Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakko muuttaa yksin tuntemattomaan kaupunkiin, ei riitä rahat enää Hkiin :(

Vierailija
07.02.2020 |

Nelikymppisenä sinkkuna on tullut aika vihdoin tunnustaa tosiasiat ja nostaa kytkintä Helsingistä / pk-seudulta. Ahkerasti työtä tekevänä hieman keskipalkkaa isompaa palkkaa saavana ihmisenä tässä ei vaan ole enää mitään järkeä. Kaikki rahat menevät normaalin vuokrakämpän vuokraan, kaupungin halpoihin asuntoihin ei ole tulojen vuoksi asiaa. Taakse jäävät rakkaat maisemat ja kaikki sosiaaliset suhteet ja ison kaupungin kulttuuriharrastukset. Olen tosi surullinen ja pelkään, mitä mielenterveydelle käy yksin vieraassa kaupungissa. Siellä on kuitenkin mahdollisuus saada rahaa säästöön sen verran, että saan vanhuuteni edes jollain tavalla turvattua. Kohtalotovereita? Miten sujuu muutto tuntemattomalle pikkupaikkakunnalle aikuisena? Voiko siitä selvitä järjissään?

Ja pliis, ei nyt jankkia siitä, etten osaisi säästää tai hoitaa raha-asioitani. Osaan kyllä.

Kommentit (128)

Vierailija
61/128 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten joku voi viihtyä helsingissä?

Vanhemmat asuvat Lauttasaaressa(Itse nyt Espoossa) ja voisin muuttaa sinne koska tahansa. Sisko asuu Kalasatamassa ja voi melkein onkia parvekkeelta.

Vierailija
62/128 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me maksetaan Kalliossa kaksion lainaa takaisin 800e kuussa. Lainan takaisin maksaminen on halvempaa, mitä vuokralla asuminen. Osta kaksio täältä, täällä on elämääkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/128 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kyynel. Joutuu ihan yksin muuttamaan jo nelikymppisenä pois kotikaupungistaan. OMG.

Minä muutin 18-40-vuotiaana uudelle paikkakunnalle seitsemän kertaa. Eikä se edes ole paljon.

Tyttäreni on 18-28-vuotiaana muuttanut yksin uudelle paikkakunnalle neljä kertaa. Poikani 18-28-vuotiaana samoin neljä kertaa.

Vierailija
64/128 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä alle 100km sisällä Helsingistä löytyy jo paljon edullisimpia asuntoja ja Helsinkiin pääsee silti tunnissa.

Menen siis tietenkin sinne, mistä olen saanut työpaikan. En ihan sattumanvaraisesti vaan johonkin skuugeen :D T. Ap

Muutat siis työpaikan perässä. Aika iso ero siihen, mitä aloituksesta tulee mieleen.

Vierailija
65/128 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä en tajua, miten tällaiset konformistiset ja suoraan sanottuna vähän pehmeäpäiset haluaa tuhlata parhaat nuoret elinvuotensa kokemukset johonkin vanhuuteen - josta ei ole edes varmaa tuleeko siihen saakka edes elettyä.

Mitä siinä vanhuudessa enää on, kun kepeillä ja rollaattorilla selkäkyyryssä käyt ihmettelemässä puistokävelyllä jotain sorsia. Onko silloin niille säästörahoille parasta käyttöä? Kurrimaitoa kaupasta Pauligin juhla mokkaan? Kaappi täyteen mantelimassaa?

Rahat käytetään nuoruudessa matkustelemiseen, elämyksiin, nautintoihin, etc. 

Ja itse asun Helsingissä, vaikka ei palkka ole edes 2000€ kuussa. Hyvin pärjään. Solukämpässä iso huone ydinkeskustassa, rahat riittää vaikka mihin. Rakastan ja nautin elämästäni Helsingissä, enkä koskaan muuttaisi jonnekkin paskapitäjään vaan siksi, että maitorahat riittää sitten EHKÄ hyvällä tsägällä 70-80 vuotiaaksi eläessä. 

Vierailija
66/128 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maalla syntyneenä en itse ymmärrä miten joku kestää sitä, että ei pääse helposti ja nopeasti metsään. Ah, havupuut, tuulen humina, tähtitaivas, lintujen laulu ja muut metsän eläimet.

Bussit, ratikat, ruuhkat ja tungokset ovat kauhistus.

Helsingissä pääsee :)

Vierailija
67/128 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten joku voi viihtyä helsingissä?

Minä viihdyn mainiosti. Olen monessa paikassa asunut tai ollut opiskelijavaihdossa yms. Pieniä, erittäin pieniä, miljoona kaupunkeja. Olen lähtöisin keskikokoista suomalaisesta kaupungista. Viihdyn Helsingissä parhaiten.

Vierailija
68/128 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kaikki ei täsmää ap.n yhtälössä.

Olisit voinut kyllä jäädä, jos tarpeeksi olisit halunnut. Lienee provo.

Kukaan ei luovu "elämästään" noin helpolla.

Vierailija
69/128 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat 200 000e yksiön Helsingistä, käsiraha 10% ja lainan takaisinmaksu on pienempi, kuin vuokrat keskimäärin. Asunnon arvo lisäksi nousee ja inflaatio syö lainan. Ei missään tapauksessa kannata muuttaa pois helsingistä. Ota toinen työ täällä vastaan ja säästä tuo käsiraha kakkostyötä tekemällä.

Vaan mistäpä se 10 %, jos säästöön ei jää kuin sen verran puskuria, että just saa aina sen hajonneen ____ (lisää tähän valitsemasi kodinkone) korvattua tai hoidettua jonkin muun yllättävän pakollisen menon? Tässä on aika oleellista se, elääkö yksin vai parisuhteessa. Yksin tällaiset jutut ovat usein aika määritteleviä.

Vierailija
70/128 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

37 jatkaa... Sinuna tosiaan yrittäisin pydyä H.gissä, koska sanot elämäsi okevan täällä. Pääkaupunkiseifultakin löytyy asunto kohtuuhinnalla, kun tinkii sijainnista (Vantaa ym.). Itse helsinkiläisenä pidän Järvenpäästä.

Junamatka vain, ja elämä muuten pysyy tuttuna.

Järvenpää on ihan karmea. Kävin katseleen siellä kämppiä kun itse ostin ja eihän siellä ole kuin se järvi ja pelkkiä betonitaloja koko keskusta täynnä. Hrr.. oikein kylmää.

Kylmä ja kolkko. Kelikin oli kylmä kun siellä kävin. Hrr..

Zinc

No jos siellä pyörit koko aikasi betonitaloja kauhistellen.

Mutta se on ihan hyvä paikka asua, ja juna kulkee tiheään.

Vierailija
71/128 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää palstatyyppien salapoliisialalaji on kyllä ihmeellinen olio. Jotain nautintoa ilmeisesti saa siitä, että etsii porsaanreikiä ja paljastaa paranoidisesti "valehtelijoita". "Nyt ei täsmää, Porvoo Porvoo!" Ap ei ole kertonut mitään siitä, millainen prosessi tässä kaikessa on ollut taustalla, ja mitä kaikkea on yritetty, mutta sinä päätät sen, että helpolla nyt lähti.

Vierailija
72/128 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta Mikkeliin. Hyvä meininki!

Vierailija
73/128 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää palstatyyppien salapoliisialalaji on kyllä ihmeellinen olio. Jotain nautintoa ilmeisesti saa siitä, että etsii porsaanreikiä ja paljastaa paranoidisesti "valehtelijoita". "Nyt ei täsmää, Porvoo Porvoo!" Ap ei ole kertonut mitään siitä, millainen prosessi tässä kaikessa on ollut taustalla, ja mitä kaikkea on yritetty, mutta sinä päätät sen, että helpolla nyt lähti.

Nimenomaan Provo mikä provo.

Vierailija
74/128 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole provo, niin aika pehmeäpäinen tyyppi tässä on kyseessä. AP:lle sellainen vinkki, että avarra vähän tuota sentinkapeaksi pakotettua maailmankatsomustasi. Noilla eväillä sietää kyllä muuttaa täältä kaupungin dynaamisesta sykkeestä jonnekkin, missä voi hitaasti säästää paskatöissä sinne vanhuuden apatiaan niitä turvaeuroja.

Vierailija
75/128 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä en tajua, miten tällaiset konformistiset ja suoraan sanottuna vähän pehmeäpäiset haluaa tuhlata parhaat nuoret elinvuotensa kokemukset johonkin vanhuuteen - josta ei ole edes varmaa tuleeko siihen saakka edes elettyä.

Mitä siinä vanhuudessa enää on, kun kepeillä ja rollaattorilla selkäkyyryssä käyt ihmettelemässä puistokävelyllä jotain sorsia. Onko silloin niille säästörahoille parasta käyttöä? Kurrimaitoa kaupasta Pauligin juhla mokkaan? Kaappi täyteen mantelimassaa?

Rahat käytetään nuoruudessa matkustelemiseen, elämyksiin, nautintoihin, etc. 

Ja itse asun Helsingissä, vaikka ei palkka ole edes 2000€ kuussa. Hyvin pärjään. Solukämpässä iso huone ydinkeskustassa, rahat riittää vaikka mihin. Rakastan ja nautin elämästäni Helsingissä, enkä koskaan muuttaisi jonnekkin paskapitäjään vaan siksi, että maitorahat riittää sitten EHKÄ hyvällä tsägällä 70-80 vuotiaaksi eläessä. 

Mikäs siinä, oma valintasi. Saatat tosin olla toista mieltä sitten, jos kuulut niihin, jotka elävät pitkään ja säilyvät suhteellisen hyväkuntoisina. Olisi kiva silloinkin matkustella, nauttia elämästä ja elämyksistä ja harrastaa, kun silloin siihen on parhaiten aikaa. Toisilla on siihen silloin varaa, toisilla ei.

Vierailija
76/128 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten vaikka Kontula? Ei oo kallista.

Eipä ole kuule Kontulassakaan halpaa ellei saa kaupungin vuokra-asuntoa tai osta omaa. Uudet toki täälläkin maksaa paljon ja vanhoissa monia taloja missä ei ole juuri mitään remontteja tehty, tai sitten parhaillaan on lähes kaikki meneillään. Melko paljon on myös kaupungin vuokratontilla olevia taloja joissa näinä vuosina on päättymässä sopimus ja sitten se hinta vasta nouseekin.

Terveisin täältä Kontulasta

Vierailija
77/128 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki muut kuin Helsinki on siis paskapitäjiä ja kaikki työt muualla kuin Helsingissä on paskatöitä.

Tämä selvä 🙄

Vierailija
78/128 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan huomannut sellaista ilmiötä, että ihmiset, jotka ostavat heti ekasta duunista asunnon pk-seudulla, eivätkä ymmärrä, miksi kaikki eivät tee samoin, unohtavat usein muutaman jutun? Esim:

- On saatu asua vanhempien luona tai halvalla/ilmaiseksi vanhempien omistamassa kämpässä opiskeluaika.

- Aikaa on sattunut kulumaan joitakin kymmeniä vuosia ja asuntojen hinnat ovat hieman erilaiset.

- Sattui olemaan pikku pesämuna hommaan lähtiessä. Esim. oli mahdollisuus asuntosäästää jo opiskelijana (koska esim. asuttiin vanhempien asunnossa), olikin vähän metsää tai perintöä tai vanhemmat auttoivat lainan maksussa.

- On jaettu vuokra puolison kanssa jo pidemmän aikaa, eikä jouduttu maksamaan sitä yksin.

jne jne.

Että on se sitten ihme, kun kaikki eivät pysty esim. säästämään 25 000 euroa kesätöistä kaljatehtaalla. Asenteestahan se on kiinni, pystyykö ostamaan Helsingistä asunnon, vai mitä?

Vierailija
79/128 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalla syntyneenä en itse ymmärrä miten joku kestää sitä, että ei pääse helposti ja nopeasti metsään. Ah, havupuut, tuulen humina, tähtitaivas, lintujen laulu ja muut metsän eläimet.

Bussit, ratikat, ruuhkat ja tungokset ovat kauhistus.

Helsingissä pääsee :)

Jännä, ikinä ei pääse niissä ketjuissa joissa kehotetaan menemään keräämään marjoja ja sieniä. Ei pääse millään ja jos pääsee niin maksaa aina ihan hirveästi.

Vierailija
80/128 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kyynel. Joutuu ihan yksin muuttamaan jo nelikymppisenä pois kotikaupungistaan. OMG.

Minä muutin 18-40-vuotiaana uudelle paikkakunnalle seitsemän kertaa. Eikä se edes ole paljon.

Tyttäreni on 18-28-vuotiaana muuttanut yksin uudelle paikkakunnalle neljä kertaa. Poikani 18-28-vuotiaana samoin neljä kertaa.

Kuten sanoin tuolla aiemmin, Helsinki on kotikaupunkini, mutta viides kaupunki jossa asun Suomessa. Sikäli kun sillä nyt on väliä. Kyse oli enemmän siitä, että harmittaa kun ei voi asua kotonaan. Ajattelin, että muuttaminen saisi nyt minun osaltani riittää, tuntuisi hyvältä jo vähän juurtua. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän