Hyvät survivalistit ja preppaajat! Jaetaanko parhaat vinkit tähän.
Itse en ole mikään tuomionpäivään varautuja, mutta kieltämättä on alkanut mietityttämään yhteiskuntaamme mahdollisesti kohtaavat uhkatilanteet. Mitä jos pska osuukin tuulettimeen, ja pitää selviytyä x määrä päiviä enemmän tai vähemmän kaoottisessa tilanteessa. Meillä kaivo, josta saa vettä (tosin vaatinee keittämisen), puuliesi jolla saa tarvittaessa lämmitettyä vettä, ruokaa ja kotia. Pino polttopuita. Siinäpä ne oikeastaan ovat. Perheessä kaksi aikuista, kaksi teiniä, kaksi koiraa. En pelkää koronavirusta, mutta tiedostan mahdollisen pandemian riskit. Siksipä tässä herättelen (asiallista) keskustelua. Ajatuksia? Vinkkejä?
Kommentit (7621)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos rakentaa kellariinsa pienen pommisuojan tai suojautumishuoneen, sinne kannattaa varata jotain ajankulua, lehtiä, kirjoja, lautapelejä. Ja tietysti radio, joka toimii akuilla. Vai miten on, toimiiko radio hätätilanteessa, jossa sähkötkään ei toimisi? Siis hätätiedotukset? Entä puhelimella, josta on akku loppunut?
Eikö tuo nyt ole turhaa näsäviisastelua.
Valtakunnalliset/alueelliset hätätiedotteet radioidaan varavirran avulla, eli jos on AKULLINEN/PATTERILLINEN radio, ja akuissa/pattereita virtaa TAI on puhelin, jonka akussa on virtaa JA radioviritin, niin eiköhän niitä lähetyksiä pysty kuuntelemaan kuuluvuusalueella ollessa. Itse olettaisin että lähetyksiä tulisi tasatunnein, ei jatkuvana uutisvirtana.
Meillä on radiopuhelimia, rikkinäinen lälläri, pari patterillista pikkuradiota ja patterillinen radio/herätyskello + kolmen auton radiot + puhelimia, näistä taatusti joku edes toimii. Jos ei ole sitten kyseessä reippaampi aurinkomyrsky/emp, jolloin mun ei tartte lähteä aamulla aikaisin töihinkään.En näsäviisastellut. Kysyin tosissani, koska minulla on joku muistinvarainen käsitys, että puhelimella voi soittaa hätäpuhelun, vaikka akussa ei olisi virtaa. Ja radioaallot, tarvitaanko niiden kuulumiseen radio? Monilla on kokemuksia siitä, miten radio on kuulunut muistakin lähteistä mm. kattilan kannesta, kun asui lähellä radiomastoa ( kyseessä ei ollut mt-potilas).
Itselläni oli lapsena mankka, eli kasettinauhuri, jossa ei ollut virallisesti radiota, mutta siitä kuului välillä radio.
Eli kun puhelimesta loppuu virta, ja haluat silti sillä soittaa, niin numerosta riippuen siellä onkin vielä jotain "salaista virtaa" jäljellä... tämä olikin paras foliohattu/salaliittoteoria pitkiin aikoihin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos rakentaa kellariinsa pienen pommisuojan tai suojautumishuoneen, sinne kannattaa varata jotain ajankulua, lehtiä, kirjoja, lautapelejä. Ja tietysti radio, joka toimii akuilla. Vai miten on, toimiiko radio hätätilanteessa, jossa sähkötkään ei toimisi? Siis hätätiedotukset? Entä puhelimella, josta on akku loppunut?
Valtakunnalliset/alueelliset hätätiedotteet radioidaan varavirran avulla, eli jos on AKULLINEN/PATTERILLINEN radio, ja akuissa/pattereita virtaa TAI on puhelin, jonka akussa on virtaa JA radioviritin, niin eiköhän niitä lähetyksiä pysty kuuntelemaan kuuluvuusalueella ollessa. Itse olettaisin että lähetyksiä tulisi tasatunnein, ei jatkuvana uutisvirtana.
Meillä on radiopuhelimia, rikkinäinen lälläri, pari patterillista pikkuradiota ja patterillinen radio/herätyskello + kolmen auton radiot + puhelimia, näistä taatusti joku edes toimii. Jos ei ole sitten kyseessä reippaampi aurinkomyrsky/emp, jolloin mun ei tartte lähteä aamulla aikaisin töihinkään.En näsäviisastellut. Kysyin tosissani, koska minulla on joku muistinvarainen käsitys, että puhelimella voi soittaa hätäpuhelun, vaikka akussa ei olisi virtaa. Ja radioaallot, tarvitaanko niiden kuulumiseen radio? Monilla on kokemuksia siitä, miten radio on kuulunut muistakin lähteistä mm. kattilan kannesta, kun asui lähellä radiomastoa ( kyseessä ei ollut mt-potilas).
