Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakko muuttaa yksin tuntemattomaan kaupunkiin, ei riitä rahat enää Hkiin :(

Vierailija
07.02.2020 |

Nelikymppisenä sinkkuna on tullut aika vihdoin tunnustaa tosiasiat ja nostaa kytkintä Helsingistä / pk-seudulta. Ahkerasti työtä tekevänä hieman keskipalkkaa isompaa palkkaa saavana ihmisenä tässä ei vaan ole enää mitään järkeä. Kaikki rahat menevät normaalin vuokrakämpän vuokraan, kaupungin halpoihin asuntoihin ei ole tulojen vuoksi asiaa. Taakse jäävät rakkaat maisemat ja kaikki sosiaaliset suhteet ja ison kaupungin kulttuuriharrastukset. Olen tosi surullinen ja pelkään, mitä mielenterveydelle käy yksin vieraassa kaupungissa. Siellä on kuitenkin mahdollisuus saada rahaa säästöön sen verran, että saan vanhuuteni edes jollain tavalla turvattua. Kohtalotovereita? Miten sujuu muutto tuntemattomalle pikkupaikkakunnalle aikuisena? Voiko siitä selvitä järjissään?

Ja pliis, ei nyt jankkia siitä, etten osaisi säästää tai hoitaa raha-asioitani. Osaan kyllä.

Kommentit (128)

Vierailija
41/128 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat lapseni ovat alle 30v keskipalkkaisia sinkkuja ja molemmat ostivat ensiasunnon jo pari vuotta sitten, toinen Kivenlahdesta ja toinen Puotilasta. Kummankin asunto maksoi alle 150.000 euroa, omaa rahaa oli 10.000-15.000.

Tämä on se paras resepti. Ensiasunto kannattaa ostaa heti, kun on päässyt töihin. Tällä tavalla mekin aloitimme. Kun sitten kaksi yksiötä myytiin, saatiin niillä 62 neliön kolmio.

Ja vuosi oli mikä? Ja kuinka monen ihmisen tuloilla lähdettiin liikkeelle ja oliko ollut mahdollisesti siinä taustalla jotain pikku perintöä tai mahdollisuutta asp-säästämiseen tmv?

Ei ollut perintöjä kummallakaan. Itse olin kesän töissä Saksassa oluttehtaalla ja sain sen verran säästöön, että laina irtosi 25 neliön yksiöön.

Vierailija
42/128 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

37 jatkaa... Sinuna tosiaan yrittäisin pydyä H.gissä, koska sanot elämäsi okevan täällä. Pääkaupunkiseifultakin löytyy asunto kohtuuhinnalla, kun tinkii sijainnista (Vantaa ym.). Itse helsinkiläisenä pidän Järvenpäästä.

Junamatka vain, ja elämä muuten pysyy tuttuna.

Jos kattelee keskineliöhintoja vaikka yksiölle, Vantaalla näyttää olevan n. 4000 e ja vertailun vuoksi vaikka Mikkelissä 2000 e.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/128 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat lapseni ovat alle 30v keskipalkkaisia sinkkuja ja molemmat ostivat ensiasunnon jo pari vuotta sitten, toinen Kivenlahdesta ja toinen Puotilasta. Kummankin asunto maksoi alle 150.000 euroa, omaa rahaa oli 10.000-15.000.

Tämä on se paras resepti. Ensiasunto kannattaa ostaa heti, kun on päässyt töihin. Tällä tavalla mekin aloitimme. Kun sitten kaksi yksiötä myytiin, saatiin niillä 62 neliön kolmio.

Ja vuosi oli mikä? Ja kuinka monen ihmisen tuloilla lähdettiin liikkeelle ja oliko ollut mahdollisesti siinä taustalla jotain pikku perintöä tai mahdollisuutta asp-säästämiseen tmv?

Ei ollut perintöjä kummallakaan. Itse olin kesän töissä Saksassa oluttehtaalla ja sain sen verran säästöön, että laina irtosi 25 neliön yksiöön.

Nyt sitä pitäisi saada sitten säästöön semmonen 30 000 euroa. Siinä saa vähän kaljaa panna.

Vierailija
44/128 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

37 jatkaa... Sinuna tosiaan yrittäisin pydyä H.gissä, koska sanot elämäsi okevan täällä. Pääkaupunkiseifultakin löytyy asunto kohtuuhinnalla, kun tinkii sijainnista (Vantaa ym.). Itse helsinkiläisenä pidän Järvenpäästä.

Jos kattelee keskineliöhintoja vaikka yksiölle, Vantaalla näyttää olevan n. 4000 e ja vertailun vuoksi vaikka Mikkelissä 2000 e.

En epäile, mutta ap.llä tuntuu olevan niin paljon vaakakupissa H.gissä, "koko elämä", joten rahan ei pitäisi olla ainoa kriteeri... Ainakin kannattaa miettiä, miten voisi jäädä.

Vierailija
45/128 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt sitä pitäisi saada sitten säästöön semmonen 30 000 euroa. Siinä saa vähän kaljaa panna.

Katsoin vähän aikaa sitten samaa asuntoa, jonka Lähderannasta silloin ostin, maksoi n.100.000€. Kyllä siihen pääsee pienilläkin säästöillä käsiksi, jos on vakitulot.

Vierailija
46/128 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En epäile, mutta ap.llä tuntuu olevan niin paljon vaakakupissa H.gissä, "koko elämä", joten rahan ei pitäisi olla ainoa kriteeri... Ainakin kannattaa miettiä, miten voisi jäädä.

Vakuutan, että olen miettinyt hartaasti. Nyt kuitenkin on tullut aika luovuttaa ja lähteä. Ap

Vierailija
47/128 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järvenpää on ihan karmea. Kävin katseleen siellä kämppiä kun itse ostin ja eihän siellä ole kuin se järvi ja pelkkiä betonitaloja koko keskusta täynnä. Hrr.. oikein kylmää.

Kylmä ja kolkko. Kelikin oli kylmä kun siellä kävin. Hrr..

Zinc

Vierailija
48/128 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin vähän aikaa sitten samaa asuntoa, jonka Lähderannasta silloin ostin, maksoi n.100.000€. Kyllä siihen pääsee pienilläkin säästöillä käsiksi, jos on vakitulot.

Pääseekö siitä myös halutessaan eroon ilman että tulee takkiin?

Vierailija
49/128 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miten pöpelikköön koet tarvetta muuttaa kun elämäsi muka menee täysin uusiksi?

Mites tää nyt oli oleellinen kysymys? Suomea riittää Helsingin ulkopuolella aika pirun paljon.

Siis miten tämä ei olisi oleellinen kysymys? Aloittaja kirjoittaa kuin hänen täytyisi muuttaa metsämajaan keskelle korpea, vaikka esim. ihan kohtuullisen junamatkan päästä Helsingistä löytyy edullisempaa asumista niin ettei niistä nykyisistä sosiaalisista suhteista ja kulttuuriharrastuksista tarvitsisi luopua.

Nimenomaan! Esimerkiksi Keravalta juna Helsinkiin kestää 22minuuttia, ihan lähellä on. Ja asunnot huomattavasti halvempia ja mukava pikkukaupunki muutenkin =)

Vierailija
50/128 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Junalla pääsee monesta paikasta helposti Helsinkiin. Kirkkonummella esim yksiön vuokrat 500e lähtien. Saat verotukseen työmatkat, joten tulee halvemmaksi asua muualla ja käydä Helsingissä töissä.

Vierailija
51/128 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keravan neliöhinta on edelleen tosi suolainen lähes 3000 euroa yksiöissä.

Vierailija
52/128 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääseekö siitä myös halutessaan eroon ilman että tulee takkiin?

Pääsee. Pieni Kerrostaloasunto pääkaupunkiseudulla on varma nakki. Ensiasunnon etsijöitä on paljon. Meidän ei tarvinnut ottaa yhtään lisälainaa, kun kumpikin myytiin yksiömme ja ostettiin 62 neliön pieni kolmio Laajalahdesta.

Vierailija
53/128 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalla syntyneenä en itse ymmärrä miten joku kestää sitä, että ei pääse helposti ja nopeasti metsään. Ah, havupuut, tuulen humina, tähtitaivas, lintujen laulu ja muut metsän eläimet.

Bussit, ratikat, ruuhkat ja tungokset ovat kauhistus.

Vierailija
54/128 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas aloituksessa harhaluuloja että kaupungin asunnot olisi muka halpoja, kun selasin asuntoilmoituksia myös sivummalta niidenkin hinnat oli kohonneet jo 800-1200e Helsingissä, eli ihan sama missä Helsingissä vuokraa hinnat on lähes samoja joka puolella. Ja vaikka vuokraisi sen halvimman 800e luukun, hinta voi olla siksi halvempi jos naapurissa on härikköjä/remontti tulossa tms. Ja se ei vielä riitä, kun päälle tulee myös superkalliit lippukulut jos ei ole autoa ja lippujen hintoja sen kun vaan korotetaan, huomioonottamatta sitä miten hitaita kulkuneuvot on ja mitä kaikkea joutuu sietämään jos liikkuu julkisilla, se ei näy lipun hinnassa pian varmaan maksaa 6e yksi matka tätä menoa. 

Vierailija
55/128 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rohkeasti vaan harrastuksiin uudella paikkakunnalla: jumppaan, kansalaisopistoon jne.

Vierailija
56/128 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, etteivät rahat riitä Helsingissä asumiseen, jos haluaa.

Voi luovuttaa ja mennä homehtumaan landelle, mutta en edelleenkään usko, ettei rahat riitä, jos täällä haluaa asua.

Vierailija
57/128 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku voi viihtyä helsingissä?

Vierailija
58/128 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas aloituksessa harhaluuloja että kaupungin asunnot olisi muka halpoja, kun selasin asuntoilmoituksia myös sivummalta niidenkin hinnat oli kohonneet jo 800-1200e Helsingissä, eli ihan sama missä Helsingissä vuokraa hinnat on lähes samoja joka puolella. Ja vaikka vuokraisi sen halvimman 800e luukun, hinta voi olla siksi halvempi jos naapurissa on härikköjä/remontti tulossa tms. Ja se ei vielä riitä, kun päälle tulee myös superkalliit lippukulut jos ei ole autoa ja lippujen hintoja sen kun vaan korotetaan, huomioonottamatta sitä miten hitaita kulkuneuvot on ja mitä kaikkea joutuu sietämään jos liikkuu julkisilla, se ei näy lipun hinnassa pian varmaan maksaa 6e yksi matka tätä menoa. 

Höpöhöpö.

Maksan kaupungin vuokraa 755 €/kk ja tällä alueella saman kokoinen asunto (64 m²) ns. vapailta markkinoilta vuokrattuna on pitkälti yli 1000 €/kk.

Ei ole häirikkojä, eikä sellaisia hulluja kuin täällä av:lla on.

Vierailija
59/128 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten joku voi viihtyä helsingissä?

Koska tämä on koti.

Niin sinunkin kotisi on... kai?

Vierailija
60/128 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat 200 000e yksiön Helsingistä, käsiraha 10% ja lainan takaisinmaksu on pienempi, kuin vuokrat keskimäärin. Asunnon arvo lisäksi nousee ja inflaatio syö lainan. Ei missään tapauksessa kannata muuttaa pois helsingistä. Ota toinen työ täällä vastaan ja säästä tuo käsiraha kakkostyötä tekemällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi