Päiväkodin henkilökunta vain seisoo pihalla, mikseivät leiki koskaan lasten kanssa?
Vanhemmilta kyllä kysytään vasu-keskustelussa, miten teidän perheessä vietetään yhdessä aikaa ja mitä teette yhdessä lapsen kanssa. Olen nyt päiväkodin touhua seurannut 12 vuoden ajan. Ihan sama, meneekö lapsensa hakemaan klo 14.30 vai 16.30, siellä pihalla henkilökunta vain seisoo. Miksei voi leikkiä lasten kanssa hippaa tai opettaa peili-leikkiä tai ohjata ruutuhyppelyä ja osallistua itsekin? Hiihtämään ei tietysti tänä talvena ole päässyt, mutta ihmettelin viime talvena, kun kyseltiin, että onhan lapsilla sukset. Meidän tytöllä on kyllä sukset. Kaksi kertaa pääsi hiihtämään päiväkodissa ja yhden ainoan kerran pulkkamäkeen. Mitä varten siellä aidatulla hiekkapihalla pitää seisoa kesät, talvet? Minusta se ei ole mitään yhdessä tekemistä, että aikuiset vain seisoo ja välillä juttelee keskenään.
Kommentit (96)
Koska pitää vahtia niitä kaikkia lapsia, eikä keskittyä muutamiin. Välillä tulee näitä tapauksia, missä päikkylapset ovat päässeet pihan ulkopuolelle rellestämään, tai yhdessä tapauksessa oli päässyt jonkun rakenteilla/purettavana olevan kiipeilytelineen alle puristuksiin, tai eräs kehitysvammainen oli mennyt piiloon hiekkalaatikkoon keskellä kesää. Piha on iso alue, joten pitää koko ajan olla valmiina ja pitää kaikkia silmällä. Ei siihen tarvita kuin parin sekunnin herpaantuminen ja lapsi on sellaisessa pulassa, mitä hoitaja ei heti tajua.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on monen vuoden kokemus päiväkodeista kolmen lapseni kautta. Lasten kanssa pihalla leikkivät nuoret kasvattajat ja miespuoliset kasvattajat. Iäkäs nainen sitten seisoo ja katsoo päältä. Jos vuorossa on vain iäkkäitä naisia, he seisovat vierekkäin ja valvovat.
Usein se iäkäs nainen on myös se vastuunkantaja, jonka pää on ekana pölkyllä kun sieltä karkaa yksi 4v lähiprismaan tikkariostoksille. On ihan eri asia olla esim. opiskelijana ryhmässä, tai edes sijaisena, kun vastuukysymys on ihan eri.
iltapäivästä mun vastuulla on 9-14 lasta. Lapsia haetaan, kerron päivän kuulumiset ja yritän valvoa samalla muita. Kerro ihmeessä kuinka voin keskittyä leikkiin vaikkapa 4 lapsen kanssa. Lastenhoitajana vuodesta 98, ja ennen oli myös opettajia läsnä nyt heidät löytää koneen ääreltä suunnittelemasta ja kirjaamasta.
Se henkilökunta ei näes "vain seisoskele siellä" vaan aktiivisesti lasketaan lapsimäärää, vahditaan portteja ja katsotaan lasten perään ,että he pysyvät turvassa. Leikkimisen hoitaa sitten kesätyöläiset yms.
Et pysty millään huolehtimaan kymmien lapsien turvallisuudesta samalla juosten ympyrää lasten kanssa.
Olen ollut huomaavinani, että silloin kun paikalla on joku sivari tai harjoittelija ohjaamassa pihapelejä, niitä selviteltäviä riitoja on merkittävästi vähemmän. Sama pätee myös omiin lapsiini. Jos jaksan leikkiä mukana, tappelua on paljon vähemmän kuin jos tuijotan kännykkää tai katselen lapsiani.
Eli voisin kuvitella että yhden aikuisen irrottaminen ulkoleikkeihin olisi järkevää työnjakoa. Mutta tietenkään en sivustaseuraajana ymmärrä asiaa.
Lisäisin tähän vielä sen, että iltapäivällä vanhemmat hakevat lapsiaan. Olen paljolti sidottuna myös heidän kohtaamiseensa, samalla kun keskustellessani päivästä tarkkailen toisella silmällä laumaani.
Osa työntekijöistä leikkii kaiken maailman hippaa ja piilosta vaikka kahden lapsen kanssa. Aika usein olen sitten saanutkin puuttua niiden heidän loppujen viiden lapsen tekemisiin, kun ei leikin lomassa huomata...
Vierailija kirjoitti:
Koska pitää vahtia niitä kaikkia lapsia, eikä keskittyä muutamiin. Välillä tulee näitä tapauksia, missä päikkylapset ovat päässeet pihan ulkopuolelle rellestämään, tai yhdessä tapauksessa oli päässyt jonkun rakenteilla/purettavana olevan kiipeilytelineen alle puristuksiin, tai eräs kehitysvammainen oli mennyt piiloon hiekkalaatikkoon keskellä kesää. Piha on iso alue, joten pitää koko ajan olla valmiina ja pitää kaikkia silmällä. Ei siihen tarvita kuin parin sekunnin herpaantuminen ja lapsi on sellaisessa pulassa, mitä hoitaja ei heti tajua.
Niinpä. Kun joku lapsi karkaa päiväkodista niin täällä on kova paheksunta siitä että missä hoitajat olivat ja kyllä niitä lapsia pitää valvoa herkeämättä ja plaaplaa. Ja sit toisessa ketjussa paheksutaan sitä että hoitajat vain seisovat pihalla toljottomassa, kun pitäisi uppoutua sinne hiekkalaatikon pohjalle leikkeihin ja leikkiä karhupainia kahden kanssa niinkuin se kiva mieskasvattaja tekee. Hohhoijjaa.
Vierailija kirjoitti:
iltapäivästä mun vastuulla on 9-14 lasta. Lapsia haetaan, kerron päivän kuulumiset ja yritän valvoa samalla muita. Kerro ihmeessä kuinka voin keskittyä leikkiin vaikkapa 4 lapsen kanssa. Lastenhoitajana vuodesta 98, ja ennen oli myös opettajia läsnä nyt heidät löytää koneen ääreltä suunnittelemasta ja kirjaamasta.
Kiva, itse ainakin olen pihalla joka iltapäivä. Poislukien päivät, joina olen päässyt töistä aiemmin. T: vakaope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on monen vuoden kokemus päiväkodeista kolmen lapseni kautta. Lasten kanssa pihalla leikkivät nuoret kasvattajat ja miespuoliset kasvattajat. Iäkäs nainen sitten seisoo ja katsoo päältä. Jos vuorossa on vain iäkkäitä naisia, he seisovat vierekkäin ja valvovat.
Usein se iäkäs nainen on myös se vastuunkantaja, jonka pää on ekana pölkyllä kun sieltä karkaa yksi 4v lähiprismaan tikkariostoksille. On ihan eri asia olla esim. opiskelijana ryhmässä, tai edes sijaisena, kun vastuukysymys on ihan eri.
Joo, en mitenkään kyseenalaista sen iäkkään naisen vastuuta tai tärkeyttä. Mutta huomautan vain, että leikit sujuvat tosi paljon paremmin, kun siellä on vuorossa myös nuoria miehiä leikkimässä, eikä vain iäkkäitä naisia seisomassa. Eli molempia tarvitaan. Ja kyllä, ihan päteviä, koulut käyneitä hoitajia ne nuoret miehetkin ovat olleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Kun joku lapsi karkaa päiväkodista niin täällä on kova paheksunta siitä että missä hoitajat olivat ja kyllä niitä lapsia pitää valvoa herkeämättä ja plaaplaa. Ja sit toisessa ketjussa paheksutaan sitä että hoitajat vain seisovat pihalla toljottomassa, kun pitäisi uppoutua sinne hiekkalaatikon pohjalle leikkeihin ja leikkiä karhupainia kahden kanssa niinkuin se kiva mieskasvattaja tekee. Hohhoijjaa.
Minun lasteni päiväkodissa yksi kasvattaja seisoo ja toinen painii karhupainia. Eivät kai nämä asiat toisiaan pois sulje.
Kyllä meillä näkyy usein leikkivän...Toki usein myös 4 tätiä seisoo yhdessä nurkassa keskenään ja tuskin huomaisi jos joku ottaisi hatkat.
Ulkoleikit, kuten hipat, hiihdot ym. aikuisjohtoiset vedetään aamupäivällä, kuten kaikki muukin ohjattu toiminta. Iltapäivällä 14:30 on voinut jo aamuvuoro lähteä kotiin ja pikkuhiljaa alkaa poistua muutakin henkilökuntaa. Tämän vuoksi ulkona olevien kasvattajien tulee vahtia useita lapsia, mikä ei onnistu, jos samalla heidän kanssaan leikkii. Lisäksi iltapäiväulkoilu on varattu lasten vapaalle, omaehtoiselle leikille - saavat itse päättää, mitä tekevät ja kenen kanssa. Aikuisten tulee pitää silmällä jokaista lasta ja kierrellä ympäri pihaa, mahdolisesti myös raportoida työkavereilleen päivän tapahtumia ja suunnitella tulevaa. Toki jos lapsia on vähän ja mahdollisuus on, niin lasten kanssa voi vähän leikkiäkin, jos he tekevät siihen aloitteen.
T. Vaka-ope
Ideasi on tuhoon tuomittu, jos hoitajat leikkisi lasten kanssa ja huomio olisi heissä, miten muiden lasten valvonta?
Et selvästikään ap. ole valvonut useampaa lasta ulkona tai vaikka uimassa.
Itsekin seison tumput suorana, kun valvon lapsia okt pihalla tai uimarannalla, jos lapsia enrmmän kuin kolme, jolloin voi keskittyä jokaiseen. Ja jos lasten kavereita, niin uimassa lasken vain päitä.
Tosin, en ole päiväkodissa töissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, en mitenkään kyseenalaista sen iäkkään naisen vastuuta tai tärkeyttä. Mutta huomautan vain, että leikit sujuvat tosi paljon paremmin, kun siellä on vuorossa myös nuoria miehiä leikkimässä, eikä vain iäkkäitä naisia seisomassa. Eli molempia tarvitaan. Ja kyllä, ihan päteviä, koulut käyneitä hoitajia ne nuoret miehetkin ovat olleet.
Niin, kyllä me otetaan vaikka heti viisi nuorta ylimääräistä miestä lapsia leikittämään. Innosta kiljuen. Kiitos.
Mutta on myös käynyt niin että sen hauskan miesopen muut lapset on vahtimatta sillä välin kun vedetään karhupainia, eli todellinen vastuu jää niille muille työntekijöille, mitä täällä sitten haukutaan "vanhoiksi naisiksi jotka vaan seisoo pihalla". Ja se ei ole reilua.
Tosiaankaan ei voi leikkiä lasten kanssa, koska silloin jäisi huomaamatta moni ongelma. Pahimmassa tapauksessa joku vilistäisi portista ulos, kun hoitaja leikkii lasten kanssa. On ihan eri asia leikkiä omien lasten kanssa, kun samalla ei tarvitse vahtia 15 muuta lasta. Ja mitä kivempi piha, sen enemmän paikkoja minne lapset ”katoavat”. Sitten kun siellä pihalla tonöttää, niin tietää missä kaikki lapset oikeasti ovat.
Ja jos ajattelee, että joku on leikkivuorossa ja muut vahtivat hänen muita lapsiaan, niin siinä vaiheessa voi paukkua lapsimäärät aika pahasti yli ja mitä sitten, kun yksi leikkii 5 lapsen kanssa, yksi hoitaa kahden lapsen ongelmia ja yksi menossa puuttumaan kolmen lapsen leikkeihin, niin kuka vahtii pihan muita lapsia? Et kyllä ulkona tönöttävä hoitaja on kaikista paras hoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kyllä me otetaan vaikka heti viisi nuorta ylimääräistä miestä lapsia leikittämään. Innosta kiljuen. Kiitos.
Mutta on myös käynyt niin että sen hauskan miesopen muut lapset on vahtimatta sillä välin kun vedetään karhupainia, eli todellinen vastuu jää niille muille työntekijöille, mitä täällä sitten haukutaan "vanhoiksi naisiksi jotka vaan seisoo pihalla". Ja se ei ole reilua.
Minä olin se, koka kirjoitti iäkkäistä naisista, jotka seisovat pihalla. Kirjoitin myös, että ymmärrän tämän valvomisen olevan tärkeää työtä. Olisi kiva kuulla, mikä näistä sanoista on haukkumasana. Iäkäs? Nainen?
Minä mummona en edes uskalla leikkiå viiden lastenlapsien kanssa leikkipuistossa tai pihalla, ettei huomio herpaantuisi, saati jos olisi kymmeniä vahdittavia.
Usein uimarannalla näkee ap. kaltaisia äitejä, joka leikkiin yhden lapsensa kanssa ja muut pulikoivat yksinään vedessä. Ja muut saavat vahtia vieraita lapsia ja silti hukkuu lapsia.
Sain sanomista kun leikin hiekkalaatikolla kahden lapsen kanssa ja sillä välin kolme lasta karkasi. Itse ne karkasivat, ei se minun syytäni ollut. En ole vieläkään antanut anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Tosiaankaan ei voi leikkiä lasten kanssa, koska silloin jäisi huomaamatta moni ongelma. Pahimmassa tapauksessa joku vilistäisi portista ulos, kun hoitaja leikkii lasten kanssa. On ihan eri asia leikkiä omien lasten kanssa, kun samalla ei tarvitse vahtia 15 muuta lasta. Ja mitä kivempi piha, sen enemmän paikkoja minne lapset ”katoavat”. Sitten kun siellä pihalla tonöttää, niin tietää missä kaikki lapset oikeasti ovat.
Ja jos ajattelee, että joku on leikkivuorossa ja muut vahtivat hänen muita lapsiaan, niin siinä vaiheessa voi paukkua lapsimäärät aika pahasti yli ja mitä sitten, kun yksi leikkii 5 lapsen kanssa, yksi hoitaa kahden lapsen ongelmia ja yksi menossa puuttumaan kolmen lapsen leikkeihin, niin kuka vahtii pihan muita lapsia? Et kyllä ulkona tönöttävä hoitaja on kaikista paras hoitaja.
Mutta kai sen tönöttävänkin hoitajan pitää mennä puuttumaan ainakin isompiin tappeluihin...? Eli jos tulee pari kolme tappelua yhtä aikaa, loput porukasta jää valvomatta.
Sinänsä näkisin, että jos pihapeliin saa vaikka kymmenen lasta pelaamaan suht sovussa, kannattaisi siihen ehkä yksi aikuinenkin uhrata, ei toki sitä ainoata.
Keskimäärin vastaus tähän on ettei jaksa eikä huvita.