Tutkimus: Luontainen laihuus johtuu enemmän geeneistä kuin elintavoista. "Läpipaskot" eivät ole myytti
https://www.iltalehti.fi/laihdutus/a/958a00bc-a2cb-41ec-b844-9c3670f7b2…
Kaikki tuntevat varmaan ihmisiä, jotka voivat syödä mitä hyvänsä lihomatta.
Syy on läytynyt: GEENIT.
Vaikka kyllähän tämä tiedettiin ilman tutkimustakin!
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tutkimuksessa laihat sanoivat rakastavansa ruokaa ja syövänsä mitä haluavat. Se ei merkitse mitään, koska sehän saattaa tarkoittaa ihan mitä tahansa. Hehän saattoivat haluta syödä kohtuullisia annoksia terveellistä ruokaa.
Tutkimus olisi pitänyt tehdä syöttämällä koehenkilöille kaikille täsmälleen sama määrä samaa ruokaa ja sitten seurata sen vaikutuksia.
Kun luki ns,läpipaskojen kommentteja, siellä oli vallitsevana kyllä se, että todellakin voinsyödä mitä tahansa ja miten paljon tahansa, vaikka 5 munkkia päivässä, suklasta ym.ja ei silti lihonut. Turha nyt saivarrella. Itsellä oli laiha koulukaveri aikoinaan ja siinäkään ei näkynyt mitkään herkut ollenkaan. Itse olen ollut pullukka lapsesta saakka.
Pitäisi myös ymmärtää jos on sellainen geeni että herkästi lihoaa, niin silloin ei kannata syödä niin paljoa ja epäterveellistä. Siis jos itse ei halua lihota?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läpipasko-sanan käyttö ole sen hyväksyttävämpää kuin kutsua ylipainoisia läskipaskoiksi.
Juu, eihän se kiva sana ole, mutta tuo vertaus on kyllä huono. Läpipasko ei ole lähellekään sama asia kuin läskipaska. Läpipaskolla tarkoitetaan henkilön ruoansulatuksen toimintaa. Läskipaska tarkoittaa, että tämä ihminen on itse paska.
Ja läpipaskostako ei muka saa kuvaa että tarkoitetaan läpeensä paskaa ihmistä, just. Kyllä huomaa että on team pullukka täällä taas tukemassa laihojen sortamista.
Ööö, ei. Se tarkoittaa nimenomaan sitä, että hänellä se ruoka menee nopeasti elimistön läpi ja muuntuu nopeasti ulosteeksi. Pasko-sana viittaa ulostamiseen. Paska-sana viittaa ihan vain ulosteeseen ja vakiintuneessa puhekielen merkityksessä huonoon tai vastenmieliseen. Pasko-sanalla ei vastaavaa puhekielen merkitystä ole, vaan se viittaa aina tuohon ruoansulatukseen.
Ihan sama mutta melkoinen peikonlehtiseinä tuossa videolla. :D Haluan tuollaisen. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavien haukkuminen ja syyllistäminen onkin aina ollut julmaa ja typerää. Nyt sille ei ole enää tieteellistäkään tukea.
Siitähän tässä ei puhuttu miksi joku lihoo, vaan siitä miksi joku toinen ei liho. Jos itsellä on taipumus lihoa, niin syöminen täytyy suhteuttaa siihen. Ei sillä ole mitään väliä jos naapurin Tiina ei liho. Sillähän voi olla vaikka lapamato.
Mutta pointtihan onkin se, kun nämä lihomattomat taivastelevat, mikä siinä on niin vaikeaa olla lihomatta, kun itselle se on niin helppoa. No olisiko juuri se vaikeaa, kun toinen joutuu tarkkailemaan syömisiään ja toinen ei?
Tuo taivastelu on omassa päässäsi. En tunne yhtäkään laihaa itseni mukaan lukien, jota kiinnostaisi kenenkään lihavan syömiset tai kilot.
Sivusta.
Taidat olla uusi tällä palstalla. Tai internetissä.
En ole uusi, mutta en perusta maailmankuvaani/ihmiskäsitystäni nettikirjoituksiin. Noin yleisesti ihmiset ovat ystävällisempiä "oikeassa elämässä". Netissä nyt vihataan ihan jokaista ryhmää koosta riippumatta, myös meitä laihoja.
Väitätkö siis, että netissä ne vihaajat eivät ole ihmisiä? Keitä he sitten ovat? Avaruusolioita vai robotteja?
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi myös ymmärtää jos on sellainen geeni että herkästi lihoaa, niin silloin ei kannata syödä niin paljoa ja epäterveellistä. Siis jos itse ei halua lihota?
Eiköhän suurin osa laiduttamista yrittäneistä ole nimenomaan tämän ymmärtänyt ja tiedostanut. Ja nimenomaan herkästi lihoavat ovat kauan jo yrittäneet tätä selittää, että lihotakseen ei tarvitse syödä aamusta iltaan mäkkäriroskaa, vaan vähemmästäkin se paino alkaa nousta. Mutta heitä ei ole uskottu.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tutkimuksessa laihat sanoivat rakastavansa ruokaa ja syövänsä mitä haluavat. Se ei merkitse mitään, koska sehän saattaa tarkoittaa ihan mitä tahansa. Hehän saattoivat haluta syödä kohtuullisia annoksia terveellistä ruokaa.
Tutkimus olisi pitänyt tehdä syöttämällä koehenkilöille kaikille täsmälleen sama määrä samaa ruokaa ja sitten seurata sen vaikutuksia.
Jep! Minä rakastan ruokaa, olen vegaani ja suurta herkkuani on erilaiset kasvisruuat, vihannekset niiden kaikissa erimuodoissa 😋 ns. Mätöstä en edes tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavien haukkuminen ja syyllistäminen onkin aina ollut julmaa ja typerää. Nyt sille ei ole enää tieteellistäkään tukea.
Siitähän tässä ei puhuttu miksi joku lihoo, vaan siitä miksi joku toinen ei liho. Jos itsellä on taipumus lihoa, niin syöminen täytyy suhteuttaa siihen. Ei sillä ole mitään väliä jos naapurin Tiina ei liho. Sillähän voi olla vaikka lapamato.
Mutta pointtihan onkin se, kun nämä lihomattomat taivastelevat, mikä siinä on niin vaikeaa olla lihomatta, kun itselle se on niin helppoa. No olisiko juuri se vaikeaa, kun toinen joutuu tarkkailemaan syömisiään ja toinen ei?
Minun tutut läpipaskot eivät kauhistele toisten lihomista, vaan yrittävät saada ihmiset uskomaan että ihan oikeasti syövät vaikka ovat laihoja. En itsekkään uskonut ennen kuin kaveri tuli yökylään. 45 kiloinen nainen, veti samanlaisia annoksia kuin mieheni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep! Minä rakastan ruokaa, olen vegaani ja suurta herkkuani on erilaiset kasvisruuat, vihannekset niiden kaikissa erimuodoissa 😋 ns. Mätöstä en edes tykkää.
Hyvä yritys. Kyllä vain kasvisruokakin voi olla mättöä ja esimerkiksi runsassuolaista ja -rasvaista. Eli tämä ei nyt todista, että todellisuudessa söisit kevyemmin kuin muut, vaikka yrititkin ilmeisesti näin vihjata.
Kyllä kai sillä aineenvaihdunnan nopeudella on suuri merkitys tuossa. Siis miten vatsalaukku ehtisi edes suurentua kun ruoka tulee niin nopsaan ulos?
Esimerkkinä, söin eilen aamu 10 aikaan marjoja ja klo 15 aikaan ne jo tuli ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun tutut läpipaskot eivät kauhistele toisten lihomista, vaan yrittävät saada ihmiset uskomaan että ihan oikeasti syövät vaikka ovat laihoja. En itsekkään uskonut ennen kuin kaveri tuli yökylään. 45 kiloinen nainen, veti samanlaisia annoksia kuin mieheni.
Aha. Sehän on sitten kiva juttu ja ovat varmaankin ymmärtäväisiä ihmisiä. Samaa ei kuitenkaan voi valitettavasti sanoa kaikista.
Vierailija kirjoitti:
Ei yllätä. Olin kolmikymppiseksi "läpipasko" ja söin määriä, joita moni ei uskonut ennen kuin vietti seurassani pidempään. Elimistö myös jotenkin sääteli ruokahalua, jolloin painon laskiessa enemmän, oli hirveä nälkä ja noustessa ruokahalu väheni eikä tehnyt mieli herkkuja. Eli käytännössä saatoin syödä mitä mieli teki, elimistö piti mielihalut tasapainossa.
Lasten hankinnan jälkeen ensin laihduin reippaasti ja sen jälkeen lihoin. Aivan kuin jotain olisi mennyt "sekaisin" ja paino nousi eikä elimistö enää tasapainota mielihaluja samalla tavalla. Tosin nyt vuosikymmenen jälkeen paino tuntuu tasaantuvan noin 10 kg aiempaa korkeammaksi ja elimistön mielihalut ja kylläisyys tuntuvat taas toimivan paremmin, vaikka ei yhtä hyvin kuin nuorena. Lähelle yhtä paljoa en kuitenkaan voi syödä kuin silloin joskus.
Minulla täysin sama kokemus. Ennen lasten saamista keikuin 18 painoindeksin hujakoilla vaikka söin todella isoja määriä, esim pussi sipsiä saattoi mennä useampana päivänä viikossa, aina herkkuja, isoja annoksia ym. Lasten saaminen muutti kaiken, samoin kolmenkympin täyttäminen. Nyt en tunnu pääsevän maha-alueen rasvasta mitenkään eroon, muuten olen edelleen suht hoikka. En toki enää lähelläkään alipainoa.
