Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hyvät survivalistit ja preppaajat! Jaetaanko parhaat vinkit tähän.

Vierailija
01.02.2020 |

Itse en ole mikään tuomionpäivään varautuja, mutta kieltämättä on alkanut mietityttämään yhteiskuntaamme mahdollisesti kohtaavat uhkatilanteet. Mitä jos pska osuukin tuulettimeen, ja pitää selviytyä x määrä päiviä enemmän tai vähemmän kaoottisessa tilanteessa. Meillä kaivo, josta saa vettä (tosin vaatinee keittämisen), puuliesi jolla saa tarvittaessa lämmitettyä vettä, ruokaa ja kotia. Pino polttopuita. Siinäpä ne oikeastaan ovat. Perheessä kaksi aikuista, kaksi teiniä, kaksi koiraa. En pelkää koronavirusta, mutta tiedostan mahdollisen pandemian riskit. Siksipä tässä herättelen (asiallista) keskustelua. Ajatuksia? Vinkkejä?

Kommentit (7592)

Vierailija
1721/7592 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelottaa, että sota syttyy. Miten siihen voisi varautua?

Kaikkiin kriiseihin, joihin voi varautua, varaudutaan samoilla tavoilla.

Tee ensin ajatuksen kanssa läpi valmistautuminen 72tuntia.fi -sivuston ohjeiden mukaan. (On asiallinen, Pelastusalan keskusliiton toimijoiden luoma sivusto kansalaisille.)

Sen jälkeen voit vahvistaa tuota perusvarautumisen tasoa lisäämällä kotivaraa ensin kahden viikon, sitten kuukauden tarpeiksi.

Opettele alusta asti kotivaran jatkuva kierto, niin mitään ei mene pilalle.

Asun itse kaupungissa, kerrostalossa ja elän tavallisen keskiluokkaisen toimihenkilöt elämää.

Mulla on kuukauden täydellinen kotivara ruoan suhteen, sadan litran kiertävä hanavesivasto.

Lääkkeitä ja ensiaputavaraa ja taitoja ym. ajatellen jopa koko talon väkeä.

Matalalla profiililla olen päivittänyt talomme väestönsuojauksen aika hyvään tikkiin.

Millainen se 100 l kiertävä hanavesivarastosi on? Miten ylläpidät sitä? Vesi ei kai säily pitkään.

Varustelekasta sai ennen vedenpuhdistustabletteja.

Vierailija
1722/7592 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen puolue hyväksyi linjauksessaan rajoitustoimet, rokotukset ym. Siis jokainen puolue.

Äänestättekö samat puolueet jatkoon? Äänestätte vapaudestanne eli olkaa tarkkana.

Kukaan yksilö ei kaada puoluekuria. Älkää siis äänestäkö entisiä alistajapuolueita jatkoon tai menetätte vapautenne!!!!

Hieno kommentti. Itse olen/olin kokoomuksen kannattaja. Nyt valitettavasti vain vkk on kannalla, että yksilöllä on vapaus päättää kehostaan. Mietinkin miksi äönestäisin kokoomusta, sillä he hyväksyivät globalistien agendan. Äänestän vapaudestani, sillä se minulle kaikkein arvokkainta. Ano sait vakuutettua tämänkin kapitalistin vapauden merkityksestä

Lopettakaa tämä VKK-paskanne tunkeminen tähän ketjuun. Täällä keskustellaan survivalismista eikä Kremlin kätyreistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1723/7592 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa tämä VKK-paskanne tunkeminen tähän ketjuun. Täällä keskustellaan survivalismista eikä Kremlin kätyreistä.[/quote]

KOHTA LÄHTEE....turhaa rokotevastaisten huuhaan levitys on.

Vierailija
1724/7592 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopettakaa tämä VKK-paskanne tunkeminen tähän ketjuun. Täällä keskustellaan survivalismista eikä Kremlin kätyreistä.

KOHTA LÄHTEE....turhaa rokotevastaisten huuhaan levitys on.

Samat huuhaat EVVK-puolueen huuhaat ketjusta toiseen näyttää olevan.Niinkuin jotain tuolla olisi vaikutusta....

Vierailija
1725/7592 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen puolue hyväksyi linjauksessaan rajoitustoimet, rokotukset ym. Siis jokainen puolue.

Äänestättekö samat puolueet jatkoon? Äänestätte vapaudestanne eli olkaa tarkkana.

Kukaan yksilö ei kaada puoluekuria. Älkää siis äänestäkö entisiä alistajapuolueita jatkoon tai menetätte vapautenne!!!!

Hieno kommentti. Itse olen/olin kokoomuksen kannattaja. Nyt valitettavasti vain vkk on kannalla, että yksilöllä on vapaus päättää kehostaan. Mietinkin miksi äönestäisin kokoomusta, sillä he hyväksyivät globalistien agendan. Äänestän vapaudestani, sillä se minulle kaikkein arvokkainta. Ano sait vakuutettua tämänkin kapitalistin vapauden merkityksestä

Juuri näin. Joka ketjuun spammataan paskoa. Aivan kuin ihminen yhtäkkiä vaihtaisi itselleen mieluisan ehdokkaan johonkin tomppeliin. Äänestyspäätöksessäni vaikuttaa ehdokkaan koulutus ja tausta sote- ja pelastussektoria ajatellen. En halua hörhöjä päättämään sosiaali-, terveys- enkä pelastuspalveluista.

Vierailija
1726/7592 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008536695.html

Opitaanko tästä ja pakataan ne hätäreput valmiiksi? Meillä ei ole minkäänlaista poistumissuunnitelmaa… Kylmä tulisi, kun pitäisi alasti paeta keskellä yötä pakkaseen liekeistä.

Mitä pelastaisitte tulipalosta?

Minulla on hätärepussa vaatekerta, vanhat henkkarit, käsikauppalääkkeitä ja laastareita sekä vanha kännykkä latireineen ja käyttämätön prepaid-kortti. Hammasharja ja -tahna ja pesuaineet ja rasvat minipakkauksissa. Satanen pienenä rahana käteisenä kukkarossa.

Oma henkilöllisyys pitää tietenkin pystyä todistamaan,

Vierailija
1727/7592 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Joka ketjuun spammataan paskoa. Aivan kuin ihminen yhtäkkiä vaihtaisi itselleen mieluisan ehdokkaan johonkin tomppeliin. Äänestyspäätöksessäni vaikuttaa ehdokkaan koulutus ja tausta sote- ja pelastussektoria ajatellen. En halua hörhöjä päättämään sosiaali-, terveys- enkä pelastuspalveluista.

Nuo kaikki huuhaa-kommentit on saman kirjoittajan, samat toistuu ketjusta ketjuun, itse vastaa itselleen. Taitaa olla monari sieltä vanhasta koronaketjusta taas herännyt tai päässyt kotilomalle. Esiintyi monena ja riiteli itsensäkin kanssa kun oikein raketoi joinakin iltoina. Hetkeen ei olekaan kuulunut mitään, mutta tämä vaikuttaa siltä samalta.

Vierailija
1728/7592 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo kaikki huuhaa-kommentit on saman kirjoittajan, samat toistuu ketjusta ketjuun, itse vastaa itselleen. Taitaa olla monari sieltä vanhasta koronaketjusta taas herännyt tai päässyt kotilomalle. Esiintyi monena ja riiteli itsensäkin kanssa kun oikein raketoi joinakin iltoina. Hetkeen ei olekaan kuulunut mitään, mutta tämä vaikuttaa siltä samalta.

Minua ärsyttää, ettei tuollainen ihminen tajua lähinnä ärsyttävänsä ihmisiä. Onko niin tyhmä, että luulee av-mamman, -papan, -mummon tai -vaarin muuttavan yhtäkkiä mielipiteitään ja ryhtyvän Kremlin käsikassaroiksi? Minä en lue noita kommentteja yhtä lausetta enempää.

