Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1.5v ensimmäistä kertaa hoitoon. Kaipaan neuvoja

Vierailija
16.02.2020 |

Lapseni ei ole koskaan ollut ilman minua (äitiä) kahta tuntia pidempää aikaa. Nyt edessä on tilanne, että joudun jättämään hänet hoitoon isälleen ja myös isän työpäivien ajaksi mummollee. Kuinka alan totuttamaan siihen, että en ole paikalla, kuinka pitkiä aikoja olen alkuun pois jne? Olen poissa muutamasta päivästä viikkoon, synnytyksen takia.

Kommentit (163)

Vierailija
101/163 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi ei traumatisoidu siitä, jos viettää aikaa kaksin oman isänsä kanssa. Se on ihan suotavaa, että välillä on myös ilman äitiä. 

Minulla on myös 1,5v lapsi, mutta täysimetyksen jälkeen aloin ottamaan enemmän aikaa itselleni. En tarkoita mitään baarireissuja ja ulkomaanmatkoja, vaan ihan sitä, että käyn kaupungilla, metsässä, kaverin luona ihan ilman vauvaa. Aluksi pieniä aikoja, sitten pidempiä. Lapsi on sen ajan KAHDESTAAN isänsä tai mummonsa/ukkinsa kanssa. Isä sai hoitaa syötöt, päiväunet ja kaikki muut hommat ihan niinkuin minä, ja ilman minun läsnäoloa. Kaikki eron hetket ovat sujuneet ilman itkua ja parkua. Lapsi vilkuttaa minulle, kun lähden, on tyytyväinen poissaoloni ajan, ja on iloinen kun tulen takaisin kotiin. 

Vauvasta on kasvanut aikuisiin luottavainen lapsi, joka ei vierasta ketään. Hymyilee kaikille, ottaa kontaktia kaikkiin, vaikka olisi vieras ihminen. Napanuora äitiin on jo ihan valtavan pitkä, ja taapero tutkii paikkoja innostuneesti, vaikkei äitiä ihan heti kannoilla näkyisikään. 

Äiti on pienelle lapselle turvasatama, muttei ainoaksi turvalliseksi aikuiseksi kannata jäädä. Isä ei ole lapsenvahti, vaan lapsen toinen vanhempi, eikä sitä roolia opi kuin olemalla keskenään lapsensa kanssa. 

Ei tietenkään traumatisoidu, kyse olikin siitä siitä miten aloittaa opettelu.

Pienissä määrin, usein, ja poissaolon pituutta lisäten joka kerta. Lapsi ei käsitä aikaa samalla tavalla kuin aikuinen. Lapsen mielestä äiti on vain poissa. Jos hoitava aikuinen on tuttu ja turvallinen, lapsella ei ole mitään hätää. Äiti saattaa pysyä mielessä vain hetken, ja sitten unohtua taustalle.

Tämä "usein" ei tässä onnistu, jos apn mies on vaan yhden päivä viikosa kotona

Vierailija
102/163 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olisi aika alkaa totuttaa. Lähdet ensin pieneksi hetkeksi pois ja jätät lapsen isälle tai mummolle. Pikkuhiljaa pidennät aikaa. Lähde iloisesti, älä tee jäähyväisistä numeroa äläkä anna mahdollisen ahdistuksesi näkyä lapselle. Ole iloinen kun tulet kotiin, juttele hyvässä hengessä kuulumiset isän tai mummon kanssa ja käyttäydy niin kuin lapsen kotiin jääminen jonkun toisen hoitoon on normaali ja kiva asia jossa ei ole mitään ahdistavaa tai pelättävää lapselle. Sylitelkää ja tankatkaa läheisyyttä. Juttele lapselle, että ”olipa kiva kun sait leikkiä isin/mummon kanssa! Mitäs kaikkea teitte?” jne.

