Työnhaku nykypäivänä - onko järkeä?
Olen etsimässä uutta työpaikkaa ja olen viime aikoina lähetellyt työhakemuksia melko ahkerasti. Olen itse tehnyt vuosia HR-alan asiantuntijatyötä ja ei voi kuin ihmetellä joidenkin yritysten rekrykäytäntöjä. Yksi mitä jaksan aina ihmetellä on se, että hakijoille ei viitsitä vastata mitään, ei edes sitä lyhytsanaisen töykeää ja persoonatonta et tullut valituksi viestiä. Todella hienoa työnantajamielikuvan markkinointia, vai mitä? Tähän syyllistyy myös jopa suuret rekrytointialan yritykset. Ja tästä sitten asiakasyritys maksaa, että ei viitsitä hoitaa rekrytointia kunnolla loppuun? Hakijaviestintä on kuitenkin tärkeä osa prosessia ja yrityksen imagoa.
Samaten kun laitetaan hakuuun paikka, johon on jo aikaisempi ollut vastaava positio hauassa ja rekry on tehty. Miksi tämä avataan aina uudeksi hauksi, miksi ei katsota kandeja niistä, jotka jäivät kakkoseksi tai kolmoseksi aikaisemmassa haussa? Tai niitä muita hakijoita siitä potentiaalisten pinosta? Samat ihmiset joutuvat hakemaan uudelleen ja uudelleen. Itselleni kävi niin että sain yhteydenoton yrityksestä, ei koskien sitä paikkaa jota hain, vaan aivan täysin alle oman osaamiseni ja kokemukseni. Kyseessä oli vielä määräaikainen työ, vaikka haen toistaiseksi voimassaolevaa, tämän olin ilmoittanut hakemusta tehdessäni. Hieman myöhemmin kyseinen yritys taas sitten avasi paikan hakuun, joka vastasi osaamistani....huoh tämä rumba on käsittämätön.
Valtion paikat on pakko avata hakuun, vaikka valtaosin työ on jo pedattu organisaation sisällä. Paikkaa saattaa hakea satojakin ihmisiä, ja aivan turhaan. Ajatelkaa sitä hukkaanheitettyä aikaa kun sata hakijaa tekee hakemuksen ja cv:n, kun kukaan ei niitä edes lue, koska työnsaaja on jo valmiiksi katsottu. Mitä järkeä tässä kaikessa on?
Koko rekrytointiala tarvitsisi jonkinlaista LEANiä ja pian. Eihän tällainen systeemi palvele ketään, tehotonta, kallista ja aikaavievää.
Ajatuksia, kokemuksia arvon palstalaiset?
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus tulee myös niitä että alkuperäinen rekrytointi on mennyt pieleen, työntekijä on lähtenyt koeaikana tms. Ja paikka avataan TAAS hirveällä kiireellä uuteen hakuun, sen sijaan että otettaisiin yhteyttä niihin muihin haastatelluihin, jotka eivät työtä saaneet, tai katsottaisiin muita hakemuksia. Ja kyseessä kuitenkin joku perus assarihomma, joka ei ole mitään rakettitiedettä, sopiva paikkaaja löytyisi varmasti jo aikaisemmin hakeneiden pinosta. Mutta kun ei...
Käsittääkseni ne hakemukset pitää lain mukaan heti hävittää. Ei saa säilöä henkilörekistereitä...
Montaakos paikkaa olet hakenut tolla tiedolla? Monilla yrityksillä saa jopa valita että onko hakemus voimassa esim. 6 kk tai vuoden. Siihen "säilöntään" annetaan erikseen suostumus.
Joo olen törmännyt myös näihin ehdotuksiin. Mutta niissä on se hankaluus, ettei se potentiaalinen työntekijä istu välttämättä odottamassa puolta vuotta tai vuotta mahdollista uutta yhteydenottoa...
Tai ei ainakaan kande jäädä odottamaan.
Kerran kävin haastattelussa ja minun annettiin ymmärtää, että olisin jonossa ekana, kun he tarvitsevat lisää henkilökuntaa. Kuitenkaan koskaan he eivät ottaneet yhteyttä minuun ja kun muutama kuukausi myöhemmin kysyin töistä, sanottiin, ettei minulla ole riittävästi työkokemusta mitä he edellyttävät. Sitten kuitenkin kuulin, että paikan oli saanut vastavalmistunut nainen, jolla ei ollut yhtään sen alan työkokemusta.
