Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko asumisoikeusasunnot suuri huijaus?

Vierailija
16.02.2020 |

Vastikkeet kalliita, mitään et omista kuitenkaan. Eihän nuo eroa vuokra-asunnoista mitenkään. Hullu systeemi, miksei lakkauteta?

Kommentit (132)

Vierailija
1/132 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalliita? Mistä päin Helsinkiä löydät kohtalaisen kokoisen kolmion 700€/kk?

Vierailija
2/132 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiinnolla odotan kommentteja. Suunnittelen nimittäin tällaisen hankkimista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/132 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä halvempia kuin vastaava vuokra-asunto. Talot rauhallisempia.

Vierailija
4/132 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nehän on sitä varten että saa halvemmalla vuokralla kivemman asunnon kivemmalta paikalta. Eli joo, vuokrakämppä, mutta halvempi kuin tavallinen vuokrakämppä.

Vierailija
5/132 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varma asunto. asunnon omistaja ei voi irtisanoa sopimusta.

Vierailija
6/132 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiinnolla odotan kommentteja. Suunnittelen nimittäin tällaisen hankkimista.

Kerro edes paikkakunta, niin saat vertailukelpoista tietoa.

Tietenkin kannattaisi itse laskea, mikä kannattaa.

Vierailija
7/132 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen harkinnut tuollaiseen muuttoa väliaikaisesti: tämänhetkisen asunnon kulut ovat turhan korkeat, ja tähtäimessä olevia asuntoja tulee harvoin myyntiin eli pitäisi pystyä liikahtamaan nopeasti kun sellainen tulee markkinoille.

Yksi asumisoikeuskämpän etu on että sieltä lähtö on puhdas ilmoitusasia.

Vierailija
8/132 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne meilläpäin ainakaan ole mitenkään erityisen halpoja edes jos laskee että samalla täytyy lyhentää sitä asumisoikeusmaksua varten otettua lainaa.

Vierailija
9/132 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nehän on sitä varten että saa halvemmalla vuokralla kivemman asunnon kivemmalta paikalta. Eli joo, vuokrakämppä, mutta halvempi kuin tavallinen vuokrakämppä.

Asunnon hienommuudesta tms. en osaa sanoa, kun missään esittelyssä ei koskaan ole mitään sisäkuvia noista, mutta Tampereella asumisoikeuskämpät on kyllä sellaisilla alueilla, joihin en muuttaisi. Ei siis välttämättä mitenkään huonomaineisia tms., mutta kaukana kaikesta ja huonot julkiset kulkuyhteydet. Täällä hintataso vastaa myös kyllä ihan vuokratasoa, joten ei ole todellakaan mitään järkeä. 

Vierailija
10/132 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tiedot on vapaasti julkisesti esillä. Sehän on sinun oma päätöksesi haluatko muuttaa tällaiseen asuntoon vai et. Jos tuntuu liian kalliilta ja löydät jonkun paremman vaihtoehdon itsellesi niin antaa mennä vaan! Ei sinua kukaan asumisoikeusasuntoon ole pakottamassa.

Vierailija
11/132 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän onkin verrannollinen vuokra-asuntoon. Turvallinen, kohtuuhintainen vuokra-asunto, johon voi tehdä muutostöitä.

Vierailija
12/132 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tyytyväinen. Pääsin Helsingin ns. hienolle alueelle paritaloon asumaan. Asunto on tilava ja nätti, on piha ja sauna ym. Palvelut vieressä ja tosiaan alue on hyvin rauhallinen. Täällä ei ole muuta kuin omakotitaloja ja rivitaloja ja ne ovat kaikki omistusasuntoja paitsi tämä meidän ASO-yhtiö. Jos ostaisin tältä alueelta tämän kokoisen ja kuntoisien asunnon, se maksaisi n. 500 000 e. Tämä maksoi vain 40 000 e asomaksun (saan sen takaisn korkojen kera jos muutan joskus pois) ja kuukausivastike on 1400 e. Se on jonkun mielestä varmaan paljon mutta vastaavanlaisen asunnon vuokra olisi paljon enemmän ja jos lyhentäisin asuntolainaa niin varmaankin kuukausierä olisi myös isompi. Nyt vastikkeeseen kuuluu lämmitys ja vesimaksu ja jos tulisi jotain remppaa niin itse en joutuisi maksamaan. Minulle tämä asunto oli kuin pieni lottovoitto.

Vierailija
13/132 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo myydä saa aina omansa pois?

Vierailija
14/132 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen ihmetellyt. Ainakin uusissa (2010 jälkeen rakennetut) vastikkeet ovat 2,5 kertaa vastaavaa omistusasuntoa kalliimpia ja korkeintaan satasen alle vuokratason.

Vierailija
15/132 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen tyytyväinen. Pääsin Helsingin ns. hienolle alueelle paritaloon asumaan. Asunto on tilava ja nätti, on piha ja sauna ym. Palvelut vieressä ja tosiaan alue on hyvin rauhallinen. Täällä ei ole muuta kuin omakotitaloja ja rivitaloja ja ne ovat kaikki omistusasuntoja paitsi tämä meidän ASO-yhtiö. Jos ostaisin tältä alueelta tämän kokoisen ja kuntoisien asunnon, se maksaisi n. 500 000 e. Tämä maksoi vain 40 000 e asomaksun (saan sen takaisn korkojen kera jos muutan joskus pois) ja kuukausivastike on 1400 e. Se on jonkun mielestä varmaan paljon mutta vastaavanlaisen asunnon vuokra olisi paljon enemmän ja jos lyhentäisin asuntolainaa niin varmaankin kuukausierä olisi myös isompi. Nyt vastikkeeseen kuuluu lämmitys ja vesimaksu ja jos tulisi jotain remppaa niin itse en joutuisi maksamaan. Minulle tämä asunto oli kuin pieni lottovoitto.

Joo Helsingissä ASO-asunnot onkin monesti sellaisissa paikoissa, joissa vuokrataso on muuten tosi korkea tai sitten asunnot ovat vaikkapa ihan uusia, jollaista ei olisi varaa ostaa. Eli Helsingissä ASO on oikeasti hyvä vaihtoehto. 

Itse muutin Tampereelle Helsingistä noin 5 vuotta sitten ja tällä ASO kämpät olivat pettymys. Kuten aiempaan viestiini kirjoitin, sijaitsevat sellaisilla alueilla, joihin en muuttaisi ja hintataso oli ainakin aiemmin hyvin lähellä vuokratasoa. Täällä ei siis ainakaan minun tarpeet ja tarjonta kohtaa ASO-kämpissä.

Vierailija
16/132 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy olla hyvä palkka jos pelkkä vastike on 1400 €.

Vierailija
17/132 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se on halvempaa että maksat ensin 15% asunnon hinnasta, ja sen jälkeen maksat vuokraa? Tuo alkaa olemaan järkevää siinä vaiheessa jos tämä vastike ei nouse, ja asunnon hinta ei laske.

Vierailija
18/132 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumisoikeusasuntojärjestelmä perustettiin aikana, jolloin oli vielä vuokrasääntely ja vuokra-asuntojen tarjonta olematonta. Jos ei ollut tarpeeksi pienituloinen tai muu sossutapaus saadakseen kaupungin vuokra-asuntoa tai muuta avaravuokra-asuntoa, johon oli tiukat tulorajat, ei ollut juuri mitään mahdollisuuksia löytää ainakaan pysyvämpää vuokra-asuntoa. Asumisoikeusasunnot luotiin antamaan tavallisille työssäkäyville ihmisille vaihtoehto oman asunnon ostamiselle.

Nykyisin on vähän toinen tilanne, kun kuka tahansa voi valita isojen vuokranantajien listoilta mieleisensä vuokra-asunnon, jos vain raha riittää vuokranmaksuun.

Vierailija
19/132 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion myydä oman pois ja muuttaa asumisoikeusasuntoon. Käytän rahani ihan itse enkä jätä perintöjä. Yli 55-vuotiailta ei tarkisteta tuloja eikä omistuksia aso-taloihin. Katson toki, ettei aso-yhtiö ole mikään onnenonkijayritys, joka 10 v kuluttua myy talon kokonaan jollekin muulle, eli pitää asona vain lain vaatiman ajan.

Vierailija
20/132 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtääkseni se köntsäsumma asunnon hinnasta kasvaa korkoa ja sen saa takaisin poismuutttaessaan. Eli onhan siinä silti jotain kotiinpäin, vaikka nyt korot ei mahdakaan olla minkäänlaiset.