Miksi hääkutsulla halutaan tuottaa pahaa mieltä?
Tuli kauan odotettu hääkutsu, save-the-date-kortti saatu jo 2 vuotta sitten. Tosin päivä onkin nyt eri kuin siinä aiemmassa kortissa, mutta ei kai se niin vakavaa.
Iloisena luin lapsille ääneen kutsua, mutta sitten tuli paha mieli. Juhla onkin vain aikuisille. En ymmärrä, juhlatilanakin on joku jättikokoinen lato, kyllä sinne mahtuisi.
Minulla on tilanne se, että jos lapset eivät voi tulla mukaan, en minäkään pääse. Jos juhla olisi lähempänä meitä, sitten voisin olla alkuillasta mukana ja siihen saisin lapsenvahdin, mutta en tuossa tapauksessa, että pitää olla yötä pois.
Ja kutsuja tietää tilanteen.
Ymmärrän, että viettävät hääjuhlansa kuten itse haluavat, mutta en ymmärrä, miksi sitten ylipäänsä lähettivät meille koko kutsua. Sama kuin olisivat jättäneet kutsumatta. Vai onko ajatus, että vaikka en pääse paikalle, niin kutsuttuna osallistuisin kuitenkin heidän rahankeruuseensa?
Surkeaa lasten kannalta, koska ovat viime kesän häistä asti odottaneet tätä juhlaa. Nyt tuli vaan sellainen olo, että mitä teimme viime kesän juhlissa lasten kanssa väärin, kun meitä ei nyt näihin juhliin haluta? Lapset istuivat hiirenhiljaa kirkossa, käyttäytyivät siivosti juhlissa, eivät häirinneet mitenkään häävalssia tai kakunleikkuuta tai mitään.
Nyt vaan mietin pääni puhki, miten me ollaan viime kesänä käyttäydytty tämän hääparin mielestä huonosti niissä aiemmissa juhlissa, että meitä ei haluta näihin kemuihin?
Kommentit (213)
En ottaisi lasta mukaan, jos juhlissa on alkoholia. Humalaiset ovat lapselle pelottavia, vaikka kyseessä ei olis oma vanhempi. Joku kuitenkin vetää alkohilin käytön yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ovat juhlat. Ne ovat hääparin juhlat, eivät lastenjuhlat. Itse en haluaisi miettiä juhlissani lapsia, vaikka en niitä vihaakaan. Kiva voida käyttäytyä ja puhua tarvitsematta miettiä, onko tämä nyt hyvää esimerkkiä lapsille.
Nyt heräsi uteliaisuus. Miten sinulla sitten on tapana käyttäytyä ja puhua niin, että käytöksesi ja juttusi ovat k-18-materiaalia?
Humalainen aikuinen on aina pelottava lapsen mielestä.
Humalainen aikuinen ei pysty huolehtimaan lapsesta normaalisti.
Oletko eri mieltä?
Viinassa on K-18 ikäraja.
Miksi joku humalainen aikuinen huolehtisi lapsestani? Huolehdin hänestä itse. Enkä juo alkoholia muutenkaan, vaikka olisin liikkeellä ilman lasta.
Varma kevään merkki. Hääprovoilut ja varsinkin tämä aihe. Harmi että tämä oli aika 1/5 kuluneisuudessaan mutta kesään on onneksi vielä aikaa kehittyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme touhua. Jos ei halua toisten lapsia juhliinsa niin mikä ihme siinä on. On olemassa myös juhlintaa Aikuiseen makuun ja aikuisten kesken. Minä olen hyvin lapsirakas ihminen, mutta meilläkin oli hääjuhla ilman lapsia koska:
- juhlatila rajallinen
- emme halunneet, että tietyt lapset riehuvat juhlissa ja sabotoivat minkä ennättävät. Koska lapsivieraita ei liene soveliasta rajata persoonien ja kasvatuksen perusteella, ettei kukaan myöskään loukkaannu, niin oli helppo valita täysin lapsettomat häät kuin aiheuttaa "ai teidän lapset sai tulla, mutta meidän ei"- mielipahaa ihmisille
- Ettei kenenkään tarvitse katsoa lapsien perään/huolehtia etteivät mene hukkumaan, koska juhlapaikka oli kaunis kartano järven rannalla.Me toivotimme häihimme kaikki tervetulleiksi. Jopa sellaiset sukulaisten poika- ja tyttöystävät, joita emme olleet koskaan edes tavanneet. Laskimme mahdollisen maksimivierasmäärän ja valitsimme juhlapaikan, jossa oli tilaa kaikille. Kaunis yli 200 vuotta vanha kartano meren rannalla.
Järjestimme lapsille ohjelmaa. Heille oli omassa tilassaan pelle tekemässä taikatemppuja ja muovailemassa ilmapalloeläimiä, aarteenmetsästystä ja pelejä, leluja ja askartelutarvikkeita. Toki lapset seurasivat myös aikuisten ohjelmaa.
Mietimme ruoat sen mukaan, että pöydässä on sopivia herkkuja myös mahdollisesti nirsoille lapsille. Niiden aikuisten herkkujen lisäksi.
Juhlapaikan edessä oli merenranta. Oletimme, että mökkeilevät, veneilevät ja purjehtivat perheet kyllä osaavat huolehtia lapsistaan veden äärellä.
Lähdimme siitä, että me, hääpari, olemme kutsuneet ihmisiä vieraaksemme. Olemme juhlan isäntä ja emäntä. Ja kaikilla vierailla pitää olla mahdollisuus siihen, että heillä on juhlissa hauskaa. Ei vain niin, että nämä 8n meidän häät, me ollaan illan kuninkaallisia ja muista viis.
:'D ai jos ei halua lapsia juhliin, asenne on muista viis silloin ja hääpari ylväitä kuninkaallisia? Täällä on jo hyviä esimerkkejä siitä, miksi kaikki eivät halua niitä lapsia juhliin. Ja tiedätkö, sehän se vasta on muista viis, jos ei välitä juhlan tunnelmasta ja muista aikuisvieraista. Vieraissa kun voi olla niitäkin, jotka eivät erityisemmin pidä riehuvien lasten häiriköinnistä ja peräänkatsomisesta.
Voi ei. Lapset eivät pääse näkemään lihavia, tatuoituja morsiamen käsivarsia, istumatonta kiinapukua ja tapettina seisovaa sulhasta. Lapset olisivat olleet ne ainoat jotka olisivat arvostaneet uhlatallin itse väkerrettyjä tyllikoristeita.
Lähetä morsiamelle vuoden 2021 kalenteri viestillä pick a day tulevaan yh-yksiön muuttopäiväksi.
Mä en ymmärrä tätä. En suuntaan enkä toiseen, ihmisten itsekkyyttä.
Meillä oli jonkin aikaa sitten lapsettomat häät. Olemme nelikymppinen lapseton pari, joiden lähipiirissä/kutsuvieraissa on yli neljäkymmentä pientä/pienehköä lasta. Emme mitenkään voineet heitä kutsua, koska juhlien luonne ja kulut, tilat yms. olisi muuttunut tästä täysin.
Kukaan ei tästä valittanut, kukaan ei jättänyt siksi tulematta. Keskusteltiin myös asiasta ja sanoimme, että jos tulee lastenhoito-ongelmia, saa lasten kanssa tulla, tottakai. Pidämme lapsista kyllä! Kaikki vieraamme olivat tärkeitä enkä halua kenellekään läheiselleni pahaa mieltä. Myös yksi ihan pieni vauva olisi ollut toki tervetullut, mutta jäi sitten äitinsä kanssa kotiin muista (terveys)syistä.
Me kutsuimme häihimme vain ne henkilöt kenelle haluamme kaikkea hyvää, samoin he meille, jotenkin molemmin puolinen kunnioitus ja ymmärtäminen toiveita ja elämäntilannetta kohtaan on kunnossa.
Täällä on kyllä niin ihme jengiä välillä..
Miten oman navan ympärillä jollain voi pyöriä ajatukset?
Siis miten omahyväinen pitää olla, että kun kaveri järjestää aikuisten häät, edes käy mielessä että "tämä johtuu minusta/liittyy jollain tavalla lopulta minuun".
Pahoittelen näin kovaa kieltäni, mutta ymmärrä, että et ole kaikkien ihmisten elämäntapahtumien keskipiste.
AP ei jaksanut enää trollata, kun puhui itsensä pussiin :D
Ja siitäkö et olisi muka suuttunut, että kaikki ystävänne/sukulaisenne jne. saavat kutsut ko. häihin, mutta te ette?? :D No joo, provohan tämä oli.
Itsekin olen sitä mieltä, että häät ovat suku- ja perhejuhla, jonne mielestäni myös lapset kuuluvat, mutta häiden järjestäjähän tämän loppu kädessä päättää että keitä paikallle kutsuu. Ymmärrän, että kaikki kavereiden, sukulaisten, eksien, nyksien jne. lapset on melkoinen kustannuseräkin. Toisaalta olen ollut lapsettomissakin häissä ja on se ihan virkistävää vaihteeksi juhlia ihan vaan aikuisten kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että tämä ihanan ihana aihe. Me pidimme lapsettomat häät sen yhden perheen lapsien vuoksi. Ainoa henkilö, joka kertoi kättelyvaiheessa, että lapset pahoitti mielensä oli juuri sen perheen äiti, jonka lasten vuoksi niitä muitakaan lapsia ei kutsuttu. Kasvattavaa lapsenne niin, että heidät voi kutsua.
Onko näin torveloja tyyppejä oikeasti olemassa, että ilmoittavat häissä lapsensa pahoittaneen mielensä, kun eivät päässeet?! Ei luoja, ei luoja...
On, true story.
Vierailija kirjoitti:
No, mä pahoitin mieleni kun miehen serkulla oli häät, olimme asuneet yhdessä jo kolme vuotta, mutta juhliin oli kutsuttu vain mieheni :( Miehen siskon mies oli kyllä kutsuttu.
Ilmeisesti he olivat naimisissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme touhua. Jos ei halua toisten lapsia juhliinsa niin mikä ihme siinä on. On olemassa myös juhlintaa Aikuiseen makuun ja aikuisten kesken. Minä olen hyvin lapsirakas ihminen, mutta meilläkin oli hääjuhla ilman lapsia koska:
- juhlatila rajallinen
- emme halunneet, että tietyt lapset riehuvat juhlissa ja sabotoivat minkä ennättävät. Koska lapsivieraita ei liene soveliasta rajata persoonien ja kasvatuksen perusteella, ettei kukaan myöskään loukkaannu, niin oli helppo valita täysin lapsettomat häät kuin aiheuttaa "ai teidän lapset sai tulla, mutta meidän ei"- mielipahaa ihmisille
- Ettei kenenkään tarvitse katsoa lapsien perään/huolehtia etteivät mene hukkumaan, koska juhlapaikka oli kaunis kartano järven rannalla.Me toivotimme häihimme kaikki tervetulleiksi. Jopa sellaiset sukulaisten poika- ja tyttöystävät, joita emme olleet koskaan edes tavanneet. Laskimme mahdollisen maksimivierasmäärän ja valitsimme juhlapaikan, jossa oli tilaa kaikille. Kaunis yli 200 vuotta vanha kartano meren rannalla.
Järjestimme lapsille ohjelmaa. Heille oli omassa tilassaan pelle tekemässä taikatemppuja ja muovailemassa ilmapalloeläimiä, aarteenmetsästystä ja pelejä, leluja ja askartelutarvikkeita. Toki lapset seurasivat myös aikuisten ohjelmaa.
Mietimme ruoat sen mukaan, että pöydässä on sopivia herkkuja myös mahdollisesti nirsoille lapsille. Niiden aikuisten herkkujen lisäksi.
Juhlapaikan edessä oli merenranta. Oletimme, että mökkeilevät, veneilevät ja purjehtivat perheet kyllä osaavat huolehtia lapsistaan veden äärellä.
Lähdimme siitä, että me, hääpari, olemme kutsuneet ihmisiä vieraaksemme. Olemme juhlan isäntä ja emäntä. Ja kaikilla vierailla pitää olla mahdollisuus siihen, että heillä on juhlissa hauskaa. Ei vain niin, että nämä 8n meidän häät, me ollaan illan kuninkaallisia ja muista viis.
Mahtavaa! Kiva että joku ei ole köyhä, kipeä, niuho eikä tyly.
Alapeukkuja olet kyllä näköjään saanut rahattomilta morsiamilta, jotka haluaa ittensä näköiset häät, valkoisen hunnun kolmen lapsen jälkeen, iskän luovuttamaan ja lapset (paitsi ehkä ne omat) hevon v-uun pilaamassa päivän rinsessana.
Olen menossa naimisiin loppukesästä ja olemme mieheni kanssa päättäneet, että pidämme K16 häät. Emme todellakaan halua lapsia rääkymään, kiukuttelemaan ja juoksentelemaan ympäriinsä vihkitilaisuudessa tai iltajuhlassa. Teini-ikäisten uskomme jo osaavan käyttäytyä. Mitään ryyppäjäisiä emme aio pitää, joten kyse ei ole siitä.
Onneksi tuttavapiirissä ei ole montaa lasta ja toivonkin että myös perheiden vanhemmat pääsevät häihimme ja saavat lastenhoitajan siksi aikaa. Jokaisella on oikeus järjestää juuri sellaiset häät kuin haluaa ja joko kutsua myös lapset tai olla kutsumatta.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäkää nyt ymmärtää: jokainen saa järjestää mieleisensä juhlat. Vaikka kutsuisi koiria lasten. tilalle. Hölmöä loukkaantua.
Mahtava idea! Jos joskus menen naimisiin niin kaikki vieraat saa tuoda kissansa mukanaan
Meidän kutsussa ei mainittu mitään lapsista, mutta silti kaikki vanhemmat olivat järjestäneet lapsilleen hoidon ja häät olivat lapsettomat. Ihan pyytämättä! Olin kyllä onnellinen tästä, koska en olisi kestänyt jos kutsukortistani olisi tehty aloitus vauvapalstalle kieltäessäni lapset alkoholillisista häistä. Vanhemmat keskittyivät rentoutumiseen ja saivat vapaaillan samalla.
Ah, mun veikkaus oli, että provo koskisi avecitonta hääkutsua.
Mutta kivahan tämäkin yritys on.
Jokainen pitää omat häänsä niinkuin halua, häissä on kyse vain hääparista, häät ei ole lastenjuhlat jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- juhlatila rajallinen
Mahtavaa! Kiva että joku ei ole köyhä, kipeä, niuho eikä tyly.
Alapeukkuja olet kyllä näköjään saanut rahattomilta morsiamilta, jotka haluaa ittensä näköiset häät, valkoisen hunnun kolmen lapsen jälkeen, iskän luovuttamaan ja lapset (paitsi ehkä ne omat) hevon v-uun pilaamassa päivän rinsessana.
Huh, onpa katkeraa puhetta. Jokainen pitäkööt sellaiset häät kuin itse haluaa ja tuhlaa tai on tuhlaamatta rahaa. Voihan se olla niinkin, että lainaamasi morsmaikku makselee vielä vuosia häälainaansa pankille takaisin, mistäs sitä tietää. Se on hänen valintansa ja pienen piirin aikuisten juhlat sitten jonkun toisen.
Ei sösses! Taasko sä väännät tätä samaa tarinaa, argh!!! Keksi saamari vieköön jotain muuta välillä. Mutta joo, takuuvarma aihe että saat pitkän ketjun koska aina joku uskoo. Jopa näin tyhmää juttua, luin lapsille kutsua... :D
No, mä pahoitin mieleni kun miehen serkulla oli häät, olimme asuneet yhdessä jo kolme vuotta, mutta juhliin oli kutsuttu vain mieheni :( Miehen siskon mies oli kyllä kutsuttu.