Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työhakemusten kirjoittelu ja lähettämien on ärsyttävää

Vierailija
18.02.2020 |

Olisipa vaan nykyäänkin niin helppoa, että kävelisi vain suoraan kiinnostavalle firmalle kysymään pääseekö töihin.

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta! Mua ärsyttää lähinnä se, että sen hakemuksen valmistelu vie enemmän aikaa kuin täyttäisi ja lähettäisi vain sen eli joo teet tunnuksen jonnekin paikkaan (Valtiofi, kuntarekry jne), luot käyttiksen, salasanan, alat täyttämään taustatietoja plaa plaa plaa. Joissakin paikoissa vielä tosi sekava se hakemuksen teko, ei noissa mitkä mainitsin, mutta on mennyt monesti hermot. Sitten jos vielä olet unohtanut jonnekin paikkaan salasanan / et saisi uutta sähköpostiin, niin uudelleen sama ruletti.

Vierailija
2/63 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun pohdit että miten saat hakemuksesi erottumaan niistä tuhansista muista, jotta koko hakemisessa olisi edes jotain järkeä.

Turhauttavaa koko hakuprosessi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein sunnuntaina yhtä hakemusta nelisen tuntia ja tänään toista vielä pidemmän aikaa. Jälkimmäisessä oli alla esitäytetty lomake, joten ei tarvinnut näperrellä ensin tuntia valikkosuman ja satojen päivämäärien parissa. Hakemuksen räätälöiminen kutakin työpaikkaa varten ei tule paljonkaan helpommaksi, vaikka sitä harjoittelee vuosikausia.

Kohta olen hakenut tuhatta työpaikkaa, eikä yhtään ole irronnut. Muutamaan haastatteluun olen päässyt, mutta viimeisimmästä on jo pari vuotta. TE-virkailijat eivät löydä ansioluettelostani tai hakemuksistani mitään sellaista vikaa, että päätyisin niiden perusteella roskikseen. Kai tässä on totuteltava siihen, että viimeiset viisitoista vuotta ennen eläkeikää on oltava työttömänä. :(

Vierailija
4/63 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kun pitää ravata haastatteluissa on vielä rasittavampaa, sitten odottelet vastauksia viikkotolkulla panikoiden jos jotain epämieluisasta tulee myöntävä vastaus ja paremmasta ei ole vielä ilmoitettu mitään.

Vierailija
5/63 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnhakijana olo on miljoona kertaa haastavampaa kuin töissä oleminen.

Vierailija
6/63 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut luulevat että kun tekee hakemuksia (esimerkkinä pari aiemmin kommentoinutta ääliötä), työpaikka irtoaa varmasti.

Mutta kun ei irtoa. Jos irtoaisi, ei olisi mitään syytä turhautua koko hakemusrumbaan :D koska olisi jo se työpaikka.

Vierailija
7/63 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein viikko sitten sunnuntaina hakemuksen, Maanantaina soittivat ja pyysivät haastatteluun, no eilen kävin haastattelussa ja nyt jännitetään että miten käy.

Vierailija
8/63 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnhakijana olo on miljoona kertaa haastavampaa kuin töissä oleminen.

Niin on. Henkisestikin rankkaa kun yhteiskunnan tuella vielä kepitetään, haukutaan, mollataan maanrakoon! Sitten täällä palstalla on niitä kaikki tuet pois, menkää töihin! Minulla on koulutus, työkokemusta, cv, avoin hakemuspohjat kunnossa, osaamista, mutta kun ei palkata.

Vierailija
9/63 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käytät kaikki päivät työpaikkaa ruinaavien hakukiejeiden kyhäämiseen niin onko ihme jos alat pikkuhiljaa itsekin uskoa ettei sinusta ole mihinkään. Ja juuri sitä tällä kaikella tavoitellaankin.

Vierailija
10/63 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein sunnuntaina yhtä hakemusta nelisen tuntia ja tänään toista vielä pidemmän aikaa. Jälkimmäisessä oli alla esitäytetty lomake, joten ei tarvinnut näperrellä ensin tuntia valikkosuman ja satojen päivämäärien parissa. Hakemuksen räätälöiminen kutakin työpaikkaa varten ei tule paljonkaan helpommaksi, vaikka sitä harjoittelee vuosikausia.

