Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnhaku nykypäivänä - onko järkeä?

Vierailija
13.02.2020 |

Olen etsimässä uutta työpaikkaa ja olen viime aikoina lähetellyt työhakemuksia melko ahkerasti. Olen itse tehnyt vuosia HR-alan asiantuntijatyötä ja ei voi kuin ihmetellä joidenkin yritysten rekrykäytäntöjä. Yksi mitä jaksan aina ihmetellä on se, että hakijoille ei viitsitä vastata mitään, ei edes sitä lyhytsanaisen töykeää ja persoonatonta et tullut valituksi viestiä. Todella hienoa työnantajamielikuvan markkinointia, vai mitä? Tähän syyllistyy myös jopa suuret rekrytointialan yritykset. Ja tästä sitten asiakasyritys maksaa, että ei viitsitä hoitaa rekrytointia kunnolla loppuun? Hakijaviestintä on kuitenkin tärkeä osa prosessia ja yrityksen imagoa.

Samaten kun laitetaan hakuuun paikka, johon on jo aikaisempi ollut vastaava positio hauassa ja rekry on tehty. Miksi tämä avataan aina uudeksi hauksi, miksi ei katsota kandeja niistä, jotka jäivät kakkoseksi tai kolmoseksi aikaisemmassa haussa? Tai niitä muita hakijoita siitä potentiaalisten pinosta? Samat ihmiset joutuvat hakemaan uudelleen ja uudelleen. Itselleni kävi niin että sain yhteydenoton yrityksestä, ei koskien sitä paikkaa jota hain, vaan aivan täysin alle oman osaamiseni ja kokemukseni. Kyseessä oli vielä määräaikainen työ, vaikka haen toistaiseksi voimassaolevaa, tämän olin ilmoittanut hakemusta tehdessäni. Hieman myöhemmin kyseinen yritys taas sitten avasi paikan hakuun, joka vastasi osaamistani....huoh tämä rumba on käsittämätön.

Valtion paikat on pakko avata hakuun, vaikka valtaosin työ on jo pedattu organisaation sisällä. Paikkaa saattaa hakea satojakin ihmisiä, ja aivan turhaan. Ajatelkaa sitä hukkaanheitettyä aikaa kun sata hakijaa tekee hakemuksen ja cv:n, kun kukaan ei niitä edes lue, koska työnsaaja on jo valmiiksi katsottu. Mitä järkeä tässä kaikessa on?

Koko rekrytointiala tarvitsisi jonkinlaista LEANiä ja pian. Eihän tällainen systeemi palvele ketään, tehotonta, kallista ja aikaavievää.

Ajatuksia, kokemuksia arvon palstalaiset?

Kommentit (136)

Vierailija
121/136 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten rekrytoinnista on tullut miljoonabusinesstä. Samalla touhusta on tullut pinnallista, kaupallista ja sielutonta sirkusta. Tämä suuntaus on huolestuttavaa.

Vierailija
122/136 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mites ikärasismi? Itselläni tuli 45 hiljan täyteen ja tuntuu että hakumahdollisuudet alkaa tyssäämään täysin, vielä muutama vuosi sitten pääsin todella hyvin haastatteluihin. Sain Yt:ssä lähtöpassit jokin aika sitten ja olen myös lähetellyt paljon hakemuksia, enkä saa yhtäkään haastattelukutsua. Työkokemusta ja koulutusta löytyy, samoin erinomaiset suosittelijat. Työelämässä minulla olisi vielä hyvin paljon annettavaa. Noissa lomakepohjissa syntymäaikakin on aina ensimmäisten täytettävien asioiden joukossa, luulisi että kokemus ja ammatitaito ovat tärkeämpiä, kuin fyysinen ikä.

Tämä on jotenkin todella surullinen ilmiö, sillä kaikki me vain yksinkertaisesti vanhenemme, ja ne, jotka nyt tuota ikäsyrjintää viljelevät, niittävät myöhemmin itse tuota kylvämäänsä. Myös te syrjijät olette joskus niitä liian vanhoja hakijoita, joiden hakemusta ei katsota syntymäaikaa pidemmälle.

Kirjoitat asiaa, aina ei tosin ole välttämättä puhtaasti iästä tuo työnsaanti kiinni., vaan rahasta. Nykyään työntekijöiden palkkaamisessakin on usein käynnissä halpuutus, nuorelle ja vastavalmistuneelle kun ei tarvitse maksaa  samaa palkkaa kuin kokeneelle osaajalle.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/136 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut elämässäni kerran 1,5kk töissä. Nytkin pitäisi olla kiima päällä etsimässä ensi kesälle jotain tekemistä, jolla saisi taas vähän jotain leipää suuhun. 14-15-vuotiaasta asti olen yrittänyt kaikki temput saada edes parin viikon kesätöitä. (minun aikana ei ollut mitään kesätyöseteleitä).

Valmistunkin pian korkeakoulusta ammattiin, mutta työnhausta on tullut vain kammottava mörkö ja kaikki moti loppuu jo ennen alkua. En jaksa enää pettymyksiä, lyttäämistä ja täyttä hiljaisuutta työnantajien puolelta. Rekryfirmoista en viitsi edes aloittaa. Hankala on löytää edes kk harjoittelupaikkaa opiskeluiden saattamiseksi loppuun, kun missään ei vastata edes puhelimeen. Näyttää siltä,  ettei kelpaa edes ilmaiseksi kahvia keittämään :D Ei voi ku nauraa.

Vierailija
124/136 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen ketju! Upp

Vierailija
125/136 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain juuri jälleen hylkäävän vastauksen sähköpostiini ja turhatuneisuudessani googlettamalla vertaisutukea löysin tämän mielenkiintoisen ketjun. Olen täysin samaa mieltä että työnhaku on mennyt ihan rahastettavaksi sirkukseksi nykyään. Itselläni ei myöskään ole kovinkaan suurta luottoa noiden rekry-yritysten ammattitaitoon. Kuka tahansa voi sellaisen perustaa, ja palkata kaikki alaa osaamattomat kaverinsa sinne hommiin. Ja näitä tulee kuin sieniä satella, mihin näitä kaikkia muka tarvitaan? Hieman on huolestuttavaa että joku parikymppinen työelämän untuvikko on valitsemassa hakijoita jatkoon.  Millä ihmeen meriiteillä? Konsultilla pitäisi kuitenkin olla kattavaa työkokemusta ja ymmärrystä työelämästän kiemuroista.

Yritysten tulisi itse panostaa omaan henkilöstöosaamiseen, ehdottomasti parhaat hakijakokemukset omalta osaltani ovat olleet yrityksensä itse hoitamia suorarekryjä. Ei jonkun ulkopuolisen, joka ei ymmärrä koko paikasta ja alasta yhtään mitään. 

Vierailija
126/136 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytin hiljan 40 vuotta ja jäin työttämäksi, enkä pääse  nyt yhteenkään haastatteluun. Vielä pari vuotta sitten, kun olin vaihtamassa alaa pääsin hyvin haastatteluihin. Meneekö osassa yrityksiä hakemus suoraan mappi ööhön, jos ikä on 40, saatika yli?  Onko 40 vuotta joku maaginen rajapyykki nykyään ikärasismille? Ennen puhuttiin aina viisikymppisten vaikeasta työllistämisestä. Tuota iän kirjaamista kun ei voi noissa hakemuspohjissa ohittaakaan. 

Ei vaan voi tajuta tätä ikääntymisen vihaamista Suomessa. Itselläni ehdottomasti paras kollega koko työhistoriani aikana oli 50 + nainen, joka oli ollut saman yrityksen palveluksessa yli 20 vuotta. Hän tiesi aina kaikesta kaiken, auttoi tarvittaessa mielellään muita ja oli yritykselle täysin korvaamaton. Aikamoinen osaaminen lipuu käsistä jos nelikymppinen jo nähdään "liian vanhana".

Vierailija
127/136 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

itselle käynyt niin ettei hakemastani paikasta jonne olisin halunnut ,ei kuulu mitään ja otin vastan paikan pienillä tunneilla työpaikasta joka ei kiinnostanut yhtä paljon.sitten kuukauden kuluttua ilmoittavat et voisit tulla keskusteluun työpaikasta,jouduin sanoon et on jo työ. 

ikävää toi huono viestintä. tekee vaikeaa työnhausta ,kun ei ilmoteta saako vai ei työpaikan,

samoin useat haastattelukierrokset vaikka työ tyyliin osa.aika 2 tuntia päivä ,minipalkalla.

Ohis, mutta miksi tuo väli ennen pilkkua?

Vierailija
128/136 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monikohan noista työpaikkailmoituksista on aitoja? Voisikohan joku tutkia tuota?

Itse täytin tänään viimeksi taas työpaikkailmoituksen, johon olisi pitänyt listata edelliset työpaikat ja koulutus. En viitsinyt, koska olin jo viittinyt cv:n. Jos työhakemus ei tule valmiiksi 20 minuutissa, saa puolestani jäädä siihen. Typerää ajanhukkaa yli viisikymppiselle.

Joo, Valtiolle.fi on tuollainen. Kaikki työpaikat, joita voi nelivitosella olla kymmeniä opiskeluajat mukaanlukien, täytyy erikseen hakata laatikoihin koska alusta/ohjelma hävittää tiedot jos et vuoteen ole hakenut se kautta työpaikkoja. Eikö tuota varten ole ansioluettelot, työtodistukset ja mahdolliset nimikirjaotteet? Varmaan kuvittelevat että 70-luvun malliin ihmisellä on ollut 1-3 entistä työpaikkaa. Kuntarekry sentään ei hävitä tietoja.

Vierailija
129/136 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin haastattelussa, luvattiin ilmoittaa joka tapauksessa tuloksesta vkolla 10. Ei kuulunut mitään. No, onneksi seuraavana ma tuli sähköposti, etten tullut valituksi. Ystävällisesti pyysin palautetta haastattelusta ja mahdollisia kehityskohtia. Siihen ei toki enää vastattu. Ajoin 110km yhteensä haastatteluun.

Vierailija
130/136 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monikohan noista työpaikkailmoituksista on aitoja? Voisikohan joku tutkia tuota?

Itse täytin tänään viimeksi taas työpaikkailmoituksen, johon olisi pitänyt listata edelliset työpaikat ja koulutus. En viitsinyt, koska olin jo viittinyt cv:n. Jos työhakemus ei tule valmiiksi 20 minuutissa, saa puolestani jäädä siihen. Typerää ajanhukkaa yli viisikymppiselle.

Tämä! Ne rekrysivujen kentät, joihin joudut päivän tarkkuudella laittamaan jokaisen työsuhteen alku- ja loppumisajankohdan sekä kirjoittamaan kuvauksen työstä. Sama koulutustietoihin. Tuohon näpertelyyn menee lähes tunti. Ne asiat ovat siellä CV:ssä, joka myös vaaditaan.

Ei kai noihin ole oikeasti pakko laittaa kaikkia työsuhteitaan? En minä ainakaan laita kuin vain muutaman viimeisen tai tärkeimmän. 

Jonkun yksityisen hommaan voi, mutta uskaltaako valtion hommiin virkaa hakiessa jättää osan laittamatta? Virkajutskat kun on laissa tarkemmin säädelty kuin työsuhteisten asiat.

Vierailija
131/136 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain juuri jälleen hylkäävän vastauksen sähköpostiini ja turhatuneisuudessani googlettamalla vertaisutukea löysin tämän mielenkiintoisen ketjun. Olen täysin samaa mieltä että työnhaku on mennyt ihan rahastettavaksi sirkukseksi nykyään. Itselläni ei myöskään ole kovinkaan suurta luottoa noiden rekry-yritysten ammattitaitoon. Kuka tahansa voi sellaisen perustaa, ja palkata kaikki alaa osaamattomat kaverinsa sinne hommiin. Ja näitä tulee kuin sieniä satella, mihin näitä kaikkia muka tarvitaan? Hieman on huolestuttavaa että joku parikymppinen työelämän untuvikko on valitsemassa hakijoita jatkoon.  Millä ihmeen meriiteillä? Konsultilla pitäisi kuitenkin olla kattavaa työkokemusta ja ymmärrystä työelämästän kiemuroista.

Yritysten tulisi itse panostaa omaan henkilöstöosaamiseen, ehdottomasti parhaat hakijakokemukset omalta osaltani ovat olleet yrityksensä itse hoitamia suorarekryjä. Ei jonkun ulkopuolisen, joka ei ymmärrä koko paikasta ja alasta yhtään mitään. 

