Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi hääkutsulla halutaan tuottaa pahaa mieltä?

Vierailija
06.02.2020 |

Tuli kauan odotettu hääkutsu, save-the-date-kortti saatu jo 2 vuotta sitten. Tosin päivä onkin nyt eri kuin siinä aiemmassa kortissa, mutta ei kai se niin vakavaa.

Iloisena luin lapsille ääneen kutsua, mutta sitten tuli paha mieli. Juhla onkin vain aikuisille. En ymmärrä, juhlatilanakin on joku jättikokoinen lato, kyllä sinne mahtuisi.

Minulla on tilanne se, että jos lapset eivät voi tulla mukaan, en minäkään pääse. Jos juhla olisi lähempänä meitä, sitten voisin olla alkuillasta mukana ja siihen saisin lapsenvahdin, mutta en tuossa tapauksessa, että pitää olla yötä pois.

Ja kutsuja tietää tilanteen.

Ymmärrän, että viettävät hääjuhlansa kuten itse haluavat, mutta en ymmärrä, miksi sitten ylipäänsä lähettivät meille koko kutsua. Sama kuin olisivat jättäneet kutsumatta. Vai onko ajatus, että vaikka en pääse paikalle, niin kutsuttuna osallistuisin kuitenkin heidän rahankeruuseensa?

Surkeaa lasten kannalta, koska ovat viime kesän häistä asti odottaneet tätä juhlaa. Nyt tuli vaan sellainen olo, että mitä teimme viime kesän juhlissa lasten kanssa väärin, kun meitä ei nyt näihin juhliin haluta? Lapset istuivat hiirenhiljaa kirkossa, käyttäytyivät siivosti juhlissa, eivät häirinneet mitenkään häävalssia tai kakunleikkuuta tai mitään.

Nyt vaan mietin pääni puhki, miten me ollaan viime kesänä käyttäydytty tämän hääparin mielestä huonosti niissä aiemmissa juhlissa, että meitä ei haluta näihin kemuihin?

Kommentit (213)

Vierailija
141/213 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä kuvittelet, että tämä liittyy jotenkin juuri sinuun ja sinun lapsiisi. Pari on päättänyt pitää lapsettomat häät. Ei se ole henkilökohtaista. 

Mutta noin yleisesti ottaen en kyllä ymmärrä näitä lapsettomia häitä. Ne kertovat siitä, että ei ymmärretä tapakulttuuria eikä avioliiton merkitystä. Häät ovat ytimeltään sukujuhla, jossa kaksi sukua liittyy yhteen. Perinteisesti avioliiton tärkein tarkoitus on perheen perustaminen eli lasten hankinta. Myös lapset ovat osa sukua ja se, että heidät jätetään ulkopuolelle on outoa. 

Jotkut eivät ota lapsia edes hautajaisiin eli heiltä viedään mahdollisuus surra muiden mukana. Sitten on yhtäkkiä näitä 25-vuotiaita ihmisiä, jotka eivät ole koskaan käyneet häissä tai hautajaisissa, eivät tunne juhlien etikettiä ja merkitystä, eivät osaa pukeutua, säntäävät ensimmäisinä hakemaan ruokaa jne. 

Vielä noin 5 vuotta sitten olisin ollut kanssasi samaa mieltä. Sitten olin muutamissa häissä, joissa vanhemmat ei todellakaan katsoneet lastensa perään, ipanat huusi ja pöytäliinoja revittiin...Joskus 1990-luvun alussa moinen ei olisi tullut kuuloonkaan, mutta ei nykyvanhemmat yksinkertaisesti osaa olla vanhempina juhlissa. Ei heillä käy mielessä, että nimenomaan he ovat vastuussa lapsestaan ja heidän pitää viedä kirkuja sivummalle eikä hokea, että nyt ei voida mennä ulos, kun kohta on kakunleikkuu/tanssi/lauluesitys/ilmaista viinaa tms. Yllättäen toistetaan, että koko kylä kasvattaa, joten katsokaa muut perheen meidän taaperon perään, me haluamme syödä rauhassa tai jutella kavereiden kanssa.

Siksi kiitos ei lapsia juhliin, jos vanhempansa ei ole kasvaneet aikuisiksi. Tällä ei valitettavasti ole mitään tekemistä iän tai koulutuksen kanssa, tämä on vain yksi oire minä-minä -piirteestä.

