Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnhaku nykypäivänä - onko järkeä?

Vierailija
13.02.2020 |

Olen etsimässä uutta työpaikkaa ja olen viime aikoina lähetellyt työhakemuksia melko ahkerasti. Olen itse tehnyt vuosia HR-alan asiantuntijatyötä ja ei voi kuin ihmetellä joidenkin yritysten rekrykäytäntöjä. Yksi mitä jaksan aina ihmetellä on se, että hakijoille ei viitsitä vastata mitään, ei edes sitä lyhytsanaisen töykeää ja persoonatonta et tullut valituksi viestiä. Todella hienoa työnantajamielikuvan markkinointia, vai mitä? Tähän syyllistyy myös jopa suuret rekrytointialan yritykset. Ja tästä sitten asiakasyritys maksaa, että ei viitsitä hoitaa rekrytointia kunnolla loppuun? Hakijaviestintä on kuitenkin tärkeä osa prosessia ja yrityksen imagoa.

Samaten kun laitetaan hakuuun paikka, johon on jo aikaisempi ollut vastaava positio hauassa ja rekry on tehty. Miksi tämä avataan aina uudeksi hauksi, miksi ei katsota kandeja niistä, jotka jäivät kakkoseksi tai kolmoseksi aikaisemmassa haussa? Tai niitä muita hakijoita siitä potentiaalisten pinosta? Samat ihmiset joutuvat hakemaan uudelleen ja uudelleen. Itselleni kävi niin että sain yhteydenoton yrityksestä, ei koskien sitä paikkaa jota hain, vaan aivan täysin alle oman osaamiseni ja kokemukseni. Kyseessä oli vielä määräaikainen työ, vaikka haen toistaiseksi voimassaolevaa, tämän olin ilmoittanut hakemusta tehdessäni. Hieman myöhemmin kyseinen yritys taas sitten avasi paikan hakuun, joka vastasi osaamistani....huoh tämä rumba on käsittämätön.

Valtion paikat on pakko avata hakuun, vaikka valtaosin työ on jo pedattu organisaation sisällä. Paikkaa saattaa hakea satojakin ihmisiä, ja aivan turhaan. Ajatelkaa sitä hukkaanheitettyä aikaa kun sata hakijaa tekee hakemuksen ja cv:n, kun kukaan ei niitä edes lue, koska työnsaaja on jo valmiiksi katsottu. Mitä järkeä tässä kaikessa on?

Koko rekrytointiala tarvitsisi jonkinlaista LEANiä ja pian. Eihän tällainen systeemi palvele ketään, tehotonta, kallista ja aikaavievää.

Ajatuksia, kokemuksia arvon palstalaiset?

Kommentit (136)

Vierailija
81/136 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin viime marraskuussa työhaastattelussa, ja siellä mulle sanottiin että "sä oot kyllä todella kokenut ja ammattitaitoinen, osaamisesi suorastaan hätkähdyttää!" Lupasivat ilmoittaa heti seuraavalla viikolla miten kävi. Koskaan ei ilmoitettu, puheluihini ja viesteihini ei vastattu. Sen sijaan sama työpaikkailmoitus tuli nyt tammikuussa uudelleen hakuun, Saranen Consultingin tempputyöllistämiskurssina! "Voi lunastaa työpaikkasi tämän koulutuksen kautta" paskanvitut, varmasti muutaman kuukauden päästä sama ilmoitus tulee taas. 

Vierailija
82/136 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikkani laittoi nettiin tarpeettomia työnhakuilmoituksia koska se oli ilmaista mainosta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/136 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse lankesin jälleen kerran siihen, että vastasin ilmoitukseen, jossa lähinnä kerrottiin kyseessä olevan haastava ja mielenkiintoinen työ. Sentään kerrottiin minkä aihepiirin ympärillä se pyörii.

Tulin valituksi ja ikävä kyllä hyvin nopeasti kävi ilmi, että työ ei ole haastavaa eikä etenkään mielenkiintoista.

Myös huonosti laaditut työpaikkailmoitukset, joissa ei selkeästi osata tai viitsitä kertoa mitä työ sisältää on rekrytoinneissa iso ongelma. Olen itse ollut haastattelussakin, jossa sama meininki jatkui, mitään järkevää ei osattu kertoa, ei osattu haastatella, eikä edes kysymyksiini osattu vastata. Lopulta haastattelin lähinnä itse itseäni, jotta tilanne saatiin jotenkin eteenpäin. Ironisinta on, että minulle tarjottiin tuota paikkaa. No arvatkaapa meninkö?

