä kasviksilla höystetystä kamalan huonosta lapsuuden ruokavaliosta huolimatta, usko tai älä. Kuinka monen luulet ihan oikeasti syövän sitä terveellistä kasvismuhennosta jommalla kummalla lämpimällä aterialla?

Vierailija
88/126 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kestäisi päivääkään teidän ruokarytmillä. Itse syön 4 kertaa päivässä, ja olen hoikka.

Vierailija
89/126 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön arkena aamupalan, kahvia ja yhden juustoleivän klo 6, lounaan klo 12, jonkun pikkuvälipalan, omena, jugurtti tms. 15 maissa ennen salille menoa, proteiinipatukan matkalla kotiin klo 18 ja kotona päivän pääaterian jälkkäreineen klo 19 aikoihin. En pystyis skippaamaan yhtäkään näistä tai tekis tosi tiukkaa. Viikonloppuna sitten vähän miten sattuu, mutta silloinkin syön vähintään 4 kertaa päivässä.

Nainen, 170/57

Vierailija
90/126 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei helkkari, eihän tuossa muuta kerkeäisi tekemäänkään kuin syömään. Ihan käsittämätön suositus, että 5 kertaa päivässä. Jotkut vielä vetävät sen 1000 kaloria joka kerralla ja sitten ihmetellään kun kansa lihoo.

Vierailija
91/126 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typerää jankata siitä, tarvitseeko aikuinen kahta lämmintä ateriaa vai ei. Kaikkihan riippuu kulutuksesta ja ruoan laadusta eli yksilöllisestä energiantarpeesta.

Jos keskivertonaisen energiantarve on 2000 kcal, saa sen täyteen monella eri tyylillä. Siihen mahtuu mainiosti 2 lämmintä ateriaa tai vastaavasti sen saa ongelmitta täyteen yhdelläkin lämpimällä aterialla, jos lisäksi syö esim. reilun aamupalan ja iltapalan ja vaikkapa vielä välipalan. Ja kuten todettua, tuo oli vain keskiarvo. Istumatyötä tekevälle, vähän liikkuvalle riittää pienempi kalorimäärä, mutta kyllä siihenkin saa halutessaan mahdutettua sen kansi lämmintä, jos annoskoot ovat kohtuullisia.

Itse istumatyötä tekevänä syön arkisin kaksi lämmintä ateriaa, tosin iltapalaa tai välipaloja en syö, eli syön aamupalan, töissä lounaan ja kotona päivällisen. Yksi tyyli tämäkin.

Jos viittasit minun kommenttiini siitä, että aikuinen ei tarvitse kahta lämmintä ateriaa, niin tarkoitin juuri sitä, että ei kunaan välttämättä tarvitse. Kyse kilojenhallinnassa on siitä miten paljon syö päivittän noin keskimäärin ja toki ihmiset kuluttavat eri tavoin erilaisissa töissä ja liikkumalla.

Mutta kyllä sekin on mielestäni totta, että meillä monella ON vallitsevana piirteenä ylisyöminen ja ne annoskoot ovat suuria kotona, ravintoloissa ja pikaruokapaikoissa.

Vierailija
92/126 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinäinen asuja 

syön aamupalan 10-

12-13 lounas

Välikahvia 15-

päivällinen 17-18

Olen diabetikko ,lasken tarkkaan hiilihydraatit ja insuliinit

jos nukkumaanmennessä matala verensokeri ,niin ½ omenaa ei muuten mitään.

Vierailija
93/126 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu kyllä hyvin paljon annoskoosta ja mitä syödään. Jos aamupala on esim. omena, lounas pari kauhallista kasvissosekeittoa niin kyllä varmaan tekee mieli jo välipalaa klo 13.

Tämä!

Eikö tyypit hoksaa sitä, että se 5 ruokailua päivässä tarkoita sitä, että joka kerta syödään lautasellinen ruokaa? :D Ja jos syö 5 kertaa päivässä, niin ne pääruuat on yleensä pienempiä vrt. harvemmin syövään.

Itse syön tarpeen mukaan 3-5 kertaa päivässä, riippuen ruuan laadusta/määrästä ja päivän tekemisistä. Pääasiassa siis aamupala (yleensä aika kevyt sellainen), lounas ja päivällinen. Jos esimerkiksi lounas on kevyt (keitto, salaatti tms) niin tällöin syön pienen välipalan ennen päivällistä (leipä, hedelmä tms). Jos päivällinen on raskaampi, en välttämättä tarvitse iltapalaa ollenkaan.

Tiivistetysti: ei se 5 kertaa päivässä syöminen tarkoita, että se itse ruokamäärä ois sen isompi kuin harvemmin syövälläkään.

Vierailija
94/126 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu kyllä hyvin paljon annoskoosta ja mitä syödään. Jos aamupala on esim. omena, lounas pari kauhallista kasvissosekeittoa niin kyllä varmaan tekee mieli jo välipalaa klo 13.

Tämä!

Eikö tyypit hoksaa sitä, että se 5 ruokailua päivässä tarkoita sitä, että joka kerta syödään lautasellinen ruokaa? :D Ja jos syö 5 kertaa päivässä, niin ne pääruuat on yleensä pienempiä vrt. harvemmin syövään.

Itse syön tarpeen mukaan 3-5 kertaa päivässä, riippuen ruuan laadusta/määrästä ja päivän tekemisistä. Pääasiassa siis aamupala (yleensä aika kevyt sellainen), lounas ja päivällinen. Jos esimerkiksi lounas on kevyt (keitto, salaatti tms) niin tällöin syön pienen välipalan ennen päivällistä (leipä, hedelmä tms). Jos päivällinen on raskaampi, en välttämättä tarvitse iltapalaa ollenkaan.

Tiivistetysti: ei se 5 kertaa päivässä syöminen tarkoita, että se itse ruokamäärä ois sen isompi kuin harvemmin syövälläkään.

Eiköhän täällä kaikki hoksaa sen, että tärkeintä on se, että mitä syö/juo vuorokauden aikana keskimäärin. Toki sen voi jakaa vaikka kymmeneen osaan. Siitä huolimatta suurin osa suomalaisia on jostain syystä ylipainoisia - olemme tutkimusten mukaan yksi Euroopan lihavimmista kansoista -  eli varsin moni syö/juo enemmän kuin kuluttaa.

Vierailija
95/126 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä!

Eiköhän täällä kaikki hoksaa sen, että tärkeintä on se, että mitä syö/juo vuorokauden aikana keskimäärin. Toki sen voi jakaa vaikka kymmeneen osaan. Siitä huolimatta suurin osa suomalaisia on jostain syystä ylipainoisia - olemme tutkimusten mukaan yksi Euroopan lihavimmista kansoista -  eli varsin moni syö/juo enemmän kuin kuluttaa.

Näiden kommenttien perusteella monikaan ei tätä hoksaa, vaan nimenomaan luullaan, että se elämä on yhtä mättämistä, jos sanoo syövänsä 5 kertaa päivässä.

Vierailija
96/126 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo välipalojen tarve viittaa kyllä siihen, että ruokavaliossa on jotain pielessä. Jos syö ravitsevaa ruokaa, niin kyllä aamiainen, lounas ja päivällinen riittää hyvin. Näiden välissä 5-6h.

Vierailija
97/126 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin syömme 4-5 krt päivässä, perheessä myös teinejä. Keskimäärin 3h välein syödään. Muuten laskee verensokeri yhellä jos toisella ja siitä vasta rähinä alkaa. Plus jos/kun on lääkityksiä, joiden takia ruokailuista on oikeasti pidettävä huolta, silloin pitää syödä niiden mukaan, eli meillä n. 3h välein.

Vierailija
98/126 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

97 jatkaa: aamiainen klo 7-8, lounas 11-12, välipala 15, päivällinen 17-18 ja iltapala 19-20. Vain yksi tässä kuusihenkisessä perheessä on ylipainoinen. Muutama muksu saa öljylisää, ettei paino laske (sairaus, hoidossa). Syömme kotiruokaa.

Vierailija
99/126 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä jokainen syö silloin kun haluaa. Lapsia olen opastanut että syövät kerralla kunnolla eikä niin että napataan jotain pientä ja hetken päästä napataan jotain lisää.

Minä ihmettelen niitä joilla on ruoka mielessä koko ajan eikä milloinkaan saisi ehtiä tulemaan nälkä. Pienellekin matkalle pitää miettiä kauhea määrä eväitä ja pysähdyksiä missä syödään kunnolla, kaikenlainen tekeminen on hirveän vaikeaa kun joka välissä pitäisi päästä syömään. Ymmärrän jos on jotain sairautta mikä tätä vaatii, mutta terveen ihmisen olisi minusta hyvä syödä lähinnä vain silloin kun on nälkä.

Kuulostaa aika erikoiselta, että ei lainkaan ateriarytmejä lapsiperheessä. Mistä saavat mallin järkevään ruokailuun? Ei ainakaan vanhemmiltaan. Syövätkö siis oma-alotteisesti ja itse kyllin monipuolisesti: kasviksia, protskuja yms. Ja ovat normaalipainoisia? Jos näin on, niin sittenhän homma teillä toimii.

Meillä ruokaillaan yhdessä, ja lapsillakin aterioita kertyy päivään 5 kertaa. Ei kyllä ole mielessä ruoka koko päivää, mutta suunnilleen kellon mukaan mennään. Ikinä ei ole hankaloittanut meillä harrastuksia tai kulkemista. Hedelmä tai välipalapatukka mukaan tarvittaessa, tai sitten skipataan esim välipala. Meillä koko perhe normaalipainoisia, ja järkevä suhtautumistapa ruokaan.

Ateriarytmi on luonnostaan aika samanlainen joka päivä ja kaikilla meillä päivää jäsentää koulu tai työ sekä harrastukset. Muun päivärytmin takia ruoka valmistuu suht tiettyyn aikaan ja usein kaikilla meillä on nälkä siihen aikaan. Mutta jos ei ole niin ei ole mikään pakko syödä "koska on ruoka-aika". Aamu-, väli- ja iltapalaa lapset ottavat pääasiassa itse ja kyllä syövät monipuolisesti, taaperosta asti on opetettu että lautasella kuuluu aina olla kasviksia jne. Ja toki ollaan normaalipainoisia :) Hassua että ajattelet heti ettemme syö lainkaan samaan aikaan. 

Vierailija
100/126 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä sekä mies että poika tulevat aika kiukkuisiksi jos heille tulee nälkä. On huomattu, että heitä ei kannata pitää nälässä, vaan ruokkia tasaisin väliajoin. Minä ja tytär voimme olla syömättä vaikka koko päivän eikä tunnu päänsärkyä eikä muutakaan. Kaikki vain ei sovi kaikille.

Ja miehesikö ei osaa ruokkia itse itseään kun nälkä iskee :O Pojasta ymmärrän jos on alle kouluikäinen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yhdeksän