Työnhaku nykypäivänä - onko järkeä?
Olen etsimässä uutta työpaikkaa ja olen viime aikoina lähetellyt työhakemuksia melko ahkerasti. Olen itse tehnyt vuosia HR-alan asiantuntijatyötä ja ei voi kuin ihmetellä joidenkin yritysten rekrykäytäntöjä. Yksi mitä jaksan aina ihmetellä on se, että hakijoille ei viitsitä vastata mitään, ei edes sitä lyhytsanaisen töykeää ja persoonatonta et tullut valituksi viestiä. Todella hienoa työnantajamielikuvan markkinointia, vai mitä? Tähän syyllistyy myös jopa suuret rekrytointialan yritykset. Ja tästä sitten asiakasyritys maksaa, että ei viitsitä hoitaa rekrytointia kunnolla loppuun? Hakijaviestintä on kuitenkin tärkeä osa prosessia ja yrityksen imagoa.
Samaten kun laitetaan hakuuun paikka, johon on jo aikaisempi ollut vastaava positio hauassa ja rekry on tehty. Miksi tämä avataan aina uudeksi hauksi, miksi ei katsota kandeja niistä, jotka jäivät kakkoseksi tai kolmoseksi aikaisemmassa haussa? Tai niitä muita hakijoita siitä potentiaalisten pinosta? Samat ihmiset joutuvat hakemaan uudelleen ja uudelleen. Itselleni kävi niin että sain yhteydenoton yrityksestä, ei koskien sitä paikkaa jota hain, vaan aivan täysin alle oman osaamiseni ja kokemukseni. Kyseessä oli vielä määräaikainen työ, vaikka haen toistaiseksi voimassaolevaa, tämän olin ilmoittanut hakemusta tehdessäni. Hieman myöhemmin kyseinen yritys taas sitten avasi paikan hakuun, joka vastasi osaamistani....huoh tämä rumba on käsittämätön.
Valtion paikat on pakko avata hakuun, vaikka valtaosin työ on jo pedattu organisaation sisällä. Paikkaa saattaa hakea satojakin ihmisiä, ja aivan turhaan. Ajatelkaa sitä hukkaanheitettyä aikaa kun sata hakijaa tekee hakemuksen ja cv:n, kun kukaan ei niitä edes lue, koska työnsaaja on jo valmiiksi katsottu. Mitä järkeä tässä kaikessa on?
Koko rekrytointiala tarvitsisi jonkinlaista LEANiä ja pian. Eihän tällainen systeemi palvele ketään, tehotonta, kallista ja aikaavievää.
Ajatuksia, kokemuksia arvon palstalaiset?
Kommentit (136)
Nykysysteemi on luotu työnantajille helpoksi, koko rekryprosessin voi tarvittaessa ulkoistaa, ainoastaan lopullinen valinta tehdää itse, henkilöstä pääsee myös helposti eroon vuokrasuhteessa. Työnhakijan kannalta systeemi on taas kaikkea muuta kuin helppoa, se on hyvin aikaavievää, kuluttavaa ja myös epäluotettavaa. Työnhakijoilla ja tekijöilläkin pitäisi olla arvo, ei ole itsestäänselvyys laittaa elämänsä peliin ja muutaman kuukauden päästä kerrotaan että sorry, tämä nyt vaan oli tässä.
Mä en ainakaan kestä enää tota työnhakua, parempi kait olla työttömänä ja alistua kohtaloonsa. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne työttömät jotka masentuvat ovat varmasti niitä kaikista aktiivisempia työnhakijoita. Pompottelu ja jatkuva torjutuksi tuleminen ei tee hyvää itsetunnolle. Usein työpaikan saanut henkilö valitaan puhtaasti pärstäkertoimen ja fiiliksen perusteella, ellei peräti sukulaissuhteiden perusteella, ja sitten niille lopuille valehdellaan ettei heillä ole riittävää osaamista.