Juttelette tietysti ensin hoitajien kanssa ja kerrot heille päivärutiinit ja tähdennät ettei lasta saa jättää yksin itkemään ym. mikäli tuntuu että hoitamisen periaatteissa ette ole ihan samalla sivulla. Vanhempi sukupolvi ja miehet eivät välttämättä ole perillä turvallisen kiintymyssuhteen muodostumisesta, ja heillä saattaa olla jotain ” sielläpähän huutaa suljetun oven takana niin oppii olemaan!” -tyyppisiä käsityksiä pienen lapsen hoitamisesta.

Me teimme isän kanssa vaihdon kun lapsi oli yksivuotias, minä palasin töihin ja isä jäi hoitovapaalle. Oli hoitanut lasta paljon vastasyntyneestä asti, sekä minun paikalla ollessa että silloin kun olin käymässä jossakin. Lapsi tuntuu suhtautuvan meihin aika lailla tasavertaisina vanhempina ja kelpuuttaa molempien lohdun ja hoivan yhtä hyvin. Kaikki on mennyt todella hyvin, suosittelen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/163 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se lapsen isä tulee oman lapsensa synnytykseen mukaan?

Vierailija
104/163 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap hykertelee tyytyväisenä, jo 5 sivua löpinää eikä kukaan ole huutanut provoa, joka tämä selkeästi on.

Niinpä, provo mikä provo. Kerropa miten se aina töissä oleva isä ja allergian takia kaikonnut mummu pystyivät tulemaan mukaasi esim raskausajan ultratutkimuksiin, siellä kun ei pieniä lapsia suvaita samaan huoneeseen? Jäikö 1,5v tosi tyytyväisenä sinne aulaan yksikseen?

Ystäviähän sinulla ei ole, kun et kyläile.

Vierailija
105/163 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä lapsi oli hoidossa ultrien ajan? Sinnehän ei saa ottaa lasta mukaan...

Vierailija
106/163 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä lapsi oli hoidossa ultrien ajan? Sinnehän ei saa ottaa lasta mukaan...

Miten niin muka ei saa ottaa lapsia ultraan mukaan? Kyllä mulla on ollut esikoinen jokaisen neuvola ja ultrakäynnin mukana.

Ap

Vierailija
107/163 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei liity tämäkään alkup. kysymykseen mitenkään, enkä ymmärrä miten kuuluu kellekään, mutta ei ole tulossa. En halua ketään mukaan.

Ap

Vierailija
108/163 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei liity tämäkään alkup. kysymykseen mitenkään, enkä ymmärrä miten kuuluu kellekään, mutta ei ole tulossa. En halua ketään mukaan.

Ap

Nyt kun olet saanut neuvoja, miten olet suunnitellut hoitaa asian ottaen huomioon kaikki rajoitukset?

Vierailija
109/163 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mikä allergia sillä mummolla on jos ei voi teille tulla? Onko pappaa olemassa?

Vierailija
110/163 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Nyt kun olet saanut neuvoja, miten olet suunnitellut hoitaa asian ottaen huomioon kaikki rajoitukset?

Lapsi ja isänsä lähtevät nyt vapaapäiviksi mummolaan, ja mies alkaa jättämään lasta sinne aina pieneksi hetkeksi kerrallaan aina aikaa pidentäen. Ap

Vierailija
111/163 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin mikä allergia sillä mummolla on jos ei voi teille tulla? Onko pappaa olemassa?

On olemassa pappa, mutta ei ota hoitaakseen lapsia.

Lemmikeilleni allerginen.

Ap

Vierailija
112/163 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mies vain käy mummolassa? Etkö voi vierailla itse siellä lapsen kanssa? Jos kerran mummolareissut kohdistuu miehen vapaapäiviin ja mies käy siellä lapsen kanssa.

Vierailija
113/163 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei tietenkään mene hoitoon isälleen vaan jää omaan kotiinsa isänsä kanssa jos isä asuu samassa osoitteessa.

Lapsi tottuu olemaan ilman äitiään kun äiti lähtee pois lapsen luota. Lapselle voi sanoa menevänsä vaikka kauppaan tai asioille.

