Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko asumisoikeusasunnot suuri huijaus?

Vierailija
16.02.2020 |

Vastikkeet kalliita, mitään et omista kuitenkaan. Eihän nuo eroa vuokra-asunnoista mitenkään. Hullu systeemi, miksei lakkauteta?

Kommentit (132)

Vierailija
101/132 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nro 27, koko teksti väärin.

Aso-asunnon nimenomaan Voi vaihtaa. Ja aso asunnon saa vuoronumerolla. Ja niitä voi olla esim eri kaupunkeihin omat sekä voi ottaa uuden ku edellinen on käytetty. Vastikkeet keskimäärin aika paljon halvempia ku vuokra. Riippuu talosta.

Teoriassa voit vaihtaa, eli jos löydät halukkaan vaihtajan. Mutta jos meinaat vaihtaa niin että annat asuntosi pois ja haet toisen, niin etpä saakaan koska aso-oikeus on kertakäyttöinen.  En tiedä onko jossain uusissa kohteissa sitten edullisia vuokria, mutta ainakin vanhojen vuokra on noussut hurjaa vauhtia ja ylittänyt vuokra-asuntojen tason.

Mitä ihmettä sinä höpiset? Voi niitä asuntoja hakea uudestaan vaikka kuinka monta kertaa. Ja meillä ainakin on vastikevuokra laskenut, pysynyt samana ja noussut tässä asuessani eli 10 vuoden sisään. Mutta kokonaisuudessaan vastike on nyt n. 30€ kalliimpi kuin muutin sisään. Eli silloin 10 v sitten. Vastike riippuu kuinka hyvin yhtiötä hoidetaan ja kuinka vähän asukkaat aiheuttavat ylimääräisiä kuluja. Vastike koostuu taloyhtiön kuluista.

Vierailija
102/132 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä annan esimerkin: oon 23 v enkä todellakaan tässä vaiheessa saa asuntolainaa.

Asun Tampereella Näsijärven rannalla rivarikaksiossa. ASO maksu oli 17000€ ja vuokra on 600€. Tältä alueelta jos vuokraa samanlaisen asunnon, se maksaa 850€. Lisäksi mulla on 3 koiraa, joiden kans pääsisin korkeintaan kaupungin kerrostaloläävään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/132 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta osuu ASO tuulettimeen kirjoitti:

Ikuisesta asumisoikeudesta luopuminen on osa ympäristöministeriössä valmisteltavaa aso-lain uudistusta. Uusi laki antaisi aso-yhtiöille mahdollisuuden irtisanoa jonkin talon aso-sopimukset, jos tappiota tuottavassa talossa korkeintaan puolet asunnoista olisi aso-käytössä.

Että siinä menee sitten sekin viehätys siitä. Jännää asumista asossa, ei tiedä koska potkaistaan pihalle.

Mitäpä lottoat missä alueilla tuo tilanne tulee vastaan? Myydä voi talon, johon ei saada asumioikeusasujia. Siellä missä on pulaa vuokra-asunnoista, on asoasujia.

Vierailija
104/132 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin Asoasunnon jossa kosteutta, nyt ei sitä halua kukaan muukaan. En pääse siitä eroon edes hintaa alentamalla.

Heh heh, haluat vain mustaamaalata asumioikeusasuntoja. Miksi?

Pääset homeisestakin kämpästä eroon 3 kk irtisanomisajalla ja saat rahasi takaisin indeksikorotuksella. Eli enemmän kuin maksoit itse.

Vierailija
105/132 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei ap:n mielipide vaikuta. Minäkin pystyn eläkkeelle jäädessa asumaan asokodissani, eikä tarvitse muuttaa komeron kokoiseen, jonne ei lemmikit mahtuisi. .Näin Helsingissä.

Vierailija
106/132 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aso-asunnossa vaihtamisesta: asuntoja voi vaihtaa "päittäin" toisen kanssa, jos sopiva vaihtari löytyy. Kun muuttaa aso-asuntoon ja käyttää siten sen hakemansa järjestysnumero, voi hakea uuden vaikka saman tien, vaikkei olisi sillä hetkellä tai koskaan aikomusta muuttaa toiseen asoon. Toki mitä halutumpi kohde, sitä pienempi eli vanhempi järjestysnro pitää olla, että voi asunnon saada.

Numeroita saa pitää jemmassa niin monta kuin katsoo tarvitsevansa tulevaisuudessa, ja on kai niitä hillottu ainakin Helsinkiin haluavien toimesta, vanhimmat käyttämättömät sieltä systeemin alkuajoilta, niillä pääsee Jätkäsaareen tai Kalasatamaan, tai siis lapsenlapsethan niihin muuttaa sitten käytännössä. 

Miten usean numeron hillomainen onnistuu? Yhdellä hetulla vain yksi numero, miten kierrät tuon?

Minulla ja vaimolla on useampi vanha numero. Kokeilin vasta, mutta ei vielä riitä nuo kantakaupungin asuntoihin. Onko tuo rajoitus jossain muualla kuin Helsingissä?

Suositus on hakea numero heti kun täyttää 18v.

https://www.asuntosaatio.fi/ajankohtaista/ajankohtaista/uutiset/uutinen…

Vierailija
107/132 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.att.hel.fi/fi/asumisoikeusasunnot/helsingin-asumisoikeus-oy…

Tuolta voi katsoa hintoja. Huomattavasti alemmat hinnat kuin vuokralla, hyviä vaihtoehtoja omalle.

Vierailija
108/132 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinun ei tarvitse ottaa lainaa ASO-maksua varten, niin ihan hyvä vaihtoehtohan se on väliaikaiseksi asunnoksi. 

Joskus oli jossain laskelma, että asumisoikeusasunto on pidemmällä aikavälillä kallein asumismuoto.

Miten asumisoikeusasunto voisi tulla pidemmällä aikavälillä kalliimmaksi kuin vuokra-asunto?

Ason vuokrat tuppaavat nousta nousemistaan.

Mulla asossa vastike on jopa laskenut hieman. Tämmöistä tuskin vuokralla tapahtuu

Vierailija
109/132 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nro 27, koko teksti väärin.

Aso-asunnon nimenomaan Voi vaihtaa. Ja aso asunnon saa vuoronumerolla. Ja niitä voi olla esim eri kaupunkeihin omat sekä voi ottaa uuden ku edellinen on käytetty. Vastikkeet keskimäärin aika paljon halvempia ku vuokra. Riippuu talosta.

Teoriassa voit vaihtaa, eli jos löydät halukkaan vaihtajan. Mutta jos meinaat vaihtaa niin että annat asuntosi pois ja haet toisen, niin etpä saakaan koska aso-oikeus on kertakäyttöinen.  En tiedä onko jossain uusissa kohteissa sitten edullisia vuokria, mutta ainakin vanhojen vuokra on noussut hurjaa vauhtia ja ylittänyt vuokra-asuntojen tason.

Mitä ihmettä sinä höpiset? Voi niitä asuntoja hakea uudestaan vaikka kuinka monta kertaa. Ja meillä ainakin on vastikevuokra laskenut, pysynyt samana ja noussut tässä asuessani eli 10 vuoden sisään. Mutta kokonaisuudessaan vastike on nyt n. 30€ kalliimpi kuin muutin sisään. Eli silloin 10 v sitten. Vastike riippuu kuinka hyvin yhtiötä hoidetaan ja kuinka vähän asukkaat aiheuttavat ylimääräisiä kuluja. Vastike koostuu taloyhtiön kuluista.

Ja edessä olevat välttämättömät talon ylläpitoremontit nostavat vastiketta. Maksat "vuokralaisena" omistajan maksuja. Lähtiessäsi saat 20.000-40.000 euroa kun vastaavan omistusasunnon myydessäsi saat 200.000-400.000. Ja sillä vastikkeella olet lyhentänyt lainaa vähintään 30-60%.

Vierailija
110/132 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka maksaa aso talojen tulevat kalliit putki ym. rempat?

Asukkaat vastikkeessaan. Kalliiksi tulee.

Vierailija
111/132 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtääkseni se köntsäsumma asunnon hinnasta kasvaa korkoa ja sen saa takaisin poismuutttaessaan. Eli onhan siinä silti jotain kotiinpäin, vaikka nyt korot ei mahdakaan olla minkäänlaiset.

Asumisoikeusasunnon n. 75 neliötä hoitovastike Helsingin Pitäjänmäessä 1 038,96 € / kk + vesi ja sähkö. Lisäksi maksat könttäsumman 21798.51 €, jonka saat myydessäsi asumisoikeuden eteenpäin. Asumisoikeusasuntoa e voi myydä itse eikä hintaa määrät itse. Noin 20 vuotta asuttuasi saat käteen hieman kohonneen summan, sanotaan jopa 27.000€.

Oman asunnon n. 75 neliötä hoitovastike Helsingin Pitäjänmäessä 284,90 € / kk + vesi  ja sähkö.

Lisäksi maksat asunnon hinnan 218,000 (josta voit vähän tingata) ja jonka arvo nousee noin 9-19% muutamassa vuodessa. Voit pyytä asunnostasi enemmänkin jos olet kunnostanut sitä paljon.

Asuntolainan takaisin maksu ajatukella, että sinulla on sama summa kuin vastaavaan kokoiseen asumisoikeusasuntoon eli tuo  21798.51 € olisi 20 vuoden laina-ajalla 919€ kuussa. Noin 20 vuotta asuttuasi saat käteen noin 300.000€.

Siinä lyhyesti kumpi kannattaa. 

Toi ason yhtiövastike on joka paikassa yli 13 euroo neliöltä eikä asunnot oo arvoalueilla. Joskus nuorena luulin sen olevan ainut vaihtoehto ja asuin asossa kuusi vuotta ennen kuin tajusin että samalla summalla pienennän oman asuntoni lainaa ja kerään itselleni pääomaa. Ostin oman asunnon kantakaupungista, jouduin tinkimään neliöistä paljon, kolmiosta yksiöön. Mutta asun vanhassa superkauniissa ja hyvin hoidetussa kivitalossa.

Huonekorkeus on kolmisen metriä ja tuovat näin lisäneliöitä puusepän rakentaman parven tai oikeastaan tokan kerroksen avulla. Pikkuisesta keittiöstä näkyy ihana maisema pariovillisista ikkunoista ja olohuoneen kruunaa pieni takka. Olen omasta yksiöstäni onnellinen.

Voi kunpa mäkin pääsisin kantakaupunkiin. Pieni yksiö toiveena jostain vanhasta talosta. Nyt asun Aso-lähiössä ja täältä kestää 45 minuuttia suuntaansa Helsingin keskustaan 🤔

Piti vielä sanomani, että noi yksiöiden hinnat on kohonneet ihan pilviin. Olen nyt etsinyt tosissani kantakaupungista yksiötä hyvällä sijainnilla ja johonkin mahdolliseen hintaan kohta kaksi vuotta. Asun onneksi pienessä asossa, mutta vituttaa maksaa joka kuu sitä "yhtiövastiketta". Onneksi saan jonkin verran säästöön kuukausittain ja asostakin muutaman tonnin tästä lähtiessäni. Kyllä tää semmonen yhen sortin vuokratalo on.

Jos omisin samassa tilanteessa, yrittäisin ostaa pienen kämpän Espoon tai Vantaan laitamilta. Melko pian tulee edullisemmaksi.

Pikkuruinen asunto kantakaupungissa ja mummonmökki maalla. En halua asua Espoossa tai Vantaalla. 

Vierailija
112/132 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä. Mä ostin suoraan omistusasunnon.

Vierailija
113/132 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aso on erinomainen odotellessa, että saa hitaksen.

Vierailija
114/132 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostin asunnon, toki mulla on työ (sh normipalkka) ja miehellä samaten (myös sh)  josta pystyttiin säästämään. Olen laskeskellut, että kuukausitasolla on halvempaa asua omassa kuin vuokralla puhumattakaan asosta.  Asutaan 72 neliössä, jonja vuokra ois varmaan vähintään sen 1400 euroa vuokraa. Nyt  asumiskustannukset lainanmaksuineen ja yhtiövastikkeineen on 1200 euroa kuussa. Mies maksaa 600 ja mä maksan 600. Ja maksetaan koko ajan omaa ja maksut pienenee kunnes jonain päivänä on vain yhtiövastike maksettavana. Helsingissä asuessa kannattaa ehdottomasti ostaa oma asutto jos se vaan on mahdollista. Mekin ollaan aloitettu pikkuruisesta yksiöstä.

Vierailija
115/132 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis aivan yhtä kalliiksi ja samalla tavalla kuin missä tahansa asunnossa. Asukkaat maksavat omistusasunnoissa sentilleen kaikki remontit yhtiövastikkeissaan. Samoin vuokra-asunnoissa remonttikulut lopulta maksaa aina vuokralainen, ei niitä asuntoja hyväntekeväisyysmielessä vuokrata. 

Vierailija
116/132 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ja ei. Jos onnistuu saamaan hyvältä paikalta edullisen, niin se on voitto. 90-luvulla kun systeemi alkoi, olivat vuokrat huomattavasti alemmat kuin nyt ja talot olivat uusia. Silloin kannatti asua sellaisessa.

Vierailija
117/132 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä annan esimerkin: oon 23 v enkä todellakaan tässä vaiheessa saa asuntolainaa.

Asun Tampereella Näsijärven rannalla rivarikaksiossa. ASO maksu oli 17000€ ja vuokra on 600€. Tältä alueelta jos vuokraa samanlaisen asunnon, se maksaa 850€. Lisäksi mulla on 3 koiraa, joiden kans pääsisin korkeintaan kaupungin kerrostaloläävään.

Tämä. Jos vaan osaa pelata kortit oikein ja pyydystää oikean hintaisen ASOn, jää ero samantasoiseen omistusasuntoon jää lopulta aika pieneksi kun ottaa huomioon yhtiövastikkeen + mahdollisen rahoitusvastikkeen + lainan korot.

Omassa tapauksessa ero olisi noin 150€/kk. Sen tappion kestää aivan hyvin. Yksi isompi remppa omistusasuntoon veisi tilit jo aika tasan.

Vierailija
118/132 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pienituloinen eläkeläinen. Siinä syy asoon. Voin asua kaupungin läävässä 600ella tai 500e:lla mieluisessa, remontoidussa asossa tai 600e:lla jopa uudessa asossa kivalla sijainnilla.

Vierailija
119/132 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut vuokralla ja omistusasunnossa. Jos täytyisi valita vuokrakämpän ja aso-kämpän välillä niin ottaisin ason. 

Vierailija
120/132 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useamman lapsen yksinhuoltajana paras ratkaisu. On tilillä sen verran rahaa, että saa maksettua sen muutaman kymppitonnin maksun, mutta ei kuitenkaan varaa yksin isoon omaan asuntoon. Pysyvyys plussaa, ei tarvitse muttaa lasten kouluja. Rivitalossa, jossa asun 3/5 asunnoista yh-äideillä. Aikaisemmin oli 4/5 mutta yhden lapset aikuistui. Nämä on siis kaikki 4h+k.