Totta, tällaista on valitetettavan paljon. Työt jaetaan hyvin paljon suhteilla, mutta miksi käydä sitten työlästä hakuprosessia, kun homma kuitenkin jaetaan tiskin alta?
-AP
Ei paikkoja välttämättä millään "suhteilla" jaeta, vaan etenkin kunta-alalla ne tulevat sellaisille, jotka jo ovat talossa pitkäaikaisina sijaisina. Eli tottakai otetaan työhön sellainen, jonka kaikki tuntee ja hyväksi tietää, kuin joku ulkopuolinen. Tällöin yleensä käytetään sisäistä hakua, mutta voidaan vaatia myös, että paikka siltikin laitetaan avoimeen hakuun. Hakijat siis hakevat turhaan, koska tulija on jo käytännössä päätetty. Kyllä kaikki haluavat töihin mahdollisimman hyvän hakijan, koska etenkin kunta-alalla rekrytointi on tosi suuri riski: huonosta työntekijästä on aika vaikea päästä eroon. Ei työhaastattelussa mitenkään saa selville, onko tässä nyt hyvä työntekijä vai esittääkö vaan. Siksi pelataan varman päälle ja otetaan talossa jo sijaisena ollut henkilö, joka tunnetaan.
Tämä on tietysti tyhmän tuntuista hakijasta, joka hommaan ei pääse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnhausta on tullut ihmeellistä sirkusta. Esimerkkinä vaikka joku hyllyttäjän paikka; Vaaditaan videohakemukset, kirjalliset hakemukset, ehkä video-cv. Tämän jälkeen pääset ryhmä-tai yksilöhaastatteluun, jonka jälkeen hyvällä tuurilla toiseen haastatteluun. Aivan älytöntä touhua.
Järjetöntä muille, paitsi sille laskuttavalle rekry-yritykselle. Ja mitään takeita ei silti ole, että tällä saataisiin se pätevin ja motivoitunein työvoima. Ja yritykset vielä maksavat maltaita tästä sirkuksesta.
Mutta kun ei se ole tyhmä, joka pyytää, vaan se joka maksaa...
Byääh, älkää sitten hakeko jos on noin vaikeeta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olen vanhanaikainen, mutta en edes hakisi mihinkään, missä vaaditaan video-cv:tä ja työpaikkailmoitus on täynnä jargonia innovaatioista, näköaloista ja huippuosaajista.
Eiköhän niillä haetakin lähinnä nuoria, joihin uppoaa tuollaiset jutut. Uppoaa, koska kokemus ei vielä heille kerro, kuinka tyhmiä tuollaiset videopelleilytyöpaikat ovat. Pelkkää pärstää ja pintaa niillä haetaan.
Nythän joissakin kaupungeissa on käytetty nimettömiä työnhakuja, jotta olisi mahdollisimman tasapuolista. Hakemuksiin ei laiteta nimeä, ikää eikä sukupuolta. Täysi vastakohta siis videohaastatteluille.
Silti CV:stä voi arvoida hakijan ikää, kun katsoo ylioppilas- tai valmistumisvuoden.
Samoin työkokemuksesta voi jotakin päätellä. Onko siinä vain jäätelökiskakesätyö vaiko pidempi pätkä työkokemusta eri paikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse lankesin jälleen kerran siihen, että vastasin ilmoitukseen, jossa lähinnä kerrottiin kyseessä olevan haastava ja mielenkiintoinen työ. Sentään kerrottiin minkä aihepiirin ympärillä se pyörii.
Tulin valituksi ja ikävä kyllä hyvin nopeasti kävi ilmi, että työ ei ole haastavaa eikä etenkään mielenkiintoista.
Myös huonosti laaditut työpaikkailmoitukset, joissa ei selkeästi osata tai viitsitä kertoa mitä työ sisältää on rekrytoinneissa iso ongelma. Olen itse ollut haastattelussakin, jossa sama meininki jatkui, mitään järkevää ei osattu kertoa, ei osattu haastatella, eikä edes kysymyksiini osattu vastata. Lopulta haastattelin lähinnä itse itseäni, jotta tilanne saatiin jotenkin eteenpäin. Ironisinta on, että minulle tarjottiin tuota paikkaa. No arvatkaapa meninkö?
-ap
Joo ja nämä ilmoitukset, joissa ei edes sanota, mitä työ on, missä firmassa ja millä sijainnilla. Kiva siinä hakea jotakin ”toimistohommaa isohkosta yrityksestä Helsingistä hyvien yhteyksien varrelta”, kun todellisuudessa firma voi olla aivan vääränlaiselta alalta ja ne hyvät yhteydet toisella puolella kaupunkia eli ei niin hyvät minun näkökulmastani.
Kyllä on surkeaa katsoa jälkeläisen yrityksiä päästä töihin. Mieluiten sille alalle, johon hänellä on koulutus ja vaadittu pätevyys.
On nyt ihan hiljattain hakenut ainakin kuutta alansa työpaikkaa sekä paria muuta selkä lisäksi kolmea rekrykoulutuspaikkaa. Yhdestäkään työpaikasta ei ole kuulunut mitään, kahdesta koulutuksesta tullut hylkäävä päätös ja tuskinpa se kolmaskaan tärppää.
Suututtaa. Nuorta ihmistä kohdellaan tuolla tavoin, ettei edes ilmoiteta.
No mites ikärasismi? Itselläni tuli 45 hiljan täyteen ja tuntuu että hakumahdollisuudet alkaa tyssäämään täysin, vielä muutama vuosi sitten pääsin todella hyvin haastatteluihin. Sain Yt:ssä lähtöpassit jokin aika sitten ja olen myös lähetellyt paljon hakemuksia, enkä saa yhtäkään haastattelukutsua. Työkokemusta ja koulutusta löytyy, samoin erinomaiset suosittelijat. Työelämässä minulla olisi vielä hyvin paljon annettavaa. Noissa lomakepohjissa syntymäaikakin on aina ensimmäisten täytettävien asioiden joukossa, luulisi että kokemus ja ammatitaito ovat tärkeämpiä, kuin fyysinen ikä.
Tämä on jotenkin todella surullinen ilmiö, sillä kaikki me vain yksinkertaisesti vanhenemme, ja ne, jotka nyt tuota ikäsyrjintää viljelevät, niittävät myöhemmin itse tuota kylvämäänsä. Myös te syrjijät olette joskus niitä liian vanhoja hakijoita, joiden hakemusta ei katsota syntymäaikaa pidemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olen vanhanaikainen, mutta en edes hakisi mihinkään, missä vaaditaan video-cv:tä ja työpaikkailmoitus on täynnä jargonia innovaatioista, näköaloista ja huippuosaajista.
Eiköhän niillä haetakin lähinnä nuoria, joihin uppoaa tuollaiset jutut. Uppoaa, koska kokemus ei vielä heille kerro, kuinka tyhmiä tuollaiset videopelleilytyöpaikat ovat. Pelkkää pärstää ja pintaa niillä haetaan.
Nythän joissakin kaupungeissa on käytetty nimettömiä työnhakuja, jotta olisi mahdollisimman tasapuolista. Hakemuksiin ei laiteta nimeä, ikää eikä sukupuolta. Täysi vastakohta siis videohaastatteluille.
Silti CV:stä voi arvoida hakijan ikää, kun katsoo ylioppilas- tai valmistumisvuoden.
Samoin työkokemuksesta voi jotakin päätellä. Onko siinä vain jäätelökiskakesätyö vaiko pidempi pätkä työkokemusta eri paikoissa.
No tokihan ne ylioppilas- ja valmistumisvuodetkin voi jättää pois. Mitäpä merkitystä sillä edes on, minä vuonna joku pääsi ylioppilaaksi?