Itselläni oli lapsena mankka, eli kasettinauhuri, jossa ei ollut virallisesti radiota, mutta siitä kuului välillä radio.
Jos puhelin on kuollut, niin se on kuollut, sillä ei soitella. Mutta jos siitä on vaan virta pois niin hätänumeroon pystyi nappulapuhelimella soittamaan (mun nokialaisella toimii sekä 112, 000, 911 ja taisi olla joku muukin, kun testasin, tai siis kun näppäilee noi, niin puhelin herää soittamaan). Mutta miten kosketusnäytöllä näppäillään hätänumero, jos virta pysyy pois?
Radiolähetys on sähkömagneettista säteilyä. Vastaanottaminen vaatii sopivan antennin (amalgamipaikat hampaissa...) ja jonkin kalvon, mikä pystyy tuottamaan ääntä. Lisäksi tarvitaan kuitenkin jonkin verran virtaa, ja lähellä radiomastoa/sähkölinjaa teoriassa voisi olla mahdollista saada sitä virtaa tyhjästä (Nikolai Teslallahan oli suunnitelma langattomasta sähkönjakelusta). Mä en ollut fysiikantunnilla kovin hereillä tuossa vaiheessa, mutta teknisessä työssä kyllä tehtiin patterillinen radiovastaanotin. Mut toimiiko tommosen nykyään, kun on digiradio?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos puhelin on kuollut, niin se on kuollut, sillä ei soitella. Mutta jos siitä on vaan virta pois niin hätänumeroon pystyi nappulapuhelimella soittamaan (mun nokialaisella toimii sekä 112, 000, 911 ja taisi olla joku muukin, kun testasin, tai siis kun näppäilee noi, niin puhelin herää soittamaan). Mutta miten kosketusnäytöllä näppäillään hätänumero, jos virta pysyy pois?
Radiolähetys on sähkömagneettista säteilyä. Vastaanottaminen vaatii sopivan antennin (amalgamipaikat hampaissa...) ja jonkin kalvon, mikä pystyy tuottamaan ääntä. Lisäksi tarvitaan kuitenkin jonkin verran virtaa, ja lähellä radiomastoa/sähkölinjaa teoriassa voisi olla mahdollista saada sitä virtaa tyhjästä (Nikolai Teslallahan oli suunnitelma langattomasta sähkönjakelusta). Mä en ollut fysiikantunnilla kovin hereillä tuossa vaiheessa, mutta teknisessä työssä kyllä tehtiin patterillinen radiovastaanotin. Mut toimiiko tommosen nykyään, kun on digiradio?
Minullakin vanha nokialainen puhelimena, ja olen ymmärtänyt että tosiaan, jos vain virta on pois, soittamaan pystyy hätänumeroon. Tässä on kohonäppäimet.
Ja kasettinauhuri voi toimia antennina, silloin kun oli vielä AM -lähetyksiä, näin olen ymmärtänyt.
Löysin linkin tee-se-itse radioon:
Elina75_beauty kirjoitti:
Jos haluat suunnitella elämää pidempään kuin isku hetkeen, niin sijoita kultaan. Ainoa sijoituskohde, joka tulee pitämään arvonsa, ja nousemaan, kun shit hits the fan... koska sitä oikeasti tarvitaan, muuhunkin kuin koruihin.
Kuule sillä sun kullallas ei tulee olemaan mitään arvoa tulevaisuudessa. Vaihtasit kilon nautasika purkkiin. Muista minun sanoneen.
Illu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurinosa globaalissa pohjoisessa yökkää ajatukselle ötököiden syömisestä, vaikka ne olisi ns. puhtaasti kasvatettu. Jotkut kauhistelee sitä jopa great reset psykoosissaan. Muualla maailmassa rotta ja ötökät on ihan normi, eikä edes sen takia ettei heillä olisi varaa muuhun. Jos syö lehmää, possua, kanaa ja kalaa, niin minusta muiden eläinten syömisessä ei pitäisi olla ongelmaa, jos se vain on syötäväksi sopivaa.
Hyönteisillä voi olla ihmisiin tarttuvia tauteja ja loisia. Ei pelkkä kasvatus tätä estä. Maku ei myöskään ole paras mahdollinen. Moni yökkää hyönteisille ja toukille, kun on joskus pikkulapsena erehtynyt maistamaan.
Rottaa en niin ikään söisi hygieniasyistä, koska ne ovat pahimpia taudinlevittäjiä ihmiskunnalle.
Maa joissa noita syödään, on olkut jatkuvasti ongelmissa erilaisten epidemioiden kanssa, nimittäin Kiina.
Ennen vanhaan vanhoissa kulttuureissa tiettyjen eläinten syöminen oli tabu ihan siitä syystä, että niillä esiintyi lukuisia tauteja, joita vastaan tuotantoeläimet nykyään rokotetaan.
Tuotantoeläimistäkin voi saada tauteja ja loisia. Jos ne ovat pelkona, niin kannattaa pysyä erossa eläimistä kokonaan.
Kiina ei käsittääkseni ole tunnettu rotta tai ötökkä ruoasta. Thaimaassa sen sijaan syödään rottaa maaseudulla. Peltorottaa, ei mitään viemärirottaa.
Vierailija kirjoitti:
Ikävin tilanne olisi, että itse olisin työmatkalla, ihan vaikka vaan Tukholmassa tai Lissabonissa, ei siis missään viidakossa, kun tulisi joku isompi härdelli. On meinaan ikävä miettiä, että miten neljä teiniä pärjää kotona ilman sähköjä, kun itse lähinnä kävelee Haaparantaa kohti, että pääsisi Suomeen. Jos puhelinliikenne pelaisi, niin ongelma olisi hyvin pieni, mutta ilman mitään yhteyttä olisi tosi 💩 tilanne.
Islannin tulivuoren purkaus joo aiheutti lentokiellon, mutta yhteydet ja sähköt pelasivat. Korona aiheutti liikenteen loppumisen, mutta edelleen yhteydet pelasivat.
Mikähän tässä antoi syytä alapeukutukseen? Kyllä minä vanhempana olisin tuollaisessa tilanteessa erittäin huolissani lapsistani, kun en pystyisi millään tavalla kommunikoimaan kotiin...
Vierailija kirjoitti:
Täällä hyvää settiä varautumiseen: https://www.pahapaiva.com/
Kiitos vinkistä! Loistava selviytymis opas löytyi
Vierailija kirjoitti:
Ikävin tilanne olisi, että itse olisin työmatkalla, ihan vaikka vaan Tukholmassa tai Lissabonissa, ei siis missään viidakossa, kun tulisi joku isompi härdelli. On meinaan ikävä miettiä, että miten neljä teiniä pärjää kotona ilman sähköjä, kun itse lähinnä kävelee Haaparantaa kohti, että pääsisi Suomeen. Jos puhelinliikenne pelaisi, niin ongelma olisi hyvin pieni, mutta ilman mitään yhteyttä olisi tosi 💩 tilanne.
Islannin tulivuoren purkaus joo aiheutti lentokiellon, mutta yhteydet ja sähköt pelasivat. Korona aiheutti liikenteen loppumisen, mutta edelleen yhteydet pelasivat.
Oletko ajatellut opastaa teinejä miten toimitaan jos sähköt menee tms.?
Vierailija kirjoitti:
Täällä hyvää settiä varautumiseen: https://www.pahapaiva.com/
Toi on hyvä!! Täällä on myös hyvää infoa www.72tuntia.fi ja https://www.omavarainen.fi/kotivara
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä varmaan muistat vaan väärin tuon asian. Kännykällä voi soittaa hätäpuhelun ilman SIM-korttia ja myös puhelimen lukituksen ohittaen. https://yle.fi/uutiset/3-7177402
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Islannin tulivuoren purkaus joo aiheutti lentokiellon, mutta yhteydet ja sähköt pelasivat. Korona aiheutti liikenteen loppumisen, mutta edelleen yhteydet pelasivat.Oletko ajatellut opastaa teinejä miten toimitaan jos sähköt menee tms.?
Kyllä osaavat toimia. Mutta SILTI olen huolissani. Olen AINA huolissani, kun lapset eivät ole näköpiirissäni (olen joutunut hautaamaan kaksi lastani, joten en tule ikinä pääsemäänkään tästä eroon).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Islannin tulivuoren purkaus joo aiheutti lentokiellon, mutta yhteydet ja sähköt pelasivat. Korona aiheutti liikenteen loppumisen, mutta edelleen yhteydet pelasivat.Oletko ajatellut opastaa teinejä miten toimitaan jos sähköt menee tms.?
Kyllä osaavat toimia. Mutta SILTI olen huolissani. Olen AINA huolissani, kun lapset eivät ole näköpiirissäni (olen joutunut hautaamaan kaksi lastani, joten en tule ikinä pääsemäänkään tästä eroon).
