Supernanny: Siis MITÄ mä just näin?
Tässä uusimmassa jaksossa tarvittiin erityistason psykoterapeutti tuleen kotiin sanomaan, että kuuden pienen lapsen isä voisi ulkoiluttaa kolmea lapsistaan tunnin viikossa? Ymmärsinkö nyt ihan oikein?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Olen Pia Penttilän kanssa samaa mieltä ja huolissani, miksi nykyään lapsiperheissä on vähän leluja ja kirjoja, jos niitä on, ne on lapsilta piilotettu.
Hyvä haastattelu IL Päivärinnan haastattelussa.
En lue/kuuntele juttua, mutta nykyajan lapsilla kyllä on leluissa kaikkea ja liikaa..
Vierailija kirjoitti:
Olen Pia Penttilän kanssa samaa mieltä ja huolissani, miksi nykyään lapsiperheissä on vähän leluja ja kirjoja, jos niitä on, ne on lapsilta piilotettu.
Hyvä haastattelu IL Päivärinnan haastattelussa.
Hän asioi ls-perheissä, eikä voi sanoa mitään normaaleista lapsiperheistä.
Liiallinen lelumäärä on huomattavasti suurempi ongelma. Keskivertoviisivuotiaalla on tutkimusten mukaan 6 000 lelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä haastattelu IL Päivärinnan haastattelussa.Hän asioi ls-perheissä, eikä voi sanoa mitään normaaleista lapsiperheistä.
Liiallinen lelumäärä on huomattavasti suurempi ongelma. Keskivertoviisivuotiaalla on tutkimusten mukaan 6 000 lelua.
6000? :O
Missä? Suomessa vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä haastattelu IL Päivärinnan haastattelussa.Hän asioi ls-perheissä, eikä voi sanoa mitään normaaleista lapsiperheistä.
Missä? Suomessa vai?
Niin. Lapsiperheet hukkuu krääsään. Koko väite lelupulasta on vähintään omituinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä? Suomessa vai?
No se on helppo uskoa, mutta 6000 ei ihan.
Niin. Lapsiperheet hukkuu krääsään. Koko väite lelupulasta on vähintään omituinen.
Miksi Super-Nannyt ovat aina valtavia tankkeja? Eikö sutjakammilla muka ole auktoriteettia?
Vierailija kirjoitti:
Miksi Super-Nannyt ovat aina valtavia tankkeja? Eikö sutjakammilla muka ole auktoriteettia?
Bodyshaming! Buuu!
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset on keskimäärin jonkin verran tankkeja, ja montako supernannyä oikein tiedät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän kertoi havahtuaksensa lasten leluttomuuteen juuri Supernannyn pestistään, eikä hän siinä asioi ainakaan pääsääntöisesti ls-perheissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä? Suomessa vai?
Jep. Minä tunnen vain lapsiperheitä, joilla leluja tursuilee sieltä täältä. Me kuulumme myös niihin. Lapsilla on omat huoneensa täynnä leluja, jokaiselle on tietty oma paikka siellä "piilossa," mutta osaavathan nuo hyvänen aika ottaa ne niistä laatikoista hyllyiltä ja avata pehmeät säilytysrahit jne. Ei niitä ole lapsilta mitenkään piilotettu. Kirjoja on molemmilla isot kasat, luoja paratkoon, lipastossa, josta osaavat ottaa haluamansa kirjan. Herramunvereni kun nekin on PIILOSSA. Siis kaikenko pitäisi lojua lattialla näkösällä, että kelpaisi. Meillä kyllä osataan ne penkoa niistä piilosta ja toki monesti ne ovatkin sikin sokin, mutta yritetään pitää edes joku järjestys niille leluillekin.
Suuri osa leluista ja kirjoista on levittäytynyt alakertaankin ja niille on oma paikka olohuoneen senkin kaapissa. Siis siellä kaapin nurkassa piilossa taas voi kauhea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka on tutkinut?
Ja mikä on ongelma liiallisessa lelumäärässä, siis lapsen kannalta? Omillani on kymmeniä tuhansia legoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän kertoi havahtuaksensa lasten leluttomuuteen juuri Supernannyn pestistään, eikä hän siinä asioi ainakaan pääsääntöisesti ls-perheissä.
Öh. Ei nuo perheet kyllä ole normaaleja perheitä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka on tutkinut?
Ja mikä on ongelma liiallisessa lelumäärässä, siis lapsen kannalta? Omillani on kymmeniä tuhansia legoja.
Se että niiden kanssa ei enää pysty leikkimään kun niitä on liikaa.
Meillä ainakin se lelumassa leviää mereksi jos ei aikuinen säätele. Nosta aina jotain pois, vuorottele jne.
Vierailija kirjoitti:
Väitti myös makean aiheuttavan vilkkautta, vaikka uskomukselle ei ole tieteellistä pohjaa. Sekin oli vähän outoa, kun kyseli lapselta tuliko herkkujen syömisestä huono olo.
Useimmat lapsia kasvattaneet tietävät sokerin aiheuttavan riehumista (ylivilkkautta). Sittiäinenkin lentää vaikka tieteellisesti se on mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä nyt oli sitten isältä ihan erinomaisen joustava teko? Ap
Vuoden isä-kunniakirja ja mitali ovat jo postissa matkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä? Suomessa vai?
Jep. Minä tunnen vain lapsiperheitä, joilla leluja tursuilee sieltä täältä. Me kuulumme myös niihin. Lapsilla on omat huoneensa täynnä leluja, jokaiselle on tietty oma paikka siellä "piilossa," mutta osaavathan nuo hyvänen aika ottaa ne niistä laatikoista hyllyiltä ja avata pehmeät säilytysrahit jne. Ei niitä ole lapsilta mitenkään piilotettu. Kirjoja on molemmilla isot kasat, luoja paratkoon, lipastossa, josta osaavat ottaa haluamansa kirjan. Herramunvereni kun nekin on PIILOSSA. Siis kaikenko pitäisi lojua lattialla näkösällä, että kelpaisi. Meillä kyllä osataan ne penkoa niistä piilosta ja toki monesti ne ovatkin sikin sokin, mutta yritetään pitää edes joku järjestys niille leluillekin.
Suuri osa leluista ja kirjoista on levittäytynyt alakertaankin ja niille on oma paikka olohuoneen senkin kaapissa. Siis siellä kaapin nurkassa piilossa taas voi kauhea.
Kyllä ihminen aina tarttuu siihen, mikä on näkösällä, ja tätä voi aikuinen käyttää hyödykseen opettaakseen niin lapselle kuin itselleenkin parempia tapoja. Kulhollinen valmiiksi pilkottuja porkkanatikkuja katoaa pöydältä ihmeen helposti. Kirja tulee todennäköisemmin luetuksi, kun se on avohyllyssä eikä kaapissa. Kehittävä lelu kiinnittää lapsen huomion, kun on sopivalla tasolla. Poissa silmistä, poissa sydämestä, kuuluu sanontakin.
Tässä pitää vain löytää kultainen keskitie. Jos kaikki on esillä yhtä aikaa, ei sekään saa ihmistä tarttumaan oikeisiin asioihin.
Pian haastattelu oli hyvä. Olen itse kotiäiti ja syyllistyn kaikesta mahdollisesta ajottain. Syyllistyn kun luen lasten liikuntasuosituksista, syyllistyn kun luen palstalta erityislapsista tai lasten huonosta käytöksestä kommentteja (meillä lapsella diagnoosi ja käytös on välillä vaikeaa), syyllistyn kun luen kuinka vanhemman suuttuminen lapselle on vahingoittavaa tai kun luen jonkun mielipiteen että lapsen neurologiset ongelmat johtuvat huonosta vuorovaikutuksesta, rajojen puutteesta jne.
Tuon haastattelun jälkeen minulle tuli hyvä olo. Oli jotenkin todella maalaisjärjellä puhuttu vanhemmuudesta. Meillä ulkoillaan pääsääntöisesti joka päivä, mutta joustetaan välillä jos ollaan kaikki ollaan nukuttu huonosti. Lastenohjelmia katsotaan hieman liikaa, mutta niitä katsotaan vanhempien kainalossa. Meillä sylitellään, ollaan läsnä ja kerrotaan kymmeniä kertoja päivässä lapsille kuinka ne vaan on ihania ja rakkaita. Meillä myös suututaan ja rehellisesti sanottuna vihaisena olen välillä sanonut niin että on kaduttanut ja käyttäytynyt lapsen näkökulmasta pelottavasti. Olen aina pyytänyt lapsilta anteeksi tarvittaessa ja puhunut läpi oman käytöksen. Omat lapseni ovat jo oppineet saman taidon, jopa se erityislapsi pyytää käytöstään usein ihan itsestään anteeksi. Lapset halailevat ja sanovat meitä ja toisiaan rakkaaksi, mutta myös riitelevät niin että aikuisten pitää puuttua. Leikin lasten kanssa ja laitan niille paljon myös tekemistä, kuten muovailuvahailua, piirtämistä jne. Toisaalta välillä luen kirjaa tai olen puhelimella ja lapset leikkivät tai katsovat niitä pahamaineisia lastenohjelmia.
Meidän alle kouluikäisille ei ole älypuhelimia eivätkä ne pelaa mitään pelejä vielä. Arki on tasaista ja.. noh arkista! Käydään perhekerhossa ja lapset omassa kerhossa, tavataan välillä kavereita ja sukulaisia, mutta paljon ollaan ihan oman perheen keskenkin kotona. Käydään uimassa ja kirjastossa ja välillä hoplopissa. Välillä mietin, että olisiko lapsellani ongelmia jos olisin laittanut hänet heti 1-vuotiaana päiväkotiin, että jos hän ei olekaan mitenkään poikkeava ja en ole vain osannut häntä kasvattaa sosiaaliseksi. Sitten kuitenkin samaan aikaan intuitio sanoo, että ongelmat olisivat jopa pahempia nykyisestä jos en olisi ollut kotona.
Suurin osa vanhemmista tekee varmasti parhaansa niillä voimavaroilla mitä itsellä on. Tällä minun kirjoituksellani ei nyt ole kovin isoa pointtia, mutta oli ihana katsoa tuo Pian haastattelu ja ymmärtää, että vaikka meilläkin on yhdellä lapsella haasteita niin ollaan silti ihan riittävän hyviä vanhempia. Kodissa on lämpöä ja rajoja. Nukkumaanmenoaikoja noudatetaan eikä herkkujakaan syödä kuin silloin tällöin. Joskus sitä saa niin paljon negatiivista palautetta lapsestaan ja kun lukee kaikkea netistä niin ajattelee tehneensä kaiken väärin. Minua helpotti nuo Pian puheet.
Kurko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja yleisesti lapsia pitäisi ulkoiluttaa 2 h päivässä.
Viimeisten tutkimusten mukaan 1,87 tuntia riittää talvisin, jos on oranssi pipo.
Miten siinä tapauksessa, että on liekkipipo? Ja nopeet lasit.
Minusta tuo äiti oli rasittava jyrääjä. Ei siinä isä päässyt edes ajatuksia, sanomaan.
Äärimmäisen surullista, että aina vain nuoremmille lyödään älyluuri käteen 😢