Vierailija kirjoitti:
Noniin, siinä perinteinen töykeä ja tympeä rekryfirman vastaus...
Ihminen ihmetteli, että miksei niiltä edellisiltä hakukierroksilta kutsuta hakijoita vaan käynnistetään haku uudelleen. Tuo rekryihminen vastasi, että kyllä kutsutaan. Mikä siinä on tympeää? En minä ainakaan hakijana oleta, että jos juuri minä en saa kutsua haastatteluun uudelle hakukierrokselle, niin ei kukaan muukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne työttömät jotka masentuvat ovat varmasti niitä kaikista aktiivisempia työnhakijoita. Pompottelu ja jatkuva torjutuksi tuleminen ei tee hyvää itsetunnolle. Usein työpaikan saanut henkilö valitaan puhtaasti pärstäkertoimen ja fiiliksen perusteella, ellei peräti sukulaissuhteiden perusteella, ja sitten niille lopuille valehdellaan ettei heillä ole riittävää osaamista.
Totta, tällaista on valitetettavan paljon. Työt jaetaan hyvin paljon suhteilla, mutta miksi käydä sitten työlästä hakuprosessia, kun homma kuitenkin jaetaan tiskin alta?
-AP
Jotta rekryfirmat saavat rahaa, ja HR-osasto töitä? Kuka muu tästä prosessista voi hyötyä...?
Me rekryfirmat saamme rahaa vain henkilön rekrytoituessa tehtävään. Ilmoitusten jatkuva uudelleen avaaminen maksaa meille, ei asiakkaalle. Ja siihen on aina hyvä syy, jos jo hakenutta ei huomioida kun haku käynnistetään uudelleen. Hyvät ehdokkaat kutsutaan haastatteluun ilman muuta. Se, että juuri sinua ei kutsuta ei tarkoita ettei ketään kutsuta.
Miksi näin ylimielinen vastaus? Täällä aika moni on ilmaissut epäuskonsa joidenkin rekryfirmojen ammattitaitoon, ja juuri tällaisilla vastauksilla se mielikuva ei ainakaan muutu. Itsekin olen valmistumisvaiheessa juossut eri konsulttien haastateltavana, osa ollut oikein mukavia ja ammattitaitoisia ja osa taas hyvin ylimielisiä ihmisiä, jotka ovat selvästi aivan väärällä alalla. Ihmisten kanssa työskentely ei todellakaan sovi kaikille.
Ja jos paikkaan on tullut vaikka 80 hakijaa, joista vaikka kuusi on ollut rekryfirman haastateltavana, ja kolme edennyt asiakasyrityksen haastatteluun, niin onko tosiaan niin että tuosta määrästä hakijoita ei muka löydy niitä, joita voi harkita haastatteluun/kutsua uudelleen, jos rekry joudutaan avaamaan uuden kerran? Ainoa ratkaisuko on avata koko haku uudelleen julkisesti? Jos kyseessä esimerkiksi perus toimistotyö, joka ei vaadi mitään hyvin tiettyä marginaaliosaamista.
Juurihan tuo rekryihminen sanoi että kyllä niistä kutsutaan. Se haku voidaan silti käynnistää uudelleen, tämä on mulle hakijanakin selvä asia.
Vierailija kirjoitti:
No mites ikärasismi? Itselläni tuli 45 hiljan täyteen ja tuntuu että hakumahdollisuudet alkaa tyssäämään täysin, vielä muutama vuosi sitten pääsin todella hyvin haastatteluihin. Sain Yt:ssä lähtöpassit jokin aika sitten ja olen myös lähetellyt paljon hakemuksia, enkä saa yhtäkään haastattelukutsua. Työkokemusta ja koulutusta löytyy, samoin erinomaiset suosittelijat. Työelämässä minulla olisi vielä hyvin paljon annettavaa. Noissa lomakepohjissa syntymäaikakin on aina ensimmäisten täytettävien asioiden joukossa, luulisi että kokemus ja ammatitaito ovat tärkeämpiä, kuin fyysinen ikä.
Tämä on jotenkin todella surullinen ilmiö, sillä kaikki me vain yksinkertaisesti vanhenemme, ja ne, jotka nyt tuota ikäsyrjintää viljelevät, niittävät myöhemmin itse tuota kylvämäänsä. Myös te syrjijät olette joskus niitä liian vanhoja hakijoita, joiden hakemusta ei katsota syntymäaikaa pidemmälle.
Sama juttu. Olen 53 ja arvaa sataako haastattelukutsuja? Yleensä ei edes vastata hakemukseen mitään. Olen korkeasti koulutettu ja kokemusta löytyy monenlaisista hommista - niin omalta kuin muistakin aloilta, ja valmis olisin mihin vain vaan pystyisin.
_Melkein_ pääsin kerran vammaisen avustajaksi opiskeluun (minulla on opettajakokemustakin) mutta eikös siihenkin sitten valittu kikattava parikymppinen.
Haastattelijoina oli siihenkin hommaan kuusi (!) henkilöä.
Tämä touhu on mennyt ihan kreisiksi. Tänä aamuna näin facessa ilmoituksen, että marjatilallinen etsii marjojen myyjää muutamaksi viikoksi ehkä heinäkuussa (tarkkaa ajankohtaa ei tietysti voi tietää). _Haastattelut_ alkaa piakkoin 😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse lankesin jälleen kerran siihen, että vastasin ilmoitukseen, jossa lähinnä kerrottiin kyseessä olevan haastava ja mielenkiintoinen työ. Sentään kerrottiin minkä aihepiirin ympärillä se pyörii.
Tulin valituksi ja ikävä kyllä hyvin nopeasti kävi ilmi, että työ ei ole haastavaa eikä etenkään mielenkiintoista.
Myös huonosti laaditut työpaikkailmoitukset, joissa ei selkeästi osata tai viitsitä kertoa mitä työ sisältää on rekrytoinneissa iso ongelma. Olen itse ollut haastattelussakin, jossa sama meininki jatkui, mitään järkevää ei osattu kertoa, ei osattu haastatella, eikä edes kysymyksiini osattu vastata. Lopulta haastattelin lähinnä itse itseäni, jotta tilanne saatiin jotenkin eteenpäin. Ironisinta on, että minulle tarjottiin tuota paikkaa. No arvatkaapa meninkö?
-ap
Joo ja nämä ilmoitukset, joissa ei edes sanota, mitä työ on, missä firmassa ja millä sijainnilla. Kiva siinä hakea jotakin ”toimistohommaa isohkosta yrityksestä Helsingistä hyvien yhteyksien varrelta”, kun todellisuudessa firma voi olla aivan vääränlaiselta alalta ja ne hyvät yhteydet toisella puolella kaupunkia eli ei niin hyvät minun näkökulmastani.
Älä hae, kukaan ei pakota.
Tässä ketjussa on hurjan negatiivinen asenne. Tehtäviin valitaan ihmisiä koko ajan, joten näyttää tuo homma toimivan vaikka joka hausta jääkin 3-150 valitsematta.
Itse sain just paikan 163 hakijan joukosta, ja varmaan montaa nyt harmittaa. Soittakaa hakemustenne perään ja kysykää miksi ette edenneet vaikka haku laitettiin uudelleen käyntiin ja olitte edelliskierroksella. Mitä tuo narina täällä auttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noniin, siinä perinteinen töykeä ja tympeä rekryfirman vastaus...
Ihminen ihmetteli, että miksei niiltä edellisiltä hakukierroksilta kutsuta hakijoita vaan käynnistetään haku uudelleen. Tuo rekryihminen vastasi, että kyllä kutsutaan. Mikä siinä on tympeää? En minä ainakaan hakijana oleta, että jos juuri minä en saa kutsua haastatteluun uudelle hakukierrokselle, niin ei kukaan muukaan.
