Iso-Britanniassa asuntojen minimiraja on 45 neliötä, Suomessa on rakennettu jopa 15-neliöisiä koteja.
Suomalainen viettää sisätiloissa valtaosan elämästään, koska täällä on kylmä ja kehno ilmasto. Siksi asuntojen pitäisi olla laadukkaita. Kuitenkin Vihreät haluavat pakkoasuttaa meidät muutaman neliön selleihin.
https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/839687-ei-kiitos-minikodeille…
Kommentit (88)
Ne 15 M2 asunnot meni hujquksessa ja asujat ovat tyytyväisiä. Otse asuin 9m2 huoneessa, jossa käytävällä oli vessat ja suihkut ja pikkukeityokomero. Kaveri asui 12m2 opiskelijakänpässä, jossa oli kaikki. Asuin vuosia 35m2 yksiössä mieheni kanssa. Siinä oli tosi toimiva pohja ja se on ollut minun paras asuntoni. Noissa 15m2 on käsittääkseni parvi.
Jonnekin parvelle nukkumaan kiipeäminen on varmaan ihan kivaa 25-vuotiaaksi asti ja selvin päin, mutta vanhemmiten ei jaksa kiinnostaa. Saati sitten kun on oikeasti vanha. Nyt on vajaa 80m2 yksin ja enempi menisi helposti, mutta ei kiinnosta laittaa enemmän rahaa asumiseen. Tässä talossa lisähinta verrattuna yksiöön tai kaksioon samalla sijainnilla on vähäinen, joten ilman muuta näin.
Isossa Britanniassa on paljon kodittomia ja toisten nurkissa asujia. Että sellaiset säännöt. Kannatan lämpimästi halpoja miniasuntoja muualla asuville työntekijöille ja keikkatyöläisille väliaikaiskodeiksi.
Kaikilla asunnon ihannekokoon ei vaikuttaisi edes raha. Täällä monet tuntuvat epäilevän kun sanotaan, että parinkymmenen neliön asunto riittäisi hyvin - että liekö näin oikeasti vai onko kyse vain pakkotilanteesta. Itse asun 20 neliön asunnossa ja kaipaisin korkeintaan muutamaa neliötä lisää. Eivät kaikki halua asua hehtaarihallissa, vaikka rahaakin löytyisi.
Samat epäileväiset ovat niitä, jotka pitävät ihmiselämän itseisarvona seinien omistamista.
Vierailija kirjoitti:
Isossa Britanniassa on paljon kodittomia ja toisten nurkissa asujia. Että sellaiset säännöt. Kannatan lämpimästi halpoja miniasuntoja muualla asuville työntekijöille ja keikkatyöläisille väliaikaiskodeiksi.
Tämä on hyvä pointti. Moni koditon varmaankin asuisi mieluummin pienessä kämpässä kuin kadulla tai sohvasurffaamassa.
Ja sitten vielä ihmetellään miksi mielenterveysongelmat lisääntyvät Suomessa. Ihmetellä täytyy miksi edelleen rakennetaan niitä 15-20 neliön uusia asuntoja, vieläkö niitä joku ostaa muutaman vuoden päästä?
Onko sitä tilaa sitten enemmän, jos 40 neliötä on jakamassa kolme henkilöä?
Ensin ruikutetaan kun ihmiset asuvat liian kalliisti. Sitten kun joku onnellinen saa 15m2 500€ uuden asunnon, ruikutetaan kun asutaan liian ahtaasti. Toivottavasti markkinoille tulee enemmän pieniä asuntoja. 15m2-35m2
Minä voisin asua pienemmässä kodissa muuten, mutta lemmikkejä kävisi sääliksi. Meillä on kaksi kissaa jotka rakastavat juosta hippaa pitkin asuntoa ja ylös alas portaita. Asumme 60 neliön rivarissa jossa kaksi kerrosta, minä, mies ja kissat. Tämä on mielestäni minimi-asumisväljyys tällaiselle porukalle.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Ja samoin monet varsinkin suurimmissa kaupungeissa asuvat ihan työssä käyvinäkin yhteisasunnoissa, koska ei ole varaa vuokriin yksin.
Vierailija kirjoitti:
Miten noissa kopperoissa voi esim. laittaa ruokaa, leipoa, kutsua vieraita, yökyläillä, harrastaa vaikka taulujen maalaamista, ompelua...urheilukamat tarvii säilytystilaa myös. Eikö tuollaisissa viihtyvät tee mitään? Makaavat vaan sängyllään joku ns. älylaite kädessään?
Itse asuin tuollaisessa kun olin pahasti päihdeongelmainen. Ei sitä kiinnostanut kuin, että jääkaapissa on kaljaa jasänky missä nukkua. Muuten aika meni kapakassa. Nykyään kun tilanne on parempi asun normaalissa asunnossa. Ei noissa voi asua selvinpäin. Tulee hulluksi ja mökkihöperöksi.
Vierailija kirjoitti:
Ensin ruikutetaan kun ihmiset asuvat liian kalliisti. Sitten kun joku onnellinen saa 15m2 500€ uuden asunnon, ruikutetaan kun asutaan liian ahtaasti. Toivottavasti markkinoille tulee enemmän pieniä asuntoja. 15m2-35m2
Ratkaisuhan on, että asuntojen minimikoko olisi 45 neliötä ja maksimivuokra 500€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten noissa kopperoissa voi esim. laittaa ruokaa, leipoa, kutsua vieraita, yökyläillä, harrastaa vaikka taulujen maalaamista, ompelua...urheilukamat tarvii säilytystilaa myös. Eikö tuollaisissa viihtyvät tee mitään? Makaavat vaan sängyllään joku ns. älylaite kädessään?
Itse asuin tuollaisessa kun olin pahasti päihdeongelmainen. Ei sitä kiinnostanut kuin, että jääkaapissa on kaljaa jasänky missä nukkua. Muuten aika meni kapakassa. Nykyään kun tilanne on parempi asun normaalissa asunnossa. Ei noissa voi asua selvinpäin. Tulee hulluksi ja mökkihöperöksi.
Mitä sinä sitten siellä kotonasi teet, mikä vaatii tilaa?
Vierailija kirjoitti:
15 neliöitä nyt on aika äärimmäistä, mutta suurin osa ihmisten nurkissa olevista kamoista on täysin turhia. Asuin hetken rempan takia toisessa asunnossa jonne otin mukaan ehkä 3 % omaisuudestani ja pärjäsin mainiosti. Ommella voi ruokapöydälläkin jos ei pidä sitä jatkuvana buffetruokapöytänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä sitten siellä kotonasi teet, mikä vaatii tilaa?
Harrastukset joita teen jotten retkahda. En ala erittelemään tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisuhan on, että asuntojen minimikoko olisi 45 neliötä ja maksimivuokra 500€.
Ja raha tulee seinästä ja sähkö töpselistä.
Asun Keski-Euroopassa 460m2 omakotitalossa. Juuri sopivasti tilaa nelihenkisen perheen tarpeisiin. Naurattaa,kun Suomessa mitataan puolen neliön tarkkuudella pikku asuntokopperoiden kokoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja raha tulee seinästä ja sähkö töpselistä.
Vesi hanasta ja Internet ilmasta.
Mielestäni on hyvä, ettei meillä ole tuollaista säädöstä. Nythän jokainen voi omien taloudellisten rajoitteiden sekä mieltymystensä perusteella päättää minkä kokoisessa asunnossa asuu. Itse en perheeni kanssa alle 200 neliöön viitsisi yrittää avautua, mutta en minä sitä kuitenkaan keneltäkään muulta ihmiseltä näe perustelluksi kieltää.
*reps* :D