Onko täällä lapsettomia yli 40v naisia? jos on niin kaduttaako?
Kommentit (607)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku katuisi sellaisen asian tekemättä jättämistä, mikä tuntuu luonnottomalle? Vapaaehtoinen lapsettomuus ei ole mikään itsekäs valinta, minä se tunnutaan aina nähtävän.
Miehille asia on helppi selittää: esim. miltä sinusta tuntuisi, jos vauva roikkuisi nänneissäsi?Kyllä väitän että vapaaehtoinen lapsettomuus valitaan aina itsekkäistä syistä. Ihan niin kuin lasten hankkiminenkin.
Entä, jos syynä on se , että tietää ettei itsestä ole hyväksi vanhemmaksi.Eihän silloin ole itsekästä jättää lapsi tekemättä.
No okei, jos palavasti haluaisit lapsen, ja kokea raskauden ja synnytyksen, mutta pelkästään tuon huonon vanhemmuuden vuoksi jätät tekemättä, niin ehkä silloin se on epäitsekäs valinta.
Kyllä vähän. Elämä vei, oli opiskelua, kotimaassa ja ulkomailla, edelleen mielekäs työura ym. Eikä sitä sopivaa miestä löytynyt, tämä suurimpana syynä. Mietin, olisiko pitänyt käyttää enemmän aikaa sopivan kumppanin löytämiseen ja perheen edistämiseen.
Mutta asiat ovat kuten ovat, ei se katuminen nyt enää auta.
Vierailija kirjoitti:
Vanhat piiat puolustautuu😀
Ei lapsettomuus naimattomuutta välttämättä tarkoita. Oletpa yksinkertainen.
Monet asiat on mennyt elämässä toisin kuin olisin halunnut, mutta ei tämä mitenkään pistä sieltä esiin ensimmäisenä. Kaikki asiat huomioon ottaen varmaan hyvä että en saanut itse lapsia, sisarusten lapset toki rakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Halvat huvit sinulla. Hieno ihminen olet.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu siltä, että enemmistö tässä ketjussa on parisuhteessa. Nuo vanhat piiat tuntuvat olevan enemmänkin niitä, jotka saattavat vähän katuakin.
Vierailija kirjoitti:
Nainen ilman lapsia on vanha piika. Vaikka naimisissa olevana. Ei ole normaalia.
Ei ole vanhapiian määritelmä tuo. Ja on normaalia.
En ole hetkeään katunut, päinvastoin olen onnellinen kaikki nämä vuodet, etten hankkinut lapsia ja ikää 67v. Sterilisaatio 30v. oli itsestään selvä.
Vierailija kirjoitti:
Höh... Vanhapiialla voi olla vaikka 10 lasta, mutta hän ei elä avioliitossa.
Olen 67v ja vapaaehtoisesti lapseton (sterilisaatio 30v) ja avioliitossa 42vuotta.ja jatkuu edelleen.
Vanha piika=lapseton ja parisuhteeton nainen
Vanha poika=vastaava mies
Yh=lapsellinen (alaikäisiä lapsia) ja parisuhteeton
No en ole katunut. Miksi olisin? Lapsivapaa elämä on minun juttuni.
Jos olisin hankkinut lapsia, voisi kaduttaakin. Mitä pidempään elän, sitä enemmän osaan nauttia elämästä.
Joo, kyllä äiditkin voivat matkustaa ja käydä välillä bilettämässä. Mutta on yksi asia jota he eivät saa, ja se on minulle kullanarvoinen: hiljainen, siisti koti. Aaaaah...
N43
Vierailija kirjoitti:
En ole hetkeään katunut, päinvastoin olen onnellinen kaikki nämä vuodet, etten hankkinut lapsia ja ikää 67v. Sterilisaatio 30v. oli itsestään selvä.
Oho, sinä oletkin sitten aika ensimmäisten joukossa kokenut sterilisaation =) Mitä tämä siihen aikaan tehtiin sinulle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho, sinä oletkin sitten aika ensimmäisten joukossa kokenut sterilisaation =) Mitä tämä siihen aikaan tehtiin sinulle?
Ohis, miten niin ensimmäisten joukossa? Nykyinen sterilisaatiolaki täyttää 50 vuotta ja sitä ennen Suomi oli maailman kärkeä pakkosteriloinneissa, melkein 50 000 sterilisaatiota 30-luvulta 70-luvulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku katuisi sellaisen asian tekemättä jättämistä, mikä tuntuu luonnottomalle? Vapaaehtoinen lapsettomuus ei ole mikään itsekäs valinta, minä se tunnutaan aina nähtävän.
Miehille asia on helppi selittää: esim. miltä sinusta tuntuisi, jos vauva roikkuisi nänneissäsi?Kyllä väitän että vapaaehtoinen lapsettomuus valitaan aina itsekkäistä syistä. Ihan niin kuin lasten hankkiminenkin.
Entä, jos syynä on se , että tietää ettei itsestä ole hyväksi vanhemmaksi.Eihän silloin ole itsekästä jättää lapsi tekemättä.
Juuri näin. Monet lapsettomat tiedostavat omat voimavaransa ja taitonsa ja siksi jättävät lapset hankkimatta. Ja se on hyvä ratkaisu.
Aivan liian paljon on vanhempia, jotka hankkivat lapsia ja joiden ei olisi koskaan pitänyt niitä hankkia, taloudellisista näkökulmista ja vanhemmuus menee rimaa hipoen ja lapsi on joutunut sijaiskärsijäksi, näiden ihmisten omille haluille.
Tutkimukset ja tilastot ovat karua luettavaa näiden lasten ja nuorten hyvinvoinnista ja mielenterveydestä, vaikka lapsia on niin kovasti haluttu. Ja sillä vielä jotkut ylpeilevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Parasta on se että voin lomailla ja tavata ystäviäni ihan milloin huvittaa. Otimme miehen kanssa äkkilähdön etelään jouluksi. Ei tarvinnut miettiä mitään muuta kuin kuinka monta lehteä otan rannalle luettavaksi.
Täällä kolmen äiti, minäkin voin lähteä lasten puolesta koska huvittaa ja ottaa vaikka sata lehteä rannalle :) Työstä ei saa noin vain lomaa, mutta lapset ei ole syy olla lähtemättä. Voidaan joko ottaa mukaan ja/tai pienempänä menivät mummolaan.
Lapset on isoja jo, sellainenkin asia meinaan on luonnollista kuin heidän kasvamisensa ;)
Yli 40v onnellinen nainen
Miksi alapeukut :O Harmittaako jos joku äiti-ihminen sanoo olevansa onnellinen? Eikö voi olla totta? Pitääkö lasten väistämättä olla asia joka pilaa kaiken elämässä, muuta ei uskota?
Saatte minun puolesta olla onnellisia lapsettomia, mutta en ymmärrä, miksi alapeukutatte. Tulee väkisinkin mieleen, oletteko sittenkään ihan onnellisia kun ei voi hyväksyä erilaisia tapoja elää.
Ei, vaan tulit väärään ketjuun pätemään. Sinulta ei ole edelleenkään kysytty mitään.
Anteeksi kamalasti!
Kävi vain silmiin nämä ennakkoajatukset niin ajattelin oikaista. Ettei joku väärien ja valheellisten kliseiden vuoksi jää puolivahingossa lapsettomaksi. Kun ajattelee, ettei mitään voisi tehdä.
Mutta anteeksi!
Puolihuolimattomasti? Kyllä lasten hankkimisen ajattelisi olevan iso kysymys, johon ei suuntaan tai toiseen suhtauduta puolihuolimattomasti, tai näin ainakin toivoisi. Jos pidät mm. lapsettomia niin aivottomina, että tekisivät tällaisia päätöksiä muiden heittojen tai propagandan perusteella ainoastaan, miksi suosittaisit, että sellaiset "älypäät" lisääntyisivät lainkaan?
Eli alistat lapsettomat epäkypsiksi, omista valinnoistaan vastuuta ottamaan kykenemättömiksi lapasiksi ja silti apua, jos nyt vahingossa jättävät liaääntymättä?? Logiikka?
Vierailija kirjoitti:
Te lapselliset... Tajuatteko te että asiat ovat usein HELPOMPIA ilman lapsia? Ei täällä kukaan väitä että koko elämä pysähtyy lapsien takia. Mutta fakta on se, että voin suunnitella elämäni ihan miten huvittaa, te ette. Älkää loukkaantuko näin verisesti, samahan on vaikka koiran kanssa.
Me lapselliset.....
En ymmärrä miten elämäni olisi muuttunut yhtään vaikeammaksi :) Lapsen saaminen on elämäni täyttymys. Koen äitiydestä syvää tyytyväisyyttä. Ystäviä on tullut vauvakerhotoiminnan ja muiden perheellisten aktiviteettien myötä enemmän kuin koskaan. Ennen olin melko yksinäinen. Harrastan ja teen samoja asioita kuin ennenkin. En ole ennenkään matkustellut paljon eikä matkustelu ole kaikille se tärkein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä sä oikein höpiset? Toimenpide tehtiin tähystysleikkauksessa ja kävelin jo muutaman tunnin päästä ja pääsin seuraavanana aamuna kotiin. Ja tämä tapahtui 80-luvulla. Pieni ja vaivaton toimenpide. Ja moni muukin oli tehnyt sterilisaation jo vuosikymmeniä aikaisemmin.
Ja en todella kokenut ensimmäisten joukossa, kun se oli 80-luvulla rutiini toimempide ja arkipäivää ja hyvin yleinen, myös miehillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te lapselliset... Tajuatteko te että asiat ovat usein HELPOMPIA ilman lapsia? Ei täällä kukaan väitä että koko elämä pysähtyy lapsien takia. Mutta fakta on se, että voin suunnitella elämäni ihan miten huvittaa, te ette. Älkää loukkaantuko näin verisesti, samahan on vaikka koiran kanssa.
Me lapselliset.....
En ymmärrä miten elämäni olisi muuttunut yhtään vaikeammaksi :) Lapsen saaminen on elämäni täyttymys. Koen äitiydestä syvää tyytyväisyyttä. Ystäviä on tullut vauvakerhotoiminnan ja muiden perheellisten aktiviteettien myötä enemmän kuin koskaan. Ennen olin melko yksinäinen. Harrastan ja teen samoja asioita kuin ennenkin. En ole ennenkään matkustellut paljon eikä matkustelu ole kaikille se tärkein.
Usko nyt, tämän keskustelun aihe ei ole mikään vertailu siitä, kenen elämä on helpointa tai mukavinta. Kannattaa aloittaa uusi keskustelu sitä varten, tuolla otsikolla.
Miksi kysyt? Ei kaduta.
Tämä ei mielestäni ole sellainen asia, jota pitäisi katua. Kadun joitakin sanomisiani, vääriä tekojani ja huonoja valintojani. Mutta lapsettomuutta en.