Hyvät survivalistit ja preppaajat! Jaetaanko parhaat vinkit tähän.
Itse en ole mikään tuomionpäivään varautuja, mutta kieltämättä on alkanut mietityttämään yhteiskuntaamme mahdollisesti kohtaavat uhkatilanteet. Mitä jos pska osuukin tuulettimeen, ja pitää selviytyä x määrä päiviä enemmän tai vähemmän kaoottisessa tilanteessa. Meillä kaivo, josta saa vettä (tosin vaatinee keittämisen), puuliesi jolla saa tarvittaessa lämmitettyä vettä, ruokaa ja kotia. Pino polttopuita. Siinäpä ne oikeastaan ovat. Perheessä kaksi aikuista, kaksi teiniä, kaksi koiraa. En pelkää koronavirusta, mutta tiedostan mahdollisen pandemian riskit. Siksipä tässä herättelen (asiallista) keskustelua. Ajatuksia? Vinkkejä?
Kommentit (7620)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista!
Olen käynyt googgelin avulla läpi kotivara-asioita. Kotoa löytyy sekalaisesti kaikkea, tarkoituksena olisi nyt täydentää varastoja ja muuttaa systeemi järjestelmällisemmäksi ja tietoisemmaksi. Listasin asiat jotka aion hankkia omaan kotivaraamme:
pari kanisteria vettä
pari kannellista ämpäriä (puuttuu)
tulitikkuja
tulukset (puuttuu)
paristoja (täydennettävä)
radio (puuttuu)
tölkinavaaja
puukkoja
työkaluja
käteistä rahaa (puuttuu)
lääkkeitä (listattava ja täydennettävä)
vitamiineja (täydennettävä)
hengityssuojaimia (puuttuu)
joditabletteja (puuttuu)
ensiaputarvikkeita (täydennettävä)
taskulamppuja (täydennettävä)
kynttilöitä (täydennettävä)
sulakkeita (täydennettävä)
saippuaa
hammastahnaa (täydennettävä)
vessapaperia (täydennettävä)
tiskiainetta
pesuainetta
nenäliinoja (täydennettävä)
jeesusteippiä
tuorekelmua
kanisteri bensaa (puuttuu)
piilarinestettä (täydennettävä)
Mitä olette mieltä listasta? Tuosta puuttuu vielä ruoka kokonaan, en ole päässyt niin pitkälle vielä ajatustyössä :)
Oikeasti, piilarinestettä? Kuka alkaa tuhlaamaan vettä siihen että ensin pitää pestä kädet että saa sorkkia silmiä. Kuukausilinssit muutenkin ovat aikamoisia bakteeripesäkkeitä. Kannattaa säilyttää just varalle vanhat silmälasit vaikka ovat huonommat.
Jos on varaa niin fiksuinta on laseroida silmät. Silloin on korjannut huonon näkönsä ja pärjää ilman linssejä ja silmälaseja. Mutta jos ei ole varaa tai on vielä sen ikäinen, että näkö muuttuu (tai aikoo olla raskaana, jolloin näkö MYÖS muuttuu) niin silmälasit taitavat olla parhain valinta hätätilanteisiin. Silmien kanssa on hyvä olla tarkkana, sillä tulehdus jossain katastrofissa on ihan oma katastrofinsa siihen päälle. Pahimmassa tapauksessa menee näkö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirves ja ongenkoukkuja. Niillä pärjää oikeasti yli talven jos saa rauhassa olla. Ryövää pari naapuria tiukan paikan tullen.
Ne kuuluisat viimeiset sanat, ennenkuin kuolee nälkään, kylmään tai siihen että joku lasauttaa hengiltä itsepuolustuksena. 👍
Mun mielestä kuitenkin parempi ku ruikuttaa ruokajonossa luurankona kun ei itse osaa tehdä mitään.
