Kaveri kusi raha-asiansa, mietin kostoa
Taustaa:
Sain työpaikan ulkomailta, ja kaveri päätti, että hänkin haluaa etelään. Mikäs siinä.
Me molemmat muutettiin, hankittiin omat kämppämme, hän sai baaritöitä. Parin vuoden jälkeen kaverikin sai toimistotöitä ja löysi miehen jonka luo muutti.
Tästä eteenpäin toiset pari vuotta. Heillä tuli ero ja kaveri oli tästä aika hajalla. Ero sattu ja sen lisäksi oli nyt löydettävä uusi asunto. Ihan itse ehdotin, että hän tulee asumaan mun varamakkariin kunnes löytää kämpän. Voi hitto..
Rahaa ei ikinä tuntunut olevan ja kaikki ostokset (wc paperi, siivousaineet, fairy, saippua) meni mun piikkiin. Ihmettelin kirjeiden määrää ja tämä aikuinen 40v nainen iloisesti selitti, että hänellä on luottokortti tapissa, mutta ei hätää, koska hän hankkii toisen luottokortin! Mitä helvettiä? Istuttiin alas ja kerroin kuinka hiton typerä veto toi on.
Väliaikais majoitus tuntu vaan venyvän ja venyvän. 4kk kuluttua sanoin, että haluan vierasmakkarin takas. Hän päätti muuttaa takas Suomeen. Ok.
Nyt mulla tulvii tänne kirjeitä. Ulosottokirjeitä. Yhtäkään en ole avannut, mutta pelkän kuoren perusteella tiedän nyt, että hänellä on (luotto?) kortti NELJÄSSÄ eri pankissa ja ostanut velaksi kahdelta eri firmalta. Kaikki tää tulee MUN osoitteeseen.
Huumorintaju loppu seinään. Mä oon nyt yrittänyt selvittää joudunko mä tästä kuseen. Kun ulosottomies tulee ovelle, mitä tapahtuu? Voiko se viedä mun omaisuutta?
Herneitä on koko sanko nenässä, että yksi vaihtaa maata paetakseen velkoja ja jättää mut kuseen. Ja miten jollakin voi olla noin saatanasti velkaa? Ja juoksee sitä pakoon??
Karhukirjeiden mukana tuli tällä viikolla kirje priva eläketoimistolta. Oli näköjään maksanut eläkemaksuja. Tiedän, että jos en lähetä hänelle kirjettä Suomeen, on todennäköistä, että hän unohtaa eläkemaksunsa. Hän ei saisi keräämiään rahoja.
Tekis mieli polttaa toi kirje. Ihminen joka ilman omantunnontuskia vaihtaa maata, kun on kerännyt massiiviset velat, ei ansaitse mitään. Ihminen joka tietoisesti saattaa mut kusiseen tilanteeseen, miksi auttaisin häntä?
Kuinka pikkumaista olisi kostaa ja vaan polttaa toi kirje?
Kommentit (49)
Oletko pimee?
Et ole vastuussa hänen laskuista.
Soitat niihin firmoihin ja ilmoitat ettei asu tässä osoitteessa.
Eihän ole sun luona kirjoilla.
Eläkesäästöt ei häviä sillä että tuhota jonkun kirjeen.
Ei ne hänen velat sinun elämää sotke, ellet ole taannut jotain hänen lainaa, muussa tapauksessa ex-kämppis on omissa pissoissaan.
Ei ap sinunkaan päässäsi kirkkain valo pala.
Et ole avannut kirjeitä mutta tiedät niiden sisällön? Ok.
Ei ne eläkkeet mihinkään häviä. Sehän on aivan selvää.
Jos lähetän hänelle kirjeen, nainen saa potin rahaa. Rahaa maasta jossa on kusettanut neljää pankki, kahta firmaa ja yhtä kaveria.
Jos kirje häviää
A. Hän unohtaa eläkkeet ja ei saa niitä
B. Muistaa eläkkeet. Joutuu ilman referenssitunnuksia vakuuttamaan firmaa, että hän on kuka sanoo olevansa ja suostuttelemaan firmaa maksamaan ne rahat suomalaiselle tilille.
Omatunto ei normaalisti salli toisten kirjeiden tuhoamista, mutta nyt tekee mieli tehdä poikkeus.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Et ole avannut kirjeitä mutta tiedät niiden sisällön? Ok.
Jep. Karhukirjeet lähetetään aina punaisessa kirjekuoressa. Joko kaikki pankit toivottavat hyvää ystävänpäivää tai hän on velkaa
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos lähetän hänelle kirjeen, nainen saa potin rahaa. Rahaa maasta jossa on kusettanut neljää pankki, kahta firmaa ja yhtä kaveria.
Jos kirje häviää
B. Muistaa eläkkeet. Joutuu ilman referenssitunnuksia vakuuttamaan firmaa, että hän on kuka sanoo olevansa ja suostuttelemaan firmaa maksamaan ne rahat suomalaiselle tilille.Omatunto ei normaalisti salli toisten kirjeiden tuhoamista, mutta nyt tekee mieli tehdä poikkeus.
Ap
Miten sinua on siis kusetettu? Ymmärtäisin jos vähän ärsyttäisi ylimääräiset kirjeet mutta sä olet ihan hiilenä koska kaverillasi on ongelmia raha-asioissa. Mitä asia edes sinulle kuuluu? Ja eiköhän hän referenssitunnuksensa saa muualtakin.
En tiedä miten on siellä missä sinä olet mutta Suomessa toisen kirjeen tuhoaminen on rikos.
Vierailija kirjoitti:
Jos kirje häviää
B. Muistaa eläkkeet. Joutuu ilman referenssitunnuksia vakuuttamaan firmaa, että hän on kuka sanoo olevansa ja suostuttelemaan firmaa maksamaan ne rahat suomalaiselle tilille.Omatunto ei normaalisti salli toisten kirjeiden tuhoamista, mutta nyt tekee mieli tehdä poikkeus.
Ap
Miltä sinusta tuntuisi elää huonon omantunnon kanssa loppuelämäsi? Jo koston ajatuskin kertoo sinusta jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kirje häviää
Ap
Miten sinua on siis kusetettu? Ymmärtäisin jos vähän ärsyttäisi ylimääräiset kirjeet mutta sä olet ihan hiilenä koska kaverillasi on ongelmia raha-asioissa. Mitä asia edes sinulle kuuluu? Ja eiköhän hän referenssitunnuksensa saa muualtakin.
En tiedä miten on siellä missä sinä olet mutta Suomessa toisen kirjeen tuhoaminen on rikos.
Oot aivan oikeassa, että mä oon hiilenä..
Ihan viimeisellä viikolla ko nainen teki nettiostoksia, vaatteita Suomea varten. Luulin, että hän makso ostokset. Osti näköjään velaksi. Mun oikeustajuun ei vaan uppoa kuinka joku KEHTAA ostaa tavaroita ilman AIKOMUSTAKAAN maksaa niitä! Siis, ei tolla ollut mitään aikomusta maksaa niitä vaatteita. Mun mielestä toi on aivan helvetin väärin
Eka vedetään kunnon velat ja ratkaisu on "fakit, mä muutan maata. Ha!"
Miten joku kehtaa????
Ap
Mistä tiedät, että velkojen takia vaihtoi maata?
Kumma juttu, jos ei pankit pysty karhuamaan velkoja Suomesta. Kirjoita niihin posteihin kaverisi uusi osoite ja lähetä pankkiin takaisin.
Kirjoitat kuoren päälle "ei asu tässä osoitteessa" asuinmaasi kielellä, viet kirjeet postiin ja kerro, ettei jatkossa kannatta jakaa niitä sinun osoitteeseen.
Tärkeää on nyt se, että kamerat kirjeet postille, sama kaikkien tulevien kirjeiden kanssa.
En nyt ymmärrä, että miten kaverisi on sinua kusettanut?
Minäkään en ymmärrä, että miksi toiset velkaantuvat ihan turhaien asioiden takia. Kuulostaa kuitenkin sitlä, että kaverillasi voi olla esim. mania. Hän kun tuntuu tekevän aika yhtäkkisiä päätöksiä. Ei kuulosta siltä, että olisi lähtenyt velkoja karkuun. Nykymaailmassa tuo tuskin edes onnistuu.
Lähetä nyt ne kaikki kirjeet sille kaverillesi tai ilmoita pankkeihin ja eläketoimistoon kaverisi uusi osoite. Saat siitä loppujen lopuksi paljon paremman mielin kuin tekemällä rikoksen.
Joku on jo kommentoinut, että olen kiukkuinen. Niin oon.