Vierailija
1729/7592 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se prepaid kortti säilyy jotain 6kk, sen jälkeen siellä ei enää ole saldoa, vaikka olisitkin jotain sinne ladannut. Huomioikaa siis tämä.

Mielelläni kyllä kuulisin, miksi olet varustautunut prepaidilla ja kännykällä?

Vierailija
1730/7592 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ala hamstraamaan mitään. Käteistä rahaa voin nostaa muutamia satasia. Suomessa on hyvä pohjavesivaranto. Jos tuolle verkostolle tapahtuu joku katastrofi, vettä voidaan pumpata ja tuoda vesipisteitä ihmisten lähelle.

Seteleillä voi vähänkin suuremmissa yhteiskunnan häiriötilanteissa pyyhkiä persiinsä kyllä. Ravinnoksi eivät kelpaa.

Kannattaa vähän tutkia Suomen pohjavesivarantojen todellista tilaa, eikä vain olettaa. Kannattaa myös tutustua miten yhteiskunnan kriisitoimet toimii missäkin tilanteessa, eikä vaan olettaa että joku vaivautuu pumppaamaan ja tuomaan ovellesi vettä.

Vierailija
1731/7592 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt Venäjä lentää jo Tikkakosken yli ja dronet Ruotsin ydinvoimaloiden yläpuolella. Tulin kurkkaamaan tätä varautumiskeskustelua uudestaan. Vaikuttavatko nämä tapahtumat jotenkin teidän varautumisiin?

No sanos muuta, kyllä pistää miettimään. Haluaisin varautua, mutta en oikein tiedä, miten?

Jossittelua. Jos asuisin kerrostalossa kaupungissa ja jos haluaisin tehdä varautumista kohtuullisin kustannuksin. Olisko ideaa hommata 15-20 km päästä pieni maapläntti? Sijainti vesistön läheisyydessä, mutta ei rannalla. Rantatontit on kalliita, siksi ei tonttia rannalta. Mutta vesistön läheisyys olisi tärkeää. Sinne kehittelisi oman "siirtolapuutarhan". Eli rakentaisi perunamaata yms. Ehkä jokin kevytrakenteinen työkaluvaja, jossa olisi kamiina. Etäisyys kaupungista olisi sellainen, että ilman autoakin pääsee. Ja sen verran kauempana kaupungista, että olisi suojassa isommilta mellakoilta. Kaupungeissa olevat siirtolapuutarhat ovat alttiita ryöstelylle.

Hinnoista sen verran, että ainakin ennen koronaa oli kuivan maan mökit varsin edullisia. Syrjäseudulla olevan mummon mökin sai 10-15 tonnilla. Puolen hehtaarin pusikoitunut pelto voisi lähteä muutamalla tonnilla.

Vierailija
1732/7592 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ala hamstraamaan mitään. Käteistä rahaa voin nostaa muutamia satasia. Suomessa on hyvä pohjavesivaranto. Jos tuolle verkostolle tapahtuu joku katastrofi, vettä voidaan pumpata ja tuoda vesipisteitä ihmisten lähelle.

Seteleillä voi vähänkin suuremmissa yhteiskunnan häiriötilanteissa pyyhkiä persiinsä kyllä. Ravinnoksi eivät kelpaa.

Kannattaa vähän tutkia Suomen pohjavesivarantojen todellista tilaa, eikä vain olettaa. Kannattaa myös tutustua miten yhteiskunnan kriisitoimet toimii missäkin tilanteessa, eikä vaan olettaa että joku vaivautuu pumppaamaan ja tuomaan ovellesi vettä.

Hyvinvointivaltiossa on totuttu siihen, että aina joku hoitaa asiat. Entä jos se joku ei hoidakaan asioita?

Vierailija
1733/7592 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villavaatteita,käsikäyttöinen vedenpuhdistuslsite, teltta ja makuupusseja, vesitiivis tulitikkurasia, suklaata ja pähkinöitä, aurinkokennolaturi

Vierailija
1734/7592 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvinvointivaltiossa on totuttu siihen, että aina joku hoitaa asiat. Entä jos se joku ei hoidakaan asioita?

Tämähän on se pointti. Kotivara on virallinen suositus, koska yhteiskunta ei ehdi yhden ison tai muutaman yhtäaikaisen pienen häiriötilanteen aikana pelastamaan yksittäistä henkilöä (saati montaa) jotka eivät ole varautuneet omatoimisesti. Valtiolla ei mm. ole mitään ruokajemmaa josta ilmaiseksi jakaa. Vedenjakelun järjestämisessäkin kestää. Jopa väestönsuojaan pitää tuoda omat tarpeensa mukaan. Liian moni ei tätä tiedä.

Vierailija
1735/7592 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on se pointti. Kotivara on virallinen suositus, koska yhteiskunta ei ehdi yhden ison tai muutaman yhtäaikaisen pienen häiriötilanteen aikana pelastamaan yksittäistä henkilöä (saati montaa) jotka eivät ole varautuneet omatoimisesti. Valtiolla ei mm. ole mitään ruokajemmaa josta ilmaiseksi jakaa. Vedenjakelun järjestämisessäkin kestää. Jopa väestönsuojaan pitää tuoda omat tarpeensa mukaan. Liian moni ei tätä tiedä.

Lisäksi tuo virallinen 3vrk kotivarasuositus  kuulostaa aivan liian pieneltä, jos kyseessä on oikeasti kriisi tai katastrofi, eikä joku pikkujuttu joihin Suomessa on käytännössä totuttu (linjoille kaatunut puu katkaissut sähköt tai Nokian kaltainen vesi"kriisi"). 

2vko kuulostaisi huomattavasti realistisemmalta ja eikös se ollut aiemmin suosituksena.

Vierailija
1736/7592 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi tuo virallinen 3vrk kotivarasuositus  kuulostaa aivan liian pieneltä, jos kyseessä on oikeasti kriisi tai katastrofi, eikä joku pikkujuttu joihin Suomessa on käytännössä totuttu (linjoille kaatunut puu katkaissut sähköt tai Nokian kaltainen vesi"kriisi"). 

2vko kuulostaisi huomattavasti realistisemmalta ja eikös se ollut aiemmin suosituksena.

Tätä olen miettinyt paljon. Parin päivän sähkökatkoksesta selviää kyllä laittamalla lämmintä päälle ja keittelemällä trangialla vaikka päiväysvanhoja puuroriisejä, mutta entäs kun kyseessä on oikea kriisitilanne. Silloin pitäisi olla tavaraa varastossa kuukausiksi.

Eikä pelkästään ruokaa vaan vessapaperia (hehheh), kuukautissiteitä, käsikauppalääkkeitä jne jne. Tietysti sitä pärjää pakkotilanteessa hyvinkin vähällä ja monilla meistä on vararavintoa ihon alla valmiina.

En ole muuta keksinyt kuin kerännyt kotiin ja mökille muutaman päivän ruuat, ruuille pikareseptejä, särkylääkkeitä ja sidetarpeita, paristoja ja muuta hyödylliseksi arvioimiani tarvikkeita. Isot vesikanisterit löytyy myös kummastakin paikasta. Kriisin laadusta riippuen sitten paetaan joko kaupunkiin tai mökille ja yritetään viedä mahdollisimman paljon tarvikkeita mukanamme.

Vierailija
1737/7592 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan kun aiheesta kyseltiin

Vierailija
1738/7592 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minusta on hyvä olla parin viikon kotivara kaikilla. Sitä en ymmärrä, miten vaikka kerrostalossa kaupungissa pärjäisi, jos oikeasti ns. koko maa pimenisi, eli ei toimisi sähköt, lämmitys, ei tulisi vettä, kaupoista loppuisi ruoka jne. 

Nyt kun elämme perinjuurin outoja aikoja, niin on kyllä korkea aika varautua edes parin viikon kotivaralla. Meillä on aina ollut sellainen, nyt on niin iso varasto ruokaa, että pärjätään kesään asti, lisäksi mies metsästää ja kalastaa, joten saadaan tuoretta lihaa ja kalaa. Ensi kesänä laitetaan pieni kanala ja otetaan käyttöön vanha pihakaivo. Mitenkähän sen kanssa pitäisi toimia, pumpulla vaan tyhjäksi ensin ja sitten pesu? Pitääkö tehdä jotain muuta? Tuo on ikivanha kaivo, mutta renkaat on uusittu joskus 60-luvulla ja silloin puhdistettu. Vuosikymmeniin otettu vain vähän vettä, ei juomavedeksi. 

Maalla kun asutaan, niin aina on viljelty vuoden potut ja lisäksi juureksia, sipulia, marjoja. On hyvä kellari myös, talossa leivinuuni, puuliesi ja varaava takka. Metsäpalstan ostoa ollaan mietitty, kun nyt joudutaan ostamaan polttopuut. 

Vierailija
1739/7592 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minusta on hyvä olla parin viikon kotivara kaikilla. Sitä en ymmärrä, miten vaikka kerrostalossa kaupungissa pärjäisi, jos oikeasti ns. koko maa pimenisi, eli ei toimisi sähköt, lämmitys, ei tulisi vettä, kaupoista loppuisi ruoka jne. 

Nyt kun elämme perinjuurin outoja aikoja, niin on kyllä korkea aika varautua edes parin viikon kotivaralla. Meillä on aina ollut sellainen, nyt on niin iso varasto ruokaa, että pärjätään kesään asti, lisäksi mies metsästää ja kalastaa, joten saadaan tuoretta lihaa ja kalaa. Ensi kesänä laitetaan pieni kanala ja otetaan käyttöön vanha pihakaivo. Mitenkähän sen kanssa pitäisi toimia, pumpulla vaan tyhjäksi ensin ja sitten pesu? Pitääkö tehdä jotain muuta? Tuo on ikivanha kaivo, mutta renkaat on uusittu joskus 60-luvulla ja silloin puhdistettu. Vuosikymmeniin otettu vain vähän vettä, ei juomavedeksi. 

Maalla kun asutaan, niin aina on viljelty vuoden potut ja lisäksi juureksia, sipulia, marjoja. On hyvä kellari myös, talossa leivinuuni, puuliesi ja varaava takka. Metsäpalstan ostoa ollaan mietitty, kun nyt joudutaan ostamaan polttopuut. 

Kaivon pesuun on myös firmoja, jotka mittaavat vedenlaadun ja putsaavat kunnes on puhdasta. Toki voit itsekin viedä vesinäytteitä labraan. Pesuaine vaan pitää olla sellainen, ettet sillä pilaa kaivoasi.

Vierailija
1740/7592 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaivoista vielä, kun tuolla aiemmin on näköjään jo ollut puhetta. Täällä maalla on paljon vanhoja taloja lähes kaikkien talojen pihassa on kaivo, en tiedä, että yhtäkään olisi tukittu. Monet pesevät kesäisin kaivovedellä autoja ja mattoja, kastelevat kasvimaata. Täällä liityttiin vesijohtoon joskus 70-luvun puolivälissä, sen jälkeen ei uusia kaivoja ole juurikaan tehty. Naapurissa tosin on tehty kaivo saunan viereen, on kuulemma niin ihanan pehmeää se vesi. Kaivohan on oikeasti todella tärkeä juttu, jos tulee tilanne, että kaikki lakkaa toimimasta. Vedestä tulee nopeasti pula. Miten lumen kanssa on, voiko siitä sulatettua vettä juoda keitettynä? Entä jokivettä?

Ketju on lukittu.