Onneksi ei ole vain nämä kaksi vaihtoehtoa. Pskasempi loppu tulee jos lähtee nälissään puukkohippasille.
Mitä muita vaihtoehtoja ajattelet? Vai ajatteletko vaan pasifistisella näkökulmalla, että kyllä joku muu ruokkii? Anna miehelle kala, hän syö päivän. Opeta mies onkimaan hän syö koko ikänsä. Vai epäilitkö ettei kirveellä ja ongenkoukuilla voi pärjätä?
Kyllä epäilen. Alota vaikka sillä että googlaat sanan kotivara. Ruokaa voi myös itse opetella kasvattamaan, keräämään ja säilömään, niin ei tartte varastaa ja kuolla kuin rotta.
En sanonut missään vaiheessa ettei noita mainitsemiasi asioita voi tehdä. Itse en tarvitse siihen vain enempää kuin kirveen ja ongenkoukkuja.
Onnea vaan matkaan. Mutta en silti suosittele kenenkään uhkailua sillä kirveellä. Siinä käy vaan huonosti.
Kukaan puhunut mitään uhkailusta. Sitten tosi kyseessä.
Ihan suoraan sanoi että jos tulee tiukkaa niin menee ryöstämään naapurit kirveellä. Eli onhan se uhkaus. Ja idioottimainen sellainen.
Jep.. mietin, että kuka valitsee aseekseen kirveen. Kaikista vaihtoehdoista, kirves? Kenties meillä on ketjussa mukana Morian perillinen, taitava kirveenkäyttäjä kääpiöiden valtakunnasta. Muuten en jaksa uskoa kirveen käytännöllisyyteen edes ryöstötarkoituksessa.
Kun aletaan puhua ötököiden syömisestä, mieleeni tulee dokkari jossa kerrottiin jonnekin Amazonin metsiin eksyineistä länkkäreistä. Taisi olla 2 nuorta aikuista miestä. Toinen selvisi luurankona hengissä. He yrittivät kalastaa, syödä ötököitä, matoja, hämähäkkejä jne. Ravintoa tuli niin vähän, että he väsyivät ja makasivat vain paikoillaan jaksamatta liikkua. Kalaa ei tullut. Toinen päätti lähteä hakemaan apua viimeisillä voimillaan. Kun "leiriin" jäänyt löytyi, hän oli jo kuollut.
Molemmat olivat fiksuja aikuisia ihmisiä, mutta ei se riittävä ravinnon hankkiminen ole niin helppoa kuin kuvittelee. Taatusti viidakko on täynnä juureksia, syötäviä tarantelloja, paksuja matoja ja isoakin saalista. Kuten myös joki ja sen sivujoet. Mutta jos niitä ei osaa pyytää tai etsiä oikeaa paikkaa pyytää niin huonosti käy. Aikuinen kuluttaa aika paljon energiaa ja jos koko ajan tulee mitätön määrä ravintoa, keho alkaa kuihtua nopeasti. Silloin ihminen väsyy. Metsästys-kalastukseen KULUU energiaa. Joten hyvin nopeasti olla tilanteessa, jossa et jaksa enää liikkua ja kuolet pois.
Ja tämä liittyy ötököihin siinä mielessä, että kannattaa laskea ötököistä saatava kalorimäärä versus pyytämiseen kulutettu energia. Jos se jää miinukselle, ei kannata tuhlata voimia.
Vierailija kirjoitti:
Aika kummallista lähteä kriisitilqnteessa Lappiin, sehän on ykköskohteita.
Moni saattaa ajatella, että maata pitkin on helpompi evakuoida esim. lapset Ruotsiin, Norjaan jne kuin eteläisessä Suomessa. Siellä on täysin meren saartamana.
Vierailija kirjoitti:
Aika kummallista lähteä kriisitilqnteessa Lappiin, sehän on ykköskohteita. Juuri nytkin uutisoitiin, että Venäjä on siirtänyt Lapin viereen Norjan rajalle isoimpia pommikoneitaan.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/satelliittikuvat-paljastavat-venaja…
Luepa se juttu. Nuo pommikoneet ovat sellaisia, joilla hyökätään Yhdysvaltoihin ja Eurooppaan. En jaksa uskoa, että "ykköskohde" niille olisi joku kylä Suomen Lapissa.´
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma varautuminen alkoi ihan vahingossa eikä varautumisena ollenkaan. Ostin äidinäitini vanhan kotitalon syrjäiseltä seudulta mökiksi. Talo sijaitsee metsän reunassa ja siihen kuuluu jonkin kokoinen maapläntti vanhaa peltoa ja metsää sekä järvenrantaa. Talo ei ole suuren suuri, pihapiiriin kuuluu myös maakellari, ulkosauna, huussi ja vanha navetta, jonka päädyssä kanala sekä kaivo. Metsässä, lähellä taloa sijaitsee lähde.
Alkuvuodet kunnostin taloa, saunaa ja huussia. Ja mieheni rakensi pienen saunamökin (sauna ja tupa) rannalle. Rannalla meillä on puu- ja lasikuituveneet ja laskemme niillä verkot kesäisin, kun huvittaa. Onneksi hankimme alkuvuosina talon katon täyteen aurinkopaneeleita, nyt ne ovat kallistuneet paljon.
Korona aikana aloimme kunnostaa myös navettaa ja otimme kesälampaita pellolle. Rakensimme myös ison puuvajan pihalle ja siitä asti olemme täyttäneet sitä puilla.
Nyt olemme alkaneet miettiä, miten selviäisimme talven maalla? Pystyisimme tekemään siellä etätöitä ja vaikka meillä ei ole sähköä, uskoisimme pärjäävämme generaattorilla. Sähköä tarvitsemme vain läppäreihin ja kännyköihin sekä valoon. Maakellarimme toimii jääkaappina ja lämmityksestä huolehtisimme puilla.
Olen nyt aika innostunut ajatuksesta, ja suoritin ja hankin myös metsästäjäkortin, koska mieheni kuuluu jo paikalliseen metsästysporukkaan ja itsekin haluaisin kokeilla oman ruuan hankkimista ja käsittelyä. Tulisimme aika pitkälle toimeen omavaraisesti. Ja varsinkin jatkossa jos talvi maalla tuntuu hyvältä idealta voisimme hankkia navettaan omia lampaita ja vuohia sekä kanoja. Ehkä ankkojakin.
Jatkan tätä vielä, vaikka tästä nyt tuleekin pitkä tarina... Olen siis tosi innoissani tulevasta talvesta maalla, olen esimerkiksi opetellut kangaspuiden käytön (isoäitini vanhat kangaspuut ovat tallella) ja jo aiemmin olen innostunut neulomaan villapuseroita ym. Jos ottaisimme lampaita haluaisin opetella keräämään ja käsittelemään niiden villan aina valmiiksi langaksi asti. Vuohista saisimme myös maitoa ja jos siitä osaisi tehdä juustoa, niin olisihan se ihanaa. Mutta näiden opettelu joskus tulevaisuudessa sitten. Lisäksi mehiläistenkin pito kiinnostelee. Hunaja olisi ihana lisä itsekasvatettuun yrttiteehen ja omaan mehuunkin.
Kasvatimme viime kesänä perunoita, porkkanoita, punajuuria, lanttua, sipulia ja yrttejä ym. Lisäksi keräsimme viinimarjat pensaista ja poimimme metsästä mustikoita ja puolukoita. Puolukat odottavat tuoresurvoksena maakellarissa, mustikat ovat kuivattuina ja viinimarjoista keitetty mehu myös maakellarissa, kuten juurekset. Talviomenoita alan vasta keräämään ja ne säilyvätkin pitkälle, jopa yli joulun. Lihana meillä on oikeastaan vain riistaa ja sekin itse metsästettyä (mieheni metsästämää). Ja järvestä tulee kiitettävästi kalaa. Olen myös kuivannut lihaa ja kalaa, koska se on itselleni tuttua puuhaa harrastettuani vuosia kevytretkeilyä.
Tuo kaikki kuulostaa ihanan romanttiselta, mutta varsinkin kotieläinten hankinnan kanssa kannattaa olla varuillaan ettei haukkaa liian suurta palaa. Kun on niin paljon muutakin tekemistä, niin eläinten hoitaminen siihen päälle on kaikista kiittämättömintä hommaa ja iso kuluerä, resepti loppuun palamiselle. Marjat voi jättää poimimatta jos ei millään pysty, mutta elävää olentoa ei vaan voi jättää hoitamatta.
Puhumattakaan siitä, kuinka paljon tarvitaan laidunmaata ja syötävää talveksi eläimiä varten.
Älkää ihmset menkö siihen halpaan, että pitää ostaa kalliita varusteita kaupoista. Esim. joku täällä sanoi, että laadukkaat kaupan erävaatteet pesevät armeijan kuteet. Minulla on ollut vanhoja armeijan vermeitä käytössä ja ne ovat lämpimiä. Eräästä tietystä yksityiskohdasta johtuen. Jos sinulla on rahasta pulaa, tai et vaan halua tuhlata niin osta pari numeroa liian iso, ja muutenkin väljän mallinen pitkä toppatakki tai takki ja housut. NE OVAT LÄMPIMÄT, koska sinne jää ilmakerros lämmittämään.
Piukat, kireät vaatteet = kylmät vaatteet.
Löysät vaatteet = lämpimät vaatteet.
Kerroksia voi rakentaa sinne alle halutessaan, mutta olen kokenut mm. -50 asteen pakkasen ja pärjännyt oikein hyvin ilman mitään tonnin untuvatoppatakkeja ja 5 eri kerrosta merinoa ja muuta. Tarpeeksi löysät vaatteet ovat se ensimmäinen asia ja toinen on sitten se, että suojaa PÄÄN, KÄDET ja JALAT. Päähän pipo, huivi pään ympäri ja kasvoille ja niskasta huppu päälle. Hoidettu. Käsiin esim. hanskat ja päälle villalapaset tai kintaat. Hoidettu. Jalkoihin mukavat ja istuvat sukat joista ei tule rakkoja ja pitkävartiset talvikengät ehkä vielä lisäpohjallisella - suomalaiset Kuomat ovat superlämpimät - ja asia on hoidettu. Liukastumisia ja luunmurtumia ehkäisemään vielä liukuesteet ja heijastinta ylle, ettei supervarusteltu naapurin survivalisti aja Hummerillaan päälle.
Vierailija kirjoitti:
Asevarasto on kaikista tärkein. Millään kotivaralla, omalla kaivolla tai milään muullakaan ei ole kriisitilantilanteessa mitään merkitystä, jos et voi puolustaa varautumistasi niitä vastaan, jotka eivät varautuneet. Tietenkin pitää myös osata käyttää omistamiaan aseita. Kivääri tai haulikko on ihan turhia, jos et osaa ampua niillä.
Miten ajattelit ampua porukkaa, joka on linnoittautunut kerrostalonsa sisään? Ei ainakaan oman taloni ovista millään rakettiheitintä pienemmällä tulla sisään.
Mutta vakavissaan: en varustaudu maailmanloppua vastaan, koska siinä vaiheessa olisi aika mahdotonta tietää, mitä pitää olla. Putinin pommi jos osuisi, emme tarvitsisi enää mitään, paitsi sotaan erikoistuneen oikeuslääketieteen tyypin, sitten joskus...
