Miksi hääkutsulla halutaan tuottaa pahaa mieltä?
Tuli kauan odotettu hääkutsu, save-the-date-kortti saatu jo 2 vuotta sitten. Tosin päivä onkin nyt eri kuin siinä aiemmassa kortissa, mutta ei kai se niin vakavaa.
Iloisena luin lapsille ääneen kutsua, mutta sitten tuli paha mieli. Juhla onkin vain aikuisille. En ymmärrä, juhlatilanakin on joku jättikokoinen lato, kyllä sinne mahtuisi.
Minulla on tilanne se, että jos lapset eivät voi tulla mukaan, en minäkään pääse. Jos juhla olisi lähempänä meitä, sitten voisin olla alkuillasta mukana ja siihen saisin lapsenvahdin, mutta en tuossa tapauksessa, että pitää olla yötä pois.
Ja kutsuja tietää tilanteen.
Ymmärrän, että viettävät hääjuhlansa kuten itse haluavat, mutta en ymmärrä, miksi sitten ylipäänsä lähettivät meille koko kutsua. Sama kuin olisivat jättäneet kutsumatta. Vai onko ajatus, että vaikka en pääse paikalle, niin kutsuttuna osallistuisin kuitenkin heidän rahankeruuseensa?
Surkeaa lasten kannalta, koska ovat viime kesän häistä asti odottaneet tätä juhlaa. Nyt tuli vaan sellainen olo, että mitä teimme viime kesän juhlissa lasten kanssa väärin, kun meitä ei nyt näihin juhliin haluta? Lapset istuivat hiirenhiljaa kirkossa, käyttäytyivät siivosti juhlissa, eivät häirinneet mitenkään häävalssia tai kakunleikkuuta tai mitään.
Nyt vaan mietin pääni puhki, miten me ollaan viime kesänä käyttäydytty tämän hääparin mielestä huonosti niissä aiemmissa juhlissa, että meitä ei haluta näihin kemuihin?
Kommentit (213)
Kaveri järkkää aikuishäät, ja ottivat sen puheeksi etukäteen jo ohimennen tapaamisilla kun kertoivat muutenkin suunnitelmista. Se on ihan ok. Ja kivempi niin kun ei tule kutsussa yllätyksenä. Vähän outoa jos kaveri on niin läheinen että odotat kovasti kutsua häihin mutta ette kahden vuoden aikana ehdi jutella tuon vertaa.
Tuleville hääpareille ketkä suunnittelee kutsuvieraiden rajauksia perhekunnan keskeltä, suositan ottamaan asian puheeksi etukäteen ihan vaikka pahoitella että tila on rajallinen ja on niin paljon tuttavia eri yhteyksistä että joudutte rajaamaan näin. Postiluukusta tipahtavana yllätyksenä se on vähän ikävä.
Haloo! LAPSIA EI KIINNOSTA aikuisten ihmisten häät! Ei sitten tippaakaan.
Ristiäiset, kastajaiset, synttärit ja muut sellaiset ovat enemmän lasten mieleen kun siellä voi olla vapaammin muiden lasten seurassa eikä vaan töllätä kun vihkipari tallustelee kirkkoon, kirkosta pois ja istua pönöttää jossain kakkupöydässä. Sellaisessa on aina liikaa aikuisia hääräämässä, eikä lapsilla ole "vapaata olemista".
Minut otettiin mukaan sukulaisten ja tuttujen häihin vasta kun olin 15 vai 16-vuotias.
Vanhemmat menivät aina kahdestaan, sanoivat ettei se oikein ole lasten paikka.
Olen tyytyväinen että tekivät tuon ratkaisun, siinä olisi minulta mennyt paljon omaa leikkiaikaa vain hukkaan! :D Serkkuja näki lapsena muutenkin, muissa bileissä.
......mutta kun suomalaisten pitää aina saada ottaa lapset joka paikkaan! Aivan pakko! Kaikki lasten ehdoilla kun ei ole muuta elämää tai leuhkimista. Raahataan mihin vaan ja pahoitetaan mieli jos muille ei se sovi!
Lapset pitää saada ottaa mukaan myös K18 p-leffoihin ja strippibaariin! Myös hotelleihin joissa ikäraja 18! Muuten tämä kaikki on taas sitä kuuluisaa suomalaista lapsivihaaaaaaa!
