Oletko jättänyt myöhästelijän kyydistä?
Jotkut odotuttavat itseään yhä uudelleen. Sitten naureskellaan että mulla on varmaan päässä vikaa... oon varmaan adhd.. Ilmoitin tällaiselle selittelujälle että lähtö on tiettyyn aikaan ja sillon myös lähdetään. Mökkiviikonloppuun ehti muut hyvin, mutta myöhästelijä soitti 20min sovitun ajan jälkeen ja haukkui meidät täysin. Viestejä viikonlopun pilaamisesta tullut näemmä pitkin yötä.
Kommentit (231)
Jotkut on vaan tuollaisia myöhästelijöitä, joiden ajantaju on olematon.
Esimerkkinä anoppini. Jos hänen kanssaan piti olla jossakin tiettyyn aikaan, piti lähtöaika sopia vähintään puolta tuntia todellista aikaisemmaksi.
Lähtöhetkellä hän oli yleensä vielä puolipukeissa silittämässä paitaansa.
Tai sitten hän oletti, että yhdessä vieraisille mennessä kukkakimpun hakeminen onnistuu ”suitsait” eli minuutissa. Kukkakauppoja ei kuitenkaan ollut aivan matkan varrella eikä kaupoissa juuri halutun kaltaisia kimppuja valmiina.
Parhaimmillaan olemme ehtineet hänen kanssaan ajoissa kirkkoon vihkitilaisuuteen mutta myöhästyneet sen jälkeen olleesta hääjuhlasta, kun hänen piti poiketa jonnekin sivummalle ompelemaan kuntoon hameensa repsottava helma.
Oli näytteenottolabrassa pari kesää töissä. Yksi vakituinen labrahoitaja (nyk. nimike kai bioanalyytikko) oli JOKA IKINEN AAMU myöhässä n. 20 minuuttia.
Tiedetään kaikki, millainen iso ryysis ja kiire labrassa on juuri aamun alussa. Ja tää yks lampsi kaikessa rauhassa ja pokkana vasta ovesta sisään, kun muut vetivät hiki hatussa jonoja lyhyemmäksi.
Sitten, jos tällaiselle kuittaa, että "harmi, ettei duuni alkanut 7.30, koska siinä tapauksessa olisit ollut ihan ajoissa töissä".
Tai tapaamisesta AINA vartin myöhässä olevalle: olisitko ollut ajoissa, jos jo alunperin olisimme sopineet tapaamisen klo 18.15? Ei ne älyä mitään piikkiä. Eivät välitä muiden olosta ja tunteista.
Eniten ärsyttää myöhästelijöiden hyysääminen esim. maksetuilla kursseilla. Kun kurssin aloitusajaksi on ilmoitettu klo 09.00 sanoo opettaja, että odotellaan nyt vielä, kun täältä puuttuu väkeä. Sitten kun viimein aloitetaan ja opetus alkaa ja joku tulee vartin myöhässä, kertoo opettaja samat asiat uudestaan tälle myöhästyjälle, joskus useampaan kertaan kun väkeä tippuu paikalle moneen otteeseen.
Tämä on pois niiltä, jotka ovat ajoissa.
Jos olen maksanut kurssista, oletan että opettaja pitää aikataulusta kiinni, eikä poukkoile myöhästyjien ehdoilla, kärsikööt ne, jotka eivät ole ajoissa.
Toisilla on geneettinen alttius myöhästelylle, toiset taas ovat jämptejä luonnostaan.
Vierailija kirjoitti:
Toisilla on geneettinen alttius myöhästelylle, toiset taas ovat jämptejä luonnostaan.
Mutta geneettisesti ei myöhästytä omalta lomalennolta. On se kumma juttu se genetiikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta geneettisesti ei myöhästytä omalta lomalennolta. On se kumma juttu se genetiikka.
Ivallisten piikittelyiden ystävä varmaan pitää tuota hyvänä oivalluksena, mutta todellisuuden kanssa tuolla ei ole tekemistä. Näitä surkeita myöhästelijöitä tosiaan on, jotka myöhästyvät lomalennolta tai -risteilyltä siinä missä omista yo-kirjoituksistaan tai vaikkapa omista häistään. Ainoastaan hautajaisiinsa ovat aina ehtineet ajoissa.
Jostain syystä kaveri ei koskaan myöhästy junasta eli siihen "yhteiskyytiin" hän kyllä ehtii, mutta jos olen omalla autolla, kaveri on aina 10 -30 min myöhässä. Vetoaa siihen, että juna ei odota.
Lopulta totesin, että en odota minäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Kyllä se myöhästelijä silloin on ajoissa, kun on itselleen jotain tärkeää kyseessä ja tietää ettei kyyti odota. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rajansa odottelulla eli voisin jättää. Eka tietenki soittais, että kohta jää kyydistä.
Soittaminen on virhe. Krooninen myöhästelijä sanoo olevansa siellä ’ihan kohta’ ja silloin on odottajan syytä jos myöhästelijä ei ehtinyt mulaan vaikka odottaja tiesi että myöhästelijä on siellä ’ihan kohta’ (lue: ehkä tunnin päästä). Parempi vain lähteä menemään ilman sen kummempaa soittelua.
Normaali ihminen soittaa ennen kuin on jo myöhässä ja sopii vaihtoehtoisesta järjestelystä jos jostain syystä myöhästyy.
Mitä ihmettä enää soittamaan, aikataulu jos on sovittu, niin aikataulu on sovittu. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Minne teillä hätähousuilla on niin tulenpalava kiire? Yllättäviä asioita voi tulla. Ei nyt pieni myöhästyminen maailmaa kaada.
Täsmällisyys ei ole hätäilyä. Se on toisten kunnioittamista, kun pidetään aikataulusta kiinni. Kaikilla lienee parempaa tekemistä, kuin odotella kerta toisensa jälkeen aikuista ihmistä, joka ei hallitse ajankäyttöään. Eri asia sit nämä tapaukset, kun auto ei starttaa jne. Tällöin taas on suotavaa ilmoittaa myöhästymisestä. Nykyajan kommunikointivälineillä luulisi onnistuvan.
Minulla oli myös joskus työkaveri, jonka kanssa kuljimme noin kerran kuukaudessa parin tunnin matkan päähän toiselle toimistolle palaveriin. Koska minä tulin kauempaa, niin kuljimme usein minun autollani ja ajelin useamman kilometrin mutkan, että hain hänet kotoa.
Alussa tyyppi oli kutakuinkin ajoissa, mutta sitten aikataulut alkoivat venymään ja jouduin ajamaan tosi kiireellä lopun matkaa, että ehdimme paikalle. Varsinkin talvella oli ikävä odotella ja pitää autoa käynnissä tai jos ei pitänyt, niin lasit menivät huuruun ja muutenkin parin tunnin matkalle saattoi osua muutamakin hidastava tekijä, johon ei pystynyt varautumaan.
Laittelin hänelle viestiä kotoa lähtiessäni ja aeuravan laitoin pihalta. Häneltä tuli viestiä, että juu juu, ole siellä pian, mutta aina siitä meni 10 minuuttia ainakin. Kerran laitoin viestin pihalta, että lähden 5 min päästä ja kaveri laittoi viesti, että selvä. Odotin 6 minuuttia ja lähdin. Kaveri soitteli 15 minuutin päästä, että missä olen? Siitä tuli räkytystä ja sanomista pitkäksi aikaa, mutta näytin aina viestiketjua, jossa ei ollut enää mitään seliteltävää.
Seuraavalla kerralla laitoin kunnon aikataulut, mutta tyyppiä ei näkynyt, joten lähdin yksin. Kaveri tuli paikalle sitten omalla autollaan yli puoli tuntia myöhässä. Sen jälkeen en enää edes kysellyt, vaan menin sinne yksin ja kaveri tuli omalla autollaan omine aikoinensa. Enää sitä matkaa ei onneksi tarvitse tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä muuten taas esimerkki faktasta, joka menee ihmisillä tunteisiin. Miksei vaan voi hyväksyä sitä, että kaikki ihmiset käyttäytyvät omien ominaisuuksiensa pohjalta? Siksi, kun se loukkaa minua, yliopiston käynyttä "älykköä".
Meidän perheessä on (tai siis oli) myöhästelevä teini. Aina olimme joka paikasta myöhässä, kun yhtä piti odottaa.