Kohta olen hakenut tuhatta työpaikkaa, eikä yhtään ole irronnut. Muutamaan haastatteluun olen päässyt, mutta viimeisimmästä on jo pari vuotta. TE-virkailijat eivät löydä ansioluettelostani tai hakemuksistani mitään sellaista vikaa, että päätyisin niiden perusteella roskikseen. Kai tässä on totuteltava siihen, että viimeiset viisitoista vuotta ennen eläkeikää on oltava työttömänä. :(

Jos et ole edes haastatteluun pariin vuoteen päässyt, niin sanoisin että työllistymisesi nykyiseen ammattiin hakemalla töitä avoimilta markkinoilta on koko lailla mahdotonta. Millään alalla ei yli kaksi vuotta töistä pois ollut ihminen pärjää hakijoille, jotka ovat joko työpaikanvaihtajia tai äskettäin työttömäksi jääneitä. Kumma, ettei TE-toimisto ole tarjonnut sinulle muita vaihtoehtoja kuten työkokeilu ja palkkatuettu työ.

Vierailija
11/63 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olin aivan loppu työnhakuun. Sit jos pääsisikin johonkin haastatteluun, niin se haastattelu oli niin vaativa, että menin ihan solmuun. Esim. laitettiin kamera kuvaamaan koko haastattelu, että työnantaja voi oikein vielä erikseen analysoida, miten haastattelu meni.

Nykyään olen 34-vuotias ja minulla on työpaikka ollut jo monta vuotta. Kohta on työpaikan vaihto kyseessä. Seuraavaan työpaikkaan menenkin sitten jo suhteiden kautta. Suhteiden kautta ne parhaat työpaikat jaetaan. ;)

Vierailija
12/63 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä ei riitä kaikille Suomessa, joten katselkaa ulkomaita. Joku huonompikin työ kartuttaa kielitaitoa ja sitä kautta voi Suomessa aueta työpaikka.

Vierailija
13/63 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et ole edes haastatteluun pariin vuoteen päässyt, niin sanoisin että työllistymisesi nykyiseen ammattiin hakemalla töitä avoimilta markkinoilta on koko lailla mahdotonta. Millään alalla ei yli kaksi vuotta töistä pois ollut ihminen pärjää hakijoille, jotka ovat joko työpaikanvaihtajia tai äskettäin työttömäksi jääneitä. Kumma, ettei TE-toimisto ole tarjonnut sinulle muita vaihtoehtoja kuten työkokeilu ja palkkatuettu työ.

Noissa muutamissa työhaastatteluissa, joihin vajaasta tuhannesta olen päässyt, haetaan poikkeuksellisen kokenutta ja laaja-alaista henkilöä virkaan, jollaisia on harvassa ja joihin ei alan "rivi-ihmisillä" ole mitään mahdollisuuksia. Se, että pääsen tuollaisiin haastatteluihin, kertonee työtaitojeni riittävyydestä. Toistaiseksi virkoihin on kuitenkin aina löytynyt joku minua sopivampi talon sisältä tai muuten lähistöltä.

TE-toimisto teki minulle äskettäin ensimmäisen työtarjouksen palkkatuetusta työstä. En päässyt edes haastatteluun. Jos minulle tarjotaan ratkaisuksi työkokeilua, hälytän paikalle Niuvanniemen ambulanssin, jonka kyydissä virkailijan lisäksi lähden myös minä pieneen retriittiin rauhoittumaan.

Vierailija
14/63 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töitä ei riitä kaikille Suomessa, joten katselkaa ulkomaita. Joku huonompikin työ kartuttaa kielitaitoa ja sitä kautta voi Suomessa aueta työpaikka.

Näin perheellisenä ja omistusasujana ei helposti lähdetä ulkomaille. Pienempi paha on jäädä kotiin ja haaskata kaikki osaaminen ja korkeakoulutus. Tämä on kyllä Suomessa oikeasti todellista haaskuuta. Kenen etu on se, että me kalliisti veronmaksajien rahoilla yliopistossa koulutetut ihmiset emme voi hyödyntä koulutustamme? Se ei ole meidän etumme yksilöinä. Onko se yhteiskunnan kokonaisetu? Ei ole. Uudelleenkouluttajaorganisaatioille siitä ehkä on etua, mutta kokonaisuuden kannalta tämä on hyvin negatiivista Suomen kehitykselle. Mutta kenen syytä tämä on? Eihän ihmisiä voi väkisin firmoihin palkata. Ongelma lienee siinä, että liikaa koulutetaan ihmisiä muille kuin sote-aloille.