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä kuvittelet, että tämä liittyy jotenkin juuri sinuun ja sinun lapsiisi. Pari on päättänyt pitää lapsettomat häät. Ei se ole henkilökohtaista.
Mutta noin yleisesti ottaen en kyllä ymmärrä näitä lapsettomia häitä. Ne kertovat siitä, että ei ymmärretä tapakulttuuria eikä avioliiton merkitystä. Häät ovat ytimeltään sukujuhla, jossa kaksi sukua liittyy yhteen. Perinteisesti avioliiton tärkein tarkoitus on perheen perustaminen eli lasten hankinta. Myös lapset ovat osa sukua ja se, että heidät jätetään ulkopuolelle on outoa.
Jotkut eivät ota lapsia edes hautajaisiin eli heiltä viedään mahdollisuus surra muiden mukana. Sitten on yhtäkkiä näitä 25-vuotiaita ihmisiä, jotka eivät ole koskaan käyneet häissä tai hautajaisissa, eivät tunne juhlien etikettiä ja merkitystä, eivät osaa pukeutua, säntäävät ensimmäisinä hakemaan ruokaa jne.
Olen tästä juuri samaa mieltä.
Voisi olla vaikka sitten jatkot kavereille tms . jos haluaa reippaampaa meininkiä juhliinsa.
Tai pitää muita bileitä joihin tulee vain aikuisia.
Kukin tavallaan ja jos on valmis siihen että parhaita kavereita tai sukulaisia jää pois häistä niin mikäs siinä.
Mielestäni se, että häissä on vieraana kaikenikäisiä tekee juhlasta rennon, lämminhenkisen ja elämänmakuisen. Itse en saanut kutsua ystäväni häihin, koska minulla on lapsi ja halusivat lapsivapaat häät. Näin he minulle kasvotusten kertoivat pari viikkoa ennen häitään. Jälkeenpäin kuulin, että häissä oli ollut lapsia; hääparin oma lapsi ja 8 muuta lasta, joista 3 lapseni kavereita. Jäin miettimään, mikä oli todellinen syy siihen, etten saanut kutsua. Samalla surettaa ja suututtaakin lapseni puolesta, kun kaverit pääsivät häihin ja ovat niistä lapseni aikaan puhuneet.
Ehkä hääpari on ajatellut, että kaikki vetää siellä perseet olalle. Ei ihan lapsille sopivaa katseltavaa.
Ap on automaattinen mielensäpahoittaja.
T. Ammattivalittaja
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä kuvittelet, että tämä liittyy jotenkin juuri sinuun ja sinun lapsiisi. Pari on päättänyt pitää lapsettomat häät. Ei se ole henkilökohtaista.
Mutta noin yleisesti ottaen en kyllä ymmärrä näitä lapsettomia häitä. Ne kertovat siitä, että ei ymmärretä tapakulttuuria eikä avioliiton merkitystä. Häät ovat ytimeltään sukujuhla, jossa kaksi sukua liittyy yhteen. Perinteisesti avioliiton tärkein tarkoitus on perheen perustaminen eli lasten hankinta. Myös lapset ovat osa sukua ja se, että heidät jätetään ulkopuolelle on outoa.
Jotkut eivät ota lapsia edes hautajaisiin eli heiltä viedään mahdollisuus surra muiden mukana. Sitten on yhtäkkiä näitä 25-vuotiaita ihmisiä, jotka eivät ole koskaan käyneet häissä tai hautajaisissa, eivät tunne juhlien etikettiä ja merkitystä, eivät osaa pukeutua, säntäävät ensimmäisinä hakemaan ruokaa jne.
Sukujen merkitys on nykyään aika todella pieni. Ehkä mikään muu kuin se hääpari ei liity yhteen, ainakaan tälleen toisella kierroksella.
Mutta etiketistä olen samaa mieltä, tapakasvatusta olisi hyvä olla.
Minä, minä, minä, minä, minun lapset, minun perhe, minä minä, minä. Sitä tavallista perheellisen itsekkyyttä. Kaikki ei pyöri ympärilläsi.
Ymmärrän hyvin, ettei hääpari halua "tuntemattomampia" lapsia häihinsä. Itse en oikein ymmärrä sitä tapaa, että pitäisi kutsua väkisin vaikka sukulaisen lapsetkin häihin, vaikka on hädin tuskin nähnyt kasvotusten lapsia. Harvoin häihin muutenkaan kutsutaan porukkaa, joita ei ole aiemmin liiemmin nähnyt.
Omissa häissäni tein juurikin tämän, että osoitin kutsut tietyille henkilöille. Ennen kaikkea tilan rajallisuuden ja lapsille sopivien aktiviteettien vähäisyyden vuoksi mutta myös siksi, että en ole kertaakaan edes tavannut erään serkkuni lapsia tai mies on vain kerran nähnyt isäpuolensa sisaren lapsia. Lisäksi omalta kohdaltani tiedän, että suvussa on muutama perhe, joiden lapset ovat erittäin rasavillejä tapauksia ja esimerkiksi toisissa häissä juoksivat morsiamen mekon laahuksen päältä kesken häävalssin, rikkoivat arvokkaan tarjoiluvadin, töhersivät kynillä pöytiin ja itkivät kilpaa kirkossa. Otin itse sitten raa'an linjan, että kutsuin meille tärkeät lapset häihin (kummilapset, sisarusten lapset), mutta nämä muut lapset jätettiin kutsujen ulkopuolelle. Toki siitä tuli jälkeenpäin sanomista, mutta kun perustelin asian tällä, niin aika hyvin kaikki ymmärsi.
Vierailija kirjoitti:
"Ne kertovat siitä, että ei ymmärretä tapakulttuuria eikä avioliiton merkitystä. Häät ovat ytimeltään sukujuhla, jossa kaksi sukua liittyy yhteen. Perinteisesti avioliiton tärkein tarkoitus on perheen perustaminen eli lasten hankinta."
Ootko niin kuin ihan aikuisten oikeesti tätä mieltä ???
Mutta kun meidänkin 3 vuotias Melinda-Miisabella oli opetellut kivan laulun morsiusparille (itse sävelletty ja sanoitettu!) ja 6 vuotiaat kaksosemme Kristo-Nicholas ja Karl-Oliver olivat harjoitelleen kivan ja vaikean viulukappaleen soitettavaksi suvulle. Olisi ollut niin söpöä kun lapset olisivat saaneet esiintyä. Kaikille oli jo ostettu ihanat tyllihameetkin. Nyt he pettyivät kun lupasin heille jo esiintymisaikaa.
Ja nyt kutsua ei tullut lapsille.
Emme ikinä kutsu hääparia lastemme synttärijuhliin emmekä musiikkiopiston kevätjuhliin.
Ei sitten mikään loukkaus,miksi kakaroittesi pitäisi pääst' aikuisten juhliin????Elämää on muuallakin,kuin napasi ympärillä.Ei sinne häirikköä kaivata,tajuu jo
Huolimatta ilmiselvästä provosta vastaan silti: en ymmärrä tätä lapsihäät vs. lapsettomat häät keskustelua. Meillä on häät tulossa ja kutsutaan sinne ihmisiä, joista pidetään -heidän iästään riippumatta. Joukossa on siskontyttöni ja kummien fiksuja teinejä, mutta serkkujen ja kavereiden täysin vieraiksi jäänet lapset jätetään kutsumatta. Ja nimenomaan siitä syystä, että he ovat täysin vieraita, ei siitä syystä, että he ovat lapsia.
O tempora o mores. Itse olin noin 5-vuotiaana mummini ja ukkini kanssa heidän jonkun tuttunsa häissä, en edes muista kuka tämä pari oli. Siskoni ja serkkuni olivat myös mukana "kuokkimassa", koska satuimme olemaan ko. päivänä mummilassa kyläilemässä. Ei onnistuisi enää, mutta tämä olikin 90-luvulla :D
Itse pitäisin mielelläni lapsettomat häät ihan vain siksi, että serkkujen lapsia alkaa olla jo se koululuokallinen.
Vierailija kirjoitti:
......mutta kun suomalaisten pitää aina saada ottaa lapset joka paikkaan! Aivan pakko! Kaikki lasten ehdoilla kun ei ole muuta elämää tai leuhkimista. Raahataan mihin vaan ja pahoitetaan mieli jos muille ei se sovi!
