Työhakemusten kirjoittelu ja lähettämien on ärsyttävää
Olisipa vaan nykyäänkin niin helppoa, että kävelisi vain suoraan kiinnostavalle firmalle kysymään pääseekö töihin.
Kommentit (63)
..ja haastattelussa on helpompi itse lukea tilannetta, että mitä oikeasti sinne halutaan, ja myötäillä vastauksissa. Jos on voimakas näkemys työstä jo paperilla, niin se voi myös vaikuttaa päsmäriluonteiselta, joka ei sovi tiimiin. Vaikka osaamista toki kannattaa tuoda esiin.
Vierailija kirjoitti:
Noissa ”liian panostetuissa” hakemuksissa voi olla samaa ongelmaa, kuin liian pitkissä ja yksityiskohtaisissa ensimmäisessä yhteydenotossa nettideiteissä. Niistä välittyy se kuva mikä sinulla on työstä liian tarkkaan, vaikka et tiedä kuitenkaan kunnolla työnkuvaa johon haet. Niinpä saatat kirjoittaa ”ohi” ja laittaa sinne sellasia asioitaoista, joita luulet heidän toivovan, mutta jotka antavatkin kuvan, että pettyisit työnkuvaan jos ei se vastaa odotuksia. Niinpä siis ehkä jättää jotain avoimeksi ja joustavaksi, ja enemmän tarjoaisi mielenkiintoisia koukkuja, joista voisi sinulta haastattelussa kysyä lisää? Itse haastattelussahan vasta myyt itsesi ja tuodaan se into ja motivaatio esiin.
Näkemykseni mukaan se myyntityö lähtee käyntiin jo siitä työnantajan kirjoittamasta työpaikkailmoituksesta. Sitten työntekijä myy itsensä työhakemuksellaan. Ja toiseen kertaan haastattelussa jos sinne asti on onnistunut itsensä myymään.
Noissa ”liian panostetuissa” hakemuksissa voi olla samaa ongelmaa, kuin liian pitkissä ja yksityiskohtaisissa ensimmäisessä yhteydenotossa nettideiteissä. Niistä välittyy se kuva mikä sinulla on työstä liian tarkkaan, vaikka et tiedä kuitenkaan kunnolla työnkuvaa johon haet. Niinpä saatat kirjoittaa ”ohi” ja laittaa sinne sellasia asioitaoista, joita luulet heidän toivovan, mutta jotka antavatkin kuvan, että pettyisit työnkuvaan jos ei se vastaa odotuksia. Niinpä siis ehkä jättää jotain avoimeksi ja joustavaksi, ja enemmän tarjoaisi mielenkiintoisia koukkuja, joista voisi sinulta haastattelussa kysyä lisää? Itse haastattelussahan vasta myyt itsesi ja tuodaan se into ja motivaatio esiin.