Sinä 20-45v nainen! Tutkijat ovat ymmällään, mikseivät suomalaisnaiset lisäänny. Kerro nyt tänne syysi. Ehkä löytävät syyt täältä.
Minä aloitan: olen 38v, jo kolmen lapsen äiti. Sain lapset 20-25 ikävuosien välillä. Olen nyt 38v ja koen olevani liian vanha saamaan lisää lapsia. Tai vaikka fyysisesti, taloudellisesti, parisuhdemielessä ja muutenkin olisin ollut aivan täydellisessä lapsentekoiässä myös ikävuodet 25-38, niin en ole kokenut tarpeelliseksi hankkia neljättä tai useampaa lasta.
Kommentit (715)
Olen 29- vuotias ja en ole koskaan aktiivisesti halunnut lapsia. Ei ole ikina ollut vauvakuumetta eika kiinnosta juuri toisten ihmisten muksut.
Mulla ei ole mitaan ihmeellista syyta miksen halua lapsia. Matkustelen paristi vuodessa ja mulla ei ole ihmeellista uraa "joka estaisi" Jotenkin vaan ajatus siita etta kaikki vapaa-aika menisi jonkun hyysaamiseen on vastenmielinen. Vietan mieluummin viikonloput nukkumalla kunnolla aamulla, sitten teen hyvaa aamupalaa, menen lenkille, luen tai syvennyn johonkin hyvaan tv-sarjaan, teen ruokaa, naen kavereita jne. Ei voisi vahempaa kiinnostaa hoplopit sun muut. Kaikenlisaks mun mielesta vauvat ja alle 5- vuotiaat on suhteellisen rasittavia enka jaksa heidan seuraansa.
Lisaksi mulla on 1.tyypin diabetes joten raskauden tulisi todella olla haluttu ja suunniteltu etta ottaisin sen riskin mika siina kohdistuu silmiin, munuaisiin ja elimistolle.
En ole koskaan tuntenut minkäänlaista halua olla kenenkään äiti. Lapsiperhe-elämä ei myöskään ole koskaan näyttäytynyt minulle sellaisena elämänä, jota minä haluaisin elää.
N40, ei lapsia
Monia syitä, alla olennaisimmat:
- epävarmuus siitä, saako lapsi sairaanhoitoa/apua tarvittaessa
- epävarmuus lastenhoitotilanteesta/koulusta, sitten kun ne ovat ajankohtaisia (saatavuus, taso, ja varsinkin kouluissa turvallisuus)
- tulotason lasku äitiysloma/vanhempainvapaa (jatkuuko oma työ äitysloman jälkeen, eläketulojen lasku jne)
- epävarmuus omasta taloudellisesta tilanteesta (vaikka vakituinen työapikka, keskituloisia molemmat) ja sen mahdollisen heikkenemisen vaikutus lapseen
- pieni asunto, ei varaa isompaan (kalliit vuokrat / ei rahaa omaan asuntoon pks-alueella)
- epävakaa kasvuympäristö (asuinalue rauhaton, huumeita ja asuinalueen monikulttuurisesta elämäntapa-asenteesta johtuvaa jatkuvaa häirinköintiä), pelko koulukiusaamisesta, syrjinnästä ja jopa fyysisen koskemattomuuden rikkomisesta
- oma epävarmuus tulevaisuusnäkymissä - kannattaako Suomeen tehdä lapsia, onko täällä enää työtpaikkoja tulevaisuudessa, onko lapsen elämä liian rankkaa tulevaisuudessa jne..
Vierailija kirjoitti:
Mä saan aina kunnon röhönaurut, kun luen sadatta kertaa jonkun idoottimaisen artikkelin missä kaikki ovat "ymmällään" eivätkä tajua, MIKSI naiset eivät enää halua lisääntyä. Ei jeesus. Tässäkin ketjussa on moninaisia syitä listattu, yksi suosituimmista on: e n h a l u a.
Miten näistä em. artikkeleista jää aina sellainen raivostuttava mielikuva, että naiset huutavat taustalla syitä, mutta ketään ei kiinnosta kuunnella, koska syy onkin monella ihan naisen oma tahto? :D Sitä ei näytetä ymmärtävän. Kun ei ole pakkoa, niin ei ole, ja tässä on tulos - yhä useampi päättääkin, että en hanki ollenkaan koska ei oikeasti edes kiinnosta.
Tämä on nyt Maailman Suurin Mysteeri! Naisten tahto! Ohhoh. Voisi nuo tutkijat ja asiantuntijat ja ketkä lie ihan ensimmäisenä kaivaa sen päänsä p*rseestään ja myöntää sen faktan, että nykyajan Suomessa nainen voi päättää itse omista asioistaan, vartalostaan ja elämästään. Monen kohdalla se päätös on vapaaehtoinen lapsettomuus. Deal with it.
Totta. Nykyisin ei ole pakko lasta tehdä vaikka kävisikin ehkäisyssä vahinko. Jokaikisen syntyvän lapsen äiti on tehnyt päätöksen sen lapsen kantaa ja synnyttää. Yhä useampi ei tätä halua.
Mua surettaa aivan suunnattomasti se, että suuressa osassa näistä vastauksista vedotaan itsekkyyteen, eli ei halua luopua omasta vapaudesta ja omasta elämästä. Lapset tulevat osaksi sitä samaa elämää, ei se ole mitään eri elämää!!
Olen tosi huolissani tästä trendistä. Ei ihme, ettei kukaan hanki lapsia, kun on helpompaa olla ilman. En tajua, miten näin itsekkäitä aikuisia on päässyt kasvamaan. Menettekö te töihinkään, kun on helpompaa nukkua sohvalla koko päivän?
Ensimmäiseksi minun yleinen terveyden tila on huono (Tyypin 1 diabetes, kilpirauhasen vajaatoiminta yms.) enkä saa sitä tukea mitä haluaisin tarvitsisin pk-seudulla missä joudumme asumaan töiden takia. Toiseksi pitäisi olla varma työpaikka. Lapset on ihan pirun kalliita. Kolmanneksi minulla ei ole mieheni kanssa mitään tukiverkkoa täällä. En nyt tarkoita, että aina pitäisi olla vahtimassa, mutta esim. jos voisi päiväkodista hakea, jos on hätä. Neljänneksi olen erityis herkkä ja varsinkin äänet saa minut hermoraunion partaalle.
Olen 35v lapseton ja muutama vuosi sitten tein päätökseni, etten lapsia halua. Joskus nuorempana vielä ajattelin, että haluan äidiksi, mutta mitä enemmän ikää on tullut, sitä enemmän lapsihaaveeni on hävinneet. Tässä omat syyni:
- En tykkää puuhastella lasten kanssa. Puistoilu, uimahallit yms. eivät houkuttele minua lainkaan. Mielummin lenkkeilen koiran kanssa ja käyn salilla.
- Pelkään joutuvani huonompaan asemaan asemaan työssäni, jos jäisin äitiyslomalle. Alallani on lähes vuosittain organisaatiomuutoksia ja aina näissä tilanteissa on äitiyslomalla/hoitovapaalla olevat naiset siirretty huonompiin hommiin. Heillä ei taida olla minkäänlaista sananvaltaa noissa tilanteissa.
- Pelkään saavani erityislapsen tai jopa vammaisen lapsen. Erityislapsia tuntuu nykyään olevan jo melkein enemmän kun ns normaaleja lapsia. Monilla on lääkitys jo pienestä pitäen.
- Ilmastonmuutos ja muut huolestuttavat asiat Suomen ja koko maailman tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ensinäkin ekonomian takia. Ja toisaalta vanhemmat sanovat että olen liian nuori tekemään lapsia (olen 24) eihän se heille kuulu tietenkään. Mutta kunnioitan heidän tahtoa.
Toisaalta myös se miten vaaralliselta koko lapsen teko vaikuttaa niin ei oikein uskalleta poikaystävän kanssa miettiä semmoisia vielä.Nauti elämästäsi ilman näitä huolia. Poikaystäväsikin ennättää paljastua kusipääksi monta kertaa.
Koska kaikki miehet automaattisesti ovat kusipäitä eikä yhdessäkään naisessa ikinä ole ollut vikaa eikä tule olemaan. Vauva-palstalta opit, että syy on AINA miehen. Jos nainen pettää, on syy miehessä. Jos mies pettää, on syy miehessä. Jnejne. Tervetuloa miesvihan maailmaan, tältä palstalta löydät äänestä ainoastaan katkerat miestenvihaajat. Meitä normaaleja naisia on valitettavasti vain murto-osa.
Vierailija kirjoitti:
Mua surettaa aivan suunnattomasti se, että suuressa osassa näistä vastauksista vedotaan itsekkyyteen, eli ei halua luopua omasta vapaudesta ja omasta elämästä. Lapset tulevat osaksi sitä samaa elämää, ei se ole mitään eri elämää!!
Olen tosi huolissani tästä trendistä. Ei ihme, ettei kukaan hanki lapsia, kun on helpompaa olla ilman. En tajua, miten näin itsekkäitä aikuisia on päässyt kasvamaan. Menettekö te töihinkään, kun on helpompaa nukkua sohvalla koko päivän?
Ihan samalla tavalla se lasten hankkiminen on itsekästä. Lapsi hankitaan omasta halusta ja tarpeesta, ei esim. sen vuoksi että halutaan taata yhteiskunnassa veronmaksajien määrä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se on ihme, ettei kukaan hanki lapsia kun on helpompi olla ilman? En oikein ymmärrä. Jos elämäni on mukavempaa, helpompaa ja mielekkäämpää ilman lapsia, niin miksi ihmeessä hankkisin niitä? Miksi tekisin omasta elämästäni vaikeampaa ja ei niin mukavaa? Pitäisikö minun irtisanoutua töistäkin, että olisi vähän vaikeampaa ja kurjempaa? Ettei vaan olisi mukava elämä?
Vierailija kirjoitti:
Se on TÄYSIN eri elämä. Minä rakastan ja arvostan miestäni, en halua menettää hyvää parisuhdetta jonkun penskan takia. En ikinä halua sellaisejsi katkeraksi äidiksi, joka omii lapsen itselleen ja sitten haukkuu, kun miestä ei "kiinnosta" hoitaa lasta. Te hyvät av-mammat olette se syy miksi en halua lapsia, en halua kaltaiseksenne äiti-hirviöksi, jolle lapsi on maailman napa ja mies jää taka-alalle.
Vierailija kirjoitti:
Vastaa näihin kysymyksiin ja ihmettele sitten
1. Miksi sinulla on lapsia/ miksi haluat lapsia?
2. Miksi käytät talvipakkasilla talvitakkia ja talvikenkiä, etkä kulje lenkkareissa ja pelkässä paidassa?
3. Onko elämän tarkoitus olla mahdollisimman kurjaa vai mahdollisimman mukavaa?
4. Kenen etu se on, jos ne naiset (tai miehet) jotka kokevat lapset ja vanhemmuuden vastenmielisenä, hankkivat lapsia?
- Nuorena diagnosoitu masennus; ajattelin, että eihän sellaisen diagnoosin saanut voi olla kunnon vanhempi
- Se, että työelämä vie aivan kaiken mutta silti pitää koko ajan pelätä työttömyyttä ja rahattomuutta; ei siinä edes ehdi tavata ketään, pitää yllä parisuhdettaa, eikä ainakaan uskalla perustaa perhettä
Pysykää please aiheessa, kerrankin :( Olisi niin kiinnostavaa lukea näitä vastauksia, ei kiinnosta moralisointi tai vänkääminen.
Vierailija kirjoitti:
Eivät lapset tule osaksi sitä samaa elämää. Sen jälkeen et tule ja mene vapaasti ilman lasta. Olet velvoitettusen lapsen hoitamaan ja elättämään. Kerropa myöskin, miten elät sitä samaa elämää kun olet vastuussa kakarasta ja sinulla jää rahaa ja aikaa itsellesi paljon vähemmän?
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt vastaisi siihen kysymykseen ;) tai sanon mitä tyttäreni sanoi. Epävarmuus tulevaisuudesta: kestääkö työpaikka, tuleeko olemaan mitään tukia jos/kun jää pois töistä, yleensäkin tukien riittävyys, onko koskaan enää eläkettä?
Sanon siis yleinen epävarmuus tulevaisuudesta. Samaa sanovat hänen kaverinsa, 22-26 v ikähaarukassa.
Tämä se taitaa olla se tyypillisin syy. Yhdistettynä siihen, että suomalaisessa kulttuurissa on tosi vahvana ajatus, että lapsia ei pidä hankkia jos niistä ei pysty huolehtimaan.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan pidän työstäni ja haluan keskittyä siihen häiriöittä. Toki se mahdollistaa kaltaistesi mankujien loisimisen elättinä vuosikausia.
Vierailija kirjoitti:
En ole nähnyt vielä yhtäkään mammaa, joka on hankkinut lapsia ihan vain epäitsekkyyttään. Kyllä niitä lapsia hankitaan täysin itsekkäistä syistä mm. hoitamaan ja palvelemaan vanhempiaan sitten kun ovat vanhoja ja antamaan elämälle tarkoituksen, jota ei ilman lapsia löydä ollenkaan, sekä täydentämään itseään kun ei pysty olemaan kokonainen ihminen yksin. Turha siinä on haukkua lapsettomia itsekkäiksi. Lapsia hankitaan "koska mä haluun" ei siksi että "en mä halua, mutta teen velvollisuuteni ja hankin 3 lasta kuitenkin".
Miksi tätä ei kysytä miehiltä? Harva nainen kai yksin lapsia haluaa ja enemmän varmaan miehissä on niitä, joita ei lapsiperhearki kiinnosta tai jotka heräävät asiaan vasta lähempänä viittäkymppiä. Sitten itketään kun ei kolmekymppisiä naisia olekaan jonossa papparaisen perhehaaveita toteuttamaan.
Itse olisin halunnut lapsia, mutta ei ole löytynyt isää niille, joten tekemättä jäi. Nyt sitten 41-vuotiaana olen jo liian vanha jopa itseäni vanhempien miesten mielestä.
Nauti elämästäsi ilman näitä huolia. Poikaystäväsikin ennättää paljastua kusipääksi monta kertaa.