Hmmm....ei ihan noin mustavalkoista tuokaan. Esim. jos jäät haastattelukierrosten ja testaamisen jälkeen kakkoseksi, saat asiakasyritykseltä ja konsultilta erinomaista palautetta, vaikka et tullut valituksi. Sitten jonkin ajan kulutua näet saman, tai hyvin samankaltaisen hakuilmoituksen, mutta joudut hakemaan paikkaa alusta uudelleen. Tästähän tässä on kyse, osalle käy näin, ja tässä kyseenalaistetaan että mitä järkeä`?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Tässä ketjussa on hurjan negatiivinen asenne. Tehtäviin valitaan ihmisiä koko ajan, joten näyttää tuo homma toimivan vaikka joka hausta jääkin 3-150 valitsematta.Itse sain just paikan 163 hakijan joukosta, ja varmaan montaa nyt harmittaa. Soittakaa hakemustenne perään ja kysykää miksi ette edenneet vaikka haku laitettiin uudelleen käyntiin ja olitte edelliskierroksella. Mitä tuo narina täällä auttaa?
Hieno juttu sinulle, mutta tuskin sille rekryn yhteyshenkilölle, jolle ne muut 162 ei valittua henkilöä soittavat samasta asiasta. Mutta ihan miten vaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Tässä ketjussa on hurjan negatiivinen asenne. Tehtäviin valitaan ihmisiä koko ajan, joten näyttää tuo homma toimivan vaikka joka hausta jääkin 3-150 valitsematta.Itse sain just paikan 163 hakijan joukosta, ja varmaan montaa nyt harmittaa. Soittakaa hakemustenne perään ja kysykää miksi ette edenneet vaikka haku laitettiin uudelleen käyntiin ja olitte edelliskierroksella. Mitä tuo narina täällä auttaa?
Katsopa vastauksesi sävyä ja mieti sitten vielä että kukahan tässä nyt on se negatiivinen? Ihmiset pohtivat ihan aiheellisia asioita täällä, eikö heillä ole siihen oikeus? Toivottavasti et saanut ainakaan paikkaa yrityksestä jossa itse työskentelen. Et vaikuta kovinkaan mukavalta kollegalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Kyllä, ja näitä epämääräisiä ilmoituksia tekevät ihan joka alan yritykset. Joskus on tosiaan myös näitä ilmoituksia, että ei laiteta edes työpaikan osoitetta näkyville ilmoitukseen, ja yrityksellä voi olla seudulla useita toimipisteitä, jotka voivat kuitenkin olla pitkän matkan päässä toisistaan. On aika hemmetin oleellista hakemisen kannalta tietää missä paikka fyysisesti sijaitsee. Saatika sitten jotkut rekryfirmojen ilmoitukset, joissa ei edes kerrota, mikä tuo asiakasyritys on, johon tekijää haetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin työkokemuksesta voi jotakin päätellä. Onko siinä vain jäätelökiskakesätyö vaiko pidempi pätkä työkokemusta eri paikoissa.No tokihan ne ylioppilas- ja valmistumisvuodetkin voi jättää pois. Mitäpä merkitystä sillä edes on, minä vuonna joku pääsi ylioppilaaksi?
Sähköisissä hakulomakkeissa et pääse etenemään seuraavalle sivulle, jollet niitä täytä. Ja niitä kysytään.
Mua ihmetyttää eräs suurehko yritys, jolla on säännöllisesti yt:t, mutta silti rekrytoivat samaan aikaan uutta väkeä, samankaltaisia hakuja julkaistaan säännöllisesti. Lieneekö sitten tätä markkinointia vaan. Jotenkin vaan aika lohduton ajatus, että ihmiset hakevat into piukassa jotain unelmien työtään, jota ei välttämättä ole edes olemassa. Tai sitten se on jo jaettu aikapäiviä sitten sisäisesti.