Lapset pitää saada ottaa mukaan myös K18 p-leffoihin ja strippibaariin! Myös hotelleihin joissa ikäraja 18! Muuten tämä kaikki on taas sitä kuuluisaa suomalaista lapsivihaaaaaaa!
SUOMALAISTEN.....? Haloo nyt! Etkö tiedä, että melkeinpä missä tahansa muussa maassa lapset ovat olennainen osa ihan kaikkea? Kaikissa juhlissa on aina myös lapset osallisina, se on ihan itsestäänselvyys.
Meillä naureskellaan esim. amerikkalaisten sukurakkaudelle ja sille, että itkeä vollotetaan jos joudutaan olemaan kaksi viikkoa erossa rakkaista perheenjäsenistä ja pidetään viimeiseen asti kiinni siitä, että esim. häihin pitää saada kaikki sukulaiset mukaan jne, no se johtuu kenties juuri siitä, että lapset on otettu alusta asti mukaan ihan kaikkeen, siitä se kiintymyssuhde vain vahvistuu lisää. Meillä tätä suvun ja ystävien keskeistä yhteenkuuluvuutta ei haluta pitää yllä kuin pienin annoksin silloin tällöin ja lapset mieluummin pois siitä olemasta niin valtavan suureksi häiriöksi.
Vierailija kirjoitti:
Huolimatta ilmiselvästä provosta vastaan silti: en ymmärrä tätä lapsihäät vs. lapsettomat häät keskustelua. Meillä on häät tulossa ja kutsutaan sinne ihmisiä, joista pidetään -heidän iästään riippumatta. Joukossa on siskontyttöni ja kummien fiksuja teinejä, mutta serkkujen ja kavereiden täysin vieraiksi jäänet lapset jätetään kutsumatta. Ja nimenomaan siitä syystä, että he ovat täysin vieraita, ei siitä syystä, että he ovat lapsia.
Niin ja tuolla politiikallahan he vieraiksi jäävätkin.
Eikös ne ole nimenomaan ne ystävien ja sukulaisten juhlat niitä tilaisuuksia, jossa voisi tutustua niihinkin lapsiin, joita ei muuten tule nähneeksi? Ei minusta tuntuisi pahalta tavata jotain kaverin lasta, jota en syystä tai toisesta ole vielä tavannut. Siinähän sitä tapaisi. Tavataanhan sitä sukuun tupsahtavia uppo-outoja aikuisiakin aina joskus eikä heitä jätetä tapaamatta siksi kun ovat vieraita.
Menee nyt pointti ohi aika monelta näemmä. Ei tietenkään häidne kohdalla järjestetä mitään doodle-äänestystä mihin jokainen voi käydä laittamassa mikä päivä olisi kaikkein paras, Mirkku tekee vuorotyötä ja hän pääsisi vain torstaina 16.7. kun taas Jaakko haluaisi viikonloppuna kun on toimistotyössä 8-16 jne. Vuorotyöläisillä tai päivystystyötä tekevillä ei kuitenkaan ole mitään kiinteitä vapaapäiviä, silloin heitä nyt on turha ottaa huomioon. Sen sijaan ne joiden työt menevä kiinteiden vapaapäivien mukaan voidaan ottaa huomioon koska muuttujia ei ole niin paljoa. Jos nyt häät järjestäisin niin todellakin antaisin ihmisten nauttia vapaistaan, ei ne minun häät sen kummemmat ole järjestetäänkö ne juhannuksena vai sitä seuraavana viikonloppuna. Juhannuksena suurin osa saa kuitenkin sen extra-vapaapäivän ja se varmasti tulee tarpeeseen. Serkullani oli häät pääsiäislauantaina, perjantaina piti jo raahautua toiselle puolella suomea koska vihkiminen alkoi klo 13, siellä meni koko lauantai ja lopuksi sunnuntai takaisin kotiin siirtymisessä. Olin tehnyt töitä 18 päivää putkeen ennen tuota ja ainoa palautumispäivä ennen seuraavaa työjaksoa oli sitten maanantai. Oli juhlissa monia muitakin ketä harmitti kuluttaa pitkät vapaat toisella puolella Suomea häissä...