Sellaista on helppo pitää paria viikkoa varten mitä kuitenkin menee, ja mikä on hyvää kylmänä (esim. Vegesunin pastakastike tulee ilmankin sähkökatkoa usein syötyä kylmänä leivän päällä, kun on hyvää). Jos sähkökatko iskisi, ongelmana olisi juurikin ikävystyminen -asuntoni ei helpolla kylmene -joten tarvittaisiin (ja on) kirjoja, lautapelejä, taskulamppuja ja kynttilöitä, ja kuivakaapissa sellaista ruokaa mitä tekee mieli syödä. Jääkaapissa on hanavettä isoissa pulloissa, kun muutenkin on kiva juoda vesi kylmänä. Lääkekaappikin on täytenä, ettei tule kiire apteekkiin kun jotain tarvitaan. Iso reppu löytyy myös, ja tosi tukevat talvivaatteet.
Kaikesta tästä ei ole lisäkuluja, ja helpottaa tavallistakin elämää. Ongelma tulee sellaisissa asioissa mitä en mihinkään tarvitse normiaikana -pitäisi olla patteriradio, mutta kun en voi käsittää mitä sillä yleensä tekisin, on jäänyt hankkimatta... Miten voisin motivoitua, vai onko liian säikkyä hankkia tavaraa, jota en tarvitse joka tapauksessa? Muistamme miten nolosti vessapaperin hamstraus loppui...
Sain juuri pakattua viikko-ostokset pois, joten huomenna puolen päivän jälkeen voi tulla maailmanloppu ihan rauhassa (huomenna, koska yksi teini menee tänään mökkibileisiin ja lupasin hakea hänet kotiin huomenna aamusta).
Ostin nyt kaikesta huolimatta joditablettejakin, täkäläinen apteekki on pakannut kymmenen tabletin pakkauksia niistä suuremmista pakkauksista. Minä en sellaista tabua tarvitse, mutta noista riittää perheen teineille ja vielä siskolle, joka on NIIIIN nuori, että jodisuositus koskee häntä ja hänen koko perhettään :-)
Olin ostamassa matolääkettä kissoille, niin siinä kassalla sitten vaan kysäisin, että teiltäkin taitaa olla jodit loppu - ei ollutkaan. Kyypakkauksia olisi voinut ostaa, näin talvea kohti mennessä tuppaa lämmityspuiden mukana tulemaan joskus ampiaisia sisälle, ja itse olen niille jo jonkin verran allergisoitunut. Kaippa ne vähän auttaisivat hengissäpysymistä? Anafylaktista sokkia eivät varmaan estä, kaverilla olisi epipen, mutta en nyt mene häneltä sitä ryöstämään.
Mutta joo. Tällä hetkellä, kun kotona on vielä kaikki kasvimaan satokin, niin selviäisimme useamman viikon ilman mitään täydennystarvetta (paitti se vessapaperi...). Lemmikeille on erillistä ruokaa 2 viikoksi - useammaksi kuukaudeksi, mutta koira esimerkiksi voi hyvinkin syödä kotitekoisia pöperöitä, kunhan niissä ei ole mitään sille vaarallista (rusinoita, suklaata, ksylitolia, sipulia). En mielelläni myöskään anna sille kaalia, koska en ole hankkinut kaasunaamareita.
Toisaalta, koneella on valmiina liput parin viikon päähän työreissuun, ja olisi ihan kiva saada sekin tehtyä, kun sen projektin eteen on tullut tehtyä ihan reippaasti töitä.
Yxi kysymys? Jos älykännykässä on radio, niin toimiiko ilman nettiä? Varmaankaan ei, toisaalta radioaallot toimivat ilman nettiä ja siksi suositellaan patteriradion omistamista. Minulla on kotona ja mökillä patteriradiot. Ja en viitsi laittaa kännykkään radiota ,ihan vain kokeillakseni....
Pökö kirjoitti:
Yxi kysymys? Jos älykännykässä on radio, niin toimiiko ilman nettiä? Varmaankaan ei, toisaalta radioaallot toimivat ilman nettiä ja siksi suositellaan patteriradion omistamista. Minulla on kotona ja mökillä patteriradiot. Ja en viitsi laittaa kännykkään radiota ,ihan vain kokeillakseni....
Minun käsitykseni mukaan nykyisissä androideissa on erillinen radiovastaanottomahdollisuus, se vaatii antennin (eli johdolliset kuulokkeet tms) toimiakseen. Se EI ole siis matkapuhelinverkkoon liittyvä ominaisuus, vaan ihan radiovastaanotin, eikä tarvitse toimiakseen muuta kuin sen, että on se antenniviritys ja akussa virtaa.
Voin olla väärässä, mutta näin olen ymmärtänyt.
Mulla on siis Samsungin puhelin. Olen juuri nyt paikassa, jossa EI ole matkapuhelinsignaalia. No signal.
Laitoin Samsungin omasta valikosta radion päälle ja kuulokkeet paikoilleen, valikosta voi valita kaiuttimet (voi kuunnella siis kaiuttimista ei kuulokkeista). En löytänyt asemia - nekin on vähän heikolla signaalilla täällä - mutta ainakin perinteisen radion tuttu kohina löytyi ;-)
eikun joo, totahan voi siirtää ihan sormella, niin kuuntelen juuri nyt Novaa (siellä menossa liikenneradio ja miettivät, voiko kehä ykkösellä ajaa traktorilla).
Vierailija kirjoitti:
Mulla on siis Samsungin puhelin. Olen juuri nyt paikassa, jossa EI ole matkapuhelinsignaalia. No signal.
Laitoin Samsungin omasta valikosta radion päälle ja kuulokkeet paikoilleen, valikosta voi valita kaiuttimet (voi kuunnella siis kaiuttimista ei kuulokkeista). En löytänyt asemia - nekin on vähän heikolla signaalilla täällä - mutta ainakin perinteisen radion tuttu kohina löytyi ;-)
eikun joo, totahan voi siirtää ihan sormella, niin kuuntelen juuri nyt Novaa (siellä menossa liikenneradio ja miettivät, voiko kehä ykkösellä ajaa traktorilla).
nyt tulee BonJovia. Äänenlaatu ei ole paras mahdollinen, mutta tuleepa kovin nostalginen olo Livin' on a Prayerista. Vanhoja hyviä aikoja, kun maailma ei ollut ydisodan partaalla toipumassa pandemiasta.
Sekin kannattaa muistaa, että varautuminen on erilaista eri tilanteissa elävillä ihmisillä, enkä itse näe tarpeellisena kilpavarustelua ja -laulantaa kuka tekee sen parhaietn ja kellä on parhaat varusteet.
Kaikilla ei ole rahaa tilillä hankkia sitä sun tätä ja tervys ja liikuntakykykin voi olla niin ja näin. Joissain varustautumisohjeissa painotettiin sitäkin, että voisi suunnitella huonompiosaisten ja -kuntoisten läheisten selvitymisen/evakuoinnin.
Osa metsästys- ja kalastustaitoisista, joilla on auto ja vaikkapa mökkikin klapivarastoineen, selvityisi ongelmitta varmaan kuukausia, valtaosalla hankaluuksia tulisi aika pian, jos sähkö, lämpö ja vesi katkeaisivat, eikä kaupastakaan saisi mitään, eikä julkinen liikenne toimisi.
Erittäin hyvä pointti tuokin mainittu, että halvat ja vanhatkin vaatteet ovat toimivia varsinkin jos ovat väljiä. Jos suinkin voi, ehkä jotain säilykkeitä voisi jokainen hankkia hiukan. Hädän tullen jonkinlainen yhteisöllisyys saattaisi auttaa parhaiten. Vanhukset tai fyysisesti rajoitteiset ehkä omaisivat tärkeää tietotaitoa ja voisivat neuvoa ja rauhoitella muita, ehkä kaitsea lapsiakin, kun vahvemmat keskittyisivät raskaampiin hommiin. Ihmiset voisivat jakaa ja vaihtaa keskenään joditabletteja, vessapaperia ja varastossa olevia vaatteita ym. Kannattaa muistaa sekin, että terve ja vahva ihminenkin voi loukkaantua tai sairastua ja tarvita apua ja on silloin yhtälailla muiden avun ja hyväntahtoisuuden varassa, jos terveydenhoitokaan ei toimisi.
Henkinen puoli ja kyky yhteistyöhön tässä ehkä kuitenkin on se joka ratkaisee. Kovin nopeasti ei löydy kaikille paikkaa missä elellä omavaraisesti, kun iso osa ihmisistä asuu kaupungeissa. Kun mahdollisimman moni nyt pysyisi rauhallisena ja levittäisi rauhaa ja toivoa ympärilleen, yhteiskuntakin pysyy parhaiten toimintakykyisenä ongelmatilanteissa. Ei sekoilua, ei turhaa soittelua 112 tai stressistä ja huolesta kumpuaavaa kuormitusta terveydenhoitoon ja päivystykseen.. Kun asiat on vielä aika hyvin, kerätään voimia (uni, ruoka, lepo, stressiin välttäminen, hyvän mielialan ylläpitäminen) ja ollaan siten kestävämpiä jos jotain ongelmatilanteita tulee.
Tuo uusi keskustelu nimeltään Miten vähävarainen kerää 72h hätävaran jos tilillä 20e esim? saa tämän ketjun näyttämään advanced preppaus ketjulta.
Pökö kirjoitti:
Juuri siksi patteriradiosta jankutetaankin. Radio Suomesta ja Ylen paikallisradiosta tulevat viralliset tiedotteet jne.
Vierailija kirjoitti:
Sekin kannattaa muistaa, että varautuminen on erilaista eri tilanteissa elävillä ihmisillä, enkä itse näe tarpeellisena kilpavarustelua ja -laulantaa kuka tekee sen parhaietn ja kellä on parhaat varusteet.
Kaikilla ei ole rahaa tilillä hankkia sitä sun tätä ja tervys ja liikuntakykykin voi olla niin ja näin. Joissain varustautumisohjeissa painotettiin sitäkin, että voisi suunnitella huonompiosaisten ja -kuntoisten läheisten selvitymisen/evakuoinnin.
Osa metsästys- ja kalastustaitoisista, joilla on auto ja vaikkapa mökkikin klapivarastoineen, selvityisi ongelmitta varmaan kuukausia, valtaosalla hankaluuksia tulisi aika pian, jos sähkö, lämpö ja vesi katkeaisivat, eikä kaupastakaan saisi mitään, eikä julkinen liikenne toimisi.
Erittäin hyvä pointti tuokin mainittu, että halvat ja vanhatkin vaatteet ovat toimivia varsinkin jos ovat väljiä. Jos suinkin voi, ehkä jotain säilykkeitä voisi jokainen hankkia hiukan. Hädän tullen jonkinlainen yhteisöllisyys saattaisi auttaa parhaiten. Vanhukset tai fyysisesti rajoitteiset ehkä omaisivat tärkeää tietotaitoa ja voisivat neuvoa ja rauhoitella muita, ehkä kaitsea lapsiakin, kun vahvemmat keskittyisivät raskaampiin hommiin. Ihmiset voisivat jakaa ja vaihtaa keskenään joditabletteja, vessapaperia ja varastossa olevia vaatteita ym. Kannattaa muistaa sekin, että terve ja vahva ihminenkin voi loukkaantua tai sairastua ja tarvita apua ja on silloin yhtälailla muiden avun ja hyväntahtoisuuden varassa, jos terveydenhoitokaan ei toimisi.
Henkinen puoli ja kyky yhteistyöhön tässä ehkä kuitenkin on se joka ratkaisee. Kovin nopeasti ei löydy kaikille paikkaa missä elellä omavaraisesti, kun iso osa ihmisistä asuu kaupungeissa. Kun mahdollisimman moni nyt pysyisi rauhallisena ja levittäisi rauhaa ja toivoa ympärilleen, yhteiskuntakin pysyy parhaiten toimintakykyisenä ongelmatilanteissa. Ei sekoilua, ei turhaa soittelua 112 tai stressistä ja huolesta kumpuaavaa kuormitusta terveydenhoitoon ja päivystykseen.. Kun asiat on vielä aika hyvin, kerätään voimia (uni, ruoka, lepo, stressiin välttäminen, hyvän mielialan ylläpitäminen) ja ollaan siten kestävämpiä jos jotain ongelmatilanteita tulee.
Kun ei ole yhteisöllisyyttä niin vanhukset, vaivaiset ja muut jäävät kyllä ihan oman onnensa nojaan sen jälkeen kun tunnollisimmat hoitajat ovat pökertyneet ylirasituksesta. Yksin asuvilla ei ole ketään.
Vierailija kirjoitti:
Kun aletaan puhua ötököiden syömisestä, mieleeni tulee dokkari jossa kerrottiin jonnekin Amazonin metsiin eksyineistä länkkäreistä. Taisi olla 2 nuorta aikuista miestä. Toinen selvisi luurankona hengissä. He yrittivät kalastaa, syödä ötököitä, matoja, hämähäkkejä jne. Ravintoa tuli niin vähän, että he väsyivät ja makasivat vain paikoillaan jaksamatta liikkua. Kalaa ei tullut. Toinen päätti lähteä hakemaan apua viimeisillä voimillaan. Kun "leiriin" jäänyt löytyi, hän oli jo kuollut.
Molemmat olivat fiksuja aikuisia ihmisiä, mutta ei se riittävä ravinnon hankkiminen ole niin helppoa kuin kuvittelee. Taatusti viidakko on täynnä juureksia, syötäviä tarantelloja, paksuja matoja ja isoakin saalista. Kuten myös joki ja sen sivujoet. Mutta jos niitä ei osaa pyytää tai etsiä oikeaa paikkaa pyytää niin huonosti käy. Aikuinen kuluttaa aika paljon energiaa ja jos koko ajan tulee mitätön määrä ravintoa, keho alkaa kuihtua nopeasti. Silloin ihminen väsyy. Metsästys-kalastukseen KULUU energiaa. Joten hyvin nopeasti olla tilanteessa, jossa et jaksa enää liikkua ja kuolet pois.
Ja tämä liittyy ötököihin siinä mielessä, että kannattaa laskea ötököistä saatava kalorimäärä versus pyytämiseen kulutettu energia. Jos se jää miinukselle, ei kannata tuhlata voimia.
On kyllä outo kuvitelma, että viidakkoon eksynyt saisi millään tarpeeksi ruokaa viidakosta. Se on käytännössä mahdotonta. Pelkästään puhtaan juomaveden löytäminen on yleensä ylivoimaista.
Eläinten pito vaatii aikaa, säännöllisyyttä ja osaamista. Usein sairastumisia. Oikea ruokinta ja kuivikkeet hankittava. Pitkä tie ennenkuin se villapaita siitä lampaasta valmistuu.
Satsaisin kunnon makuupussiin. Armeijan pussilla nukkuu vaikka hangessa 30 asteen pakkasella. On kokemusta.
Ulkotöitä muutaman talven tehneenä varustautuisin merinovillalla ja fleecellä. Päälle turkishaalarit. Jalkaan villasukat ja vuorelliset kumpparit.
Oma elämäntapa on sellainen että aika pitkälle pärjättäisiin ilman kummempaa varautumista mutta ei se kivaa olisi.
Kannattaa ottaa viiriäisiä.