Ymmärrän sinua. Minäkin olen menettänyt lapsen. Ja kaipa huoli on rakastaville vanhemmille luonnollista. Mutta siinä missä me kasvatamme lapsiamme, he kasvattavat myös meitä ihmisinä. Jossain vaiheessa on hyvä että oppii luottamaan siihen että lapset kyllä pärjää niillä eväillä jotka me ja elämä on heille antanut. Emmehän voi olla täällä ikuisesti heitä suojelemassa vaaroilta ja harmitukselta. Sellainen on elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huhhuhpitkäteksti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku tuolla aikaisemmin puhui ydinsotaan varautumisesta. Itse vedän prepperöintirajan ydinsotaan varautumiseen. Toki olen ostanut jonkin verran joditabletteja varastoon, mutta en oikein usko, että ydinonneettomuuteen saati sotaan kannattaa varustautua, koska se tuhoaa niin kokonaisvaltaisesti kaiken riippuen tietenkin ydintuhon suuruudesta.
Tsar Bombassa 8m pitkä 2 m leveä , 27 tonnia painava 57 megatn höyrystyi 30.lokak.- 61 kaikki elollinen ilmaan Novaja Zelmjalla ( Suomeen matkaa: 2131km > Helsinki km, Utsjoki aika matkustaen 2t 27 min, Utsjoki 1186 km , 1h 20 min matka matkusten) , pommilla samassa aikaa miltei.
Kiersi kolmesti maapallon se aalto.
Ja kainuussa vielä ikkunat tärisseet ja satanut punaista lunta.
Nyt jos Metaani sataa onkohan se sitten sinistä lunta?
Tsar Bomba:
Pommi tuotti räjähdyshetkellään 39 nanosekunnin (sekunnin miljardisosa) ajan valtaisat 5,3 jottawattia – noin yhden prosentin auringon tuottamasta tehosta. Tulipallo kohosi korkeimmillaan kymmenen kilometrin korkeuteen ja kosketti maata. Räjähdys aiheutti myös viiden magnitudin maanjäristyksen.[4]
Räjähdyksen saattoi nähdä paljaalla silmällä vielä 1 000 kilometrin päässä. Vaikka suurin osa räjähdyksen energiasta pakenikin avaruuteen, aiheutti se valtaisan lämpö- ja paineaallon, joka kiersi maapallon kolmesti.[1] 55 kilometrin päässä räjähdyksen keskipisteestä sijainneen, tyhjillään olleen Severnyin kylän rakennukset pyyhkiytyivät olemattomiin.[4] Vielä 100 kilometrin päässä saattoi saada kolmannen asteen palovammoja. Pommin voiman saattoi tuntea Suomessa asti. Räjähdyksen paineaallon väitetään rikkoneen ikkunoita Pohjois-Norjassa. Taivaalle noussut sienimäinen pilvi oli yli 60 kilometriä korkea[1] ja 40 kilometriä leveä.
Tuossapa faktoja.
Nykypäivän ydinaseet ovat niin nopeita liikkeissään, että olisi hyvä perustaa asunto maakellariin. Hälytyksiin tuskin ehtii regoimaanhttps://fi.m.wikipedia.org/wiki/Ydinaseiden_painevaikutukset
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Ydinaseiden_polttovaikutukset
Amen.
Faktat myöntää meidän puolustuvoimatkin. Lehdistön aivopesu on onnistunut ja porukka tuuditettu turvallisuuden tunteeseen.
Meitä saa räiskiä ballistisilla 247 ja emme voi tehdä yhtään mitään.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/97dc5efb-7837-44d5-bdae-48626b3cbd36
Oli ydinase, eli ei. Ballistisia, nopeita ohjuksia on kiva juosta karkuun. Meillehän on EHKÄ tulossa puolustusjärjestelmä Israelista 20-luvun loppupuolella. Siihen asti olemme vapaa maalitaulu.
Jääkärisodassa olemme vahvoja ja vihollisen täytyy käyttää ballistisia/ taktisia voittaakseen meidät.
Noista ballistisista ei ehdi tulla minkäänlaisia hälytyksiä ja vain maan alla kellarissa / väestönsuojassa kököttävä varautuja voinee olla turvassa.
https://www.kaleva.fi/havittajia-ollaan-ostamassa-suomeen-kyseenalaisel…
"Puolustusvoimien komentaja kertoi äsken, että meillä on käytössä passiivinen ohjuspuolustusjärjestelmä, joka perustuu suojautumiseen, liikkeeseen ja hajautettuun toimintaan.
Maavoimien osalta voi ehkä kuvitella, että soturit väistelevät ohjuksia ryntäilemällä puskasta ja kiventaustasta toiseen."
-Voimakkaasti menee -
Ihan hyvin tarinoitu, mutta... Kukaan ei ole alkamassa ihan helpolla pommittamaan meitä. Se kynnys on niin korkea, että sitä ei halua kukaan ylittää. Jos ydinkärjillä varustettuja ohjuksia olisi helppo käyttää, niin jonkinlaisia olisi jo käytetty esim. Ukrainassa. Ei vaan ole. Eikä missään muuallakaan. Ei yhdessäkään sodassa. Ikinä. Siis ydinaseita ei ole käytetty toisen maailmansodan jälkeen. Jos sota alkaisi, ja olisi menossa siihen pisteeseen, siitä tiedettäisiin hyvissä ajoin. Todella hyvissä ajoin. Se hinta mikä ydinaseiden käytön aloittamisella olisi, on sellainen mitä yksikään valtio ei halua kokea. Tietenkinhän ihan kaikki on mahdollista, mutta ei silti todennäköistä. Noin muuten argumenttiin joka sisältää vastaavia sanoja kuin "lehdistön aivopesu" kannattaa suhtautua suurella varauksella.
Jouni Suistolan kirjoituksia taas kun lukee vähän useamman, ja tarkemmin, niin selviää kyllä nopeasti, että hän ei ole kovin puolueeton arvioidessaan vaikkapa hävittäjähankintoja.
Ja jos pidetään fokus eri kriiseistä selviytymisessä, ja vaikka siinä että jos Suomeen tulisi ydinkärjellä varustettuja ohjuksia, niin se on kyllä todella kaukaa haettua. Luultavasti paras keino suojautua ei ole lähteä Lapin erämaahan, raahaten mukanaan sellaista tavaramäärää että liikkuminenkin on kovin haasteellista. Mutta tietenkin, jos uskoo siellä selviävänsä niin mikäs siinä. Se että selviääkö paljastuu sitten kun kokeilee, mutta jos on kovin vaikeassa paikassa ja alkaa vaikuttaa ettei onnistu, niin voi olla vaikea perua päätöstään.
Kylmän sodan aikana täysimittaisen ydinsodan alkamisen mahdollisuutta milloin vain pidettiin hyvin suurena. Siksi oli kehitetty monimutkaiset varoitusverkot ja varmistukset, joilla pyrittiin takaamaan itselle edes jonkinlainen ennakkovaroitus ja takaisiniskumahdollisuus.
Ohjusmiehistöille pidettiin harjoituksia, joissa ei kerrottu onko kyseessä tosipaikka vai ei. On se ollut kiva paikka kun on tullut töihin täyden rauhantilan vallitessa ja sitten maan uumeniin päästyä kajahtaa kajareista käsky laukaista ohjukset :o
Elina75_beauty kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kun puhelimesta loppuu virta, ja haluat silti sillä soittaa, niin numerosta riippuen siellä onkin vielä jotain "salaista virtaa" jäljellä... tämä olikin paras foliohattu/salaliittoteoria pitkiin aikoihin :D
Hätäpuheluista en tiedä, mutta sen tiedän varmuudella, että oma kännykkä on herättänyt aamulla, vaikka se on illalla sulkeutunut virranpuutteen takia. Että kyllä siellä joku on toiminut.
Nykyinen kännykkä sulkeutuu, kun virtaa on joku olikohan 6-7 % jäljellä. Ihan nollille se ei mene. En tiedä, voisko sillä vielä soittaa hätänumeroon silloin, ei ole ollut tarvetta kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Aika kummallista lähteä kriisitilqnteessa Lappiin, sehän on ykköskohteita. Juuri nytkin uutisoitiin, että Venäjä on siirtänyt Lapin viereen Norjan rajalle isoimpia pommikoneitaan.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/satelliittikuvat-paljastavat-venaja…
On se notmaalille tasamaantallaajalle käsittämätöntä. Lisäksi Venäjän pommikoneet pelottaa.
Nuo pommikoneet ovat, kuin liidokkeja meidän ilmatorjunnalle.
Kaukopartiomies (Nykyinen sissi) pärjäsi keskellä metsää omineen todistettavasti.
Jo 40-luvulla eroteltiin kaupunkilaiset ja maadeudunkasvatit:
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Suomen_kaukopartiotoiminta
"Selviytyminen luonnossa kaikkina vuodenaikoina oli minimitaso, joka oli ikään kuin sisäänrakennettuna jo valintaperusteissa: partiomiehet olivat maaseudun kasvatteja, kaupunkilaisia ei juuri joukossa ollut. Valituksi tulleita miehiä testattiin pitkillä harjoitusretkillä ennen varsinaiseen partioon linjojen yli lähtöä ja myös ensimmäiset partiomatkat olivat eräänlaista koeaikaa. Fyysisen ja psyykkisen rasituksen sekä stressin siedon arviointi korostuivat esimiesten suorittamassa tarkkailussa:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta Lappiin lähtemisestä. Ei varmaan kannata jos siellä on talvella monta kuukautta putkeen - 30 tai jopa enemmän pakkasta. Luntakin voi olla yli metri joka paikassa ja se sulaa pois vasta toukokuussa. Kyllä luonnon armoilla tulee paremmin toimeen esim. Varsinais-Suomessa.
Kuka sanoi että kuinka pohjoiseen? Ja mikseipä siitä 30 asteen pakkasesta selviydy jos on sellaisilta seuduilta kotoisin.
Osuin paikalle ja kirjoitan oman näkökantani.
Olin aikanaan 90/00 hujakoilla pohjoisessa armeijassa. 3/4 koko armeija-ajasta pelkästään metsässä. Kelistä riippumatta.
Tuli mieleeni eräskin parinviikon telttaleiri kovemmissa pakkasissa. Perinteinen lämpömittari näytti eräskin päivä -40,5c muiden pakkaspäivien pysytellessä -30-40c välillä.-Oikea pukeutuminen (Jokainen voi ostaa samantapaiset vaatetukset, jos ei jo omista kunnon talvivaatteita. Tosin puolustusvoimat menee ymmärretysti halvimmalla ja laadukkaat kaupan erävaatteet pesevät laadullisesti nämä)
-Ravinto. (Ihan sissiruokaa vedettiin joka päivä ja lumi sulatettiin juomavedeksi).
-Teltta&makuupussi&telttapatja&lämmönlähde riittää erinomaisesti yöpymisiin tuollaisissakin pakkaslukemissa.
-Ensiapuvehkeet, lapio, kirves, puukko, kompassi, jne perusvehkeet repussa tietenkin. Taskulamppuakaan ei ollut, vaan teltassa ainoastaan myrskylyhty. Keinovaloa ei yölläkään juuri tarvitse, ellet halua tulla nähdyksi ja ulkotulia et ole tehnyt.Ei tarvitse olla mikään rambo/ commando pärjätäkseen ihan yksin evakossa Suomen luonnossa, oli vuodenaika ja sijainti mikä tahansa.
Ymmärrän toki kaupunkilaisen ja maalaisen lähtökohdat, sekä näkemys- ja kokemuserot. Nämä näkyivät armeijassakin selvästi.
En tiedä nykypäivästä. Liekö erästelyt yöpymisineen /kalastelut/metsästelyt/koneidenkorjaamiset/ruoanlaitto ja sensellaiset on maaseuduillakin nuorisolla historiaa.
Toisille oli itsestäänselvää oikea pukeutuminen, nuotionteko, retkeilyruoanlaitto, aseidenkäyttö/ metsästys, luonnossaliikkuminen ja niin edelleen.
Minkäänlaista piruilua ja ilkkumista ei ollut, vaan yhdessä tehtiin ja yhdessä opeteltiin.
Ihan hyvänä vinkkinä suosittelen lukemaan puolustusvoimien oppaan luonnonantimista ja sotilaan käsikirjan.
Tuo käsikirja on mökillämme ja olen sanonut vaimolle& lapsille, että lukekaa, tai ainakin silmäilkää joskus.
Olen sanonut myös, että lukekaa ja ottakaa käsikirja mukaan viimeistään silloin, jos käsky käy. Tuossa on hyviä vinkkejä nykypäivänkin erästelijöille ja paskan osuessa tuulettimeen, perheelleni vinkkejä miten toimia.Ehkä katson tätä "Preppaamista" ja "selviytymistä" , sekä "Omavaraistelua" omalta osaltani yllämainitun armeijan koulutushaaran myötä. Palvelustodistuksessani lukee tehtävänkuvaukseni kohdalla seuraava lauseke erittäin typistettynä ja tietyt asiat sensuroituna: "Koulutettava oppinut huolehtimaan xxxxxx ja xxxxxx, sekä toimimaan henkisesti rasittavissa olosuhteissa omatoimisesti pitkiäkin aikoja". Tuo lukenee monella muullakin vastaavasti koulutetulla hepulla.
Ps. Hellettä vastaan on loppupeleissä haastavampaa taistella, kuin pakkasta. +40c vs -40c. Siinäpä moniulotteinen pähkinä purtavaksi, heh.
Armeijassa porukassa, tarjotuilla eväillä ja tarvikkeilla talvimetsässä yöpyminen onkin huomattavasti eri asia kuin yksin rambo survivalistin larppaaminen.
Et selvästikään ole ollut armeijassa, saati rankimmissa koulutushaaroissa.
Jostain Santahaminasta ei tule yhtäkään selviytyjää, kuten esimerkiksi Sodankylästä. Eikä tarvitsekaan. Molemmissa varuskunnissa on omat prioriteettinsä ja koulutushaaransa.
Toiseen varuskuntaan menevät kaupunkilaiset, toiseen maaseudun kasvatit. Lähtökohdat aivan erit.
No hohhoijaa. Miksi olet aamulla mammojen vauvapalstalla, etkä metsässä selvitymässä? Pelkkä puhe ja tarinointi ei vakuuta ketään. 🥱
Vierailija kirjoitti:
Oma varautuminen alkoi ihan vahingossa eikä varautumisena ollenkaan. Ostin äidinäitini vanhan kotitalon syrjäiseltä seudulta mökiksi. Talo sijaitsee metsän reunassa ja siihen kuuluu jonkin kokoinen maapläntti vanhaa peltoa ja metsää sekä järvenrantaa. Talo ei ole suuren suuri, pihapiiriin kuuluu myös maakellari, ulkosauna, huussi ja vanha navetta, jonka päädyssä kanala sekä kaivo. Metsässä, lähellä taloa sijaitsee lähde.
Alkuvuodet kunnostin taloa, saunaa ja huussia. Ja mieheni rakensi pienen saunamökin (sauna ja tupa) rannalle. Rannalla meillä on puu- ja lasikuituveneet ja laskemme niillä verkot kesäisin, kun huvittaa. Onneksi hankimme alkuvuosina talon katon täyteen aurinkopaneeleita, nyt ne ovat kallistuneet paljon.
Korona aikana aloimme kunnostaa myös navettaa ja otimme kesälampaita pellolle. Rakensimme myös ison puuvajan pihalle ja siitä asti olemme täyttäneet sitä puilla.
Nyt olemme alkaneet miettiä, miten selviäisimme talven maalla? Pystyisimme tekemään siellä etätöitä ja vaikka meillä ei ole sähköä, uskoisimme pärjäävämme generaattorilla. Sähköä tarvitsemme vain läppäreihin ja kännyköihin sekä valoon. Maakellarimme toimii jääkaappina ja lämmityksestä huolehtisimme puilla.
Olen nyt aika innostunut ajatuksesta, ja suoritin ja hankin myös metsästäjäkortin, koska mieheni kuuluu jo paikalliseen metsästysporukkaan ja itsekin haluaisin kokeilla oman ruuan hankkimista ja käsittelyä. Tulisimme aika pitkälle toimeen omavaraisesti. Ja varsinkin jatkossa jos talvi maalla tuntuu hyvältä idealta voisimme hankkia navettaan omia lampaita ja vuohia sekä kanoja. Ehkä ankkojakin.
Jatkan tätä vielä, vaikka tästä nyt tuleekin pitkä tarina... Olen siis tosi innoissani tulevasta talvesta maalla, olen esimerkiksi opetellut kangaspuiden käytön (isoäitini vanhat kangaspuut ovat tallella) ja jo aiemmin olen innostunut neulomaan villapuseroita ym. Jos ottaisimme lampaita haluaisin opetella keräämään ja käsittelemään niiden villan aina valmiiksi langaksi asti. Vuohista saisimme myös maitoa ja jos siitä osaisi tehdä juustoa, niin olisihan se ihanaa. Mutta näiden opettelu joskus tulevaisuudessa sitten. Lisäksi mehiläistenkin pito kiinnostelee. Hunaja olisi ihana lisä itsekasvatettuun yrttiteehen ja omaan mehuunkin.
Kasvatimme viime kesänä perunoita, porkkanoita, punajuuria, lanttua, sipulia ja yrttejä ym. Lisäksi keräsimme viinimarjat pensaista ja poimimme metsästä mustikoita ja puolukoita. Puolukat odottavat tuoresurvoksena maakellarissa, mustikat ovat kuivattuina ja viinimarjoista keitetty mehu myös maakellarissa, kuten juurekset. Talviomenoita alan vasta keräämään ja ne säilyvätkin pitkälle, jopa yli joulun. Lihana meillä on oikeastaan vain riistaa ja sekin itse metsästettyä (mieheni metsästämää). Ja järvestä tulee kiitettävästi kalaa. Olen myös kuivannut lihaa ja kalaa, koska se on itselleni tuttua puuhaa harrastettuani vuosia kevytretkeilyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma varautuminen alkoi ihan vahingossa eikä varautumisena ollenkaan. Ostin äidinäitini vanhan kotitalon syrjäiseltä seudulta mökiksi. Talo sijaitsee metsän reunassa ja siihen kuuluu jonkin kokoinen maapläntti vanhaa peltoa ja metsää sekä järvenrantaa. Talo ei ole suuren suuri, pihapiiriin kuuluu myös maakellari, ulkosauna, huussi ja vanha navetta, jonka päädyssä kanala sekä kaivo. Metsässä, lähellä taloa sijaitsee lähde.
Alkuvuodet kunnostin taloa, saunaa ja huussia. Ja mieheni rakensi pienen saunamökin (sauna ja tupa) rannalle. Rannalla meillä on puu- ja lasikuituveneet ja laskemme niillä verkot kesäisin, kun huvittaa. Onneksi hankimme alkuvuosina talon katon täyteen aurinkopaneeleita, nyt ne ovat kallistuneet paljon.
Korona aikana aloimme kunnostaa myös navettaa ja otimme kesälampaita pellolle. Rakensimme myös ison puuvajan pihalle ja siitä asti olemme täyttäneet sitä puilla.
Nyt olemme alkaneet miettiä, miten selviäisimme talven maalla? Pystyisimme tekemään siellä etätöitä ja vaikka meillä ei ole sähköä, uskoisimme pärjäävämme generaattorilla. Sähköä tarvitsemme vain läppäreihin ja kännyköihin sekä valoon. Maakellarimme toimii jääkaappina ja lämmityksestä huolehtisimme puilla.
Olen nyt aika innostunut ajatuksesta, ja suoritin ja hankin myös metsästäjäkortin, koska mieheni kuuluu jo paikalliseen metsästysporukkaan ja itsekin haluaisin kokeilla oman ruuan hankkimista ja käsittelyä. Tulisimme aika pitkälle toimeen omavaraisesti. Ja varsinkin jatkossa jos talvi maalla tuntuu hyvältä idealta voisimme hankkia navettaan omia lampaita ja vuohia sekä kanoja. Ehkä ankkojakin.
Jatkan tätä vielä, vaikka tästä nyt tuleekin pitkä tarina... Olen siis tosi innoissani tulevasta talvesta maalla, olen esimerkiksi opetellut kangaspuiden käytön (isoäitini vanhat kangaspuut ovat tallella) ja jo aiemmin olen innostunut neulomaan villapuseroita ym. Jos ottaisimme lampaita haluaisin opetella keräämään ja käsittelemään niiden villan aina valmiiksi langaksi asti. Vuohista saisimme myös maitoa ja jos siitä osaisi tehdä juustoa, niin olisihan se ihanaa. Mutta näiden opettelu joskus tulevaisuudessa sitten. Lisäksi mehiläistenkin pito kiinnostelee. Hunaja olisi ihana lisä itsekasvatettuun yrttiteehen ja omaan mehuunkin.
Kasvatimme viime kesänä perunoita, porkkanoita, punajuuria, lanttua, sipulia ja yrttejä ym. Lisäksi keräsimme viinimarjat pensaista ja poimimme metsästä mustikoita ja puolukoita. Puolukat odottavat tuoresurvoksena maakellarissa, mustikat ovat kuivattuina ja viinimarjoista keitetty mehu myös maakellarissa, kuten juurekset. Talviomenoita alan vasta keräämään ja ne säilyvätkin pitkälle, jopa yli joulun. Lihana meillä on oikeastaan vain riistaa ja sekin itse metsästettyä (mieheni metsästämää). Ja järvestä tulee kiitettävästi kalaa. Olen myös kuivannut lihaa ja kalaa, koska se on itselleni tuttua puuhaa harrastettuani vuosia kevytretkeilyä.
Tuo kaikki kuulostaa ihanan romanttiselta, mutta varsinkin kotieläinten hankinnan kanssa kannattaa olla varuillaan ettei haukkaa liian suurta palaa. Kun on niin paljon muutakin tekemistä, niin eläinten hoitaminen siihen päälle on kaikista kiittämättömintä hommaa ja iso kuluerä, resepti loppuun palamiselle. Marjat voi jättää poimimatta jos ei millään pysty, mutta elävää olentoa ei vaan voi jättää hoitamatta.
Jos haluat suunnitella elämää pidempään kuin isku hetkeen, niin sijoita kultaan. Ainoa sijoituskohde, joka tulee pitämään arvonsa, ja nousemaan, kun shit hits the fan... koska sitä oikeasti tarvitaan, muuhunkin kuin koruihin.
https://gemtrade.fi/product-category/metals/