Vierailija
15/63 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se edes olisi paha jos tarvitsisi pistä vain hakemuskirje sekä CV, mutta kun ne kaikki tiedot pitää näpytellä yrityksen omaan hakukaavakkeeseen yksitellen ja lopuksi saattaa olla kohta "valinnainen: liitä CV ja hakemus". Kirjeen pystyy nopeasti tekemään valmiista pohjasta muutamia kohtia muuttamalla ja CV pysyy pitkään samana. Siihen tietojen näpyttelyyn päivämäärineen menee pitkään.

Vierailija
16/63 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin perheellisenä ja omistusasujana ei helposti lähdetä ulkomaille. Pienempi paha on jäädä kotiin ja haaskata kaikki osaaminen ja korkeakoulutus. Tämä on kyllä Suomessa oikeasti todellista haaskuuta. Kenen etu on se, että me kalliisti veronmaksajien rahoilla yliopistossa koulutetut ihmiset emme voi hyödyntä koulutustamme? Se ei ole meidän etumme yksilöinä. Onko se yhteiskunnan kokonaisetu? Ei ole. Uudelleenkouluttajaorganisaatioille siitä ehkä on etua, mutta kokonaisuuden kannalta tämä on hyvin negatiivista Suomen kehitykselle. Mutta kenen syytä tämä on? Eihän ihmisiä voi väkisin firmoihin palkata. Ongelma lienee siinä, että liikaa koulutetaan ihmisiä muille kuin sote-aloille.

Itse asiassa kyllä meillä sotepuolellakin on liikakoulutusta. Optikot, röntgenhoitajat ja terveydenhoitajat eivät työllisty hyvin.

Vierailija
17/63 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ja sit koko palkka menee jossain vieraassa maassa asumiseen.. Ei tunnu järkevältä.

Vierailija
18/63 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu, että mitä enemmän hakemukseen panostaa, sitä huonommin pääsee haastatteluun. Siis on ollut näitä paikkoja jotka ehdottomasti haluaisin ja niihin laittamiani hakemuksia olen sitten hionut ja luetuttanut miehelläni. Olen oikein korostanut miten osaamistani voisin hyödyntää kyseisessä työssä jne. Ei haastattelukutsua.

Sitten nämä paikat, jotka "olisi ihan ok", mutta ei nyt niin harmittaisi vaikka en pääsisikään. Sinne pikaisesti kirjoitettu hakemus sen suuremmin miettimättä ja tadaa, haastattelukutsu.

Ehkä siitä liian yritteliäästi kirjoitetusta hakemuksesta sitten kuitenkin paistaa jonkinlainen epätoivo, en tiedä.

Vierailija
19/63 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosia työttömyyttä, valehtelematta varmasti tuhannen hakemuksen raja ylitetty ajat sitten:( Välillä haastatteluita, ei jatkoon ikinä, siis siihen työn saamiseen asti, kaikenlaista erimuotoista haastattelukuviota/piinausta (videot, ryhmähaastattelut, yksilöhaastattelut jne.)ja persoonallisuustesti ym. on tullut koettua, ehkä olen sitten niin psyko tms. testiensä mukaan, ettei palkata.

Oikeasti omasta mielestäni suurin "syntini"on introverttius, ehkä en sitten toisaan osaa kehua ja myydä itseäni "hyvänä tyyppinä"(vihaan tuota oksettavaa kliseistä ilmausta, itselle tulee  vaan joku kahvihuonejuoruaja/kiusaaja tuosta ilmauksesta mieleen, ne ku nosaavat ESITTÄÄ tuollaista, ja varmasti siten saavatkin hurmattua työhaastattelijatkin alussa ainakin). Ilmaistöihin en enää haluaisi, nuormepnan ollut niissäki, eivät palkaa vaan teet samoja hommia kuin muut paitsi vailla palkkaa, mitään kunnioitusta, eläkettä, työterveyshuoltoa jne. Mulla alkaa polla ja muutenkin voimat olla aika finito tämän hyödyttömän loisen leiman alla suotta burn outin partaalla hakemuksia rustaten.

Vierailija
20/63 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä rekrytoija pitää kiinni hakemuksen muotoseikoista. Fiksummalla on enemmän ymmärrystä ja näkee esim. jo ansioluettelosta kuinka pätevä henkilö on kyseessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän