Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodin henkilökunta vain seisoo pihalla, mikseivät leiki koskaan lasten kanssa?

Vierailija
08.02.2020 |

Vanhemmilta kyllä kysytään vasu-keskustelussa, miten teidän perheessä vietetään yhdessä aikaa ja mitä teette yhdessä lapsen kanssa. Olen nyt päiväkodin touhua seurannut 12 vuoden ajan. Ihan sama, meneekö lapsensa hakemaan klo 14.30 vai 16.30, siellä pihalla henkilökunta vain seisoo. Miksei voi leikkiä lasten kanssa hippaa tai opettaa peili-leikkiä tai ohjata ruutuhyppelyä ja osallistua itsekin? Hiihtämään ei tietysti tänä talvena ole päässyt, mutta ihmettelin viime talvena, kun kyseltiin, että onhan lapsilla sukset. Meidän tytöllä on kyllä sukset. Kaksi kertaa pääsi hiihtämään päiväkodissa ja yhden ainoan kerran pulkkamäkeen. Mitä varten siellä aidatulla hiekkapihalla pitää seisoa kesät, talvet? Minusta se ei ole mitään yhdessä tekemistä, että aikuiset vain seisoo ja välillä juttelee keskenään.

Kommentit (96)

Vierailija
1/96 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en viitsi, saan palkan paikallaolosta.

Vierailija
2/96 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska niillä ei ole kuriksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/96 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et leiki itse lapsesi Kanssa ulkona?

Vierailija
4/96 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ainakin leikin. Ei tosin aina pysty, koska on erilaisia kremppoja.

Vierailija
5/96 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

He vahtivat kyseisiä lapsia. Jos leikkii yhden kanssa jäävät muut huonommalle valvonnalle.

Vierailija
6/96 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää varmaan vahtia, ettei lapset karkaa tai hakkaa toisiaan jne. Jos 2 aikuista on muutaman kanssa leikin tiimellyksessä niin siinä jää iso osa tapahtumista huomaamatta.

Vierailija
7/96 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivari on leikki-ihminen, eikä henkilökunta.

T: tarhan täti

Vierailija
8/96 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia en suosi päiväkoteja, siellä oppivat passiivisiksi viisastelijoiksi.

Vierailija
9/96 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoilu on vapaata leikkiä

Vierailija
10/96 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta

Vierailija
11/96 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen välillä opiskelijana sijaisuuksia päikyssä. Sinällään ymmärrän, ettei jaksa ja kiinnosta vakkareita. Itse tykkään touhuta lasten kanssa pihalla. Toisaalta keskellä pihaa seisomisessa on se hyöty, että voi tarkkailla koko ajan herpaantumatta lapsia. Ettei kukaan karkaa tai kiusaa toista. Jos leikkii lasten kanssa intensiivisesti vaikkapa kiipeilytelineen alla, ei voi havainnoida koko aika pihan tapahtumia.

Vierailija
12/96 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset leikkivät, aikuiset vahtivat...

Vierailija
13/96 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää vahtia että vanhemmat ei jätä portteja auki ja sulkee niitä kun ne kuiteskiin jättää.

Vierailija
14/96 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä olin lapsi ei meillä ollut mitään vaikeuksia keksiä leikkejä itse. Ongelma oli enemmänkin se, miten ne malttaisi lopettaa. Muistan kun äiti joskus tuli leikkimään minun ja sisarusten kanssa ja se tuntui kiusalliselta.

Vierailija
15/96 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole mikään aikuisten leikkitilanne vaan ulkovalvonta jossa monta lasta vahdittavana ympäri pihaa.Lisäksi on selkäkipuja ym. Ei pysty edes, säästän voimat siihen jos joskus pakko nostella muksuja.

Vierailija
16/96 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on monen vuoden kokemus päiväkodeista kolmen lapseni kautta. Lasten kanssa pihalla leikkivät nuoret kasvattajat ja miespuoliset kasvattajat. Iäkäs nainen sitten seisoo ja katsoo päältä. Jos vuorossa on vain iäkkäitä naisia, he seisovat vierekkäin ja valvovat.

Vierailija
17/96 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen rahaan ei saa parempaa hoitoa.

Kun tilipussi alkaa olemaan edes tonnin päästä keskipalkasta, voin harkita asiaa. Tällä liksalla tosin se seisominenkin on siinä ja siinä, todennäköisesti istun.

Vierailija
18/96 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiallinen kysymys, kiitos siitä.

Ulkoilu on yleensä lapsille vapaan leikin aikaa, tarkoittaen sitä että silloin toiminta ei ole ohjattua. Toki siellä joskus leikitään lasten mukana, autetaan leikkejä alkuun, autetaan jotain lasta pääsemään leikkiin mukaan yms. Mutta aikuinen yleensä ei voi uppoutua kovinkaan pitkäksi aikaa mihinkään leikkiin, koska omalla vastuulla voi olla 7-21 lasta, joihin kaikkiin tulisi olla melkolailla katkeamaton näköyhteys. Lapset myös usein tarvitsevat kaikenlaista muuta apua pihalla; keinuun nostamista, vessaan viemistä, nenän pyyhkimistä, hanskojen korjaamista, riitojen selvittelyä yms, jolloin johonkin leikkiin on vaikea edes uppoutua koska se keskeytyy kenties koko ajan. 

Joissain päiväkodeissa on valittu ns. leikittäjä ulkoiluhetkeen, eli muut vahtii ja yksi henkilökunnan jäsen on niin sanotusti vapautettu yleisestä valvontavastuusta, jotta hän voi keskittyä täysipainoisesti leikkien ohjaamiseen jne. Mutta tämä tapahtuu yleensä sitten aamupäivän ulkoilussa, koska iltapäivän ulkoiluun ei riitä henkilökuntaa. 

T. lastenhoitaja

Vierailija
19/96 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskity ite leikkimään lasten kanssa.

Sata puolihulla kakaraa samassa aitauksessa valvottavana

Leiki ny siinä kakaran kans ... oot muuten aika kyylä 12- vuotta olet kytännyt miten me töitä tehdään... ite oot varmaan työtön sosiaalipummi

Vierailija
20/96 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Lapset kaipaavat myös omaa aikaa / vapaata leikkiä

2. "Seisoskeltaessa" on helpompi vahtia koko pihaa. Ryhmässä voi olla yli 20 lasta ja pihalla muidenkin ryhmien kymmenet lapset. Kaikki aikuiset eivät ole pihalla. Kuka vahtii niitä kaikkia muita, jos aikuiset keskittyvät leikkimään?

3. Päiväkodissa on todella paljon ohjattua toimintaa. Lasten mielikuvituksen ja sosiaalisten taitojen kehittyminen vaatii myös vapaata leikkiaikaa lasten kesken.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kuusi