Vierailija
142/213 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on ihan kuin kaverini, joka koki suurena loukkauksena, että veljensä järjesti juhannushäät. Se, että veli järjesti juhannushäät, kun kaverini halusi juuri juhannuksena lähteä vaeltamaan Lappiin oli kaverin mielestä veljeltä itsekästä. Yritin nätisti sanoa, että juhannushäät on aika perinteinen konsepti ja moni myös tykkää viettää juhannusta juhlien, vaikka sitten häitä, mutta ei ollut kaverilla ymmärrystä. Olivat siten olleet häissä alkuillan ja vaelluskamat valmiina autossa ja lähteneet saman tien Lappia kohti kakun leikkuun jälkeen. Ikävä kokemus veljelle, kun oma sisko pitää vaellusreissua tärkeämpänä kuin hääjuhlaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/213 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sulla ole ap mies kuvioissa? Voisiko hän hoitaa lapsianne? Jos on sinun ystäväsi häät ja paikalle tulee muitakin ystäviäsi, voit hyvin mennä yksinkin juhlimaan ja ottamaan rennosti ilman lapsia. Mä olen usein mennyt ystävien juhliin yksinkin jos ei olla saatu lapsille hoitajaa ja hauskaa on ollut, mies nyt ei niin innoissaan ole kaikista pönötysjuhlista. Samoin sitten mies on päässyt omien läheisten kavereidensa juhliin. 

Vierailija
144/213 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi kukaan tehdä niin, että kutsuu joidenkin lapset, mutta ei kaikkien lapsia. Jos ei halua lapsia häihinsä niin sen pitäisi olla kaikille ihan ok. Ikävää se on, jos et pääse, mutta ei se ole loukkaus teitä kohtaan.

Me tehtiin! Sisarusten lapset kutsuttiin, mutta ei muita.

Hyvä! Kyllä pitäisi vähän tyhmemmänkin vieraan tajuta, että sisarusten lapset on eri asemassa kuin muiden tuttuje. -Eri

Vierailija
145/213 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille tulossa häät ja todennäköisesti lapsettomat sellaiset. Miksikö? Jos sadasta vieraasta 1/5 on lapsia, niin tuo 20 alle kouluikäistä lasta on ihan järjetön kuluerä. Ei huvita maksaa ruokailusta 50€ nuppi. Lasten takia ei myöskään haluta supistaa kutsuttavien aikuisten määrää ja saman rahan voi käyttää ohjelmaan/tarjottaviin.

Ei ole mitään henkilökohtaista ketään kohtaan, mutta joku rajanveto on tehtävä.

Alle kouluikäiset lapsetko järjetön kuluerä? No enpä ole kokenut/kuullut, että alle kouluikäisistä lapsista mikään ravintola tai pitopalvelu velottaisi samaa hintaa kuin aikuisista.

Siis tämä! Tietääkö lapsettomat oikeasti, minkä verran jotku alle kouluikäiset lapset syövät, ja varsinkin juhlissa jotain ruokia yms :D Ei se oo mitään 50e per nuppi megabudjettia! Eihän ne lasten annokset ravintolassakaan oo samanhintaisia kuin aikuisten, koska ei ne alle kouluikäiset syö niin paljon kuin aikuiset.

Joten tällä, että lasten ruokailu maksaa niin paljon, ei kannata perustella että jättää perheestä lapset kutsumatta. Voi vaikka sanoa, ettei pidä sen perheen lapsia niin tärkeinä kutsuvieraina omiin häihinsä. Sitten saa vanhemmat ihan itse päättää, menevätkö kyseisten henkilöiden häihin vai eivät.

Terkuin: 2v ja 4v lasten äiti , jonka perheen lapset on myös jätetty kutsumatta sukuhäihin.

Vierailija
146/213 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille tulossa häät ja todennäköisesti lapsettomat sellaiset. Miksikö? Jos sadasta vieraasta 1/5 on lapsia, niin tuo 20 alle kouluikäistä lasta on ihan järjetön kuluerä. Ei huvita maksaa ruokailusta 50€ nuppi. Lasten takia ei myöskään haluta supistaa kutsuttavien aikuisten määrää ja saman rahan voi käyttää ohjelmaan/tarjottaviin.

Alle kouluikäiset lapsetko järjetön kuluerä? No enpä ole kokenut/kuullut, että alle kouluikäisistä lapsista mikään ravintola tai pitopalvelu velottaisi samaa hintaa kuin aikuisista.

Siis tämä! Tietääkö lapsettomat oikeasti, minkä verran jotku alle kouluikäiset lapset syövät, ja varsinkin juhlissa jotain ruokia yms :D Ei se oo mitään 50e per nuppi megabudjettia! Eihän ne lasten annokset ravintolassakaan oo samanhintaisia kuin aikuisten, koska ei ne alle kouluikäiset syö niin paljon kuin aikuiset.

Joten tällä, että lasten ruokailu maksaa niin paljon, ei kannata perustella että jättää perheestä lapset kutsumatta. Voi vaikka sanoa, ettei pidä sen perheen lapsia niin tärkeinä kutsuvieraina omiin häihinsä. Sitten saa vanhemmat ihan itse päättää, menevätkö kyseisten henkilöiden häihin vai eivät.

Terkuin: 2v ja 4v lasten äiti , jonka perheen lapset on myös jätetty kutsumatta sukuhäihin.

Ja joihin sitten jätettiin koko perhe menemättä. Tehtiin kuten oma sydän sanoi ja se oli meille ainut oikea ratkaisu.

Vierailija
147/213 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, ei mitään henkilökohtaista, mutta lapset nähdään vain kulueränä, siis eivät ole niin tärkeitä vieraita kuin aikuiset. Sallikaa mun nauraa :D

Salli mun nauraa, että tosissaan luulet niiden omien kullanmussukoiden olevan muille yhtä tärkeitä kuin omille vanhemmilleen. Eivät ole, piste. Olen lapsirakas, mutta lapsia tärkeämpiä ovat kyllä aikuiset vanhempansa. Ei minulla ole erityistä tunnesidettä kuin osaan lapsista ja siksi valinta on helppo. En halua tuhlata rahaa lasten ruokailuun, saatikaan järjestellä sitä erikseen, tai palkata erillistä viihdyttäjää lapsia varten.

Vierailija
148/213 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea kommentteja.

Mutta siis mitä ihmettä? Oletko jotenkin lukihäiriöinen vai etkö tunne etikettiä? Kuoren päällä on ihan nimet, keitä kutsu koskee. Miksi siis luit kutsua ääneen lapsille, jos kuoressa on pelkästään sinun nimesi? Ihme touhua...

Vierailija
149/213 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, ei mitään henkilökohtaista, mutta lapset nähdään vain kulueränä, siis eivät ole niin tärkeitä vieraita kuin aikuiset. Sallikaa mun nauraa :D

Salli mun nauraa, että tosissaan luulet niiden omien kullanmussukoiden olevan muille yhtä tärkeitä kuin omille vanhemmilleen. Eivät ole, piste. Olen lapsirakas, mutta lapsia tärkeämpiä ovat kyllä aikuiset vanhempansa. Ei minulla ole erityistä tunnesidettä kuin osaan lapsista ja siksi valinta on helppo. En halua tuhlata rahaa lasten ruokailuun, saatikaan järjestellä sitä erikseen, tai palkata erillistä viihdyttäjää lapsia varten.

Nimenomaan tätähän tarkoitankin. Se on se ajatus, että ei ne lapset oo tärkeitä, siis sen sukulaisen/ystävän lapset. Ja sehän se just loukkaa sitä kutsun saajaa. Ymmärrän, ettei tätä ajattelumaailmaa voi täysin ymmärtää, ennenkuin saa ne omat mukulat, en itsekään osannu näin edes ajatella ennenkuin sain nuo omat. Ja ei kaikki, joilla on lapsetkaan, ajattele näin. Mutta osa ajattelee joilla on ne omat lapset. Jos on joku tosi läheinen ystävä TAI jos sukulainen joka ei kutsu, niin ei se välttämättä hyvältä tunnu siitä kutsun saajasta.

Vierailija
150/213 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hohhoijaaa....Itse järjestettiin muutama vuosi sitten juhlat ja kutsut olivat tyyliin "Herra X & avec", eli siis aikuisten juhlat. Kaksi kutsuttua pariskuntaa sitten rikkoi toivettamme ja otti lapset mukaan, tuntuipa typerältä että tekivät kuten itse tahtoivat eivätkä kuten me olisimme toivoneet omissa juhlissamme toimittavan. Lapsenvahdin olisivat kyllä kumpikin saaneet, eipä se siitä kiinni ollut. Koin sen heidän puoleltaan "junttimaisena käytöksenä". Ei edes meidän omat lapsemme olleet paikalla. Tehkää aina kuten juhlien järjestäjä toivoo, älkääkä oman päänne mukaan. Ja jos ette lapsia saa hoitoon, silloin ei paikalle mennä.

Niinpä, moni on valitettavasti niin juntteja, ettei ymmärrä, miten kutsut toimii. Kutsukortissahan lukee ihan suoraan, ketä sinne on kutsuttu. Eli juurikin tuo "Herra X + avec" on tosiaan kutsu vain kutsun saanelle ja yhdelle seuralaiselle. Jos kyseessä on esim. aviopari, tai pariskunta, jossa molemmat ovat tuttuja voi laittaa molempien nimet. Kuitenkin lapset on kutsuttu VAIN silloin jos ne on mainittu kutsussa tyyliin "Herra X +perhe" tai "Herra ja rouva X + lapset"

Tätäpä ei kaikki tajua, niin siksi monien pitää laittaa näitä "juhlimme aikuisten kesken" sun muita pahoittelevia rimpsuja sinne kutsun alareunaan, että juntti-Einari ja rouvakin tajuaa, että nyt jää ne lapset kotiin tällä kertaa.

Vierailija
151/213 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän häät oli lapsettomat siitä syystä, että suvun ja kaveripiirin lapset yhteenlaskettuna olisi ollut puolet häiden vieraista, yhteensä melkein 40 lasta. Ei pari lasta olisi haitannut, mutta ei aikuisten häihin kuulu olla 50/50 lapsia. Jätettiin kaikki lapset kutsumatta ja kukaan ei ainakaan avoimesti pahoittanut mieltänsä, vaan tanssi ja nautti täysin rinnoin illasta. Jotkut lähti aikaisemmin, toiset jorasi aamuun asti.

Lapsettomiin häihin on monia eri syitä.

Vierailija
152/213 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä voi pitää ihan perusteltuna, kun koko menu tarjotaan lautasannoksina pöytiin. Näistä lapsi parhaimmillaan käytännössä närppii vain murto-osan. Buffet-ruokailu on asia erikseen. Minulle käytännössä on sama vaikka laskutus annoksesta olisi pienempi, kun tämä ei ole ainut kulu tai edes syy miksi lapsia ei yksinkertaisesti haluta.

Turha siitä on vanhemman vetää hernettä nenään eikä tätä tarvitse hääparin lähteä kenellekään selittämään. Häihin voi yksinkertaisesti jättää osallistumatta ja tämän varmasti jokainen hääpari myös itse tiedostaa.

Vierailija
153/213 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ruoka välttämättä mutta tila. Jos juhlatila on 100 hengelle, kaikki oman tuolin tarvitsevat lapset lasketaan tuohon määrään. Haluan mieluummin itselleni tärkeitä aikuisia vieraiksi, kun että voisin kutsua vähemmän vieraita koska jokainen toisi mukanaan 2-3 lasta.

Vierailija
154/213 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan tätähän tarkoitankin. Se on se ajatus, että ei ne lapset oo tärkeitä, siis sen sukulaisen/ystävän lapset. Ja sehän se just loukkaa sitä kutsun saajaa. Ymmärrän, ettei tätä ajattelumaailmaa voi täysin ymmärtää, ennenkuin saa ne omat mukulat, en itsekään osannu näin edes ajatella ennenkuin sain nuo omat. Ja ei kaikki, joilla on lapsetkaan, ajattele näin. Mutta osa ajattelee joilla on ne omat lapset. Jos on joku tosi läheinen ystävä TAI jos sukulainen joka ei kutsu, niin ei se välttämättä hyvältä tunnu siitä kutsun saajasta.

Ja tietenkin tästä puuttui tämä perinteinen ”ei voi ymmärtää ennen omia lapsia”. Kyllä voi. En loukkaantunut lapsettomista häistä, en todellakaan. Oli kiva viettää aikaa ihan pariskuntana juhlissa ilman jälkikasvua.

Vierailija
155/213 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene sinne häiriköimään. Vie ne lapsesi sinne kuitenkin ja anna heidän olla omia itsejään eli pilata koko häät. Jos joku valittaa niin sano että häät on lasten juhla. Jos joku sanoo että ne on lapsettomat häät ja vain aikuiset oli kutsuttu sano ei voi olla ja ettet tiennyt. Kerro että nämä häät oli lapsillesi ainut ilo ja suurin odotus elämässä. Te koko perhe elitte vain odottaen juuri näitä häitä! Se piti teidät hengissä! Se oli syy elää, se oli syy nousta aamuisin! Elitte siitä ajatuksesta että pääsette näihin häihin. Ei kukaan voi riistää sitä teiltä. Olette sen ansainneet. Pidä siitä kiinni. <3

Vierailija
156/213 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsynyt aihe ja vielä väsyneempi ja jämähtänyt perustelu on se, että häät on perinteisesti perhejuhla. Entä sitten? Maailma muuttuu.

Jouluna on perinteisesti menty jouluaamun kirkkoon. Perinteiden perään huutelijat, menettekö?

Entisaikoina häihin liittyi mukavana asiana avioseksi. Noudatatteko perinneihmisinä tätä hääperinnettä?

Perinteinen perhe on ollut ydinperhe ja ehkä isovanhemmat vielä saman katon alla. Ette varmaan tee poikkeusta, onhan ikiajat eletty näin ja myös juhlittu perhejuhlat samalla. Toki koko kylä kutsuttu myös.

Häät ei ole perhejuhla jos hääpari niin päättää. Maailma, tavat ja perinteet muuttuu.

Vierailija
157/213 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minä taas olen jättänyt lapset hoitoon silti, vaikka kutsu olisi koskenut koko perhettä... ai kamala, olenpas huono äiti. 😂

Ihan oikeesti, välillä tekee hyvää juhlia aikuisten kesken.

Vierailija
158/213 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein ne lapset on kyllä suhteellisen vieraita hääparille. Harva tosiaan pitää erityisen läheisenä ihmisenä montaa kymmentä jonkun muun lasta, paitsi ehkä joku lestamummo. Muille ne ovat tosiaankin vain niiden ystävien lapsia. Eikä ne lapset edes ole aina pieniä, joista ongelmaksi tulisi joku väsymyskiukku, vaan ihan kaiken ikäisiä. Eli kyllähän ne lapset ovat kuluerä. Pitopalvelusta riippuen ruoan hinta on jo kouluikäisillä usein sama kuin aikuisilla, eikä ihme, sillä eiväthän heidän annokset ole mitään maastopaloja äidin lautaselta. Istumapaikatkin olisi kiva saada kaikille, ja kyllä se jo tilakustannuksia nostaa ihan olennaisesti. Että sitten lähdetään miettimään, ketkä perheet pudotetaan kokonaan pois kutsuttavista, koska yleensä myös budjetti on rajallinen. Vaikka jonkun mielestä häät olisivat koko perheen juhla, jossa yhdistetään sukuja, ei kenenkään muun velvollisuus ole tätä juuri heille järjestää. Vielä oudompaa on, että jopa ystävien lasten, jotka eivät edes kummankaan sukuun kuulu, pitäisi päästä tällä perusteella mukaan.

Vierailija
159/213 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maastopaloja :D

Eli siis maistipaloja.

Vierailija
160/213 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän juhlat oli lapsivapaat lähinnä niiden lasten takia, kyseessä oli tunnelmaltaan ja tarjoiluiltaan selkeästi aikuisten juhla. Eivät lapset menetä mitään, koska juhlat olisivat heille todennäköisesti tylsät ja tarjoilutkin vääränlaisia. Itse ottaisin tarjotut juhlat ihanana lapsivapaana ja järjestäisin sen lapsenvahdin.

Niin ja nykyään kun minulla on lapsia, niin olen kyllä järjestänyt lastenjuhlia senkin edestä, tykkään värkätä vaikka mitä karkkikakkuja ja lastenohjelmaa. Näissä juhlissa en sitten taas huomioi aikuisia kahvin keittämistä enempää.