-ap

Vierailija
84/136 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä olen vanhanaikainen, mutta en edes hakisi mihinkään, missä vaaditaan video-cv:tä ja työpaikkailmoitus on täynnä jargonia innovaatioista, näköaloista ja huippuosaajista.

Eiköhän niillä haetakin lähinnä nuoria, joihin uppoaa tuollaiset jutut. Uppoaa, koska kokemus ei vielä heille kerro, kuinka tyhmiä tuollaiset videopelleilytyöpaikat ovat. Pelkkää pärstää ja pintaa niillä haetaan.

Nythän joissakin kaupungeissa on käytetty nimettömiä työnhakuja, jotta olisi mahdollisimman tasapuolista. Hakemuksiin ei laiteta nimeä, ikää eikä sukupuolta. Täysi vastakohta siis videohaastatteluille. 

Vierailija
85/136 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin viime marraskuussa työhaastattelussa, ja siellä mulle sanottiin että "sä oot kyllä todella kokenut ja ammattitaitoinen, osaamisesi suorastaan hätkähdyttää!" Lupasivat ilmoittaa heti seuraavalla viikolla miten kävi. Koskaan ei ilmoitettu, puheluihini ja viesteihini ei vastattu. Sen sijaan sama työpaikkailmoitus tuli nyt tammikuussa uudelleen hakuun, Saranen Consultingin tempputyöllistämiskurssina! "Voi lunastaa työpaikkasi tämän koulutuksen kautta" paskanvitut, varmasti muutaman kuukauden päästä sama ilmoitus tulee taas. 

Jotenkin tämmöiset ei enää yllätä. Lopetin itse palkkatyön kokonaan ja aloin freelanceriksi. Nykyajan työelämä on niin raakaa ja en ihmettele miksi mielialalääkkeiden käyttäjien ja mt-ongelmien takia eläkkeelle joutuvien määrä on nousussa. XXL:n nollatuntimyyjiltäkin vaaditaan taistelutahtoa ja "vihaat häviämistä" -asennetta. 

Vierailija
86/136 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monikohan noista työpaikkailmoituksista on aitoja? Voisikohan joku tutkia tuota?

Itse täytin tänään viimeksi taas työpaikkailmoituksen, johon olisi pitänyt listata edelliset työpaikat ja koulutus. En viitsinyt, koska olin jo viittinyt cv:n. Jos työhakemus ei tule valmiiksi 20 minuutissa, saa puolestani jäädä siihen. Typerää ajanhukkaa yli viisikymppiselle.

Vierailija
87/136 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nokian suuruuden aikana kävi niin, että HR-osastot kauttaaltaan unohtivat olevansa vain tukifunktio, eikä mitään muuta. Ja juuri sen takia minun rekryihini HR ei osallistu muuten kuin onboardaamiseen/koulutukseen, sen jälkeen kun olen itse päättänyt palkataanko vai ei.

Vierailija
88/136 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin tämmöiset ei enää yllätä. Lopetin itse palkkatyön kokonaan ja aloin freelanceriksi. Nykyajan työelämä on niin raakaa ja en ihmettele miksi mielialalääkkeiden käyttäjien ja mt-ongelmien takia eläkkeelle joutuvien määrä on nousussa. XXL:n nollatuntimyyjiltäkin vaaditaan taistelutahtoa ja "vihaat häviämistä" -asennetta. 

Juuri tuo kliseinen "vihaat häviämistä" on yksi, joka nostaa oksun kurkkuun. Lisätään siihen vielä eteen että "olet nälkäinen ja..." niin johan lentää.

Vierailija
89/136 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuo kliseinen "vihaat häviämistä" on yksi, joka nostaa oksun kurkkuun. Lisätään siihen vielä eteen että "olet nälkäinen ja..." niin johan lentää.

Joo, mä olen nälkäinen usein, mutta silloin tahdon ruokaa, en työpaikkaa.

Vierailija
90/136 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on todella hyvä keskustelunaihe, hyvä että näistä puhutaan edes täällä av:lla, muualla tämä on sellainen vaiettu tabu. Olisi kyllä mielenkiintoista saada tietää paljonko noita tyhjiä hakuja on, ja myös rekryfirmojen välistä vetämä osuus versus siihen paljonko osaavaa ja pysyvää henkilökuntaa on todellisuudessa palkattu. Nykymalli ei tunnu työnantajankaan kannalta olevan kovin ihanteellista, saatika kustannustehokasta.

Vierailija
91/136 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä olen vanhanaikainen, mutta en edes hakisi mihinkään, missä vaaditaan video-cv:tä ja työpaikkailmoitus on täynnä jargonia innovaatioista, näköaloista ja huippuosaajista.

