Pakko muuttaa yksin tuntemattomaan kaupunkiin, ei riitä rahat enää Hkiin :(
Nelikymppisenä sinkkuna on tullut aika vihdoin tunnustaa tosiasiat ja nostaa kytkintä Helsingistä / pk-seudulta. Ahkerasti työtä tekevänä hieman keskipalkkaa isompaa palkkaa saavana ihmisenä tässä ei vaan ole enää mitään järkeä. Kaikki rahat menevät normaalin vuokrakämpän vuokraan, kaupungin halpoihin asuntoihin ei ole tulojen vuoksi asiaa. Taakse jäävät rakkaat maisemat ja kaikki sosiaaliset suhteet ja ison kaupungin kulttuuriharrastukset. Olen tosi surullinen ja pelkään, mitä mielenterveydelle käy yksin vieraassa kaupungissa. Siellä on kuitenkin mahdollisuus saada rahaa säästöön sen verran, että saan vanhuuteni edes jollain tavalla turvattua. Kohtalotovereita? Miten sujuu muutto tuntemattomalle pikkupaikkakunnalle aikuisena? Voiko siitä selvitä järjissään?
Ja pliis, ei nyt jankkia siitä, etten osaisi säästää tai hoitaa raha-asioitani. Osaan kyllä.
Kommentit (128)
Olen vaihtanut kaksi kertaa Suomessa paikkakuntaa ja kerran ulkomaille. Lähde avoimin mielin. Aina pääsee tarvittaessa takaisin. Hyvvin se menee!
Ota positiivinen asenne ja hyväksy se, että oman paikkansa löytäminen uudessa kaupungissa vie aikansa. Tutustu rauhassa ihmisiin, älä ota liikaa paineita. Tekemistä ja kulttuuria löytyy Helsingin ulkopuoleltakin, vaikka valikoima on toki suppeampi. Ja asunnot ja eläminen on halvempaa, se nostaa kyllä elämän laatua. Helsinkiin pääsee aina vierailulle, jos ikävä iskee.
Itse myin yksiöni vantaalla ja muutin pikkukylään. Sain asuntoni myynnillä samankokoisen yksiön 3 kertaa halvemmalla ja säästöön jäi mukavasti. Työttömänä on sama missä sitä asuu. Itselleni tämä muutos toi mielenrauhaa. Täällä maalla ihmiset ovat mukavampia ja luonto on kaunista. Tätä hiljaisuutta ei voi edes sanoin kuvailla. Uskomattomin asia on se, että sain osapäiväisen työpaikan vanhusten hoivasta, vantaalla en kelvannut mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat asua Helsingissä asu ja kituuta kun on kallista. Helsingissä tyydytään vaatimattomiin neliöihin ja kalliiseen asumiseen. Näin se vain on. Helsinki on rikkaille ja köyhille. Keskituloiset voi muuttaa vaikka Vantaalle.
Just näin. Ei tarvitse luopua perheestä eikä ystävistä ja kavereista. Ei tarvitse edes vaihtaa työpaikkaa. Olen ollut tyytyväinen vantaalainen jo useamman vuosikymmenen.
Muuta mahdollisimman lähelle isoa kaupunkia, Helsinkiä tai jotain muuta. Niin että pääset sinne viikoittain. Jos on tottunut asumaan isossa kaupungissa, yksin pikkupaikkakunnalle muuttaminen voi tuntua alkuun masentavalta. Jos muuttaisi vaikka puolison tai perheen kanssa tai kohdepaikkakunnalla asuisi tuttuja, tilanne olisi eri. Nopeasti muutokseen kuitenkin tottuu, siitä vain tulee uusi normaali elämänpiiri.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Yleensä se lähtee siitä, että sä saat töitä jostain muualta. Työttömänä se tulotaso vasta laskeekin.
Zinc
Eikä niin, että muutetaan ypäjälle ja toivotaan, että ypäjällä olisi töitä.
Vierailija kirjoitti:
Itse myin yksiöni vantaalla ja muutin pikkukylään. Sain asuntoni myynnillä samankokoisen yksiön 3 kertaa halvemmalla ja säästöön jäi mukavasti. Työttömänä on sama missä sitä asuu. Itselleni tämä muutos toi mielenrauhaa. Täällä maalla ihmiset ovat mukavampia ja luonto on kaunista. Tätä hiljaisuutta ei voi edes sanoin kuvailla. Uskomattomin asia on se, että sain osapäiväisen työpaikan vanhusten hoivasta, vantaalla en kelvannut mihinkään.
No miten sä ostit asunnon alunperin, jos et kerran töihin kelvannut ?
Zinc
Maailmassa monta ..
Mun kaveri sai just kaupungin asunnon ja se tienaa nettona 2400e/kk. Kaksio 700e vuokra, tosin Kontulasta.
Minun mielestä sinä et osaa hoitaa raha-asioitasi, jos et keskipalkkaa suuremmalla rahamäärällä tule toimeen. On hieman ristiriistaista, että ilmeisesti et halua muuttaa Helsingissä jollekin huonommalle alueelle (samalla pitäen nykyiset sosiaaliset ympyräsi), mutta olet valmis muuttamaan ihan muualle.
Enpä jaksa sinua sääliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä alle 100km sisällä Helsingistä löytyy jo paljon edullisimpia asuntoja ja Helsinkiin pääsee silti tunnissa.
Menen siis tietenkin sinne, mistä olen saanut työpaikan. En ihan sattumanvaraisesti vaan johonkin skuugeen :D T. Ap
Skuugeen? Ap ei ainakaan ole helsinkiläinen, eli Porvoosta taas tämäkin.
Vierailija kirjoitti:
Itse myin yksiöni vantaalla ja muutin pikkukylään. Sain asuntoni myynnillä samankokoisen yksiön 3 kertaa halvemmalla ja säästöön jäi mukavasti.
Minä muutan Helsingin sisällä kaksiosta kolmioon, joka on halvempi ja säästöönkin jää mukavasti.
Vierailija kirjoitti:
Omat lapseni ovat alle 30v keskipalkkaisia sinkkuja ja molemmat ostivat ensiasunnon jo pari vuotta sitten, toinen Kivenlahdesta ja toinen Puotilasta. Kummankin asunto maksoi alle 150.000 euroa, omaa rahaa oli 10.000-15.000.
Tämä on se paras resepti. Ensiasunto kannattaa ostaa heti, kun on päässyt töihin. Tällä tavalla mekin aloitimme. Kun sitten kaksi yksiötä myytiin, saatiin niillä 62 neliön kolmio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat lapseni ovat alle 30v keskipalkkaisia sinkkuja ja molemmat ostivat ensiasunnon jo pari vuotta sitten, toinen Kivenlahdesta ja toinen Puotilasta. Kummankin asunto maksoi alle 150.000 euroa, omaa rahaa oli 10.000-15.000.
Tämä on se paras resepti. Ensiasunto kannattaa ostaa heti, kun on päässyt töihin. Tällä tavalla mekin aloitimme. Kun sitten kaksi yksiötä myytiin, saatiin niillä 62 neliön kolmio.
Ja vuosi oli mikä? Ja kuinka monen ihmisen tuloilla lähdettiin liikkeelle ja oliko ollut mahdollisesti siinä taustalla jotain pikku perintöä tai mahdollisuutta asp-säästämiseen tmv?
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä sinä et osaa hoitaa raha-asioitasi, jos et keskipalkkaa suuremmalla rahamäärällä tule toimeen. On hieman ristiriistaista, että ilmeisesti et halua muuttaa Helsingissä jollekin huonommalle alueelle (samalla pitäen nykyiset sosiaaliset ympyräsi), mutta olet valmis muuttamaan ihan muualle.
Enpä jaksa sinua sääliä.
Enpä sääliä pyytänytkään vaan vertaiskokemuksia. Toivottavasti tuli hyvä mieli ilkeilystäsi. En halua ainoastaan "pärjätä", haluan saada rahaa säästöön, kuten sanoinkin. Tavoitteena oma asunto tai muuta varallisuutta vanhuuden turvaksi. Ap
Vantaan perukoilta pieni asunto?
37 jatkaa... Sinuna tosiaan yrittäisin pydyä H.gissä, koska sanot elämäsi okevan täällä. Pääkaupunkiseifultakin löytyy asunto kohtuuhinnalla, kun tinkii sijainnista (Vantaa ym.). Itse helsinkiläisenä pidän Järvenpäästä.
Junamatka vain, ja elämä muuten pysyy tuttuna.
Vierailija kirjoitti:
Eivät ihmiset maalla ole sen mukavampia. Maalla on vähemmän ihmisiä, siitä se leppoisuuden tunne. Samoja inhimillisiä piirteitä kaikissa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä se sellainen tuntematon kaupunki on?
Olen kuullut, on kaupunki tuolla
Yllä maan, päällä pilvien usvain
Luona välkkyväin taivasten rantain
Siellä kerran, ah, olla mä saan
Halleluja, mun lauluni raikuu
Halleluja, mä kaupunkiin kuljen
Vaikka jalkani uupuen vaipuu
Joka askel mun kotiin päin vie
Olen kuullut, on maa ilman vaivaa
Ilman kyyneltä, taistoa, huolta
Kipu, sairaus, tuskaa ei tuota
Siellä kerran, ah, olla mä saan
Halleluja, siel riemuita voimme
Halleluja, jo epäilys haihtui
Enää koskaan en horjuen kulje
Olen saapunut Jumalan luo
Olen kuullut, on valkoinen puku
Ja on hohtavat kultaiset kruunut
Sekä autuas taivainen suku
Siellä kerran, ah, olla mä saan…
Suosittelen Vaasaa. Asumisen hinta on kohtuullinen, ja muutenkin elämä helppoa ja mukavaa =)