Ja kerran kun lähetin työhakemuksen, minulle luvattiin palata asiaan ja siitä on nyt 5kk aikaa, enkä ole saanut yhtäkään yhteydenottoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus tulee myös niitä että alkuperäinen rekrytointi on mennyt pieleen, työntekijä on lähtenyt koeaikana tms. Ja paikka avataan TAAS hirveällä kiireellä uuteen hakuun, sen sijaan että otettaisiin yhteyttä niihin muihin haastatelluihin, jotka eivät työtä saaneet, tai katsottaisiin muita hakemuksia. Ja kyseessä kuitenkin joku perus assarihomma, joka ei ole mitään rakettitiedettä, sopiva paikkaaja löytyisi varmasti jo aikaisemmin hakeneiden pinosta. Mutta kun ei...
Käsittääkseni ne hakemukset pitää lain mukaan heti hävittää. Ei saa säilöä henkilörekistereitä...
Montaakos paikkaa olet hakenut tolla tiedolla? Monilla yrityksillä saa jopa valita että onko hakemus voimassa esim. 6 kk tai vuoden. Siihen "säilöntään" annetaan erikseen suostumus.
Joo olen törmännyt myös näihin ehdotuksiin. Mutta niissä on se hankaluus, ettei se potentiaalinen työntekijä istu välttämättä odottamassa puolta vuotta tai vuotta mahdollista uutta yhteydenottoa...
Tai ei ainakaan kande jäädä odottamaan.
Ei kannata jäädä, eikä ole tarkoituskaan. Tässä vain moni puhui siitä että sama tai samankaltainen paikka tulee nopeasti uuteen hakuun, ei puhuttu mistään vuodesta, joka on jo pitkä aika ja ymmärtää totta kai että uusi haku laitetaan käyntiin.
Itsellä loppuu kohta työt ja masentaa jo valmiiksi tuleva työpaikkojen haku ja työttömyys. Olen tässä työssä ollessani jo hakenut muutamia paikkoja, mutta järjestäen tulee "Kiitos, mutta ei kiitos" vastaus on siis jokaiseen tullut.
Itseä v*tuttaisi, jos firmasta soitettaisiin, että ei kiinnosta. Tuo sähköposti on ihan riittävä. Tosin, mielestäni olisi yrityksiltä kiva, että ilmoittaisivat mahdollisimman nopeasti.
Kun avoimia työpaikkoja olen katsellut, olen huomannut yhden yrityksen, joka toistuvasti laittaa samaa paikkaa hakuun. Hain siihen kerran ja sen jälkeen huomasin, että ne tekevät sitä toistuvasti eri titteleillä. Enää en ko. yritykseen edes laita hakemusta, sillä eivät ilmeisesti ketään rekrytoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta tuo voi työnhakijasta tuntua nöyryyttävämmältä kuin se, että alkaa uusi haku "puhtaalta pöydältä". Siis se, että emme me sinua ensin halunneet, mutta koska tämä valittu ei nyt halunnutkaan tehdä tätä hommaa, niin kai me nyt sitten voidaan ottaa sinut...
Itse olin ainakin ihan otettu, kun eräs työnantaja otti myöhemmin yhteyttä, että meillä olisikin nyt tarvis ja uusi paikka auki. Harmi vaan olin saanut toisen paikan toiselta työnantajalta sillä välin.
Mulle kävi samoin, tuntui tosi mukavalta että huomioivat minut. Taitaa valitettavasti olla aika harvinaista tuollainen.
Voiko joillakin yrityksillä olla sitäkin, että arvottavat itsensä aivan liian korkealle ja lisäksi väkeä haetaan turhilla ja liian tiukilla kriteereillä, joilla eivät sitten löydäkään omasta mielestään tarpeeksi päteviä hakijoita? Sitten haetaan ja haetaan, kun jostain kumman syystä mikään tai kukaan ei kelpaa siihen perushommaan. Tekijöitä tällaisena aikana aivan varmasti olisi.
Kristiina xx kirjoitti:
Kerran kävin haastattelussa ja minun annettiin ymmärtää, että olisin jonossa ekana, kun he tarvitsevat lisää henkilökuntaa. Kuitenkaan koskaan he eivät ottaneet yhteyttä minuun ja kun muutama kuukausi myöhemmin kysyin töistä, sanottiin, ettei minulla ole riittävästi työkokemusta mitä he edellyttävät. Sitten kuitenkin kuulin, että paikan oli saanut vastavalmistunut nainen, jolla ei ollut yhtään sen alan työkokemusta.
Ja kerran kun lähetin työhakemuksen, minulle luvattiin palata asiaan ja siitä on nyt 5kk aikaa, enkä ole saanut yhtäkään yhteydenottoa
No justiinsa. Tyhjiä lupauksia ei saisi koskaan antaa. Oliskohan tuo vastavalmistunut ollut jonkun sukulainen tai tuttu. Nepotismin kautta vain harvemmin saa sitä kaikkein pätevintä tekijää.
