Oikeasti lämmin talvitakki ja kengät?? (Ei Soreleita jotka yhdet kylmimmistä kengistä mitä mulla on ollut)
Kommentit (87)
Jos oikeasti haluaa lämpimät, niin kumisaappaat, joissa on tarpeeksi tilaa vähintään paksulle ja hengittävälle sukalle ja paksulle villasukalle. Ja niin, että jalassa on vielä hyvin tilaa edistävälle ilmalle. Ei tule kylmä edes 40 asteen pakkasessa.
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen päiväkodissa ja olen kokeillut monia erilaisia ulkoiluvaatteita useiden työvuosieni aikana
Lämpimin minun kokemuksellani on ollut polvipituinen untuvatakki
Ääni tälle. Ja lisänä turkisvuoratut, polveen yltävät talvisaappaat 👍.
Kertokaa oikeasti lämpimät pohjalliset. On kokeiltu sievin ja jalaksen yms mutta kun jalat hikoaa niin kastuu ja sitten jalat jäätyy
Työkaveri kehui puuilon polarin saappaita 19,90e kuulemma hyvät. Onko täällä kellään?
Sorelien ongelma on helposti ratkaistu jos ostit riittävän kookkaat.
Yksi talvisaappaiden vertailuun erikoistunut kanavatleikkasi Sorelit halki vannesahalla jolloin selvisi mikä on ongelma. Se valtavan paksulta näyttävä pohja on vain parin millin paksuista kumia muualta kuin puolipallon mallisten palluroiden kohdalta ja tämän sisäpuolella oli vain joku paperinohut pahvipohjallinen. Huopainen sisätossukin painuu parin käytön jälkeen pohjasta millin paksuiseksi
Seisot käytännössä hangessa jalassasi sukat joissa on vedenpitävät pohja. Jalka on kyllä päältä hyvin eristetty mutta minullakin jäätyvät aina jalkapohjat ja Sorelit olivat surkeimmat talvijalkineet jotka erehdyin ostamaan kunnes korjasin ongelman kympillä.
Ostin paksuimmat ja suurimmat aidosta villasta tehdyt pohjalliset joissa on lämpöä heijastava alumiinikalvo toisella puolella ja liimasin ne kumiliimalla Sorelin huopaisen sisäkengän pohjaan. Kun liima oli kuivunut leikkasin ylikokoiset pohjalliset huopakengän mittoihin. Onneksi olin ostanut niin reilun kokoiset ettei tämä tehnyt niistä liian tiukkoja.
Vierailija kirjoitti:
Ostin Pomarin kengät ja olen tyytyväinen, lesti on kyllä ihmeen kapea, outo suomalaiseksi kengäksi, tai ehkä nykyään ihmisillä on kapeammat valat kuin meillä 50+.
Mulla on myös uudet Pomarin nilkkurit, eikä lesti ole ollenkaan kapea. En ymmärtä miten se voisi enää leveämpikään olla? Kengäthän pyörii jo nytkin jalassa. Pituus on siis sopiva mutta leveyttä ei tarvitse olla enempää mun mielestäni ainakaan mulle.
Pomarit on lämpimät. Voin suositella. Ei hiosta kuten kuomat vaan lämmittää.
Sellaiset kengät, joissa on karvavuori ja ovat letiltään riittävän tilavat
Katsopa Motonetista, Kärkkäiseltä jne sellaiset kumisaappaan näköiset jalkineet jotka eivät kuitenkaan paina yhtään mitään koska materiaali ei ole kumia vaan EVA:aa (tai jossain polyuretaania)
Jos tällaisissa on irrotettava huopakenkä ja pakkasen kestoksi luvataan -40 tai -60 astetta niin voit saada kolmella- neljällä kympillä todella lämpimät talvisaappaat jotka lisäksi pitävät erinomaisesti lumella ja jäällä.
Näissä no-brand talvisaappaissa on tietenkin se ongelma että laatu selviää vasta kokeilemalla mutta nyrkkisääntö on siis se että raskaat oikeasta kumista valmistetut eivät sovellu kovaan pakkaseen mutta nämä epäilyttävän kevyet kyllä.
Jalkoihin liian isot saappaat ja sisään jotain eristettä pitämään jalat paikoillaan. Se ilma siellä eristää. Itselläni on tosi kivan näköiset nahkasaappaat, mutta pari kokoa liian isot niin mahtuu sukkaa väliin. Lämmin on. Ei niitä kuomia ole pakko käyttää, vaikka käteviä toki ovat roskia viedessä.
Kuomat tai huopikkaat.
Untuvatakki ja karvareuna hupussa.
Nahkakintaat.
AP ei kertonut mihin käyttöön todella kylmää kestäviä vaatteita käyttää mutta jos tyyli on vapaa vaikka tarhan pihalla tai pulkkamäessä lapsia vahtiessa niin lämpö/pilkkihaalari ja "60-asteen kylmänkestolla" mainostetut PU/EVA talvisaappaat saavat minunkin ääneni.
Ei kai tällaisia talvia ole ihan joka vuosi luvassa joten turha laittaa tonnia johonkin kanadanhanhitakkiin kyllä yllä kuvatun setin saa ihan laadukkaana reilulla satasella.
Tosin jos ostat todella tonnin talvitakin ja puolen tonnin kengät niin huomisesta alkaen talvet ovat vesisateista nollakeliä 2030-luvulle saakka. Sähkölämmittäjät kiittävät!
Pomarilla on sellaiset curling -tyypiset nilkkurit, joiden vuori on pehmeää ja lämmintä lampaankarvaa.
Niissä on myös liukumaton pohja ja sopivat ulkonäkönsäkin puolesta kaupunkielämään. Siis eivät ole sporttiset samalla tavalla kuin jotkut Sorelit.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on ollut Soreleista joku muotimalli, eikä se perinteinen saapas?
Se perinteinen saapas on kylmä. En ole ap, mutta tämän todennut.
Lasten kanssa paljon ulkoilleena kyllä nuo Kuomat ovat kaikkein parhaimmat. Niissä tarkenee ja on pitävät pohjatkin. Olen myös kävellyt pitkiä matkoja Kuomat jalassa ja niillä on myös todella hyvä kävellä. Siis noin 15km päivässä kävelyä Kuomat jalassa.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa oikeasti lämpimät pohjalliset. On kokeiltu sievin ja jalaksen yms mutta kun jalat hikoaa niin kastuu ja sitten jalat jäätyy
Alpakkavillaiset sukat.
Vierailija kirjoitti:
Se perinteinen saapas on kylmä. En ole ap, mutta tämän todennut.
Se perinteinen Sorel Caribou on ihan s a a t a n a n kylmä jos kärsit jalkapohjien jäätymisestä vaikka se onkin todella lämmin kaikkialta muualta. Sopii vain ihmisille jotka kävelevät talvellakin paljain jaloin vaikka postilaatikolle.
Rantasandaalitkin pitävät jalkapohjat paremmin lämpiminä koska niissä on pohjassa kolminkertainen määrä materiaalia joka oikeasti eristää lämpöä.
Soreleissa on ihan naurettavan ohut ja surkeasti lämpöä eristävä pohja mutta valtavan paksu toppaus kaikkialla muualla. Ks. viesti vähän ylempää.
Vierailija kirjoitti:
Polvimittainen parkatakki, Monenlaisia talvikenkiä ollut, todellakin eri asia seistä kaksi tuntia paikoillaan kuin kävellä sama aika 20 asteen pakkasessa.
Untuvatakit ovat kevyitä lämpimiä ja hengittävät niin hyvin etteivät hikoa liikkuessakaan mutta paksut untuvatakit alkavat olla aika hintavia polvipituisina.
Minulla on didriksonin todella paksusti eristetty polvipituinen maihari joihin tämä brändi tuntuu erikoistuneen. Tämän ostin pari vuotta sitten kausialesta 130 eurolla kun ovh oli jotain naurettavaa 400€ luokkaa.
Se on painava koska eristeenä ei ole untuvaa mutta sellaista keliä ei olekaan ettei tämän kanssa seisoisi vaikka hangessa hiihtokisoja seuraamassa kunhan ottaa sen verran kookkaan että alle jää vähän ilmatilaa eikä takki kiristä villapuseronkaan kanssa.
Ice peak,sisäosa huopaa,jaloissa pelkät villasukat. Olen kokeillut kuomat ja huopikkaat mutta parhaat on nämä nykyiset. Minulla on huono ääreisverenkierto ja olin pk:ssa töissä,pari viimeistä vuotta ehti olla jalkineet joissa varpaat tarkeni. Kädet sen sijaan ei tarennut edes haahkanuntuvarukkasissa.
Olin juuri aikeissa kirjoittaa, että osta Merrellin kitkapohjaiset talvikengät!
Ihan parhaat kengät ikinä jalassa, ei tarvinnut yhtään sisäänajoa, vaan jo liikkeessä sovittaessa totesin, että nää ne on. Ja niin on lämpimät, että ohut sukka riittää. Olen nyt lenkkeillyt noilla -20°C ja kotiin tullessa jalat on niin lämpimät, egtä otan sukatkin pois. Ei tarvi osta yhtään liian isoja kenkiä. Tosi pehmeät ja mukavat kävellä. Vibram Arctic Grip pohja.