Sairauden vuoksi aineenvaihduntanopeus viimeisten vuosien aikana vaihdellut todella rajusti, voisi sanoa väliin jopa vuoristoratamaisesti. Paino on silti pysynyt samana (ruoka-annokset ja liikuntamäärä eivät). Jumalan ihmeestäkö on kyse, kun geenit eivät tätä pysty selittämään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo taivastelu on omassa päässäsi. En tunne yhtäkään laihaa itseni mukaan lukien, jota kiinnostaisi kenenkään lihavan syömiset tai kilot.
Sivusta.
Taidat olla uusi tällä palstalla. Tai internetissä.
En ole uusi, mutta en perusta maailmankuvaani/ihmiskäsitystäni nettikirjoituksiin. Noin yleisesti ihmiset ovat ystävällisempiä "oikeassa elämässä". Netissä nyt vihataan ihan jokaista ryhmää koosta riippumatta, myös meitä laihoja.
Väitätkö siis, että netissä ne vihaajat eivät ole ihmisiä? Keitä he sitten ovat? Avaruusolioita vai robotteja?
En tiedä, minkälaisissa piireissä sinä sitten liikut, mutta minun lähipiirini koostuu ihmisistä, jotka hyväksyvät kaikki sellaisina kuin ovat. Meitä on monen näköistä, kokoista, pitkää, pätkää, useaa eri uskontoa ja on äitiä ja isää ja sateenkaariperhettä. Ketään ei jaksa kiinnostaa muiden syömiset. Nettikirjoitukset vääristävät ajattelua, koska täällä suurinta ääntä pitävät jollain tavoin pahoinvoivat ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä yritys. Kyllä vain kasvisruokakin voi olla mättöä ja esimerkiksi runsassuolaista ja -rasvaista. Eli tämä ei nyt todista, että todellisuudessa söisit kevyemmin kuin muut, vaikka yrititkin ilmeisesti näin vihjata.
Voi olla mutta minun ruokani ei ole. Kai minä itse tiedän mitä syön??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läpipasko-sanan käyttö ole sen hyväksyttävämpää kuin kutsua ylipainoisia läskipaskoiksi.
Juu, eihän se kiva sana ole, mutta tuo vertaus on kyllä huono. Läpipasko ei ole lähellekään sama asia kuin läskipaska. Läpipaskolla tarkoitetaan henkilön ruoansulatuksen toimintaa. Läskipaska tarkoittaa, että tämä ihminen on itse paska.
Ja läpipaskostako ei muka saa kuvaa että tarkoitetaan läpeensä paskaa ihmistä, just. Kyllä huomaa että on team pullukka täällä taas tukemassa laihojen sortamista.
Ööö, ei. Se tarkoittaa nimenomaan sitä, että hänellä se ruoka menee nopeasti elimistön läpi ja muuntuu nopeasti ulosteeksi. Pasko-sana viittaa ulostamiseen. Paska-sana viittaa ihan vain ulosteeseen ja vakiintuneessa puhekielen merkityksessä huonoon tai vastenmieliseen. Pasko-sanalla ei vastaavaa puhekielen merkitystä ole, vaan se viittaa aina tuohon ruoansulatukseen.
Niinniin ja lihava/läskikin tarkoittaa tukevavartaloista ihmistä, silti vain heillä näyttää olevan oikeus loukkaantua noiden termien käytöstä. Et voi tosissasi väittää, että läpipasko on ihan ok sana käyttää kenestäkään, johan sen korvakin jo sanoo että aivan kauhea sana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja nyt lopetetaan se uhriutuminen ja syyllistäminen, aivan vastaavasti lihavat taivastelee laihoja että mikseivät syö että saisivat vähän lihaa luiden päälle. Kuvitteletteko, ettei tuollainen loukkaa?
Jos olisit lukenut artikkelin tai tutkimukset olisit huomannut siinä sanottavan elintapojen ja ruokailun olevan merkittävästi geenejä tärkeämpi tekijä. Tutkimus kertoo geeneillä olevan jonkin verran vaikutusta. Pääpaino yhä edelleen on sillä mitä syö ja miten liikkuu. Merkittävä uusi tieto on, että geeneillä ylipäätään on edes jonkinlainen vaikutus. Ei tuo tutkimus millään tapaa laita nykyistä tietämystä ravitsemuksesta ja laihtumisesta uusiksi. Yhä edelleen samat perusasiat pitävät paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Niin, jotkut voi syödä mitä vaan miten paljon vaan. Kiva heille. Itse en voi ja kun en halua lihoa niin säännöstelen ruokaani. Vai pitikö tämä tulkita niin että ei voi mittään, lihon vaikka en söisi mitään?
Eiköhän kaikki lihomiseen taipuvat tiedä, että heidän pitää säännöstellä ja suurin osa säännöstelee. Mutta ne laihat jotka voivat syödä mitä vain, eivät tunnu tajuavan, että toiset kohoaa hillittömästi samasta määrä ruokaa. Heillä on kuvitelma, että ne lihavat syövät vielä isompia määriä ja mässyä salaa.
Miehet kuluttavat keskimäärin enemmän kuin naiset, koska ovat keskimäärin lihaksikkaampia, pidempiä jne