-ap
Monessa kunnassahan on sääntö, että kaikki toimet on laitettava julkiseen hakuun, ja esim. yli 3kk sijaisuudet. Vaikka käytännössä paikkaan on jo tekijä olemassa. Se onkin hienoa järjestää aikaa haastatteluun (jokin tekosyy töihin ettei paljastu mihin olen menossa, tunnit pitää toki tehdä takaisin), joka usein on parin päivän varoitusajalla, ja jo haastattelussa huomata ettei haastattelijoita pätkääkään kiinnosta 🙁
Vierailija kirjoitti:
Monessa kunnassahan on sääntö, että kaikki toimet on laitettava julkiseen hakuun, ja esim. yli 3kk sijaisuudet. Vaikka käytännössä paikkaan on jo tekijä olemassa. Se onkin hienoa järjestää aikaa haastatteluun (jokin tekosyy töihin ettei paljastu mihin olen menossa, tunnit pitää toki tehdä takaisin), joka usein on parin päivän varoitusajalla, ja jo haastattelussa huomata ettei haastattelijoita pätkääkään kiinnosta 🙁
Juuri tämä käsittämätön käytäntö pitäisi lopettaa. Ja miten ihmisiä ja heidän aikaansa kehdataan arvostaa näin vähän?
-ap
Mulla ihan toisenlaiset kokemukset. Koulutuksen päättymisen jälkeen laittelin reilut kymmenisen hakemusta noin kahdenkuukauden aikana. Jokaikisestä paikasta tuli sähköpostia jonkinaikaa hakuajan päättyä että kiitos hakumuksesta et nyt tällä kertaa tullut valitksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta tuo voi työnhakijasta tuntua nöyryyttävämmältä kuin se, että alkaa uusi haku "puhtaalta pöydältä". Siis se, että emme me sinua ensin halunneet, mutta koska tämä valittu ei nyt halunnutkaan tehdä tätä hommaa, niin kai me nyt sitten voidaan ottaa sinut...
Ihanko oikeasti sinusta on vähemmän nöyryyttävää nähdä sama paikka haussa kuukauden päästä ja hakea siihen uudestaan, kuin saada puhelinsoitto jossa kerrotaan, että haluavatkin sinut?
Minusta asia on ihan päin vastoin.
Siksi toisekseen, monet työpaikat ovat auki rekryfirmojen kautta. Ne kyllä säilyttävät rekistereitään ja voisivat ihan hyvin seuloa sieltä aiempia hakijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti sinusta on vähemmän nöyryyttävää nähdä sama paikka haussa kuukauden päästä ja hakea siihen uudestaan, kuin saada puhelinsoitto jossa kerrotaan, että haluavatkin sinut?
Minusta asia on ihan päin vastoin.
Siksi toisekseen, monet työpaikat ovat auki rekryfirmojen kautta. Ne kyllä säilyttävät rekistereitään ja voisivat ihan hyvin seuloa sieltä aiempia hakijoita.
Juuri näin. Nuo rekryfirmat saavat taas uuden toimeksiannon, eli maksivoivat laskutettavan summan yritykseltä, ja samalla ilmaista mainosta itselleen kun julkaisevat paikan uudelleen.
Minulle on käynyt niinkin, että firma, jossa kävin kahdessa haastattelussa, ei lopulta lähettänyt edes "ei kiitos" -viestiä. Se oli jo todella ala-arvoista.
Kerran myös rekryfirman kautta ollut paikka päätettiinkin jättää täyttämättä kokonaan. Siitä ei infottu mitenkään, vaikka ihan varmasti he olisivat voineet helposti laittaa massapostitusmeilin kaikille hakijoille tai vähintään nettisivuilleen ilmoituksen. Kun soittelin perään, niin iloinen naisääni siellä vain kertoi, että "ai niin, ei tätä paikkaa täytetäkään".
Hakijoiden oletetaan nöyristelevän, olevan yli-ihmisiä ja täyttävän kaikki utopistisimmatkin toiveet, mutta firmat ja rekryäjät saavat porsastella ja hoitaa hommansa vasemmalla kädellä.
Ja ne hakuilmoitukset..."tarjoamme sinulle näköalapaikan nälkäisen innovatiivisessa huippuorganisaatiossamme, olethan suorittanut ylemmän korkeakoulututkinnon ja sinulle on vähintään kahdeksan vuotta kokemusta vastaavasta työstä", ja kyseessä joku aulavirkailijan paikka, joka vastaa puhelimeen ja jakaa postit. Ja ei ole tarkoitus pilkata aulavirkailijoita, tärkeä työ ja usein yrityksen käyntikortti. Tuo kauhea ammatijargon ja liialliset vaateet vaan ottaa niin aivoon!!
Vierailija kirjoitti:
Paikat ovat lain mukaan laitettava avoimeen hakuun ja hyvä niin. Kun paikka tulee uudestaan hakuu myös hakijoiden tiedot ovat todennäköisesti ehtineet muuttua.
Ei ole, koskee vain julkisen puolen paikkoja. Yksityinen yritys saa ihan rauhassa palkata johtajan serkun lapsen, tai laittaa ilmoituksen paikallisen k-kaupan ilmoitustaululle. Ei ole pakko ilmoitella ollenkaan.
Kävin aikoinaan erään rekryfirman konsultin haastattelussa paikkaa varten, ja pääsinkin haastatteluun yritykseen. Haastattelun jälkeen ei kuitenkaan kuulunut yhtään mitään, vaikka konsultti lupasi soitella. Lopulta päätin itsee soittaa tuolle konsultille, hän oli jossakin palaverissa ja puhelu yhdistyi ilmeisesti hänen kollegalleen. Kerroin hänelle asian ja hän lupasi laittaa soittopyynnön tuolle konsultille. Noh, parin päivän päästä sain hyvin töykeän sähköpostiviestin, jossa luki ainoastaan että et tullut valituksi. Olipa hienosti hoidettu, ja vielä rekryalan ammattilaiselta...
Samaa olen miettinyt kun olen vajaan vuoden verran töitä hakenut.. Jäin viime keväänä yllättäen työttömäksi, ja hain ensin aktiivisesti kokoaikatyötä ennen kuin sain tiedon sos. ja terveysalan opiskelupaikasta. Monet työnantajat eivät edes viitsi ilmoittaa mitään, vaikka olet käynyt haastattelussa ja siellä luvataan ottaa yhteyttä tiettyyn päivään mennessä. Tai sitten tulee sähköposti joskus 1kk päästä siitä, kun olet käynyt haastattelussa. Osa työpaikoista, joissa olen käynyt haastattelussa, on kyllä suoraan sanottuna ollut sellaisia, joihin en ole toivonut pääseväni. Yhdessä työpaikassa oli kaksi epäsiistiä miestä, joiden jutut olivat sovinistisia ja haukkuivat nykyisen työntekijän. Sanoivat "heittävänsä sen pihalle", kunhan saadaan uusi. Yhdessä kiinteistöalan firmassa (johon haetaan usein työntekijöitä) oli kaksi ylimielisen oloista nuorta naista haastattelemassa, jotka olivat jollain hienolla päällikkö-nimikkeellä.. Sieltäkään ei kuulunut haastattelun jälkeen mitään, mutta monta viikkoa sen jälkeen tuli perjantai-iltana klo 23 sähköposti, jossa sanottiin että "olemme käyneet hakemuksesi huolellisesti läpi, ja meidän pitää todeta, ettemme voi tarjota tätä työpaikkaa sinulle.."
Nyt olen hakenut osa-aikaista työtä, jota voisin tehdä opintojen ohella. Hankalaa tuntuu olevan saada edes osa-aikaista paikkaa.. Olen 40.v ja minulla on aikaisempi korkeakoulututkinto sekä monipuolinen työkokemus, olen hakenut jopa kaupan kassalle ja hyllyttäjäksi. Osaan paikoista olen varmaan liian koulutettu, vaikka tekisin ihan mielelläni vaikka kaupan alan töitä.
Äh, onpa ikävän kuuloisia juttuja muillakin. Jos on vielä kokemuksia lisää, lukisin niistä mielelläni. Onneksi on muuten myös hyvin hommansa hoitavia rekryalan ihmisiä, mutta on tietysti ymmärrettävää että nämä surkeasti työnsä hoitavat jäävät mieleen.
Koitetaan olla lannistumatta, ei se ole kuin se yksi oikea aika ja paikka, jolloin palaset loksahtaa kohdilleen. Haasteena on tietysti että miten sinne oikeaan paikkaan löytää.
-ap
Kaverin työpaikalla oli rekrytarve ja antoivat toimeksiannon alan yritykselle. Lopulta haastatteluun eteni muutama hakija, jotka kaikki olivat paikkaan täysin ylipäteviä. Yritys ei ollut kandeihin tyytyväinen, sillä eivät halunneet ruohonjuuritason hommaan ylikouluttautuneita ihmisiä, vaan etsivät pysyvyyttä ja sopivaa persoonaa. Paikkaan oli kuitenkin tullut lähes sata hakemusta....
Ketä tämäkin systeemi palvelee että ylipäteviä ihmisiä laitetaan täysin alle oman tason oleviin töihin? Työntekijä todennäköisesti etsii uutta osaamistaan vastaavaa työtä koko ajan, ja työnantaja ei saa sitoutunutta työntekijää.
Itse olin ainakin ihan otettu, kun eräs työnantaja otti myöhemmin yhteyttä, että meillä olisikin nyt tarvis ja uusi paikka auki. Harmi vaan olin saanut toisen paikan toiselta työnantajalta sillä välin.