Eiköhän niillä haetakin lähinnä nuoria, joihin uppoaa tuollaiset jutut. Uppoaa, koska kokemus ei vielä heille kerro, kuinka tyhmiä tuollaiset videopelleilytyöpaikat ovat. Pelkkää pärstää ja pintaa niillä haetaan.

Nythän joissakin kaupungeissa on käytetty nimettömiä työnhakuja, jotta olisi mahdollisimman tasapuolista. Hakemuksiin ei laiteta nimeä, ikää eikä sukupuolta. Täysi vastakohta siis videohaastatteluille. 

Aika näennäistä tuollainen. Iän voi laskea siitä, milloin on valmistunut ja kuinka pitkä työkokemus on. Sukupuolenkin voi monesti päätellä esim. harrastuksista tai vapaaehtoistöistä. 

Vierailija
92/136 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monikohan noista työpaikkailmoituksista on aitoja? Voisikohan joku tutkia tuota?

Itse täytin tänään viimeksi taas työpaikkailmoituksen, johon olisi pitänyt listata edelliset työpaikat ja koulutus. En viitsinyt, koska olin jo viittinyt cv:n. Jos työhakemus ei tule valmiiksi 20 minuutissa, saa puolestani jäädä siihen. Typerää ajanhukkaa yli viisikymppiselle.

Tämä! Ne rekrysivujen kentät, joihin joudut päivän tarkkuudella laittamaan jokaisen työsuhteen alku- ja loppumisajankohdan sekä kirjoittamaan kuvauksen työstä. Sama koulutustietoihin. Tuohon näpertelyyn menee lähes tunti. Ne asiat ovat siellä CV:ssä, joka myös vaaditaan.

Vierailija
93/136 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Ne rekrysivujen kentät, joihin joudut päivän tarkkuudella laittamaan jokaisen työsuhteen alku- ja loppumisajankohdan sekä kirjoittamaan kuvauksen työstä. Sama koulutustietoihin. Tuohon näpertelyyn menee lähes tunti. Ne asiat ovat siellä CV:ssä, joka myös vaaditaan.

Ei kai noihin ole oikeasti pakko laittaa kaikkia työsuhteitaan? En minä ainakaan laita kuin vain muutaman viimeisen tai tärkeimmän. 

Vierailija
94/136 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai noihin ole oikeasti pakko laittaa kaikkia työsuhteitaan? En minä ainakaan laita kuin vain muutaman viimeisen tai tärkeimmän. 

Sama täällä, laitan vain viimeiset ja työnhaun kannalta oleellisimmat paikat. Ei sillä, on sen pohjan täyttäminen niinkin aivan hanurista.

Vierailija
95/136 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä niihin lomakkeisiin on pakko askarrella jotain, koska lomakkeen tietojen perusteella poimitaan koneella kiinnostavia henkilöitä. Tietoja ei saa poimittua koneella cv:stä, koska se näyttää joka hakijalla erilaiselta.

Vuosia sitten tuli vastaan lomake, jossa kysyttiin koulun, myös lukion, kestoa päivän tarkkuudella. :D

Vierailija
96/136 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kyllä niihin lomakkeisiin on pakko askarrella jotain, koska lomakkeen tietojen perusteella poimitaan koneella kiinnostavia henkilöitä. Tietoja ei saa poimittua koneella cv:stä, koska se näyttää joka hakijalla erilaiselta.

Vuosia sitten tuli vastaan lomake, jossa kysyttiin koulun, myös lukion, kestoa päivän tarkkuudella. :D

Osa noista lomakepohjista on myös järkyttävän kankeita täyttää. Mutta hei tässäpä jollekulle businessidea. Yleinen pohja työnhakuun, joka myydään mahdollisimman monelle firmalle. Kukin hakija luo itse tunnarit järjestelmään ja täyttää perustiedot kerran, sen jälkeen ei tarvitse niitä enää laittaa, vain itse hakemus räätälöidään yrityksen ja paikan mukaan. Perustiedot tulevat automaattisesti järjestelmästä, kun sinne kirjautuu. Noh, ehkä tämä jää haaveeksi, mutta olisihan se aikas helppoa, eikös?

Vierailija
97/136 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne työttömät jotka masentuvat ovat varmasti niitä kaikista aktiivisempia työnhakijoita. Pompottelu ja jatkuva torjutuksi tuleminen ei tee hyvää itsetunnolle. Usein työpaikan saanut henkilö valitaan puhtaasti pärstäkertoimen ja fiiliksen perusteella, ellei peräti sukulaissuhteiden perusteella, ja sitten niille lopuille valehdellaan ettei heillä ole riittävää osaamista.

Totta, tällaista on valitetettavan paljon. Työt jaetaan hyvin paljon suhteilla, mutta miksi käydä sitten työlästä hakuprosessia, kun homma kuitenkin jaetaan tiskin alta?

-AP

Jotta rekryfirmat saavat rahaa, ja HR-osasto töitä? Kuka muu tästä prosessista voi hyötyä...?

Me rekryfirmat saamme rahaa vain henkilön rekrytoituessa tehtävään. Ilmoitusten jatkuva uudelleen avaaminen maksaa meille, ei asiakkaalle. Ja siihen on aina hyvä syy, jos jo hakenutta ei huomioida kun haku käynnistetään uudelleen. Hyvät ehdokkaat kutsutaan haastatteluun ilman muuta. Se, että juuri sinua ei kutsuta ei tarkoita ettei ketään kutsuta.

Vierailija
98/136 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin, siinä perinteinen töykeä ja tympeä rekryfirman vastaus...

Vierailija
99/136 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen myös tehnyt töitä hr-alalla ja itsekin siinä sivussa hakenut muuta työtä ja toi hakemuksiin vastaamattomuus myös ihmetyttää. Siis kyllä moni vastaa edes jotain, mutta paljon on niitä jotka eivät vastaa yhtään mitään. Meillä oli firmassa se käytäntö että kaikille ei valituille tulee vastata viimeistään kahden viikon kuluessa hakuajan päättymisestä. Mikään kiire, en nyt vaan ehdi, sori unohdin, tai ei nyt vaan oo mun hommaa/huvita ei käynyt tekosyyksi. Kuten täälläkin on jo todettu, hakijaviestintä on tosi tärkeä osa yrityksen työnantajamielikuvaa. Hoitakaa se nyt prkl kunnolla, ei ole mistään rakettitieteestä kuitenkaan kyse.

Vierailija
100/136 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne työttömät jotka masentuvat ovat varmasti niitä kaikista aktiivisempia työnhakijoita. Pompottelu ja jatkuva torjutuksi tuleminen ei tee hyvää itsetunnolle. Usein työpaikan saanut henkilö valitaan puhtaasti pärstäkertoimen ja fiiliksen perusteella, ellei peräti sukulaissuhteiden perusteella, ja sitten niille lopuille valehdellaan ettei heillä ole riittävää osaamista.

Totta, tällaista on valitetettavan paljon. Työt jaetaan hyvin paljon suhteilla, mutta miksi käydä sitten työlästä hakuprosessia, kun homma kuitenkin jaetaan tiskin alta?

-AP

Jotta rekryfirmat saavat rahaa, ja HR-osasto töitä? Kuka muu tästä prosessista voi hyötyä...?

Me rekryfirmat saamme rahaa vain henkilön rekrytoituessa tehtävään. Ilmoitusten jatkuva uudelleen avaaminen maksaa meille, ei asiakkaalle. Ja siihen on aina hyvä syy, jos jo hakenutta ei huomioida kun haku käynnistetään uudelleen. Hyvät ehdokkaat kutsutaan haastatteluun ilman muuta. Se, että juuri sinua ei kutsuta ei tarkoita ettei ketään kutsuta.

Miksi näin ylimielinen vastaus? Täällä aika moni on ilmaissut epäuskonsa joidenkin rekryfirmojen ammattitaitoon, ja juuri tällaisilla vastauksilla se mielikuva ei ainakaan muutu. Itsekin olen valmistumisvaiheessa juossut eri konsulttien haastateltavana, osa ollut oikein mukavia ja ammattitaitoisia ja osa taas hyvin ylimielisiä ihmisiä, jotka ovat selvästi aivan väärällä alalla. Ihmisten kanssa työskentely ei todellakaan sovi kaikille.

Ja jos paikkaan on tullut vaikka 80 hakijaa, joista vaikka kuusi on ollut rekryfirman haastateltavana, ja kolme edennyt asiakasyrityksen haastatteluun, niin onko tosiaan niin että tuosta määrästä hakijoita ei muka löydy niitä, joita voi harkita haastatteluun/kutsua uudelleen, jos rekry joudutaan avaamaan uuden kerran? Ainoa ratkaisuko on avata koko haku uudelleen julkisesti? Jos kyseessä esimerkiksi perus toimistotyö, joka ei vaadi mitään hyvin tiettyä marginaaliosaamista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi