Miksi hääkutsulla halutaan tuottaa pahaa mieltä?
Tuli kauan odotettu hääkutsu, save-the-date-kortti saatu jo 2 vuotta sitten. Tosin päivä onkin nyt eri kuin siinä aiemmassa kortissa, mutta ei kai se niin vakavaa.
Iloisena luin lapsille ääneen kutsua, mutta sitten tuli paha mieli. Juhla onkin vain aikuisille. En ymmärrä, juhlatilanakin on joku jättikokoinen lato, kyllä sinne mahtuisi.
Minulla on tilanne se, että jos lapset eivät voi tulla mukaan, en minäkään pääse. Jos juhla olisi lähempänä meitä, sitten voisin olla alkuillasta mukana ja siihen saisin lapsenvahdin, mutta en tuossa tapauksessa, että pitää olla yötä pois.
Ja kutsuja tietää tilanteen.
Ymmärrän, että viettävät hääjuhlansa kuten itse haluavat, mutta en ymmärrä, miksi sitten ylipäänsä lähettivät meille koko kutsua. Sama kuin olisivat jättäneet kutsumatta. Vai onko ajatus, että vaikka en pääse paikalle, niin kutsuttuna osallistuisin kuitenkin heidän rahankeruuseensa?
Surkeaa lasten kannalta, koska ovat viime kesän häistä asti odottaneet tätä juhlaa. Nyt tuli vaan sellainen olo, että mitä teimme viime kesän juhlissa lasten kanssa väärin, kun meitä ei nyt näihin juhliin haluta? Lapset istuivat hiirenhiljaa kirkossa, käyttäytyivät siivosti juhlissa, eivät häirinneet mitenkään häävalssia tai kakunleikkuuta tai mitään.
Nyt vaan mietin pääni puhki, miten me ollaan viime kesänä käyttäydytty tämän hääparin mielestä huonosti niissä aiemmissa juhlissa, että meitä ei haluta näihin kemuihin?
Kommentit (213)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä kuvittelet, että tämä liittyy jotenkin juuri sinuun ja sinun lapsiisi. Pari on päättänyt pitää lapsettomat häät. Ei se ole henkilökohtaista.
Mutta noin yleisesti ottaen en kyllä ymmärrä näitä lapsettomia häitä. Ne kertovat siitä, että ei ymmärretä tapakulttuuria eikä avioliiton merkitystä. Häät ovat ytimeltään sukujuhla, jossa kaksi sukua liittyy yhteen. Perinteisesti avioliiton tärkein tarkoitus on perheen perustaminen eli lasten hankinta. Myös lapset ovat osa sukua ja se, että heidät jätetään ulkopuolelle on outoa.
Jotkut eivät ota lapsia edes hautajaisiin eli heiltä viedään mahdollisuus surra muiden mukana. Sitten on yhtäkkiä näitä 25-vuotiaita ihmisiä, jotka eivät ole koskaan käyneet häissä tai hautajaisissa, eivät tunne juhlien etikettiä ja merkitystä, eivät osaa pukeutua, säntäävät ensimmäisinä hakemaan ruokaa jne.
"Ne kertovat siitä, että ei ymmärretä tapakulttuuria eikä avioliiton merkitystä. Häät ovat ytimeltään sukujuhla, jossa kaksi sukua liittyy yhteen. Perinteisesti avioliiton tärkein tarkoitus on perheen perustaminen eli lasten hankinta."
Ootko niin kuin ihan aikuisten oikeesti tätä mieltä ???
Aika moni näyttää olevan. Kun niitä lapsiakin on siihen alkaneet hommata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huolimatta ilmiselvästä provosta vastaan silti: en ymmärrä tätä lapsihäät vs. lapsettomat häät keskustelua. Meillä on häät tulossa ja kutsutaan sinne ihmisiä, joista pidetään -heidän iästään riippumatta. Joukossa on siskontyttöni ja kummien fiksuja teinejä, mutta serkkujen ja kavereiden täysin vieraiksi jäänet lapset jätetään kutsumatta. Ja nimenomaan siitä syystä, että he ovat täysin vieraita, ei siitä syystä, että he ovat lapsia.
Niin ja tuolla politiikallahan he vieraiksi jäävätkin.
Eikös ne ole nimenomaan ne ystävien ja sukulaisten juhlat niitä tilaisuuksia, jossa voisi tutustua niihinkin lapsiin, joita ei muuten tule nähneeksi? Ei minusta tuntuisi pahalta tavata jotain kaverin lasta, jota en syystä tai toisesta ole vielä tavannut. Siinähän sitä tapaisi. Tavataanhan sitä sukuun tupsahtavia uppo-outoja aikuisiakin aina joskus eikä heitä jätetä tapaamatta siksi kun ovat vieraita.
Kerro yksikin painava syy miksi juuri häät ovat se paikka, johon pitäisi kutsua kaikki kavereiden ja serkkujen vieraat lapset jollekin tutustumiskierrokselle. Häät ovat lähtökohtaisesti todella kalliit järjestää ja hääpari tuskin tämän yhden illan aikana sen paremmin ehtii kyseisiin lapsiin tutustumaan. Häissä kun on muitakin vieraita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi kukaan tehdä niin, että kutsuu joidenkin lapset, mutta ei kaikkien lapsia. Jos ei halua lapsia häihinsä niin sen pitäisi olla kaikille ihan ok. Ikävää se on, jos et pääse, mutta ei se ole loukkaus teitä kohtaan.
Me tehtiin! Sisarusten lapset kutsuttiin, mutta ei muita.
Hyvä! Kyllä pitäisi vähän tyhmemmänkin vieraan tajuta, että sisarusten lapset on eri asemassa kuin muiden tuttuje. -Eri
Itselleni ystävien lapset ovat läheisempiä kuin useamman sadan kilometrin päässä asuvat sisarusten lapset. Enkä ole varmasti ainoa. Mutta summa summarum, kaikki pitävät oman näköisensä juhlat ja kutsuvat ketkä itse haluavat. Ja kutsutut päättävät menevätkö vai jäävätkö kotiin märehtimään.
En ole koskaan ymmärtänyt -juuri aloitusta enempää tästä ketjusta lukematta- miksi lapsia ei voi viedä juhliin, joissa tarjotaan alkoholia, koska siinä kai tässä nyt on pohjimmiltaan kyse, vai onko?
Lapsettomat häät voi perustella myös siten, ettei haluta "teidän pikku joonapettereitä ja suvikirsikoita" juoksemaan holtittomana ympäriinsä ja varastamaan huomiota aiheuttaen ehkä myös kyselyjä tuoreen avioparin mahdollisesta lisäänymisestä.
Vierailija kirjoitti:
Se on hääparin juhla, ei sinun eikä lastesi.
Vaikutat niin minä-minä-henkiseltä ihmiseltä että ehkä juhlaparin kannalta parempikin jos jätät bileet väliin.
Ei se minun mielestäni ole minä-minä -henkisyyttä, jos ei tunne ketään luotettavaa lastenhoitajaa. Lapset ovat vanhemmille kuitenkin tärkeimmät huolehdittavat - ei tuttu hääpari. Voi ilmoittaa, ettei valitettavasti pääse.
Vierailija kirjoitti:
......mutta kun suomalaisten pitää aina saada ottaa lapset joka paikkaan! Aivan pakko! Kaikki lasten ehdoilla kun ei ole muuta elämää tai leuhkimista. Raahataan mihin vaan ja pahoitetaan mieli jos muille ei se sovi!
Lapset pitää saada ottaa mukaan myös K18 p-leffoihin ja strippibaariin! Myös hotelleihin joissa ikäraja 18! Muuten tämä kaikki on taas sitä kuuluisaa suomalaista lapsivihaaaaaaa!
Ei pidä paikkaansa. Ei ole suomalainen tapa. Mutta vain suomessa kuvitellaan että on suomalainen tapa.
Miks lapset odottaa noin hanakasti jotain häitä?
Hahahaha, jos omiin häihin olisi kutsuttu kaikki sisarusten ja serkkujen ja kavereiden lapset, olisi vierasmäärä ollut tuplat nykyisestä, samoin tilaa olisi pitänyt kasvattaa 80 hengen tilasta 150-200 hengen tilaan, puhumattakaan tarjoiluista ja muista fasiliteeteista. Ei kiitos.
Onko sinut lellitty pilalle?
Itsekeskeinen alotus.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin, ettei hääpari halua "tuntemattomampia" lapsia häihinsä. Itse en oikein ymmärrä sitä tapaa, että pitäisi kutsua väkisin vaikka sukulaisen lapsetkin häihin, vaikka on hädin tuskin nähnyt kasvotusten lapsia. Harvoin häihin muutenkaan kutsutaan porukkaa, joita ei ole aiemmin liiemmin nähnyt.
Omissa häissäni tein juurikin tämän, että osoitin kutsut tietyille henkilöille. Ennen kaikkea tilan rajallisuuden ja lapsille sopivien aktiviteettien vähäisyyden vuoksi mutta myös siksi, että en ole kertaakaan edes tavannut erään serkkuni lapsia tai mies on vain kerran nähnyt isäpuolensa sisaren lapsia. Lisäksi omalta kohdaltani tiedän, että suvussa on muutama perhe, joiden lapset ovat erittäin rasavillejä tapauksia ja esimerkiksi toisissa häissä juoksivat morsiamen mekon laahuksen päältä kesken häävalssin, rikkoivat arvokkaan tarjoiluvadin, töhersivät kynillä pöytiin ja itkivät kilpaa kirkossa. Otin itse sitten raa'an linjan, että kutsuin meille tärkeät lapset häihin (kummilapset, sisarusten lapset), mutta nämä muut lapset jätettiin kutsujen ulkopuolelle. Toki siitä tuli jälkeenpäin sanomista, mutta kun perustelin asian tällä, niin aika hyvin kaikki ymmärsi.
Olen ollut häissä, joissa sulhasen puolelta ei kutsua saanut sen kummemmin sisarusten lapset kuin kaverien lapset, kummilapsetkaan, kun taas morsiamen serkutkin tulivat lapsilauman kanssa paikalle. Viittä vaille täysikäinen lapsemme, sulhasen kummilapsi, ihmettelee vieläkin tätä.
Saatiin juuri kutsu kesähäihin, vain aikuisille. Suvussa ei ole pikkulapsia,nuorin on 15v. Mutta noita pois jääviä nuoria on paljon. Harmittaa, koska eivät ole koskaan olleet häissä. Olisi ollut hieno kokemus.
Hehe, niin kun ne sisarusten lapset ja kummilapset sattuivat - ihme ja kumma - olemaan juuri niitä hyvin käyttäytyviä lapsia...
Mutta jos niissäkin olisi ollut joku rasavilli...? Kuinkas sitten?