Mitä tehdä jos on 13 vuotias ja tamponi ei vaan mee sisään ilman että sattuu
Mitä mun pitäis kokeilla ja tehdä. olen kokeillut ob m
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Tamponia ei suositella käytettäväksi nuorelle joka ei ole vielä ollut yhdynnässä, juurikin siksi että vaginan suulla olevat sidekudokset (ns. immenkalvo, joka harvemmin on varsinainen kalvo) eivät ole löystyneet niin paljoa, etteikö asentaminen (jossa yleensä täytyy pari sormea ja asetin saada sisälle) olisi mahdollista. Siksi kannattaisi käyttää siteitä ennemminkin. Jos vuoto ei ole ihan järkyttävän runsasta, voi uimahallissakin käydä ilman tamponia, koska jos ei asiakseen mene haarojaan altaassa levittelemään, ei kuukautisvuoto sieltä ihan helposti karkaa, kunhan on pessyt hyvin ennen altaaseen menoa.
Jos vielä arveluttaa, kouluterkkarin puheille, hän osaa auttaa.
Ei pidä paikkaansa etteikö tamponia voisi käyttää ennen yhdyntää! Itse aloin käyttää niitä heti kun älysin, että inhottavia hiostavia ja ohivuotavia siteitä ei ole pakko pitää, vaan vaihtoehtojakin on. Ja toiseksi, et voi olla tosissasi, että olisi muka ok mennä ilman tamponia uimaan kuukautisten aikana..? Kyllä sieltä aina jotain tiputtelee, ja kaiken lisäksi vuodon määrä vaihtelee, eli sitä on mahdotonta arvioida etukäteen. On siis aivan mahdollista, että yhtäkkiä altaassa lorahtaa iso klimppi veteen. Hyi olkoon. Jos tamponi tuntuu kiristävän, niin se on vain survottava kerralla sisään, jotta immenkalvo löystyy/repeää. Jossain vaiheessa se ns. neitsyyden menetys on joka tapauksessa edessä.
Nykyisin siteet ovat hyvin ohuita ja imukykyisiä, joten tamponeille ei ole samanlaista tarvetta kuin ennen muinoin, kun siteet olivat valtavan paksuja pötköjä.
Sitten tuosta tamponeiden yökäytöstä. Onkohan se ollenkaan suositeltavaa. Muistan ainakin oppineeni, ettei tamponia pidä jättää yöksi sisään.
Ja vielä oma muisto eka tamponeista. Tamponi ei meinannut mennä sisään ollenkaan. En enää muista miten se sitten lopulta alkoi sujua. Palasin kuitenkin siteiden vakikäyttäjäksi, kun siteet ohenivat nykyisenlaisiksi.
Ihme viestejä nuo jotkut että ei kannattaisi käyttää muka ennen ensimmäistä aktia... Monissa harrastuksissa melkein välttämätöntä, ja koulun uinnistakaan ei kovin helpolla pysty nykypäivänä olemaan pois.
Itseänikin sattuu tampoonin laitto vaikka olen jo 23 vuotias :/ Todella inhottavaa sikäli että joutuu pitämään siteitä.. mutta suosittelisin sinullekin siteiden käyttöä!
Ja älä välitä näistä ketjun ällöttävistä törkymiehistä 💕
Kokeile tosiaa tampaxia. Vaatii kyllä vain, että opettelet rentouttamaan lihakset. Kyllä se siitä, onnistuu varmasti, eikä mitään pahaa voi sattua. Kyllä jokainen alkuun jännittää ja jopa vähän pelkää. Ei syytä huoleen.
Ekan kerran kun mä kokeilin tamponia niin olin kyykyssä ja painoin sen sisään yhdellä sormella. Sen verran et sormi upposi toiseen nivelen asti tai ainakin lähelle.
En tosin ollut siinä vaiheessa ollut neitsyt enää vuosiin. Mutta tamponeihin jäin koukkuun heti. Niin paljon mukavampi käyttää kuin side. Karvat ei liimaudu yhteen eikä haise hautuneelta veripimpiltä metrien päähän. Yöllä ei tarvitse pelätä että veri valuu persvakoa pitkin patjalle, kun yöside ei ollutkaan riittävän pitkä.
Välillä saattaa tosin unohtaa, että on menkat ja pissata naruun.
Itse laitoin (asettimellisen ja pienimmän mahdollisen Tampaxin) tamponin ekoilla kerroilla ja kotona ollessani aina sängyllä selälläni maaten :D Se oli helpompaa kun pystyi makaamaan rennosti.
OB:llä on hyvä asettimella oleva tamponi, harjoittelu ja oikean asennon löytäminen on tärkeää. Oma lapseni joutui opettelemaan, koska lomamatkalla alkoi kuukautiset ja uima-altaalla olosta ei olisi tullut muuten mitään. Vaihtoi vain tarpeeksi usein ja muuten piti sidettä. Loma sujui hyvin ja ei mitään tulehduksia yms
Vierailija kirjoitti:
Tamponia ei suositella käytettäväksi nuorelle joka ei ole vielä ollut yhdynnässä, juurikin siksi että vaginan suulla olevat sidekudokset (ns. immenkalvo, joka harvemmin on varsinainen kalvo) eivät ole löystyneet niin paljoa, etteikö asentaminen (jossa yleensä täytyy pari sormea ja asetin saada sisälle) olisi mahdollista. Siksi kannattaisi käyttää siteitä ennemminkin. Jos vuoto ei ole ihan järkyttävän runsasta, voi uimahallissakin käydä ilman tamponia, koska jos ei asiakseen mene haarojaan altaassa levittelemään, ei kuukautisvuoto sieltä ihan helposti karkaa, kunhan on pessyt hyvin ennen altaaseen menoa.