Nojoo, ja nykyään jankutetaan jostain henkilöbrändäämisestä työmarkkinoilla, jotta erottuu hakijoista ja blaablaadiibadaaba. Entäs työnantajabrändääminen, isolla osalla on se täysin hukassa? Rekryt hoidetaan surkeasti, ja täälläkin mainittiin nuo surkeat hakuilmoitukset, kun ei edes sitä viitsitä tehdä kunnolla. Huvittavimpia on nämä kun vaaditaan toimistoassarilta viiden eri kielen osaamista ja itse ilmoitus on tehty tönkköenglannilla ja on täynnä kirjoitusvirheitä.  Ei voi kauhalla vaatia, jos on lusikalla annettu. Ihan oikeasti hei, yrittäkää edes.

Vierailija
132/136 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin haastattelussa, luvattiin ilmoittaa joka tapauksessa tuloksesta vkolla 10. Ei kuulunut mitään. No, onneksi seuraavana ma tuli sähköposti, etten tullut valituksi. Ystävällisesti pyysin palautetta haastattelusta ja mahdollisia kehityskohtia. Siihen ei toki enää vastattu. Ajoin 110km yhteensä haastatteluun.

Mikähän hemmetti siinäkin on että jos pyytää palautetta haastattelusta tai yrittää kysellä että mikä meni mönkään niin ei voida vastata? Olisi mukava tietää miten voi omaa suoritustaan mahdollisesti parantaa, mutta ei sitten. Joskus sain kyllä mukavan kiitos ei puhelun, oli todella kannustava ja kerrottiin miksi ei valittu, vaikka olivatkin pitäneet minusta hakijana. Se oli hienosti hoidettu, ja toivoisin, että tällaista olisi enemmän. Yrityksestä jäi kuitenkin positiivinen mielikuva. 

Vierailija
133/136 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua niin raivostuttavat nämä yritykset jotka eivät voi vastata yhtään mitään, kun haku on päättynyt. Ihan uskomatonta paskaa. 

Vierailija
134/136 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikähän hemmetti siinäkin on että jos pyytää palautetta haastattelusta tai yrittää kysellä että mikä meni mönkään niin ei voida vastata? Olisi mukava tietää miten voi omaa suoritustaan mahdollisesti parantaa, mutta ei sitten. Joskus sain kyllä mukavan kiitos ei puhelun, oli todella kannustava ja kerrottiin miksi ei valittu, vaikka olivatkin pitäneet minusta hakijana. Se oli hienosti hoidettu, ja toivoisin, että tällaista olisi enemmän. Yrityksestä jäi kuitenkin positiivinen mielikuva. 

Niinpä. Ja työvoimahallinnon konsultit kehottavat pyytämään palautetta haastattelusta. Pyydän kyllä mutta vastausta en saa.

Vierailija
135/136 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olisi oiva tilaisuus päästä vaikuttamaan itse omaan työnkuvaan, palkkaan ja työaikaan. Lähde Pohjoisen tämän kauden talvisesonkiin tekemään töitä kevytyrittäjänä. Paikkoja on auki edelleen ja tekijöitä etsitään monenlaisiin eri tehtäviin. Täältä pääset lukemaan aiheesta lisää https://free.fi/revontulot-tulloo/.

Vierailija
136/136 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten rekrytoinnista on tullut miljoonabusinesstä. Samalla touhusta on tullut pinnallista, kaupallista ja sielutonta sirkusta. Tämä suuntaus on huolestuttavaa.

Ratkaisu. Perustulo ostovoimaan nähden. Skandinaviassa tarkoittaa jotain 1200€ kuukaudessa. Sitä voi sitten vaikka yhden lapsen politiikkaa ja ideointia yrityksille vastaan laittaa sun muuta.

Ja elinikäinen koulutusputki. Netissähän on videoituna kaikkea yliopistojuttuja myöden.

Teollisuus on jo niin tehokasta että ylituotanto ja saasteet alkaa olla ongelma. Sinänsä sellainen ongelma ei luultavasti ratkea menneen maailman jutuilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kuusi