Kerran sitten oltiin ölähdössä n. 1 tunnin kestävään tilaisuuteen. Päätettiin, että nyt ei myöhästytä, joten jos teini ei tule ajoissa autoon, missä muut jo odottelimme, me vain lähdemme. Me siis lähdimme viimetipassa, ja soitin, ettei tarvitse tulla ulos, kun lähdimme jo. Mutta hän olikin juuri lyönyt asuntomme oven kiinni, ja oli rappukäytävässä ilman avaimia, joten siinäpä odotti sitten ulkona sen tunnin kun me olimme poissa.
Oppi ainakin vähän paremmin olemaan ajoissa. Viimetipassa hän on silti edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Minne teillä hätähousuilla on niin tulenpalava kiire? Yllättäviä asioita voi tulla. Ei nyt pieni myöhästyminen maailmaa kaada.
Niin niin,sulle sopii siis että sovin kanssasi että tapaamme 16:45 ja juna lähtee 17:00 ja sua ei näy mailla ei halmeilla vaikka kello on 16:59?
Mä menen junaan ja paikoilleni istumaan vaikka et tule. En jää odottelemaan.
Kun et kerran tule,sua ei kiinnosta seurani eikä se,minne olemme menossa.
No,maksa sitten turhasta,oma vikasi.
Itse olen myöhästelijä. En enää käy missään enkä tee mitään ylimääräistä, koska ajoissa oleminen on niin stressaavaa. Jos haluaa ehtiä esim. aamulla ajoissa johonkin, niin ei voi nukkua koko yönä kuin korkeintaan vähän koiranunta pätkissä, kun pitää tarkkailla kelloa ja olla henkisesti lähtövalmiina. Koko edellinen päivä on mennyt siihen että on varmistanut, että kaikki on valmiina ja se on silti venynyt yleensä yön puolelle. Sitten alkaa se kellon vahtaaminen. Se jatkuu vielä kiivaampana heti herätyksen jälkeen. Jos kelloa ei katso muutaman sekunnin välein, niin jossain vaiheessa se on tehnyt kuitenkin jonkun ilkeän aikahypyn ja hypännyt yhtäkkiä puoli tuntia eteenpäin, vaikka aikaa olisi kulunut vain viisi minuuttia. Edellisestä illasta asti on ollut myös ehtimisen takia hirveä stressi ja sellainen alitajuinen paniikki. Tämän takia myös vatsa menee lopulta sekaisin ja aamulla joutuu vielä panikoimaan sitäkin, että joutuuko taas ravaamaan viime hetkellä vessassa. Kyllä muuten ottaa päähän, kun on stressaannut koko edellisen päivän, yön ja aamun että ehtii ajoissa ja herännyt tunteja aiemmin ja kaikki on ollut hyvissä ajoin valmiina, niin sitten viime hetkellä vatsa päättää mennä ihan sekaisin.
Olen todennut että elämä on huomattavasti rennompaa ja mukavampaa, kun ei käy yhtään missään ylimääräisessä, vain siellä missä on pakko. Ja että töihin on liukuva työaika, niin ei tarvi kaikkea vapaa-aikaa ja öitä töihin ajoissa ehtimistä stressata. Jotenkin se kaikki stressaamiseen mennyt aika on täyttä vapaa-ajan hukkaamista. Samoin se aika kun on tuntia liian aikaisin paikalla, kun on varmistanut että varmasti ehtii.
Vierailija kirjoitti:
Geneettiselle myöhästyjälle pitääkin kertoa tilaisuuden alkamisajankohdaksi se kellonaika, jolloin hänen pitää lähteä kotoaan, tai joillekin jopa ajankohta, jolloin hänen pitää alkaa valmistautumaan lähtöön.
Mutta on sellaisiakin myöhästelijöitä, jotka myöhästyvät ihan vain silkkaa kus'päisyyttään.
Onneksi miehet ovat aina joissa. Myöhästelyt on naisten typeriä valtapelejä
Vierailija kirjoitti:
Onneksi miehet ovat aina joissa. Myöhästelyt on naisten typeriä valtapelejä
Kerran yksi nainen sanoi minulle häissä, näin: "Kerrankin ollaan ajoissa, kun sanoin miehelleni, että häät alkavat >2 tuntia aikaisemmin kuin ne oikeasti alkoivat<."
Noin ajatteli sekin kaveri, joka myöhästyi ylioppilaskokeista eikä sen takia saanut lakkia samaan aikaan kuin me muut. Joskus myöhästymisellä voi olla hyvinkin isot seuraukset.