Jos vielä arveluttaa, kouluterkkarin puheille, hän osaa auttaa.
On niin ihmeellistä juttua, että epäilen kirjoittajaa pervoksi mieheksi. Tamponin "asentamisessa" tarvitaan asettimen lisäksi tunkea pari sormeakin sisään...Mitä helvettiä? Ja uimahalliin ilman kuukautissuojaa? Tämä ihminen ei ole koskaan kuukautisia eikä tamponeita nähnytkään.
Miksi pitää tunkea sisäänsä mitään? Käytä sidettä hyvä lapsi.
kiitos kaikista avuista. ostin kaupasta tampaxin asetimellisia tamponeja. nyt testaan. koko oli regular (keltainen) en löytänyt lites kokoa. oisko jotain kauppaa josta vois löytää? ei ollut ainakaan mun kunnan s-marketissa tai k-marketissa.
Tämä on jonkun hullun aloitus.
Mutta sanon tämän oikeille 13-vuotiaille, älä käytä tamponia vaan siteitä.
Itse en ole koskaan käyttänyt tamponia, tuntuu suorastaan sairaalta keksinnöltä. En ymmärrä miksi jotkut viitsii sellasia tunkea sisäänsä.
Ja varsinkin että sinun ikäinen käyttäisi.
Eli sideostoksille.
N46
Hyi, ei mitään tamponeja. Käytä siteitä.
Minä pystyin käyttämään tamponia vasta synnytyksen jälkeen.
Suosittelen noin nuorelle siteitä.
Voi johtua immenkalvosta. Oma tytär ei ole tamponeja käyttänyt, mutta 12-vuotiaana alkoi käyttää kuukuppia ja sen kanssa oli ongelmia, ettei meinannut saada sitä sisään. Immenkalvo oli siinä tiellä enkä itsekään ensin hoksannut, että saattaa siitä kiikastaa. Pienen harjoittelun jälkeen kupin käyttö alkoi sujua, netistäkin löytyi siihen vinkkejä ja ohjeita.
Mutta yksi vaihtoehto voisi olla kuukautissieni. Tyttäreni käytti sieniä ennen kuppia, aluksi koulun uimapäivinä ja sitten muutenkin, kun tykästyi niihin. Sieni on helpompi asettaa, tosin siinä on hankaluutena huuhtelu, pitää päästä sellaiseen vessaan missä on käsienpesuallas. Voi olla kouluvessoissa hankala jos wc-kopissa ei voi sitä sientä huuhdella.
Minulla oli sama juttu tuon ikäisenä. Sormilla vähitellen venyttelin. Tamponia ei ole mikään pakko käyttää, ellei ole ihan pakko päästä uimaan just kuukautisten aikana.
Jeesus taas mitä neuvoja. "Älä käytä tamponeja, murjot itsesi, jalkasi amputoidaan!"
Kukin käyttäköön mitä suojia haluaa, mutta ollaanko täällä oikeasti sitä mieltä, että 13-vuotias ei voi esim. kuukautisten aikana käydä vaikkapa rannalla ja/tai uimassa? Immenkalvon olemassaolo ei vaikuta tamponin käyttöön yhtään mitenkään.
Kun mulla alkoi kuukautiset, äiti antoi ensimmäisenä tamponin käteen ja sanoi että opettele käyttämään tuota, niin ei elämä ole menkkojen aikana niin tolkuttoman hankalaa. Eikä tarvitse perua uimareissuja.
Ap, laita tosiaan vaikka vähän perusvoidetta tamponiin. Kokeile eri asennoissa, ja jos et pysty rentoutumaan, yritä seuraavalla kerralla uudestaan. Kyllä se sinne menee kunhan lakkaat jännittämästä. Ja muista laittaa riittävän syvälle, muuten tuntuu kurjalta. Se on oikeassa paikassa kun se ei tunnu miltään.
Vierailija kirjoitti:
Minä pystyin käyttämään tamponia vasta synnytyksen jälkeen.
Suosittelen noin nuorelle siteitä.
Eli penis mahtui kyllä sisälle mutta tamponi ei? :D
Hoihhoijakkaa.
Voit ehkä ensin yrittää sormin saada emättimen aukkoa isommaksi muutaman kuukauden ajan ja sitten kokeilla uudestaan pienellä ob:lla. Kiire ei kuitenkaan ole, suurin osa taitaa käyttää siteitä alussa monta vuotta. Tamponeissa myös bakteeritulehdusriski, joka voi olla todella hurja.
Tiukkuudessa ei ole mitään ihanaa. Onko sinulla ymmärryksessä vikaa kun et tajua että liika tiukkuus SATTUU!!! Siis koskee, tekee KIPEÄÄ! Itkettää!
Hanki empatiaa.
-eri