En ymmärrä ok-talohehkuttajien logiikkaa siitä, että "vuokranmaksu on rahan hukkaan heittämistä" mutta taloon joka kk uppoava raha
on itselle maksamista, ja takaa että ihminen kuolee rikkaana. :D
Siis huhhei, eläminen maksaa aina, ja voin vaikka lyödä vetoa että "omassa" omakotitalossa asuminen ja sen huoltaminen ja ylläpitäminen maksaa enemmän kuin minun asumiseni vuokralla rauhallisessa kerrostalossa.
Ei minusta vuokrani mene ollenkaan hukkaan, minulla on koti ja katto pään päällä. Mikä siinä on "hukkaan heittämistä". Miksei elämiskustannukset ok-talossa ole hukkaan heittämistä, ei se ihminen sen halvemmalla pääse kun on vastuussa talon ylläpidosta ja kustannuksista, no, voihan hän pullistella sillä että OMISTAA sen talon, mutta eihän se huoletonta elämää ole, saati ilmaista. Sitäpaitsi vaikka asut ok-talossa, sinulle asetetaan kaikenlaisia sääntöjä mitä siellä voit tehdä, esim pihallasi, joten se harha ok-talon "vapaudesta" on myös yksi illuusio sinänsä. Varsinkin tiiviillä ok-taloalueilla naapurisopu on koetuksella, ja ei ne mitään rauhallisia paratiiseja ole muutoinkaan, millon nähdään vaivaa mistäkin, mitä naapuri tontillaan puuhaa.
Ja siis se kaikki raha mitä esim kymmenessä vuodessa syydät siihen tölliin, millä logiikalla se on tehnyt sinusta varakkaan. Haaveilet siis jo töllisi myymisestä? No, et tule koskaan saamaan siitä niin paljon rahaa takaisin, mitä olet siihen laittanut, joten...
Mutta leikitään vaan että minä "heitän rahani hukkaan" ja sinä "säästät". Jos siitä tulee parempi mieli.
Kommentit (266)
En minäkään ostanut kotia sen vuoksi että rikastuisin. Perheellä pitää olla koti, ja mitä mukavampi, sen parempi. Minäkin tykkään olla pihalla, lukea keinussa ja kattaa terassille päiväkahvit. Tykkään kun kukaan vieras ei metelöi lähellä ja saamme itse suunnitella, mitä huoltoja tai korjauksia milloinkin tehdään eikä muilla ole asiaan mitään sanomista. Nautin siitä että tilaa on riittävästi ja saan säätää lämmityksen ja ilmastoinnin juuri kuten haluan. Jos tekee mieli vaihtaa tapetit makuuhuoneeseen, voin piipahtaa rautakaupassa ja kääriä hihat.
Mutta rikastumista en tällä tavoittele. Kunhan saan sen verran säästöön, etten joudu pulaan kun jotain yllätyksiä tulee eteen.
En aio myydä tätä taloa ikinä. Lapset myykööt sitten kun minusta aika jättää. Tai pistäkööt maan tasalle jos haluavat.
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä ajatellut asumisellani rikastuvan. Arvostan takkatulen ääressä neulomista syksyisin pimeinä sateisina iltoina. Arvostan sitä että kun avaan ulko-oven, on siinä heti iso terassi, johon saa kaiken tuulettumaan, ja että auto on heti siinä oven edessä. Arvostan isoa autotallia, jonne auton saa talvella suojaan. Arvostan sitä kun saa myöhään yöhön viettää saunailtaa pihasaunassa hyvässä seurassa, ja siihen päälle istuskella saunan terassilla tai saunamökissä.
Velattomassa talossamme asumiskustannukset ovat n. 290€/kk. En ole myymässä taloa, joten en sillä myöskään pääse rikastumaan. Ehkä vanhana sitten voi vaihtaa tönön välirahalla johonkin pikkukaksioon, ja hummata välirahan miten lystää ;)
... jos sen joku sattuu sitten ostamaan. Tuskin sattuu.
Nuoripari (miksei vanhempikin pari) saattaa ostaa omakotitalon takki auki, sisäistämättä kunnolla, mistä omakotitalon kustannukset käytännössä muodostuvat.
Kiinteistövero, tonttivuokra, jätehuolto, sähkö, vesi, lämmitys, korjaus- ja huoltokustannukset, vakuutus -- kuukausittaisen lainanlyhennyksen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Oman talon saa sisältä sisustaa miten haluaa, maalata tai tapetoida, tai paneloida.
Voi valita just sellaiset materiaalit lattioihin kuin haluaa, samoin kaapistot ja terakssit ja kaiken.
Vuokralla täytyy tyytyä siihen mitä asunnossa on, ei ole vaihtoehtoja. Ei voi laitella itse mitään.Ja omakotitalon valitsevat asumismuodoksi ihmiset, jotka pitävät puuhailusta, pihanhoidosta ja muusta.
Ja asunto on vieläkin myös sijoitus. Myydessä saa rahat takaisin, vuokralla heittää rahat tuuleen, niistä ei jää koskaan mitään näkyvää.
Kyllä vuokra-asuntoakin saa laittaa.
Meillä oli vesivahinko joka ei johtunut meistä, niin saatiin itse valita ilmaiseksi uusi lattia oman mielen mukaan. Materiaali ja väri. Valittiin vinyylilankku. Myös uusi jääkaappi tuotiin meille kotiin ja toiveiden mukaan rosterisena ja sellaisena pelkkänä isona jääkaappina. Itse hankimme samanlaisen pakastimen siihen viereen.
Olen myös maalannut ja tapetoinut mieleni mukaan. Myös portaikon maalasin männyn värisestä valkoiseksi.
Ollaan myös rakennettu itse terassi ja laitettu pihaa. Leikkimökkikin on. Asutaan kaupungin vuokra-asunnossa viihtyisässä ja rauhallisessa uudehkossa paritalossa.
Ei meillä olisi koskaan varaa ostaa tämän tasoista asuntoa eikä omassa asunnossa voisi asua näin huolettomasti ja stressittömästi.
Joskus varmaan asumisoikeusasuntoon muutetaan kun lapset ovat muuttaneet pois kotoota. Ollaan vuosia sitten haettu asumisoikeusasuntoon numero ja sitten joskus vuosien päästä kun on ajankohtaista niin vanhalla numerolla päästään todennäköisesti juuri siihen asuntoon johon halutaan.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään ostanut kotia sen vuoksi että rikastuisin. Perheellä pitää olla koti, ja mitä mukavampi, sen parempi. Minäkin tykkään olla pihalla, lukea keinussa ja kattaa terassille päiväkahvit. Tykkään kun kukaan vieras ei metelöi lähellä ja saamme itse suunnitella, mitä huoltoja tai korjauksia milloinkin tehdään eikä muilla ole asiaan mitään sanomista. Nautin siitä että tilaa on riittävästi ja saan säätää lämmityksen ja ilmastoinnin juuri kuten haluan. Jos tekee mieli vaihtaa tapetit makuuhuoneeseen, voin piipahtaa rautakaupassa ja kääriä hihat.
Mutta rikastumista en tällä tavoittele. Kunhan saan sen verran säästöön, etten joudu pulaan kun jotain yllätyksiä tulee eteen.
En aio myydä tätä taloa ikinä. Lapset myykööt sitten kun minusta aika jättää. Tai pistäkööt maan tasalle jos haluavat.
Korjaustarpeet määrittää se tarve ei halu, jos katto vuotaa, lämmityslaitteisto sammuu, maali kaipaa uusimista jne., se on hoidettava, muuten talon arvo laskee ja kustannukset kasvavat, jos huolto venyy. Minä säädän myös lämmityksen miten haluan, maksan vain kuluttamastani vedestä. Omakotitalo pitää sijaita korvessa, jos haluaa ettei naapureista kuulu mitään, korvessa en halua asua, olen cityihminen. Tilaa minulla on 86 m2 minua varten, rivitaloni on uusi, pihat on porrastettu, äänieristys on parempi kuin aikoinaan omistamassani talossa, minulla on naapurini kanssa yhteistä seinää 65 senttiä, omistan päätyasunnon. Tapetoin milloin haluan ja jos joku menee rikki soitan isännöintiin, he tilaavat hananvaihdot, lukkojen vaihdot jne.
Mökillä nautin oman saaren rauhasta, sielä löytyy vain sukua, eli lasteni mökit, olen perinyt saaren vanhemmiltani. Kun lähden saaren pitkiksi ajoiksi, pihatyöt hoituvat ja naapurit tuovat turvaa.
Hälytyskään ei aina auta, kun poliiseja on nykyään niin vähän ja partiot saattavat olla kaukana, entinen naapurini koki sen karvaasti.
Ikäihmisille tämä on loistava asumismuotona, enää en jaksa isoa pihaa hoitaa ja raskaita lumia työntää. Tekijöitä ei tahtonut saada edes rahalla.
Vierailija kirjoitti:
Nurmikonleikkuukin hoituu nykyään robottileikkurilla. On helppoo.
Juu jos piha on tasainen lättänä, jota sivimennen sanoen inhoan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman talon saa sisältä sisustaa miten haluaa, maalata tai tapetoida, tai paneloida.
Voi valita just sellaiset materiaalit lattioihin kuin haluaa, samoin kaapistot ja terakssit ja kaiken.
Vuokralla täytyy tyytyä siihen mitä asunnossa on, ei ole vaihtoehtoja. Ei voi laitella itse mitään.Ja omakotitalon valitsevat asumismuodoksi ihmiset, jotka pitävät puuhailusta, pihanhoidosta ja muusta.
Ja asunto on vieläkin myös sijoitus. Myydessä saa rahat takaisin, vuokralla heittää rahat tuuleen, niistä ei jää koskaan mitään näkyvää.
Kyllä vuokra-asuntoakin saa laittaa.
Meillä oli vesivahinko joka ei johtunut meistä, niin saatiin itse valita ilmaiseksi uusi lattia oman mielen mukaan. Materiaali ja väri. Valittiin vinyylilankku. Myös uusi jääkaappi tuotiin meille kotiin ja toiveiden mukaan rosterisena ja sellaisena pelkkänä isona jääkaappina. Itse hankimme samanlaisen pakastimen siihen viereen.
Olen myös maalannut ja tapetoinut mieleni mukaan. Myös portaikon maalasin männyn värisestä valkoiseksi.
Ollaan myös rakennettu itse terassi ja laitettu pihaa. Leikkimökkikin on. Asutaan kaupungin vuokra-asunnossa viihtyisässä ja rauhallisessa uudehkossa paritalossa.
Ei meillä olisi koskaan varaa ostaa tämän tasoista asuntoa eikä omassa asunnossa voisi asua näin huolettomasti ja stressittömästi.
Joskus varmaan asumisoikeusasuntoon muutetaan kun lapset ovat muuttaneet pois kotoota. Ollaan vuosia sitten haettu asumisoikeusasuntoon numero ja sitten joskus vuosien päästä kun on ajankohtaista niin vanhalla numerolla päästään todennäköisesti juuri siihen asuntoon johon halutaan.
Meilläkin sai itse vaikuttaa remontissa mm. lattioihin, kylppärin kaakeleihin jne. Saa myös maalit seiniin tietyin väliajoin.
Vierailija kirjoitti:
Voi valita just sellaiset materiaalit lattioihin kuin haluaa, samoin kaapistot ja terassit ja kaiken.
Miksei, jos sisustaminen kiinnostaa. Osaa vuokra-asunnoistakin saa kunnostaa, ei kaikkia.
Moni on kyllästynyt okt:ssa asumiseen koska on huomannut etti pidä siitä puuhastelusta.
Myydessä ei saa automaattisesti rahojaan takaisin. Riippuu paljon asunnon sijainnista ym.
onko muute ketään täällä jonka taloon murtauduttu tai yritetty?
ei ne vartiointiliikkeet paljoa auta jos tulevat sitte hitaasti kattoon ku hälytin laukeaa
Vierailija kirjoitti:
Paljonko saat vuokrakämpästä mukaan muuttaessasi? Entä oman myydessä?
Meillä velattoman okt asumiskulut on luokkaa 250€/kk, meillä on vuokrattuna velaton yksiö josta jää verojen ja kulujen jälkeen nettona käteen 230€. Eli vuokralainen maksaa oman ja mun perheen asumisen :)
En ikinä menisi yksityiselle vuokralle just tuon asenteen takia mikä sinulla.
Vierailija kirjoitti:
Elämä on tässä ja nyt eikä huomisesta kukaan tiedä, joten parasta on järjestää asuminen niin kuin itselle parhaiten sopii (rahatilanteen rajoissa).
Esim. minulle ahdas ja kuuma kerrostaloasunto olisi painajainen enkä voisi elää sellaista elämää kuin itse haluan. Tarvitsen tilaa ympärilleni, oman pihan, terassin ja aurinkotuolin, tarvitsen paikan jossa kasvattaa salaatteja ja yrttejä, haluan puita ja marjapensaita, haluan paikan jossa huoltaa sukseni ja polkupyöräni, autotallin ja kodinhoitotilat.
Sellaista vuokra-asuntoa ei ole olemassakaan, missä voisin elää näin.
Kun käyn kylässä kerrostalossa asuvien ystävieni luona, alkaa nopeasti ahdistaa. Lähes poikkeuksetta asunnoissa on liian kuuma. Tilaa on harvoin tarpeeksi. On myös jotenkin ahdistavaa, kun naapureiden ääniä kuuluu rappukäytävästä tai seinän takaa. Ihan kuin olisi jossain hotellissa tai laivan hytissä, kun oman oven takana kulkee koko ajan muita ihmisiä.
Ei mun asunnos ole kuuma, en tykkää kuumasta. Tykkään kyllä talon äänistä, tulee kotoisa olo. Omakotitalossa kaipasinkin niitä.
Kiinteistöjen arvonnousu on myytti. Joskus se piti ehkä paikkansa mutta ei enää. Vain suurimmissa kaupungeissa ja niissäkin vain tietyillä alueilla voi olla aika varma siitä, että asuntonsa saa myytyä ja hyvään hintaan. Suuressa osassa maata talojen markkina-arvo lähestyy nollaa.
Voittoa on siis yhä harvemman syytä odotella jos laskee kaiken sen rahan mikä asuntoon on mennyt. Ostohinta/rakentamiskulut, huollot, rempat, vastikkeet jne. vrt myyntihinta.
Asuntojen hinnoilla ei ole paljon tekemistä järjen kanssa. Pitäisi olla selvää, ettei vanha talo voi nostaa arvoaan vuodesta toiseen. Eihän kukaan odota, että käytetty auto maksaisi vuosien päästä enemmän kuin nyt.
Sijainti on kuitenkin asunnoissa kaikki kaikessa. Siivouskomero Kalliossa, eikä edes hyväkuntoinen, maksaa enemmän kuin hulppea omakotitalo maaseudulla. Sinne maalle kun ei välttämättä tahdo muuttaa kukaan.
Omakotitalon voi hankkia monesta muusta, ihan järkevästä, syystä, mutta eläketurvaa tai varapankkia siitä on hyvin riskialtista odotella.
Vierailija kirjoitti:
Kiinteistöjen arvonnousu on myytti. Joskus se piti ehkä paikkansa mutta ei enää. Vain suurimmissa kaupungeissa ja niissäkin vain tietyillä alueilla voi olla aika varma siitä, että asuntonsa saa myytyä ja hyvään hintaan. Suuressa osassa maata talojen markkina-arvo lähestyy nollaa.
Voittoa on siis yhä harvemman syytä odotella jos laskee kaiken sen rahan mikä asuntoon on mennyt. Ostohinta/rakentamiskulut, huollot, rempat, vastikkeet jne. vrt myyntihinta.
Asuntojen hinnoilla ei ole paljon tekemistä järjen kanssa. Pitäisi olla selvää, ettei vanha talo voi nostaa arvoaan vuodesta toiseen. Eihän kukaan odota, että käytetty auto maksaisi vuosien päästä enemmän kuin nyt.
Sijainti on kuitenkin asunnoissa kaikki kaikessa. Siivouskomero Kalliossa, eikä edes hyväkuntoinen, maksaa enemmän kuin hulppea omakotitalo maaseudulla. Sinne maalle kun ei välttämättä tahdo muuttaa kukaan.
Omakotitalon voi hankkia monesta muusta, ihan järkevästä, syystä, mutta eläketurvaa tai varapankkia siitä on hyvin riskialtista odotella.
Omistusasunnon hankkimiselle ääni minulta, on muitakin kuin omakotitalo. Olen toimistosihteerinä työurani tehnyt nainen, olen asunut omistusasunnoissa koko aikuisikäni, heti naimisiinmentyämme ostimme osakkeen, omakotitalon kautta nykyiseen rivariin, jossa asun yksi, tilavasti, 86 m2.
Olet ollut velaton noin 30 vuotta, on ollut aikaa kartuttaa myös muuta varallisuutta.
Toki olisin varmasti jotain saanut sukanvarteen vuokrallakin asuessa mutra asumisen taso ei olisi täyttänyt minun vaatimustasoani. Kunnallisiin en lähde, koska noihin kertyy myös se roskasakki, yksityiselle en rahojani kanna, siinä ei ole mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko saat vuokrakämpästä mukaan muuttaessasi? Entä oman myydessä?
Meillä velattoman okt asumiskulut on luokkaa 250€/kk, meillä on vuokrattuna velaton yksiö josta jää verojen ja kulujen jälkeen nettona käteen 230€. Eli vuokralainen maksaa oman ja mun perheen asumisen :)
En ikinä menisi yksityiselle vuokralle just tuon asenteen takia mikä sinulla.
No mitä sinä odotat, että saisit ilmaiseksi asua toisen omistamassa asunnossa? Vai mitä? Outo olet.
Olen kahdeksan vuoden päästä maksanut lainat, katto- putki- ikkuna- rempat tehty myös. Oli siis vanha talo, jossa kaikki meni uusiksi. 44- vuotiaana olen siis velaton ja ainoat kulut talosta sähkö, kiinteistövero, tien auraus, kaivon tyhjennys ja ehkä kotivakuutus. Tämän päälle tietenkin mahdolliset remppakulut. Edellisen kerran, kun vesipumppu meni hajalle, meni 600 euroa uuteen ja töihin, sen kestää hyvin, kun ei ole muita kuluja.
Omakotitaloasuminen ei sovi kaikille. Erityisesti jos ei osaa tehdä itse korjaustöitä tai arvioida työn jälkeä. Itse olen tyytyväinen, kaikki saanut laittaa mieleiseksi ja kun asuu haja- asutusalueella (tontti pitää olla vähintään 5000 neliötä), niin aika pitkälti saa tehdä, mitä haluaa ilman muiden kyttäämisiä.
Velattomana kiinteät kulut vuodessa: Sähkö 1200 euroa, kiinteistövero 250euroa ja tien auraus 26euroa. Kaivon tyhjennys 90 euroa, kolmen vuoden välein. Kyllä sitten kelpaa. Vuokralla asuminen helpompaa, mutta toiset haluavat omalla tontillaan puuhastella, fiksata ja laittaa.
Ystäväni rakennutti Keminmaahan hulppean omakotitalon.
Tuli maksamaan yli 300 000 euroa.
Oli varmaan 3 v myynnissä ja lopulta sai rahaa n 250 000 e.
Lisäksi seuraavat asukkaat aiheuttivat jonkinlaisen ongelman ja meinasivat joutua maksumiehiksi, kun vastuu on 5 v.
Äitini myi sijoitusasunnon hintaan 65 000 e. Nyt siihen tuli remontti 30 000 euroa. Asunnon arvo ei nouse samalla tavalla.
Jos ostat asunnon itsellesi ja asut siinä, onko niin väliä mihin arvo menee, mutta myyntihetkellä on.
Esim vanhempien nykyinen asunto oli myynnissä lähes 3 v. Äiti pari krt kokeili kepillä jäätä. Alkuperäinen hinta oli 300 000. Vanhemmat maksoivat 145 000 e. Muuttitappiokaupunki. Saa nähdä meneekö se ikinä kaupaksi.
Sijainti, sijainti, sijainti !
Niin ja jätehuolto 35 euroa x 4 vuodessa.
Jos olisi varaa asua omakotitalossa jossain rauhallisella alueella, en edes enää kusisi kerrostaloja päinkään. Nauttikaa sitten niissä esiintyvästä metelistä, elukoista, örveltäjistä ja linnakundeista.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni rakennutti Keminmaahan hulppean omakotitalon.
Tuli maksamaan yli 300 000 euroa.
Oli varmaan 3 v myynnissä ja lopulta sai rahaa n 250 000 e.
Lisäksi seuraavat asukkaat aiheuttivat jonkinlaisen ongelman ja meinasivat joutua maksumiehiksi, kun vastuu on 5 v.Äitini myi sijoitusasunnon hintaan 65 000 e. Nyt siihen tuli remontti 30 000 euroa. Asunnon arvo ei nouse samalla tavalla.
Jos ostat asunnon itsellesi ja asut siinä, onko niin väliä mihin arvo menee, mutta myyntihetkellä on.
Esim vanhempien nykyinen asunto oli myynnissä lähes 3 v. Äiti pari krt kokeili kepillä jäätä. Alkuperäinen hinta oli 300 000. Vanhemmat maksoivat 145 000 e. Muuttitappiokaupunki. Saa nähdä meneekö se ikinä kaupaksi.
Sijainti, sijainti, sijainti !
Ja nykypäivänä se sijaintikaan ei enää takaa voittoa. Tai edes myyntiä. Asun isohkon kaupungin keskustassa. Pari vuotta sitten asunnot menivät todella hyvin ja nopeasti kaupaksi. Nyt samat, hyvässä kunnossakin olevat asunnot saattaa olla toista vuotta myynnissä. Syy: suuret remonttitarpeet ja loppuvat vuokrasopimukset, joka tarkoittaa huimia vuokrannousuja ja vastikkeiden kohoamista. Taloja jopa puretaan, kun ei kannata korjata / myydä. Eikä ole montaa vuotta, kun puhuttiin, että etenkin keskustassa asuntojen hinnat nousee aina.
Toistan, maksa vuokrasi ajallaan, muutoin sinä saat lähteä!
Minä en hyväksy vuokralaisikseni luusereita, joten sinä et minulle vuokraa maksa, jos maksaisit, saisit lähteä, ottaisin vuokralaisekseni fiksun ihmisen, joka maksaa vuokransa ajallaan.
Kyllä se asuntosi omístaja myös vaatii sinua maksamaan säntillisesti tai saat lähteä.