Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tehdä jos on 13 vuotias ja tamponi ei vaan mee sisään ilman että sattuu

tarvitsen apua
13.02.2020 |

Mitä mun pitäis kokeilla ja tehdä. olen kokeillut ob m

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon itse kokeillut ob mini tamponia. Se ei vaan auttanut

Vierailija
2/44 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile Tampaxia, siinä on asetin. Ja pienintä kokoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän perusvoidetta (hajustamaton apteekin voide) tamponin päähän niin menee helpommin.

Vierailija
4/44 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisessa asennossa olet kokeillut? Pöntöllä istuen, seisaaltaan? Ja jos stressaat asiaa, et pysty ehkä olemaan tarpeeksi rennosti ja siksikin sattuu.

Vierailija
5/44 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä terveyssiteitä. Ei satu.

Vierailija
6/44 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos kysyisit äidiltäsi.

Vierailija
7/44 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautissiteet parempi. Jos silti tamponia käytät vaihda riittävän usein ettei jalkoja amputoida tamponin väärinkäytöstä kuten sillä yhdellä huippumallilla kävi

Vierailija
8/44 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikille äidiltä kysely ei ole mukavaa joko äidin tai tyttären luonteen vuoksi.

Vierailija
9/44 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikille äidiltä kysely ei ole mukavaa joko äidin tai tyttären luonteen vuoksi.

Eikä kaikilla edes ole äitiä, jolta voisi kysyä. 

Vierailija
10/44 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siteet on hyvä vaihtoehto. Niitä on monia kokoja.

Vierailija
11/44 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä mene iän kanssa ohi. Mua sattuu ihan kamalasti ja sitten sitä ei meinaa saada poiskaan. Käytänkin siteitä, vaikka inhottavia ovatkin.

N26

Vierailija
12/44 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tamponilla ei kannata aloittaa varsinkaan jos ei ole harrastanut vielä yhdyntää (kalvot ei ole vielä puhjenneet) joten suosittelen että käytät mielummin terveyssiteitä! Löytyy monen kokoisia, mm yösiteitä joissa on parempi imukyky. Muista vaihtaa side parin kolmen tunnin välein. Kannattaa aina pitää repussa/laukussa mukana varalta muutama side jos menkat ei ole vielä säännölliset ja alkavat yllättäen! Tsemppiä!

Vierailija
13/44 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä siteitä, ovat mukavampiakin mielestäni. Olen itse keski-ikäinen jo ja synnyttänytkin ja silti edelleen tamponit tuntuvat tosi ikäviltä. Joillekin ne vaan eivät sovi.

Vierailija
14/44 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tamponit vaativat totuttelua. Liukasta se, kuten edellä neuvottiin. Jos tunnet tamponin sisälläsi, niin et ole työntänyt sitä riittävän pitkälle.

Jos kokeilet asettimellista, niin muista pitää asettimesta kiinni koko ajan :D Ensi kertoja tamponia asetellessani työnsin vahingossa asettimenkin sisälle ja sitten jouduin ronkkimaan sen paniikissa pois... Ja se oli vaivalloista se.

Itse en pysty nukkumaan siteiden kanssa valumisen tunteen ja ohivuotojen takia.

Vierailija
15/44 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vaihdoin tamponeista siteisiin jo teininä. Se TSS ei oo sen arvosta

N28

Vierailija
16/44 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tamponilla ei kannata aloittaa varsinkaan jos ei ole harrastanut vielä yhdyntää (kalvot ei ole vielä puhjenneet) joten suosittelen että käytät mielummin terveyssiteitä! Löytyy monen kokoisia, mm yösiteitä joissa on parempi imukyky. Muista vaihtaa side parin kolmen tunnin välein. Kannattaa aina pitää repussa/laukussa mukana varalta muutama side jos menkat ei ole vielä säännölliset ja alkavat yllättäen! Tsemppiä!

Kalvot puhjenneet... 🙄 Miks mua just alko oksettaa.

Vierailija
17/44 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhdyntää tarvitse odottaa. Emättimen aukkoa voi hiljakseen venytellä omin sormin, jolloin tamponin käyttö helpottuu. Ei siellä oikeasti mitään "puhkeavaa kalvoa" ole.

Vierailija
18/44 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noista kalvoista vaan, ettei sellaisia edes ole kaikilla. Varsinkaan jos urheilee. Immenkalvo venyy jotenkin ja on ihan normaalia ettei ole mitään millään tavoin havaittavaa immenkalvoa.

Ei itselläkään ollut ja käytin tamponia ennen yhdyntää. Käytin ensin siteitä 12-14v.

14-15-v. lähtien tamponia.

Tamponi voi aluksi sattua kun siihen ei ole tottunut eikä sitä oikein uskallakaan laittaa paikoilleen jos tuntuu ettei mene. Sitten automaattisesti jännittää lihaksiaan vahingossakin eikä ainakaan mene.

Neuvoni on : pidä tauko ja koita tunnin päästä uudelleen :)

Tamponi voi tuntua aluksi epämukavalta. Ja jos se on "väärin" niin se voi olla vähän poikittain ja tuntua ikävältä, tai jotenkin häpyluuta voi painaa. Ei oo vaarallista kuitenkaan.

Älä unohda tamponia yöksi! Vaikka sen voikin jättää yöksi jos poistaa ekana aamulla, en suosittele jos vasta harjoittelee laittoa. !!

Vierailija
19/44 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tamponia ei suositella käytettäväksi nuorelle joka ei ole vielä ollut yhdynnässä, juurikin siksi että vaginan suulla olevat sidekudokset (ns. immenkalvo, joka harvemmin on varsinainen kalvo) eivät ole löystyneet niin paljoa, etteikö asentaminen (jossa yleensä täytyy pari sormea ja asetin saada sisälle) olisi mahdollista. Siksi kannattaisi käyttää siteitä ennemminkin. Jos vuoto ei ole ihan järkyttävän runsasta, voi uimahallissakin käydä ilman tamponia, koska jos ei asiakseen mene haarojaan altaassa levittelemään, ei kuukautisvuoto sieltä ihan helposti karkaa, kunhan on pessyt hyvin ennen altaaseen menoa.

Jos vielä arveluttaa, kouluterkkarin puheille, hän osaa auttaa.

Vierailija
20/44 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko murjoa itseään, voit käyttää siteitä. Siteissä on vaihtoehtoina myös kestositeet :)