Onko asumisoikeusasunnot suuri huijaus?
Vastikkeet kalliita, mitään et omista kuitenkaan. Eihän nuo eroa vuokra-asunnoista mitenkään. Hullu systeemi, miksei lakkauteta?
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Useamman lapsen yksinhuoltajana paras ratkaisu. On tilillä sen verran rahaa, että saa maksettua sen muutaman kymppitonnin maksun, mutta ei kuitenkaan varaa yksin isoon omaan asuntoon. Pysyvyys plussaa, ei tarvitse muttaa lasten kouluja. Rivitalossa, jossa asun 3/5 asunnoista yh-äideillä. Aikaisemmin oli 4/5 mutta yhden lapset aikuistui. Nämä on siis kaikki 4h+k.
Lisäys: Asunto hyvällä alueella ja 10 min keskustaan. Täällä ei edes ole vuokra-asuntoja.
Valmisteilla oleva (pian muuttovalmis aso-koti 2020) mutta sitä aso-maksua ei ole julkisesti esillä. Miksi? Eikö niitä voisi reilusti laittaa kun asunnot on haussa.
Vierailija kirjoitti:
Jos on varaa laittaa se asumisoikeusmaksu omasta pussista (säästöjä tms) ettei tarvitse ottaa lainaa, silloi aso on loistava valinta. Makselee vaan sitten sitä vuokraa ja on varmaa asumista. Mutta toki jos joutuu ottamaan lainan, sitten se on järjetöntä: maksaa lainaa SEKÄ vuokraa.
Eikä ole, korot ovat matalat, joten asuntolaina on lähes aina järkevää. Ihan samahan se periaatteessa on, miten asumiskulut jakautuvat, kuhan tulot ovat sopivat suhteessa manoihin.
Lainaan voi hakea lyhennysvapaata, mitä viime vuosina on myönnetty avokätisesti. Joustoa talouteen esim. työttömyyden kohdatessa. Asuntolaina on lisää asiakkuutta pankissa ja voi tuoda säästöä peruspankkipalveluihin, bonusta tms.
Lisäksi, jos haaveilee omistusasunnosta, hyvin hoidettu laina voi olla etu seuraavassa lainaneuvottelussa. Jos haluat saada lainaa ihan ylärajoilla siihen mitä pankki voi myöntää, pankin valmius on parempi, kun olet jo osoittanut hoitavasi lainasi vastuullisesti.
Se aso-maksu oli tässä asunnossa vain 11 000 e tai sinne päin. Jos sen verran löytyy, niin ihan hyvä ratkaisu jos ei halua ostaa omaa, ottaa lainaa jne.
Vastike on hieman halvempi kuin vastaavien vuokrat. Ja aso-taloissa ei asu niin paljoa "ongelma-naapureita" kuin vuokrataloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinun ei tarvitse ottaa lainaa ASO-maksua varten, niin ihan hyvä vaihtoehtohan se on väliaikaiseksi asunnoksi.
Joskus oli jossain laskelma, että asumisoikeusasunto on pidemmällä aikavälillä kallein asumismuoto.
Miten asumisoikeusasunto voisi tulla pidemmällä aikavälillä kalliimmaksi kuin vuokra-asunto?
Ason vuokrat tuppaavat nousta nousemistaan.
No niinhän kaikki vuokratkin. Ehkä jotkut yksityiset vuokranantajat eivät ymmärrä nostaa vuokraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useamman lapsen yksinhuoltajana paras ratkaisu. On tilillä sen verran rahaa, että saa maksettua sen muutaman kymppitonnin maksun, mutta ei kuitenkaan varaa yksin isoon omaan asuntoon. Pysyvyys plussaa, ei tarvitse muttaa lasten kouluja. Rivitalossa, jossa asun 3/5 asunnoista yh-äideillä. Aikaisemmin oli 4/5 mutta yhden lapset aikuistui. Nämä on siis kaikki 4h+k.
Lisäys: Asunto hyvällä alueella ja 10 min keskustaan. Täällä ei edes ole vuokra-asuntoja.
10 min minkä kaupungin keskustaan, ja kävellen, bussilla vai autolla?
ASOn järkevyys paljastui mulle vasta nyt, kun haaveilen muutosta isompaan kämppään ja selailen asuntojen vuokra- ja myynti-ilmoituksia.
Saman tasoinen ja kokoinen vuokrakämppä maksaisi noin 100-150 e enemmän, isommasta saisikin sitten pulittaa jo 200-300 enemmän, vaikka olisi valmis muuttamaan vähän kauemmaskin.
Meillä on tässä n. 14 000 velattomana kiinni mahdollista asuntolainaa varten, jota emme ikinä olisi saaneet kasaan säästämällä, jos olisimme asuneet kalliimmassa vuokrakämpässä. Nyt on hyvä ja helppo alkaa pyytelemään lainatarjouksia, kun on käsiraha koossa.
Asuin aiemmin kt-asossa. Silloin vastike oli halpa muuhun tasoon nähden, espoossa 45m 500e.
Katsoin huvikseen mitä nyt saisi samalta suunnalta missä omistusasuntoni on. Samankokoinen rivari kuin omani olisi 1200e vastike. Maksan nyt lainaa ja vastiketta sama verran ja joskus tää kämppä on oma. Ei mitään järkeä jossain toista tonnia olevassa asovastikkeessa, oli kämppä millainen tahansa.
Minäkin harkitsen Asoa,, edellä mainittujen syiden vuoksi. Olen yh, ja nyt asutaan lapsen kanssa ahtaasti pienessä omistusasunnossa. Vaihtamalla asoon saisin tilavan ja uudehkon kolmion hyvältä alueelta.
Toisaalta asumiskustannukset nousisivat noin 700 euroa. Nyt hoitovastike ja lainan korot 300e, ja ason kustannukset olisivat lähes 1000e kuussa.
Haso olisi edullisempi, mutta jos sellaista ei saa, voi olla, että yritän vaikka ostaa vähän pienemmän mutta oman.
Minä harkitsen omistusasunnon myymistä ja Hason (helsingin asumisoikeus) asuntoon siirtymistä. Syy tähän:
- Meillä on pieni omistuskaksio, lapsi menossa kouluun ja tarvitsemme pian isomman
- Minulla ei ole varaa haluamani kokoiseen, uuteen tai uudehkoon asuntoon haluamaltani alueelta.
- Hason vastikkeet ovat tosiaan esim. kolmioista tasolla 700-800 euroa.
- Pienen vastikkeen ansiosta saan hyvin rahaa säästöön joka kuukausi
- Nyt on koronan takia niin epävarma tilanne, ettei tiedä miten asuntojen hintojen käy. Ja jos menee työpaikka alta, omistusasuntoon ei käytännössä saa asumistukea.
Kun myyn oman kämppäni, minulle jää kuitenkin siitä useampi kymmenen tuhatta, jotka voi sitten käyttää uuden hankintaan, jos joskus haluamaltani alueelta vapautuu sellainen kämppä jonka haluan. Kauppa on nopea tehdä, kun tarjouksen tekoon ei joudu laittamaan ehdoksi oman myyntiä
Minä eläkeläinen olen Aso-asuntoon muuttamassa maaseudulta kaupunkiin. Vanhasta kodista tulee kesämökki joka on 50km päässä.
Meidän perhe on aikoinaan asunut kahdessa asossa pk-seudulla, ne olivat rivitaloja kumpikin ja panin merkille kanssa yksinhuoltajien suuren osuuden. Minä olin siis perheellinen mies mutta olihan se kivaa kun naapureiden äidit tulivat aina juttelemaan.