Kyllä mä nyt teoriatasolla ymmärrän, että jotkut elää veloiksi ja jotkut on epärehellisiä. Oli vaan helvetin moinen shokki tajuta, että mä tunnen tommosen ihmisen. Ja oon asunut sen kanssa. Ja se on laittanut MUN osoitteen jok ikiseen paperiin.
Jos ei ole rahaa, sit ei shoppailla. Mun mielestä toi on aivan, totaalisen päivänselvä asia. Tuntuu vaan niin uskomattomalta, että joku voi ajatella toisin. Hei, mulla ei ole rahaa, mutta mä silti ostan talvitakin Suomea varten ja en vaan maksa sitä.
Oikeesti?? Miten toi ajattelun on edes mahdollista!!
Mä olen aina elänyt säntillisesti, varojeni mukaan ja nyt mun pöytää peittää punaiset kuoret ja ulosottomies koht koputtaa. Mua oikeasti ahdistaa ja stressaa
Ap
Ps: (ex) kaverilla ei ole suomessa osoitetta, on talonvahtina siihen asti ku löytyy töitä
Mitä vahvempi on oma vastuuntuntosi ja oikeustajusi sen enemmän sinua ärsyttää se, josta toinen ei välitä pätkääkään. Voit moralisoida ja raivota ja ryhtyä kasvattamaan kaveriasi, mutta voin luvata ettei hän kuuntele sinua sanaakaan. Miksi siis pilaat elämäsi miettimällä hänen asioitaan?
Sen virheen teit, ettet palauttanut kirjeitä lähettäjille. He eivät nyt tiedä tilannetta ja sinä olet ikään kuin toiminut "rikostoverina" antamalla ulosmittauksien valua postilaatikkoon. Jos mahdollista, niin koeta nyt hoitaa ne ulosmittaukset niiden lähettäjille ihan heti.
Mitä tulee eläkemaksuihin, niin senkin kirjeen voit palauttaa lähettäjälle.
Mitä nopeammin pääset eroon hänen postistaan sen enemmän pääset myös vaikuttamaan siihen, että hänen toimiinsa puututaan. Se on paras "kosto" hänelle.
Jotkut on tuollaisia taivaanrannanmaalareita.. Revit ja heität roskiin ne kirjeet, niin yksi tuttunikin tekee omille karhukirjeilleen. Ilmoitat kaverille että teet näin kaikille hänen posteilleen, ehkä hän tajuaa tehdä muuttoilmoituksen sen jälkeen.
Pitää myöntää, että mä olen yllättynyt alapeukkujen määrästä.
Onko yli varojen eläminen uusi normi? Otti velkaa ja lähti, entäs sit.
Mua stressaa, että joku kaunis päivä joudun kasvotusten puhumaan ulosottomiehille. Toi on sit sarjassa hällä väliä?
Myönnetään, että mä otan kierroksia. Outoa, että muut eivät samassa tilanteessa sitten olis moksiskaan.
Tää tilanne on uusi ja pelottava, mutta kai sitä on pakko muuttaa omaa asennetta..
Ap
Niissä on sun osoite, koska se oli aiemmin kaverisi osoite, ei siksi että kaveri yrittäisi saada sua pulaan.
Vaikka olisi sun osoite, niin tuskin sä voit vastuuseen joutua. Kai niissä on sentään kaverin nimi?
Miksi suutut siitä, että kaveri muutti juuri Suomeen? Itsekin halusit hänet pois kotoasi. Ymmärsin että oli vaikea löytää asuntoa maasta jossa asutte?
Vierailija kirjoitti:
Mua stressaa, että joku kaunis päivä joudun kasvotusten puhumaan ulosottomiehille. Toi on sit sarjassa hällä väliä?
Myönnetään, että mä otan kierroksia. Outoa, että muut eivät samassa tilanteessa sitten olis moksiskaan.
Tää tilanne on uusi ja pelottava, mutta kai sitä on pakko muuttaa omaa asennetta..
Ap
Ei tässä sitä tueta että eletään velaksi, vaan ihmetellään sun raivoa ja kostonhimoa asiasta joka ei edes oikeastaan ole sun ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tuskin kukaan ajattelee että tyypin käytös oli ok, tai ei ymmärtäisi ärsytystäsi, alapeukut tulee varmasti tuosta että itse harkitset myös väärin tekemistä. Vaikka olisikin kosto toisen vääryydestä.
Sublet bum is no longer live here. No pay rent, i kick out. No idea where live, look trashbin maybe.