Sinä ensisynnyttäjä joka ET revennyt synnytyksessä...
.... Mitkä asiat luulet vaikuttaneen siihen, ettet revennyt ensisynnytyksessä? Oliko ns aktiivinen synnytys, olitko paljon liikkeessä avautumisvaiheessa, ponnistitko pystyasennossa, oliko vesisynnytys...?
Ensisynnyttäjänä kiinnostaa kuulla!
Kommentit (219)
Saahan sitä voidella mirhamilla ja vaikka hunajalla alapäätänsä jos siltä tuntuu, mutta ei sill ole mitään vaikutusta repeämisiin :D Ei uskoisi että vielä vuonna 2020 tällaista humpuukia ja hopeavettä tarjoillaan, ja että näin moni ihan peruskoulun käynyt nainen vieläpä uskoo!
Toiset repeää, toiset ei, yksilökysymyksiä, ja lapsen koosta, asennosta kiinni, ei mistään "öljyämisistä" :D
Kudostyyppi varmaan se syy. Esikoisesta olin pakkomakuutuksessa koko synnytyksen kun oli tulehdus ja olin tipassa ( en tiennyt että
Olisin saanut silti liikkua tippaletkun kanssa ), vauva ei laskeutunut oikein ja syntyi avotarjonnassa. Tuli yksi pieni nirhauma. Toisessa synnytyksessä liikuin aktiivisesti loppuun asti. Vauva syntyi toisella ponnistuksella eikä edes nirhaumia. Ei tullut myöskään raskausarpia.
Riippuu kudostyypistä ja vauhdista. Esikoiseni syntyi leikkauksella, mutta 2. normaalisti ilman repeämiä. Olin jalkeilla ja liikuin paljon. Se helpotti kipuja. Lisäksi mies hieroi lantion lihaksia. Minun tilannetta helpotti varmaan toinen raskaus, koska ensimmäinen venytti osan lihaksia valmiiksi. Ikäero heillä siis lyhyt.
Ihan tavallinen synnytys, minulla ei ollut mitään kiinnostusta saati harrastuneisuutta synnytystapoja ym kohtaan. Halusin vaan hoitaa sen pois alta. Ponnistusvaihe 8 min. Joku pieni nirhauma tuli johon laitettiin yksi tikki, ei myöskäään raskausarpia tullut. Eli kannatan kudostyyppiteoriaa.
Mulle lääkäri sanoi että mulla on joustamaton kudostyyppi. Valitsin sektion.
Mitä olisitte itse tehneet jos teille olisi annettu tuo tieto?
Ei saa ponnistaa heti kun siltä tuntuu, vaan pitää odottaa. Lisäksi pitää pyrkiä pois makuulta.
Ei tullut repeämiä ja yhtään tikkiä ei tarvittu.
Rasvaisin vatsaa kookosöljyllä ja yhtään arpea ei tullut.
Vierailija kirjoitti:
Rasvaisin vatsaa kookosöljyllä ja yhtään arpea ei tullut.
Rasvaisin aamuin ja illoin.
Suosittelen myös tuota Delphinen Epi No -harjoituspalloa, sillä sai hellästi totutettua alapään kudoksia tulevaan koitokseen. Esikoinen oli 3950 g ja 51 cm ja ikää tällä ensisynnyttäjällä jo 37 v., joten potentiaalia repeämiselle oli, mutta kaikki meni hienosti, ponnistusvaihe kesti sellaisen 20 minuuttia. Jälkeenpäin samalla laitteella sai treenattua lantionpohjan lihakset nopeasti kuntoon, mikä oli mukavaa omalta kannalta ja mieskin tykkäsi.
Varmasti asiaan vaikutti se, etten pitänyt raskautta sairauksena. Liikuin koko raskauden ajan ja pidin huolta kunnosta. Kahdeksannella kuulla juoksin kiireellä junaan parin kilometrin matkan painava reppu selässä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma liittyy kudosten kuntoon. Tiedä sitten miten helppo siihen itse vaikuttaa. Takana kaksi synnytystä ilman repeämiä.
Jep, samaa on sanottu minulle. Sain kyllä itseasiassa hiukan raskausarpia, mutta en revennyt. Synnytin ensimmäisen lapsen 24-vuotiaana, leveäharteinen poika painoi 3,8 kg.
Sain raskausarpia, mutta en revennyt yhdessäkään kolmesta synnytyksestäni. En tiedä vaikuttiko asiaan myös haluni synnyttää luonnonmukaisesti ilman kipua turruttavia aineita.
Synnytysten aikana liikuin paljon ja ponnistusvaiheessakaan en maannut sängyssä. Kaikki synnytykset sujuivat helposti enkä tuntenut kovia kipuja.
Luulen, että pystyasennossa ponnistaminen auttoi. Painovoiman avulla vauvat liukuivat hyvin ulos, 2 synnytystä takana eikä yhtään repeämää. Niin ja olin myös nuori synnyttäjä, 23 ja 26v.
Ihan normisynnytys, vieläpä aika nopea sellainen. Ponnistin perinteisesti selällään.
Minulle tehtiin pieni viilto, ihan itse sain päättää, tehdäänkö vai ei. Päätin, että tehdään vaan. Repeämistä kun ei tiedä, miten iso tulee, niin viilto vähän hallitumpi. Arpikudosta siihen jäi.
Vierailija kirjoitti:
Sain raskausarpia, mutta en revennyt yhdessäkään kolmesta synnytyksestäni. En tiedä vaikuttiko asiaan myös haluni synnyttää luonnonmukaisesti ilman kipua turruttavia aineita.
Synnytysten aikana liikuin paljon ja ponnistusvaiheessakaan en maannut sängyssä. Kaikki synnytykset sujuivat helposti enkä tuntenut kovia kipuja.
Ei minullakaan ole ollut mitään kipua lievittäviä lääkkeitä ja olen liikkunut kaikkien kolmen synnytykseni aikana koko ajan. Silti aivan jäätävät repeämät kaikissa synnytyksissä.
Synnytin nopeasti, ja lääkäri otti molemmilla käsillä vauvasta kiinni ja auttoi olkapään ulos (oli kiinni ja hengitys hankalaa), eikä silti tullut yhtään repeämää. En tiedä, tuuria? Raskausarpia tuli.
En tiedä, mutta hyvän kudostyypin mainitsi kätilö synnytyksen jälkeen.
Selällään, pitkä ponnistusvaihe, vauva virhetarjonnassa ja imukupilla lopulta ulos, ilman repeämiä selvisin.
Kiva kuulla olevan muitakin joiden youtube-haussa on synnytysvideot! XD ja totta toi, vesisynnytys on joteskin "siistimpi"?!