Äidin kannattaa pukeutua sään mukaisesti ja jos lähtee vaikka autolla liikenteeseen niin on hyvä muistaa ottaa auton avain mukaan.

On hyvä sanoa lapselle ja miehelle heipat kun lähtee.

Mummolaan lapsi tottuu olemalla mummolassa. Yleensä matkataan autolla tai julkisilla lapsen kanssa, joko molemmat tai vain toinen vanhempi mukana.

Lapsi jätetään mummolaan vaikka kirpparikäynnin ajaksi kahdestaan mummon kanssa isoisäkin voi toki olla paikalla. On hyvä sanoa heipat lapselle ja mummolle lähtiessä.

Ei mitään rakettitiedettä.

Vierailija
114/163 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi mies vain käy mummolassa? Etkö voi vierailla itse siellä lapsen kanssa? Jos kerran mummolareissut kohdistuu miehen vapaapäiviin ja mies käy siellä lapsen kanssa.

Asiaa enempää avaamatta, en ole tervetullut heille.

Ap

Vierailija
115/163 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.hus.fi/sairaanhoito/sairaanhoitopalvelut/synnytykset/vauvam…

"Tutkimuksessa saa olla mukana puoliso tai muu aikuinen henkilö. Lasten pääsy tutkimushuoneeseen ei ole sallittua."

Vierailija
116/163 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiaa enempää avaamatta, en ole tervetullut heille.

Ap

Luulenpa sitten että mummo on keksinyt allergiansa ettei tarvitse teille tulla tai on allerginen sinulle.

Vierailija
117/163 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos elämänne poikkeaa kovasti ns. valtavirrasta, esim isä ei osaa olla lapsensa kanssa eikä ole, et käy koskaan missään kodin ulkopuolella ilman lasta, appivanhempiin sun välit katki jne.., niin tuskin saat asiallisia neuvoja tältä palstalta. Silloin kannattaa vaan jatkaa sillä omalla linjallanne jos olet siihen tyytyväinen, keksit varmaan itse ratkaisun tulevan synnytyksen lapsenhoitoon. 

Vierailija
118/163 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ap ei asu taaperon isän kanssa.

Viet lapsen mummolle ja käyt kaupassa yms asioilla ja palaat. Ei sen kummempaa. Ensin pieni hetki, sitten 3h.

Nyt lapsen isälle, lapsi yö kylään ja harjoittelemaan nukkumaan menoa ilman äitiä.

Ja taas raskaana, eri miehelle? Miten jakaa itsensä kahden lapsen kesken tulevaisuudessa?

Siis hetkinen, sama mies on kyllä tämän toisenkin lapsen isä.

Ap

Asuuko isä eri osoitteessa, kun kerrot isälle hoitoon?

Enpä ole tähän ikään mennessä ole kuullut lapsen olevan isällään hoidossa. Missä on isät oikeudet ja velvollisuudet?

Hankala antaa neuvoja, jos lapsi on noin vieraantunut isästään.

Vierailija
119/163 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella outo tilanne. Eikö neuvolassa asia ole ollut esillä?

Lapsi on jo 1.5v ja hänellä on sosiaalliset taidot ja kiintymyssuhde yhteen henkilöön ja se on äiti.

Eikö hänellä ole ollut edes ikäistään leikkiseuraa? Tuskin noin pieni lapsi voi luottaa ja muodostaa sosiaalisiasuhteita lyhyessä ajassa, kun on koko ikänsä ollut vain äidin kanssa, joka on ainoa turvasatama.

Etkö ole poistunut kotoa, ilman lasta?

Vierailija
120/163 |
17.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.hus.fi/sairaanhoito/sairaanhoitopalvelut/synnytykset/vauvam…

"Tutkimuksessa saa olla mukana puoliso tai muu aikuinen henkilö. Lasten pääsy tutkimushuoneeseen ei ole sallittua."

No ei ole kukaan ovelta poiskaan käännyttänyt 🤷‍♀️

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi