Käytkö matkailijana mieluummin sellaisia perinteisiä "must see" -kohteita vai teetkö jotain hassujakin reissuja jonkun tietyn asian perässä?
Tulee mieleen siis jotkut simppelit kaupunkimatkat ym vai käytkö jossain vaikeammin saavutettavissa paikoissa ihan vaan "koska mä voin" vaikkei siinä olisi oikeastaan mitään järkeä?
Ajatellaan vaikka joku Praha niin on varmasti hieno kaupunki mutta en äkkiseltään keksi mitä siellä menisin tekemään. Mutta sitten mieluummin voisin suunnitella reissun vaikka Romanian Draculan linnaan ja Hoia Baciu -kummitusmetsään. Tai vastaavasti voisin mieluummin mennä bussimatkalle entisen Jugoslavian alueelle kuin rantalomalle Kanariansaarille.
Kommentit (12)
Vierailija kirjoitti:
Sekä että.
Toki Roomassa, Pariisissa jne näkee ne pakolliset mutta yhtälailla on ajettu yli 200km Skotlannissa tuoreitten ostereiden perässä tai ajettu Baskimaan rajalla 80km suuntaansa vain yhden ravintolan takia. Viimeksi nyt viikko sitten ihan vaan juuston perässä ja löydetty ihania uusia kyliä joihin palataan kesällä. Aika paljon nuo houkutukset siis liittyy meillä ruokaan mutta toki myös paikallisten erityisten nähtävyyksien perässä.
Romania on upea paikka! Täynnä historiaa ja tarinoita joista useimmat eivät tiedä mitään! Draculan linna oli pieni ja toki mielenkiintoinen mutta myös upeampia löytyy pilvin pimein. Hauskinta oli huomata että yksi niistä on Hallmarkin (tms) höpöhöpö leffan kulissina.
Pisan reissussa tornia vaikuttavampi kokemus oli rähjäinen paikallisten kalastajien kuppila jyrkäneen reunalla. Ne maisemat ja ne äyriäiset!!
Tai vaikka Kroatia - rannat, saaret ja historialliset kaupungit o
Aika monella budjetti sanelee ettei oikein riitä kaikkiin ns. pakollisiin Roomaan ja Pariisiin niin kysymys koskikin sitä että valitseeko mieluummin tällaisen omaleimaisen, ehkä hankalankin kohteen vai sen perus-Pariisin. Itse ainakin olen valmis skippaamaan suurimman osan Euroopan pääkaupungeista minne en viitsisi rahojani laittaa jos täytyisi valita.
Itse oon ehkä enemmän must see -matkustaja, mutta nykyään ne turistimassat ja ruuhkat ovat alkaneet ärsyttämään liikaa. Jos menen vaikka johonkin kaupunkiin, niin enemmän mulle on tärkeää saada sellainen yleisfiilis eikä niinkään nähdä niitä kaikkia turistikohteita, varsinkaan jos se kohde ei aidosti kiinnosta vaan sinne menis vaan sen takia kun on must see.
Työkaverin kanssa aikoinaan puhuttiiin juurikin Roomasta jonne olin ostanut lentoliput, niin hän kovasti komensi että täytyy mennä katsomaan patsaskierrokset ym. Mutta käytiinkin vain piipahdus Vatikaanissa ja sitten jatkettiin Napoliin.
Että ei oikein kiinnostanut ne patsaat ja niihin ajan/rahan tuhlaaminen vain kun on "pakko"
Eikä hän tajunnut tätä ollenkaan että en mennyt katsomaan jotain Michaelangeloita
Aika monella budjetti sanelee ettei oikein riitä kaikkiin ns. pakollisiin Roomaan ja Pariisiin niin kysymys koskikin sitä että valitseeko mieluummin tällaisen omaleimaisen, ehkä hankalankin kohteen vai sen perus-Pariisin. Itse ainakin olen valmis skippaamaan suurimman osan Euroopan pääkaupungeista minne en viitsisi rahojani laittaa jos täytyisi valita.
Pitkiä viikonloppuja saa edullisesti pakettinakin jos nämä "pakolliset" suurkaupungit haluaa nähdä.
Monissa kaupungeissa on esim museoissa ilmaisia päiviä joihin voi tähdätä ja Eiffel-torni on kyllä vaikuttava vaikka Trocaderolta katsottuna tai Sacre Coeurin portailta. Ei sinne tarvitse ylös mennä.
Valintahan riippuu ihan siitä mistä itse tykkää, jos pitää kaupungeista tuskin lähtee samoilemaan Alpeille vaikka halvalla pääsisi.
Vierailija kirjoitti:
Pitkiä viikonloppuja saa edullisesti pakettinakin jos nämä "pakolliset" suurkaupungit haluaa nähdä.
Monissa kaupungeissa on esim museoissa ilmaisia päiviä joihin voi tähdätä ja Eiffel-torni on kyllä vaikuttava vaikka Trocaderolta katsottuna tai Sacre Coeurin portailta. Ei sinne tarvitse ylös mennä.
Valintahan riippuu ihan siitä mistä itse tykkää, jos pitää kaupungeista tuskin lähtee samoilemaan Alpeille vaikka halvalla pääsisi.
Mutta menee siinä rahaa ja aikaa että lähtee "edullisellekin paketille" jonnekin perus-kaupunkiin sen sijaan että säästäisi ne rahat ja sitten kävisikin jossain omaleimaisemmassa paikassa sen sijaan, sitä tässä yritän kysyä :)
Draculan linnahan on tyypillinen must see kohde.
Vierailija kirjoitti:
Draculan linnahan on tyypillinen must see kohde.
No aika harva kyllä suuntaa Romaniaan Pariisin sijaan, vai?
Pyrin kiertämään turisti rysät kaukaa, joskus niihinkin silti joutuu jos haluaa nähdä omin silmin vaikka sen vatikaanin tai Pisan tornin.
Pääasiassa mulla suuntana aina ne vaikeammin saavutettavat paikat, mitä vähemmän porukkaa sen parempi, perillä on nautinto vain istua ja ihmetellä jossain vuoren rinteellä hiljaisuutta ja maiseman kauneutta, kukaan ei katkaise sun ajatusta eikä häiritse hiljaisuutta. Oonki luonteeltani erakko ja mieluiten asuisin keskellä erämaata, yksin.
Se varmasti määrittelee paljon mihin lomalla suuntaan, kukin tyylillän... ymmärrän kyllä toisaalta niitäkin ketkä nauttii istua ihmispaljouden keskellä kahvilassa vilkkaan torin laidalla ja tarkkailla ympärillä tapahtuvaa kuhinaa.
Olen löytänyt paikan mihin tykkään matkustaa ja käyn siellä kerta toisensa jälkeen.
Mulla oli kanssa kaveri huuli pyöreänä että miksi en käynyt siellä ja siellä ja siellä ns pakollisessa kohteessa yhdellä reissullani sellaiseen kaupunkiin, jossa hän oli käynyt joskus kaksikymmentä vuotta aiemmin. Erona meidän matkoissamme oli se, että kaksikymmentä vuotta aiemmin niihin kohteisiin saattoi piipahtaa, eivätkä ne olleet kaikki tuolloin edes maksullisia. Nyt kaikkiin on kauheat jonot ja korkeat sisäänpääsymaksut. Varmaan olivat silloin aikoinaan mielenkiintoisia kohteita, nyt aivan liian tungokseen asti täynnä ihmisiä, jotka postaavat sosiaaliseen mediaan hienoja kuvia paikasta, joka on omiaan kasvattamaan tungosta kyseisessä paikassa. Me kävimme vähän ulkopuolella turistialueen, josta löytyi myös hienoja kohteita, ei vaan niin loppuu asti mainostettuja - vielä. Jahka joku influensseri ne keksii, saapuu ruuhka myös näihin kohteisiin.
Sekä että.
Toki Roomassa, Pariisissa jne näkee ne pakolliset mutta yhtälailla on ajettu yli 200km Skotlannissa tuoreitten ostereiden perässä tai ajettu Baskimaan rajalla 80km suuntaansa vain yhden ravintolan takia. Viimeksi nyt viikko sitten ihan vaan juuston perässä ja löydetty ihania uusia kyliä joihin palataan kesällä. Aika paljon nuo houkutukset siis liittyy meillä ruokaan mutta toki myös paikallisten erityisten nähtävyyksien perässä.
Romania on upea paikka! Täynnä historiaa ja tarinoita joista useimmat eivät tiedä mitään! Draculan linna oli pieni ja toki mielenkiintoinen mutta myös upeampia löytyy pilvin pimein. Hauskinta oli huomata että yksi niistä on Hallmarkin (tms) höpöhöpö leffan kulissina.
Pisan reissussa tornia vaikuttavampi kokemus oli rähjäinen paikallisten kalastajien kuppila jyrkäneen reunalla. Ne maisemat ja ne äyriäiset!!
Tai vaikka Kroatia - rannat, saaret ja historialliset kaupungit ovat huikeita mutta niin on Plitvicen kansallispuisto ja erämaamökki Kroatian ja Bosnian rajallakin kun miettii sotaa ja ihmisiä jotka mökistä hakivat suojaa.